Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
-Erwin:
Weer een knap staaltje modelbouw, water echt realistisch maken is niet gemakkelijk,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hallo,

@Dirk-Jan: Dank je wel voor je reactie, en de kleur ik ga het proberen.

@Peterke: Dank je wel, vond het zelf wel aardig geslaagd voor een eerste proefstukje.

@Tony: Dank je wel, en leuk dat je het zelf ook nog moet gaan maken, heb nu eerst maar een proef stukje. Eens prutsen hoe het er uiteindelijk eruit gaat zien. En de overlappingen zie je volgens mij niet veel meer van.

@Harald: Dank je wel, en eigenlijk viel het me mee hoeveel je ervan nodig heb, alleen het defenitieve deel wordt een stuk groter, maar ook de boten die erop komen. Zal denk ik nog meevallen.

@Jørg: Dank je wel, we vogelen lekker verder.

En wordt snel vervolgd, ga zo de kleur aanbrengen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Erwin,

Leuk projectje ben benieuwd hoe het eruit ziet als de kleur erop zit.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen verder :-)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen verder :-)
Citaat van: ikke650 op woensdag 27 september 2017, 08:38:25
Alleen Trainhenk vergeet je dan niet op te geven voor de gastendag.

Ik sta op nummer 67.

De methodiek van he water maken hebben weook bij ons op de club uitgeprobeerd maar niet zo succesvol.
Ik zie dat jij een andere volgorde hanteert dus ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hallo,

@Michel daar ben ik ook wel benieuwd naar.

@Henk: Had het gezien, en ik ben ook wel nbenieuwd of het goed lukt.

En ik ben er weer mee verder gegaan. En heb deze een kleur gegeven. Vond dit wel erg moeilijk. Had al wat voorbeelden gezien, en het hangt er toch wel vanaf wat voor weer het is. Als je het kanaal via maps kijkt is het erg donker. Vanuit daaruit ben ik toch maar aan het proberen of dit juist is.

Bij deze de kleur, het is erg donker groen met een beetje blauwe tint.
Dacht met kunstlicht dat het te donker was.
Maar volgens mij valt het nog mee.
In het kanaal is altijd veel stroming en het is er diep.

Sorry voor de iets onduidelijke foto dat de boel nog nat was.

En de laatste foto is zoals nu dat hij droog is.

Misschien vanmiddag de eerst laag erover smeren.

Ben benieuwd.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
-Erwin:
De kleur ziet er goed uit,  :thumbup: komt er nog transpoarante hars over?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hallo Jørg,

Hierover komen 2 of 3 lagen blanke lak en een laagje houtlijm.
Deze manier heb ik bij verschillende site's gelezen.
O.a. ook bij Marklin of Sweden op YT.



M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Mooie video met handige tips om op eenvoudige wijze een rivier te maken. Ik heb deze gelijk maar opgeslagen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Erwin

Dat gaat helemaal goed komen bij jou, zo weer wat geleerd om water te maken op een redelijk simpele wijze  :P
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Dat ziet er toch erg goed uit, dat water. :thumbup:
Mooie manier van water maken.
Wat mij het moeilijkste lijkt, is de kleur bij het opnieuw aanmaken van een nieuwe partij weer gelijk op kleur te krijgen, zodat je geen verschil in het water onder en naast de brug ziet.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Erwin,

Bedankt voor het YT-filmpje.
Zeer verhelderend.

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hallo allemaal,

Mannen allemaal bedankt voor de leuke waardering. Was inmiddels al weer iets verder, en bij deze wil ik deze delen.

1e foto. De eerste laagje lak, op de foto is deze nog nat.
2e foto. De eerste laagje lak droog. Hierbij een klein randje overgehouden die niet gelakt is. Daarom is het ook een testplankje.
3e foto. Het net vers aangebrachte laagje houtlijm.
4e foto. Hierop is te zien hoe deze is opgedroogt, het voordeel is hiervan dat de golfjes mooier worden.
5e foto. De 2e laklaag nu weer droog. Ziet er alweer beter uit. Alleen een klein beetje waas erover. Weet nog niet of ik het zometeen te maken origineel met houtlijm behandel.

En Wil als ik zover bent, maak ik de kleur in 1 keer aan. Het is dan een heel oppervlakte, maar dit doe ik i.v.m. kleurverschil. Weet nu de verhouding die ik voor het proefplankje heeft gebruikt.

Ook bezig met de voorbereidingen voor de gastendag, zal ik het proefplankje meenemen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hallo Erwin,

Met bewondering naar je grote kunsten gekeken. Wat een geweldig bouwwerk maak je.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ook het water wordt prachtig. Mooi voorbeeld op YT hoe dit kan maken. Succes met de afbouw en ik ga je verder volgen.

Groet Ronald  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hallo Erwin

Het water ziet er goed gelukt uit, simpel maar goed leuk om te volgen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Erwin, 'k zou 't zo niet doen. Nog nooit zulke "wanordelijke" golfjes gezien.
Alsof de wind binnen 10 m2 uit allerlei richtingen waait.
En dan zulke "scherpe" golfjes maakt.
Welk seizoen ga je uitbeelden in 't model Noordzeekanaal?
Zomer? Dan meestal Zuidwestenwind en golfjes dwars op het kanaal met weinig waterbeweging onder de lij-oever.
Dit is goedbedoelde kritiek Erwin, om te voorkomen dat je je prachtige brug "onteert" door flut "water". 
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Ben benieuwd, hoe je proefplankje er in het echt uitziet, Erwin  :P

Zo op de foto is het moeilijk in te schatten.

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hallo allemaal,

@Ronald: Dank je wel dit is een proef, en super leuk dat je me volgt.  :thumbup: :thumbup:

@Peter: Dank je wel voor je reactie en het wordt vervolgd.

@Wim: Dank je wel voor je reactie en opmerkingen. Dit is een proefplankje. De daadwerkelijke golfjes worden ietsje minder. Maar die scherpe golf zal ik een paar foto's plaatsen wat me plan was. De golven op het noordzeekanaal gaan vaak vele kanten uit, vooral als er veel scheepvaart is. Op het geen wat ik maak komen een paar boten op. Vooral om de grote vlakte een beetje te doorbreken van de donkere kleur. De kleur heb ik van google maps. Hierop is goed de kleur te zien. Hoe harder de wind hoe donkerder het water lijkt het. En wat ik altijd opvallend vond en nu nog is dat er altijd wind staat. Graag je reactie na de volgende foto's. En kritiek is altijd welkom.

@Tony: Het plankje neem ik mee naar de gastendag, en ben benieuwd hoe je het vind. Het is moeilijk te fotograveren. Elke lichtinval maakt meteen een heel ander geheel ervan.

En dan de update, gisteren nog een laagje dunne lak erover, en de golfjes worden er alleen maar mooier van. Ook even een paar foto's gemaakt met daglicht en kunstlicht. Ook even het bootje geplaatst, van wat ik ongeveer in gedachte had.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Water maken is een kunst op zich Erwin, ik ben benieuwd naar jou proefstukjes tijdens de gasten dag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Leuk bootje Erwin :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
-Erwin:
Ik vindt dat het resultaat al bij al toch goed meevalt, zeker voor een eerste,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Erwin

Het resultaat mag zeker gezien worden hoor, ik doe het je niet na.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Citaat van: nobody op donderdag 12 oktober 2017, 10:09:35
Erwin, 'k zou 't zo niet doen. Nog nooit zulke "wanordelijke" golfjes gezien.

Dag Erwin,

Ik ben het wel een beetje met Nobody eens.
Kijk eens naar het plaatje in reactie 1207.
Daar zie je grote lijnen in de golfen waardoor het lijkt alsof er grote vlakken water zijn.
Dat mis ik een beetje in jouw proefstukje.

Kom je nog naar de stamtafel?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Erwin, het is erg moeilijk om golvend water na te bootsen op een plat vlak.
Je krijgt wél golftoppen, maar geen golfdalen. Een golf heeft een sinusvorm.
Modelbouwers die een "varend" scheepsmodel in een glazen kast monteren maken het water
van een laag gips, waarin golftoppen- en dalen gemodelleerd worden.
Ook in de modelspoorwereld wordt dit toegepast, met een minder dikke gipslaag.
't Is wél ontieglijk veel werk.
Het waterfolie komt heel dicht in de buurt, maar dat heeft dan weer nadelen (naden enzovoorts).
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
hallo, Ik heb van een oude collega gehoort dat iemand de Hembrug na maakt en vroeg of er nog een brugwachter van de Hembrug was. Ik ben brugwachter geweest op hembrug
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
hallo .Ik ben brugwachter geweest op de Hembrug er werd mij verteld dat je iemand zocht de er op gewerkt heb.
ik vind het geweldig dat de brug na gemaakt wordt.ik heb ook de brug uit krommenie gezien maar mankeert wel wat aan er zat aan elke kant ook een scheepvaartshok,die mis ik daar op.
Als hij klaar is zou ik hem graag willen zien en als je nog vragen hebt zeg het dan maar. Mvg.P.Gruisinga
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
 @citaat Geweldig! :thumbup:
Nou Erwin, vraag Piet het hemd van z'n lijf :wink:
Een betere bron kun je je niet wensen!

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Dit is/wordt een prachtige hulp voor Erwin.

Piet, je komt letterlijk als geroepen. ;) en welkom op ons forum.


groetjes

Wil Twee-en-drie

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hi Piet,

Ik denk dat je voor Erwin (en voor ons)  mooie verhalen hebt.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Met behulp van Piet komen er nog meer mooie details op de brug. :thumbup:
Misschien kan Piet mee naar de gasten dag want twee weten meer van deze mooie brug dan één. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Piet leuk dat je ook op het form zit na ons gesprek en we kunnen altijd samen naar de gasten dag.

Fred
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hallo allemaal,

Een beetje verlaat, maar hierbij even reageren op de leuke berichten.

@Peter: Dank je wel, :thumbup: :thumbup: :thumbup: en zal het zeker meenemen naar de gastendag.

@Erik: Dank je wel, :thumbup: :thumbup: :thumbup: het is een bootje van Noch 16822. En vond deze ook erg leuk.

@Jørg: Dank je wel, :thumbup: :thumbup: :thumbup: vond de kleur best wel lastig. En als ik voor het echt ga beginnen maak ik de golfjes iets minder groot. Maar het is ook meer een proef stukje.

@Peterke: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: :thumbup: En we blijven bezig tot ik tevreden ben.

@Henk: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: :thumbup: ben het ook eens, maar het is maar een proef stukje. Als ik later voor onder de brug begin maar iik een rustig stukje water. Ga het noordzeekanaal nabootsen met rustig weer, en rekening houdend met stroming en delen onder de en tussen de brugpijlers.
En helaas kan ik niet naar de gastendag, wat ik wel erg jammer vind.

@Piet: allereerst welkokm op het forum. Blij dat je je ook aangemeld heb. En op de brug in Krommenie mist behoorlijk wat details. Maar zelf probeer ik zoveel als mogelijk naar het origineel te komen. Er staan nog wel een paar kleine vragen open, maar ik ben toch met diverse bronnen al een behoorlijk eind op weg. Op de gastendag 12 november in Den Bosch neem ik voor het eerst de totale brug mee. Als je hem kompleet wilt zien, al is er nog een hoop werk te doen. Zal even kijken hoe ik sommige vragen duidelijk ga maken van wat ik nog zoek. Ook heb ik voor de gastendag een overzicht gemaakt vanaf de eerste Hembrug tot de laatste. Na de gastendag zal ik deze voor degene die niet in de gelegenheid zijn hier te plaatsen. Hoop dat je eventueel mooie detail foto's heb, vooral van het middendeel. Bouw zelf de brug in het jaar half 1970, dus net voor de grote aanvaringen. Sommige details vond ik daarna minder fraai.

@Erik: Zal ik zeker doen, al blijft er steeds minder over. De seien en licht zijn we totaal uit. Mede doordat ik originele voorschriften heb gevonden. En details ... de meeste weet ik ondertussen. Maar wel super. :P

@Wil: Ben er ook blij mee, en hoop Piet ook eens te ontmoeten. Want ik weet er wel een aantal, maar de personen niet gevonden. Weet wel dat er 1 in Canada woont.

@Harald: Dat hoop ik wel, :thumbup: :thumbup: :thumbup: en na de gastendag zal ik nog diverse toevoegen. Kan er bijna een boek over schrijven. Super allemaal.

@Michel: Ben al blij dat jij komt, :D maar hoop ook een keer Piet te ontmoeten. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@Fred: Leuk dat je Piet kent en hem heb gesproken over de brug. En leuk als je samen naar de gastendag wil komen. Als je samen dit van plan bent, vergeet je dan niet op tijd aan te melden. Er is genoeg te zien op deze dag. En leuk om eens kennis te maken. Maar woont Piet bij je in de buurt ? Kan ik eventeel ook jullie kant eens opkomen. Is niet zover bij mij vandaan.

Heren allemaal bedankt voor de super leuke reactie's.

En zal binnenkort weer de vorderingen van de verdere bouw van de brug.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Erwin Piet woont bij mijn in de buurt en is niet erg mobiel, ben hem na jaren bij toeval tegen gekomen.

Fred
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
vergeet je de wc niet. stond er ook
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Water proefstukje :-)
Hallo Piet,

Weet wel een toilet naast de brug, maar was er ook 1 op de brug ?
(Leek me wel handig).

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo allemaal,

We zitten niet stil, maar was even rustig op het forum.
Inmiddels de testen gedaan voor het draaigedeelte, en tevens voor de gastendag op 12 november.

Kleine aanpassing wat eigenlijk geen naam mag hebben, zowel in Arduino als aan de hoogte van de brug. Ik ben er nog lang niet, maar vond het wel een mijlpaal.
De resultaten wil ik eigenlijk pas laten zien na de gastendag, wil het nog spannend houden voor de gastendag, weet dat niet alle lezers daar komen. Maar zal daar uitgebreid op terugkomen na 12 november. Zal ook van deze dag een uitgebreid verslag hier plaatsen.

En nog verder aan het bouwen van het draaigedeelte van de brug. De foto van het origineel, en wat ik heb nagebouwd.

Foto origineel bron: RWS.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Ik zou graag in contact met je komen. Ik woon in Almere buiten
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Ziet er weer machtig mooi uit Erwin!

Nog twee weekjes en dan hebben we de gastendag.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hai Erik,

Je doet moeite om water te imiteren voor onder de brug, maar op foto 1577 lijkt het net een perfekt wind stille dag met heel licht golvend water.
Mooi die motor in de uitbouw. :thumbup:

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hoi Erwin,

Het komt snel dichterbij dat zo,n honderd man jou kunstwerk live mag komen bekijken.
Ik ben erg benieuwd en kijk er naar uit  :)

Je hebt nog een weet de tijd  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin,

Netjes nagebouwd. :thumbup:
En ja ik zal één van die honderd man zijn die naar je workshop komt kijken en luisteren op de gastendag. :P
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin

Het word en is gewoon prachtig aan het worden je brug, ik ben ook zoals iedereen benieuwd naar de brug.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
-Erwin:
Reserveer maar alvast een grote plek op de gastendag om dat prachtige gevaarte te etaleren.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)

Hoi Erwin,

Maar goed, dat je brug zo lang is, dan kunnen er veel mensen tegelijk naar kijken straks  :D
En helemaal top, dat brugwachter Piet zich gemeld heeft  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hoi Erwin,

Ik kijk elke keer weer met groot genoegen naar je vorderingen. Ook dit detail heb je mooi nagebouwd. :thumbup: Helaas kan ik niet naar de gastendag, maar ik zie uit naar je verslag daarna.
Succes met de voorbereiding en geef ze maar les die dag... :-)

groet Ronald  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo,

@Henk: Dank je wel, en het gaat snel de tijd.

@Wil: Wel leuk je opmerking over het water, ik had een foto genomen op een buro onderligger een beschermmat voor op tafel. Maar omdat deze een donkere achtergrond heeft vond ik de foto iets mooier. Maar dat is dus geen rustig water.

En erg jammer dat je 12 november niet kan, had je graag een keer ontmoet.

@Peter: Dank je wel, en ben benieuwd hoe je het bouwwerk vind.

@Michel: Denk dat je vooraan staat ? Testen zijn goed gelukt, en de brug gaat in zijn geheel mee.

@Peter: Dank je wel en mijn vrouw is benieuwd naar de pralines.

@Jørg: Komt goed heb alles met Willie besproken. En we zijn op tijd om alles op te bouwen.

@Tony: Erg leuk dat je er ook bij bent, en Piet heb ik inmiddels een PB gestuurd, dit word na de helft van November.

@Ronald: Dank je wel voor je reactie, en gaat goed komen, ga na de gastendag er uitgebreid op terug komen. En rustig aan.

En nog een foto toegevoegd van mijn nieuwe aanwinst. De 2400 van Roco uitvoering MTE. Ben er erg blij mee, want ik heb niet zo veel Nederlands materieel.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
-Erwin:
Fraai beeld die loc tussen de brugspanten,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Je bent weer lekker bezig geweest. Ziet er allemaal weer mooi en fraai uit. Ook die 2400 is een mooie aanwinst. Veel plezier ermee. (al hoort er wel een ongekeerd L sein in :P )
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin,

Een mooi gezicht die 2400 op de brug. :thumbup:
Ik kan me indenken dat je daar heel blij en trots op bent.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hoi Erwin,

Mooie foto, wat water eronder, dan is het net een echte foto uit de oude doos   :thumbup: :thumbup:

Mooie loc op een schitterende brug  :P

Groet Ronald  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hoi Erwin,

Je nieuwe aanwinst wordt mooi gepresenteerd  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman