Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Citaat van: Tony op woensdag 19 april 2017, 14:25:58
Ik zet mijn petje telkens al af, voordat ik je topic/update  open, Erwin  :D

Ik zet hem niet eens meer op.
Blijf aan de gang...
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo,

@Wim: Dank je wel  :thumbup: :thumbup:en bedankt voor je dat het op een tentoonstellings item lijkt. Wie weet komt dat ooit nog eens.

@Michel: Dank je wel, zal regelmatig een update plaatsen van de tussenstukjes en schoren. :thumbup: :thumbup:

@Peter: Dank je wel voor je reactie en we gaan ons best doen. Zal ook regelmatig een update plaatsen.

@Henk, Mag ook een hoedje zijn :P :P Maar dank je wel voor je reactie. :thumbup: :thumbup:  En zal weer een keer een overzicht plaatsen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hey Edwin

Na enkele weekjes niet op het forum te zijn geweest.
Ben ik behoorlijk onder de indruk van jou vorderingen en het blijft er ook allemaal strak uitzien
Dat wordt echt een schitterende blik vanger op jou modelbaan.
Ga zo door

Groetjes Frank
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo Frank,

Dank je wel voor berichtje, is toch wel erg leuk een extra steuntje. :thumbup: :thumbup:

En voor alle forummers nog een update.
Allemaal kleine verbindings stukken aan het pas maken en plaatsen. Hierdoor wordt het spant wel behoorlijk een stuk steviger.
En op de laatste foto het deel wat ik eerder had gemaakt nu geplaatst in het buitenste spant, zijde IJmuiden.
(Zijde Amsterdam en IJmuiden zijn verschillend)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin

Wat een werk verzet jij allemaal, het is en blijft een genot om naar te kijken hoe je het allemaal maakt.  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)

Vandaag maar eens een zondagse  :thumbup:, Erwin  ;)

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin,

De vorige update is net geweest en hup daar is de volgende alweer. :thumbup:
Mooie vorderingen. :)
Maar weet je ook waarom ze verschillend zijn de spanten aan beide kanten van de brug ?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo allemaal,

Bedankt voor de  :thumbup: 's en de reactie.
Michel het verschil zit in het middenstuk moeilijk uit te leggen maar links heb je 2 doorgaande en de volgende is dan tegenovergesteld. En het andere spant heeft deze precies contra. Als het lukt kan je het zien op foto 1078.
Ook zometeen het te maken hekwerk is ook aan beide kanten verschillend. Ook dus rechts en links.
Het metalen gedeelte van het middenspant is van het origineel ook ietsje zwaarder uitgevoerd. Maar in model is dit bijna niet terug te vinden. Dus de dikte is bij mij ook gelijk.

Bij deze ook totaal overzicht van alleen het draaideel
Deel 1, de eerste foto's zijn de spanten.

En in deel 2 spanten en de rails en alle toebehoren.
Het lijkt allemaal al wat te worden maar er moet nog enorm veel gebeuren. O.a. de schoren uitmeten en alles richten.

Veel plezier.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
En deel 2

De totale lengte is hier 1470 mm.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin

Indrukwekkend gewoon  8o ik doe dit echt niet na hoor  ;) wel mooi weer  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
-Erwin:
Knappe foto's van een indrukwekkend geheel, met die overzichfoto kan je een beeld vormen van de omvang van het gevaarte,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin, valt het mee met de doorbuiging als je de spanten rechtop zet? Daar zijn in het echt de scheve balken tegen bedoeld, maar ik ben heel benieuwd of je dat effect met styreen ook heb weten te krijgen.

Schitterend om te zien deze foto's!
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Een heel mooi project Erwin, ben je al een tijdje aan het volgen.


Ga zo door  :thumbup:


Gr. ArjanC
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)

Hoi Erwin,

Het seinwachtershuisje leek eerst heel wat, maar nu het in de brug zit, wordt het piepklein  :P
Knutsel ze  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin,

Prachtige update wat je ons weer laat zien.
Wat eerst een joekel van een seinwachtershuis leek valt in het niet als het in de brug zit.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo,

@Peter: Dank je wel  :thumbup: :thumbup: Maar het is eigenlijk een kwestie van gewoon beginnen met goede voorbereidingenen allerlei tekeningen en foto's. Foto's heb ik soms op dezelfde afmeting als het model in schaal. Kan je aardig de grote van iets bepalen. EN zo bouw je op je gemak verder.

@Patrick: Bedankt voor je reactie, Doorbuigen valt erg mee. Als je begint denk je wel van wat moet dit worden. Eigenlijk is het net als in het echt. Metaal is eigenlijk ook erg flexibele maar als het een geheel wordt, wordt het steeds steviger. En in model als ik de bovenkant erop zet wordt het al een heel stuk beter. En als je dan de kleine tussenstukjes erop zet. Kan je deze eigenlijk al niet meer buigen. Daarom is het ook lastig met bouwen om het precies recht te krijgen. Als je wat verder bent is dit niet meer te herstellen. En als alles 1 geheel wordt buigt en beweegt het totaal niet meer. Zelf was ik in het begin ook wel bang voor, vorral met een grotere lengte.

@Arjan: Dank je wel voor je leuke reactie. En is altijd leuk om te lezen dat het veel wordt gevolgt. :thumbup: :thumbup:

@Tony,
Dank je wel, maar alles is precies op schaal, en het seinwachtershuisje valt nu in het niet. Daarom had ik de stuurtafel niet zo uitgebreid. Je ziet er zo bijna niets meer van.

@Michel: Dank je wel voor je reactie, en inderdaad het seinhuis leek zo groot, maar door de lengte van de brug lijkt deze steeds kleiner te worden. De totale hoogte is 21 cm zonder pijler en motor gedeelte. Deze komt er nog onder.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
hallo allemaal,

Een kleine update met toch wel veel werk.
De trap van het seinwachters huisje heb ik iets veranderd, was er niet helemaal tevreden over, de schuinte was niet juist.
Bij deze hersteld, maar ook de relingen van N-spoor erop bevestigd en aangesloten op de andere reling. H0 vond ik net iets te groot.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Dat heb je weer (zoals gewoonlijk) heel fraai geknutseld. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
-Erwin:
Toch een update die de moeite is om te laten zien,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Goed werk, maar ik twijfel aan de verticale stijlen staan deze wel in de goede hoek?
Het zou zonde zijn voor het project als dit niet klopt.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin,

Iedere update hoe klein of groot ook is een plezier om naar te kijken dus deze ook. :)
Doe je goed als iets niet naar je zin is om het te veranderen vooral nu je er nog bij kan komen.
Misschien heb ik of een ander het al gevraagd aan je maar maak je ook verlichting boven de deuren van het seinhuis ?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hoi Erwin,

Je bent goed bezig  :thumbup:
Ik ben het helemaal met je eens, als het niet helemaal naar je zin is, dan kan je het beter aanpassen! Zo'n trap bepaalt toch hoe goed de brug er uit ziet, als je detailopnames van de brug maakt! Dan gaan kleine fouten je storen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin

Je blijft me telkens verbazen hoe je alles grondig aanpakt  8o  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo,

@Wim: Dank je wel voor je complimenten en je reactie.  :thumbup: :thumbup:

@Jørg: Dank je wel, probeer zoveel mogelijk te laten zien. De volgende stappen zijn veel van dezelfde onderdelen. Deze zal ik regelmatig plaatsen.

@Theo: Dank je wel voor je reactie. En ik weet dat de trappen van de brug allemaal erg stijl staan. Maar de schuinte heb ik overgenomen van het origineel. Jammer is dat de trede's iets schuin staan. Maar er is geen trap die daarop is gemaakt. Daarom heb ik ze ook nog veranderd. Over arbo wetten hadden ze niet gehoord. De trap namelijk naar de motoren vanaf het brug dek zijn  helemaal klein.
Hierdoor moest je door een opening van 69 x 80 cm. Ook kon je deze vanaf de onderzijde bereiken. Dan was het wat makkelijker.

@Michel: Dank je wel voor je reactie. En boven de deuren komt geen verlichting. Deze zaten er namelijk niet op. De verlichting op de brug was niet zo uitgebreid.

@Frank: Dank je wel voor je reactie. En je heb gelijk. En ik ga me er altijd aan storen, ook omdat je het weet. Maar het blijft ook weer moeilijk, omdat je geen duidelijke bouwtekening heb op schaal.

@Peter: Dank je wel, maar je bent zelf ook super bezig. :P

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
sorry Erwin,

Ik bedoelde de staanders van de railing deze staan niet verticaal.

M.v.g.,

Theo
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo Theo,

Als ik je goed begrijp, dat klopt deze staan haaks op de trap. Had eerst ook staanders die verticaal stonden, maar ontdekte dat deze op het origineel ook haaks stonden.

Foto: Bron Beeldbank Amsterdam.

De gele cirkel de trap die ik heb geplaatst naar de compressor ruimte, helaas niet op deze foto te zien.
En de rode cirkel de trap naar het seinwachtershuis vanaf de brug. ( Deze moet ik nog maken)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Ik moet soms wel wat lachen als mensen je willen wijzen op foutjes of onvolkomenheden. Je hebt volgens mij zoveel studie gedaan naar deze brug dat je bij wijze van spreken nog weet hoeveel klinknagels er in zitten.

Mooi om zo'n bevlogenheid en passie te zien. Iedere update is het weer een klein feestje.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
 @citaat
En Erwin blijft netjes antwoorden en uitleggen.
Wat een bevlogenheid!  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Heren,

Dank jullie wel, maar opmerkingen en kritiek krijg ik ook graag. Want daar kan je dan weer van leren.

En tja heb wel enorm veel voorbereidingen gedaan. Zelf was ik ongeveer tussen de 8 en 10 jar. Toen was ik al enorm onder de indruk van de brug. Heb ook weinig van de sloop gezien. Alleen in het hele begin. Toen ben ik een aantal keren op de brug geweest.
Daarna vond ik zo enorm jammer.
Ook nog op zoek geweest naar resten van de 1e Hembrug. Dat kan je nog vrij simpel op google maps zien. En er is nog een restje over van de spoorlijn naar de eerste Hembrug. Er was nog een kleine niet beweegbare brug in de lijn in Zaandam naar de brug. Deze is er nog steeds.


M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo allemaal,

En wederom een update, deze keer allemaal tussen verbindingen gemaakt voor de de zijspanten.
Deze maken het spant (1470) mm veel meer stevigheid. Deze ga ik zover voorbereiden voor plaatsing. Maar zover ben ik nog lang niet. Want er is ook nog zo'n spant waar ook nog genoeg aan moet gebeuren.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin,

Mooie update weer. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin

Jij kan ook blijkbaar niet stilzitten, weer een leuke update van je brug  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
-Erwin:
Mooie vorderingen weer gemaakt,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo allemaal,

Bedankt voor de waarderingen. Wordt op erg prijs gesteld. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

En ja Peter klopt kan niet stil zitten, ook al ben ik niet lekker. Doe rustig op mijn gemak lekker wat aan de hobby. (Goede afleiding)
En probeer zoveel mogelijk te plaatsen, maar ben ook wel eens lekker bezig dat ik denk oeps vergeten foto te maken.

Maar toch nog een kleine update. Ze zijn ook klein, maar wel belangrijk.
De lantaarn's voor het draaideel. :P

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin,

Beterschap hopelijk voel je je snel weer de oude. :thumbup:

Best veel lantaarn's moet je op het draaideel zal wel een fraai gezicht zijn als ze aan zijn. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo Michel,

Dank je wel voor je reactie.

En beter voelen ? Dat zal erg lang gaan duren, maar snap je wel.  Zal je een pb sturen

En totaal worden het 36 lantaarn lampen. Op de beide vaste delen 2 x 10  en op het draaideel 16 stuks.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Dag Erwin.

Komen er ledjes in de lantaarns en worden deze werkend of zijn het dummy's?

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo Erik,

Deze worden nog voorzien van een micro smd. Zie ook berichtje 0168.
Alleen doe ik dit later want anders zit de bedrading in de weg. Deze soldeer ik later aan de ringleiding.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hoi Erwin

Lekker priegelwerk zo ben je wel van de straat af  :-) prachtig om te zien dat je echt alles zelf maakt  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Dag Erwin.

Citaat van: ikke650 op zondag 07 mei 2017, 11:15:16
Deze worden nog voorzien van een micro smd. Zie ook berichtje 0168.
Dat was al bijna een jaar geleden :eek: dus ik moest het even teruglezen, maar nu weet ik het weer! :oops:
Respect voor jouw geduld en doorzettingsvermogen!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo,

@Peter, Dank je wel, en maak zoveel mogelijk zelf. Eigenlijk kan ik maar weinig vinden wat ik kan toepassen.

@Erik: Dank je wel voor je waardering en reactie.  :thumbup: :thumbup: Geeft niet was alweer een poosje terug.

En nog een grote update, na alle voorwerk het halve middenspant geplaatst en de voorbereidingen voor het brugdek gemaakt.
Totaal foto volgt nog.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
-Erwin:
Ziet er zoals gewoonlijk zeer goed uit , dat kan niemand ontkennen, maar je schildert stukken van de brug, en andere delen niet, is dat omdat je er later niet meer bij kan?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo Jørg,

Klopt de delen die ik nu schilder kan ik later slecht bij, en de delen worden zometeen groter dat het ook allemaal iets lastiger word. De delen die ik nog niet schilder moeten nog delen op worden gelijmt. Doe ik ook voor een betere hechting.

Dit deel is nu ongeveer 80 cm. Maar als de ander zijde erop zit is deze 147 cm. Wordt draaien op tafel ietsje lastiger.
En af en toe een beetje afwisselen is ook wel fijn.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Erwin, schilder jij rechtstreeks op je profielen of voorzie je nog voor een hechtlaag primer er tussen? En waar schilder jij mee? Acrylverf?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo Patrick,

Ik schilder rechtstreeks op de profielen met Humbrol 31.
Deze hecht prima en heb daar weinig tot geen problemen mee. En af en toe verdun ik het met de originele verdunner van Humbrol.
Maar iets te dikke verf heeft ook zijn charme. :) Want de brug in het origineel was ook niet strak geschilderd.

Er is al eens een uitzoekerij geweest wat betreft de kleur. Zie eerder in dit draadje.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hoi Erwin,

Jij bent ook niet te stoppen, je voelt je niet lekker maar toch vol gas met de hobby bezig  :)

Beterschap.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo allemaal,

Peter dank je wel, kan ik wel gebruiken.

Bij deze wederom een update. De bodem aan de Amsterdam zijde zit er bijna in. Al is het wel begin, maar het gaat ergens op lijken.
Hierna eerst verder aankleden anders wordt het te onhandig om ermee te werken. Het wordt dan erg groot. Later kan ik er niet meer omheen. :D

Deel 1 de foto's van het brugdek.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Hallo,

En deel 2.
Hier even een overzicht hoe het gaat worden.
Het spant aan de buitenkant zit nog los. Wil hiervoor eerst de boel verder aankleden.
En even een willekeurige wagon erin gezet voor de maat verhouding.

Veel plezier.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
Ik heb respect voor je geduld en precisie.

Theo
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met het draaigedeelte :-)
-Erwin:
Knap werk weeral,  :thumbup:
Er zit verschil in de afwerking tussen de spanten aan de bovenzijde, blijft dat zo of niet?