Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hallo,

@Michel: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: en zelf vond ik het wel netjes. Van boog 1 heb ik ook alle delen een kleurtje gegeven. Daarvan moet ook de rails zwart worden.

@Frank: Dank je wel. :thumbup: :thumbup: zelf vind ik dit net de afwerking van het geheel. :) :)

@Jørg: Dank je wel voor je reactie :thumbup: :thumbup:. Dit is toch wel leuk voor al het werk.

@Jakop: Dit stond vermeld in reactie 86. Deze zijn gefreesd uit een plaat styreen van 0,5 mm. En dit is gefreesd met een cnc frees.

@Tony: Ook dank je we voor je reactie,  :thumbup: :thumbup: En zou Harry Potter het weten ? Ook ik snap het niet altijd. Helaas is de printplaat mislukt.  :-( Er wordt weer een nieuwe gemaakt. 4 keer is scheepsrecht ? Of brugrecht. :-) :-)

@Harry, Dank je wel voor de stimulerende reactie :thumbup: :thumbup:, is erg leuk om te lezen wat iedereen ervan vind. En bedankt dat je volgt, zoals meerdere. En er komen nog genoeg update's.  :P :P

@Dirk: Dank je wel voor je reactie :thumbup: :thumbup:. En jammer dat de foto niet lukte, maar ben er nu wel uit. :)
Zal hierover nog een update maken. :) :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hallo allemaal,

Nog een zeer mooi filmpje van de Hembrug. Zeer oud en nog mooie boten

Veel kijkplezier.



M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Bedankt, Erwin, voor de mooie film met een verscheidenheid aan schepen.
En natuurlijk "de Hem".
De luchtdoelkruiser "Jacob van Heemskerk" ken ik nog uit de tijd dat ze
als wachtschip (drijvende kazerne) in Vlissingen lag.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Erwin,

:thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Leuk filmpje Erwin. Het laat ook goed zien hoe imposant deze brug in 1:1 is.

Groeten,
Wico
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hi Erwin,

Leuke film, allemaal nostalgie van een prachtige brug.
Wel een vraagje, ik heb wel ideeën,  maar wat voor "masten" staan er bovenop de brug ?

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
-Erwin:
Das weer pure verwennerij,  :thumbup:
Ga je die extra steunen ook bouwen voor als de brug open staat voor het scheepvaartverkeer?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hallo,

@Wim: Dank je wel voor je reactie, De boten vond ik ook wel leuk. Want volgens mij is er niet veel van over.

@Michel: Graag gedaan.  :thumbup: :thumbup:

@Wico: Dank je wel voor je reactie :thumbup: :thumbup:, en vond het ook wel lek. Dit zijn ongeveer de oudste bewegende beelden die ik ken. :)

@Harald: Dank je wel voor je reactie, en je vraag over de masten weet ik niet allemaal. Voor toen de tijd weet ik dat de lichten hieraan hangen. En radio / tv ontvangst. Weet wel dat deze enorm veel keren zijn aangepast. Dat later de masten waren verdwenen, zijn er nog vele wijzigingen geweest. Daar hadden we ook problemen mee van de tekeningen. Lampen opzij, lampen naast elkaar. En ook nog dat de lampen na de mast ook meer verdeeld zijn over de pijlers. Daarvan heb ik enige foto's gevonden hoe dit zat. (Blijft een leuke speurtocht)

@Jørg Deze komen er ook. Zie ook reactie 38. Deze heb ik nog een grove bouw. Deze worden later afgemaakt. Hier zitten namelijk ook deels de beveiligingslampen op. Nog genoeg te doen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hallo Erwin,

leuk filmpje!!  :thumbup: :thumbup:
Ik heb nog even verder terug gekeken, maar wat een vorderingen!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hi Erwin,

Misschien waren die lampen voor schepen die achter een ander (groot) schip varen, die door de openstaande brug wilde varen.
Dat zie je soms ook bij auto-verkeerslichten, een dubbel setje rechts eentje en eentje heel hoog.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hoi Erwin

Heb even niet gekeken, en je bent weer lekker bezig aan je brug.
Ziet er weer mooi uit allemaal en je filmpje is ook top om te zien.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hallo allemaal,

Heren bedankt voor de reactie's.

Bij deze weer een nieuwe update. Inmiddels verder met de rails van het middengedeelte en de onderzijde van boog 2.
De rails zijn bijna gereed. Op deze 4 einde zitten donkere platen. Hieronder zat bij het origineel delen van de vergrendeling en de aansluitingen van het draaigedeelte. Deze heb ik ook bijna gereed.

En verder met de onderzijde van de brug. Wel inmiddels de zijkanten aan de middenspant en onderzijde vast gezet. Een lastig klusje om dit mooi recht te krijgen. Nu de verdere afwerking van de onderzijde. :) :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
-Erwin:
Je maakt mooie vorderingen met de brug,  :thumbup: ziet er allemaal weer heel solide uit.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hallo Jørg,

Bedankt voor je reactie.

En bij deze nog 2 oude ansichtkaarten.
Bron: Eigen collectie

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)

Filmpje was smullen, Erwin  :P

En wat  :thumbup: :thumbup: :thumbup: voor de noeste arbeid  :D

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hi Erwin,

Als ik die ansichtkaarten en het filmpje zo zie blijft het toch wel een JOEKEL van een brug.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
-Erwin:
Weer 2 hele mooie platen,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hallo,

@Tony: Super dank je wel voor je duimpjes  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Doet me goed.

@Harald: Dank je wel, wist je trouwens dat het vanaf 1957 de grootste draaibrug was van Europa ? En wat ik zelf altijd vreemd vond is dat de Velserbrug daarvoor de langste draaibrug was. De Hembrug en de Velserbrug zijn bijna gelijk in dezelfde periode gebouwd. En de Velserbrug had ten opzichte van de Hembrug 1 vast deel. En de Hembrug 2 vaste delen.
Waarom was de Velserbrug dan de grootste ? Dit kwam doordat het draaigedeelte 10 cm langer was dan de Hembrug. Alleen de Velserbrug is gesloopt in 1957 en daardoor werd de Hembrug de grootste draaibrug van Europa.

@Jørg: Dank je wel, zal er nog een paar inscannen. :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hi Erwin,

Leuk die extra informatie om te weten.
De Velserbrug was ook de enige met Kazematten in de pijlers die voor vuur ondersteuning van de naburige forten dienden.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Erwin,

Het filmpje van de Hembrug is :thumbup:.
De eerste ansichtkaart is een hele mooie. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Hallo allemaal,

Heren bedankt voor de leuke reactie's.  :thumbup: :thumbup:

En bij deze een update van de vergrendeling voor het draaiende gedeelte.
Als deze gesloten is wordt deze vergrendeld.
Bij deze de bouw hiervan. Deze gaat aangestuurd worden vanuit het nog te bouwen landhoofd.
Hierin komt een servo die deze heen en weer beweegd.

Deze zit onder de brug met een messing rond profiel 1mm door een styreen holle pijpje. Deze gaat super licht heen en weer.

Foto 1 : De onderdelen voor de vergrendlings stift. Messing een omgezet hoekje aangemaakt met 2 platte stookjes styreen.

Foto 2: Geleiding voor de vergrendeling en hoe deze wordt bevestigd in het styreen.

Foto 3: Bevestigd aan de brug nog zonder stift.

Foto 4: Bevestigd aan de brug met stift.

Foto 5: Gereed met stift.

Foto 6: Gereed met stift uitgeschoven.

Foto's in 2 delen.

M.vr.gr. Erwin

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
En deel 2
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Het is weer subliem Erwin.  :thumbup:

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Mooie constructie Erwin. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
-Erwin:
Weer een schoolvoorbeeld van knutselwerk,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Erwin

Het word steeds mooier en mooier bij jou en het is een juweeltje die brug.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Erwin ik volg jou draadtje al geruime tijd maar je maakt er echt serieus werk van
ziet er erg realistisch uit ben ook erg benieuwd naar het eind resultaat goed bezig
En natuurlijk nog veel succes met het bouwen van de rest

mvg Frank
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met boog 2)

Knap werk, Erwin  :thumbup:

Zal wel een piekerpoosje vooraf geduurd hebben, voordat je begon  ;)

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hallo:

@Henk: Dank je wel voor je leuke reactie, helaas heb ik je niet gesproken op Rail. Wist niet dat je daar stond.

@Michel: Dank je wel voor je reactie, komende tijd komen er meer foto's. :P :P
En het idee voor op de gastendag in Den Bosch te staan heb ik besproken met leden van het 3rail forum. Gaat me waarschijnlijk lukken. Al is de brug dan nog (lang) niet klaar.

@Jørg: Dank je wel voor je reactie. Enne school is toch al een poosje terug. Maar doe me best.

@Peterke: Dank je wel voor je reactie. Ben weer lekker bezig. Zie de volgende update. :) :)

@Frank: Dank je wel voor je reactie. En een berichtje is altijd leuk om te ontvangen. En leuk om te lezen dat je me al een poosje volgt. :thumbup: :thumbup:

@Tony: Dank je wel voor je reactie, en dat klopt wat je schrijft. Een hele tijd lopen denken en schetsen hoe het allemaal gaat worden. Maar ook veel rekenwerk gehad. Allerlei tekeningen met verschillende schalen. En dat omrekenen naar 1:1 en dan weer verder rekenen naar 1:87. Want de brug wordt precies 1:87.

M.vr.gr. Erwin.

En er komt vandaag nog een nieuwe update. :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hallo allemaal,

Bij deze wederom de beloofde update.
Met de werkzaamheden aan boog 2 ben ik tijdelijk even gestopt. Er is namelijk een stappenmotor besteld voor de seintjes op de brug.
Deze moeten nog worden ingebouwd in beide bogen. Wacht hierop even met de het afmaken van de boog dat ik de exacte maten heb.
In boog 1 wordt dit nu even moeilijker.

Vandaar dat ik een start maak met het middendeel. Hiervoor heb ik een iets andere werkwijze.
Ga geheel van binnenuit bouwen. Dit heeft te maken met het brugwachtershuisje. Deze is namelijk tussen de spanten in gebouwd.
Maar ook vanwege de afmetingen is dit volgens mij de makkelijkste bouw volgorde.
Zal hiervan regelmatig foto?s van plaatsen.

De foto?s die zijn bijgevoegd is het begin van het midden spant vanaf het draaipunt.
Ook de steun van hout is nu bekleed met kunststof.

Het eerste begin is er.

Via een familie lid ben ik erachter gekomen dat deze weer een familie lid had die brugwachter was.
Heb een hoopje dat hier nog interessante informatie vandaan komt.
De foto?s en info staan op een video band.

Of zijn er nog lezers van het forum die meer info hebben van het brugwachters huisje ? 8o 8o
Ben al wel ver met de info, maar helaas nog niet echt zeer duidelijk de foto?s die ik ervan heb.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Citaat van: ikke650 op vrijdag 24 februari 2017, 15:37:19
@Henk: Dank je wel voor je leuke reactie, helaas heb ik je niet gesproken op Rail. Wist niet dat je daar stond.

Ooit, ooit gaat het er van komen :-* :-*

En als Mozes niet naar de berg komt dan komt Mozes naar de berg:
Citaat van: ikke650 op vrijdag 24 februari 2017, 15:37:19
En het idee voor op de gastendag in Den Bosch te staan heb ik besproken met leden van het 3rail forum. Gaat me waarschijnlijk lukken. Al is de brug dan nog (lang) niet klaar.
Als dat op 25 en 26 maart is dan gaan wij elkaar zien!
Tenminste...als het jou gaat lukken.
Het is de bedoeling dat ik dan met (een deel van) mijn treinenclub ook naar Den Bosch kom.

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hoi Erwin,

Net mezelf even ge-update met jou vorderingen  :)
Seriuze print hebben jullie gemaakt, dat ziet er professioneel uit leuk dat jou maat het soldeerwerk doet.

Je filmpje was erg leuk om te zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hallo Erwin,

De tweede ansichtkaart (prachtwoord eigenlijk en al helemaal als een Zaankanter het uitspreekt) met de pont, die trok ineens een stroom herinneringen open. Want die pont was er ook. Voor het wegverkeer. Ik was hem helemaal kwijt maar ineens is er weer de waterklerk, collega van mijn oom, met wie ik in vakanties meemocht naar de havens. Er was aan de Zaanse aanlegsteiger een kiosk (toch?) waar je snoepgoed kon kopen.  Voor de lange overtocht :D. Die man had ook vieze boekjes in de verkoop waar keurig alle echt ondeugende zaken met pleisters of tape waren verhuld. Komisch vond ik dat. En spannend...
Nou ja, waar moet dit verhaal heen?
Het gaat in de eerste plaats om je werk aan de brug. Het wordt een monument, een ode aan dat fantastische ingenieuze bouwwerk. In precisie en inventiviteit doet jouw model er niet voor onder!

Groeten,

Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hallo,

@Henk: Dank je wel voor je reactie, maar de gastendag bedoel ik degene van het 3rail in november. Zal waarschijnlijk niet op 25 en 26 maart in Den Bosch zijn. Maar erg ver woon ik niet van de modelspoorclub waar je zit. Was in De Rijp ?

@Peter: Dank je wel voor je reactie. Helaas is de afgebeelde printplaat mislukt. Deze wordt opnieuw gefreesd i.v.m. dat er voor de mega arduino de verkeerde aansluitingen stonden.

Nu gaat het wel goed komen. En inmiddels ben ik aan het midden draaideel begonnen.

@Peter: Dank je wel voor je reactie. Altijd leuk om bij iemand leuke herinneringen op te roepen. De afgebeelde pont was hierop nog een stoompont. Later zijn deze ponten verbouwd met een dieselmotor. En deze nog nog steeds dienst. Al heb ik wel gelezen dat deze binnenkort vervangen gaan worden na al die jaren en verschillende eigenaren. Er komt een moderne hybride pont voor in de plaats. Zal wel vreemd zijn. En de kiosk zelf heb ik er nog wel eens zakjes zwart wit gekocht. Weet niet eens of dit nog te koop is. :)

Nu staat er ook weer een soort kiosk. Maar lijkt totaal niet meer op wat er toen stond.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hi Erwin,

In het Snoepmuseum van Betje Boerhave in Utrecht is zwart-wit nog steeds te koop.
http://www.kruideniersmuseum.nl/

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Citaat van: ikke650 op zaterdag 25 februari 2017, 10:15:49
@Henk: Dank je wel voor je reactie, maar de gastendag bedoel ik degene van het 3rail in november. Zal waarschijnlijk niet op 25 en 26 maart in Den Bosch zijn. Maar erg ver woon ik niet van de modelspoorclub waar je zit. Was in De Rijp ?
Ach Mozes  en de berg zijn al oud dus die gaan niet zo snel.
Klopt wij zitten op zolder twee van Hotel de Rijper Eilanden Zuideinde 2a in de Rijp.
Ik ben er op woensdag van pak m beet 14.00 uur tot 22.00 uur.
Bezoekers zijn altijd welkom.
Mocht je langs willen komen stuur mij dan even een berichtje zodat je weet of ik er ben.

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hallo allemaal,

Henk ga ik zeker een keer met je afspreken. :) :)

En bij deze de update voor vandaag. Ben weer verder gegaan met het draaigedeelte.
Alvast met de spanten voor elkaar aan het maken, en de voorbereidingen voor het brugwachtershuis.

Foto 1,2, en 3 vanuit het middengezien. Rechts het middenspant.
En de 4e foto boog 2.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Ik heb thuis een 3-delige boekenserie staan over de staatsspoorwegen. Boeken zijn uit begin 50-er jaren, meen ik.
Deze staan vol met tekeningen van spoorwegconstructies zoals baanlichaamen, bruggenbouw, stations, maar ook rijtuigen en wagens. Ook sluitlantaarns en andere kleine NS-attributen. Volgens mij ook nog een tekening van de oer-sik. Ik zal eens kijken of de afsluitlantaarn in het boek voor komt.

Mvg. Marcel
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hallo Marcel,

Bedankt voor je reactie.
Ben benieuwd. :)

Alvast bedankt.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Erwin,

De foto van de tweede boog met de wagons erop is wel heel erg mooi. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Erwin

Het word versassend mooi die brug  :thumbup: :thumbup:, vind het altijd top hoe jij dit voor elkaar krijgt.  8o
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Erwin,

dit wordt een blikvanger van wereldklasse  :thumbup:  :thumbup: :thumbup:, petje af hoor.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hallo allemaal,

Heren bedankt voor de leuke reactie's.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Regelmatig zal ik nu een update plaatsen. Nu ben ik bezig met het middengedeelte. Op de eerste 5 foto's de bouw van het middengedeelte. Als eerste de staanders van het middenspant. Hierom heen komt meteen de bouw van het seinwachtershuis. Ben een poosje bezig geweest hoe precies de 2 vloeroppervlakte worden.

En de 5 foto is een foto van tijdens de sloop (bron beeldbank zaanstad).
En op foto 6 hoe het uiteindelijk wordt. Weet alleen helaas niet wat het precies voor kast is. Er zat namelijk rondom een hekwerk. Dus hoe kom je er ooit in ?

Zal deze update in 2 delen de foto's plaatsen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
En deel 2.

Veel kijk plezier. :) :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Je moet het maar kunnen! @citaat verder geen woorden voor, erg gaaf! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
-Erwin:
Heb weer zitten kwijlen van je update,  :thumbup:
En die kast zoaljij het noemt zou dat geen plee kunnen zijn,  >:-D

Ik denk niet dat de steunpijler tot voor het huisje loopt, op de foto is het natuurlijk niet te zien, maar naast het hokje loopt de pijler verder naar beneden.
Een foto van een zijaanzicht zou wel opheldering kunnen geven.

Edit Looney Tunes: bericht terug getoverd
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hallo,

@Martijn: Dank je wel. :thumbup: :thumbup: ga bijna blozen.

@Jørg: Dank je wel voor je reactie. Het is volgens mij geen toilet. Je kan er namelijk volgens mij niet inkomen. Één van de pijlers staat ervoor. En er zit geen afvoer onder. En wat je schrijft vraag ik me al een poosje af. Heb bijna alle tekeningen. En nergens is een toilet te bekennen. Lijkt me niet handig als je nodig moest. Je moest nameljk nogal een poosje lopen en klimmen voordat je weer op de dijk stond. Misschien kom ik er ooit nog achter.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Hi Erwin,

Lieten zie niet alles gewoon vallen zoals vroeger in de kastelen, gewoon in de slotgracht?
Water genoeg onder deze locatie  >:-D
Dat huisje, is dat niet een, een persoons, liftje ?

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
Erwin,

Wat een mooie update weer en leuk dat je al begonnen bent aan het seinwachtershuis. :thumbup:
Ja en wat het kastje het lijkt wel een voorloper van de flitspaal. :D
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het draaigedeelte :-)
-Erwin:
Of een soort van uitkijktoren om de bewegingen van de schepen tijdens het draaien van de brug te observeren.
Gaat een hele zoekopdracht worden om de juiste toedracht van het huisje te vinden,  >:-D