Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)

Hoi Erwin,

Zo in het wit, laat de aanbouw wel onverbiddelijk de kleinste afwijkingen zien.
Heb je daar moeite mee, of denk je dan dat het na de verfbeurt toch "weg" is ?

Ik vroeg het me af, omdat je als bouwer natuurlijk precies weet, waar het minder gelukt is.

Op de foto van het vooraanzicht vind ik het wit eigenlijk hardstikke mooi werken/uitkomen.

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Erwin,

Wat een mooie update weer !!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Jørg: Dank je wel voor je actie. :thumbup: :thumbup:

@Erik: Ook dank je wel voor je reactie. :thumbup: :thumbup: En de bovenleiding wordt inderdaad nog een uitdagende klus.

@Michel: Dank je wel voor je bemoedigende woorden. :thumbup: :thumbup: En de bovenleiding moet ik nog even precies nagaan hoe deze zat.

@Tony: Dank voor je reactie. :thumbup: :thumbup: En het wit is de originele kleur van het styreen. En de beugel staat nog los.
Zag ook dat deze op de foto iets schuin staat, maar dat komt goed als deze wordt geplaatst.
Maar ik weet inderdaad ook een paar andere plaatsen waar ik ietsje afwijk, gelukkig is dit weinig maar als je het weet dan valt het wel op.

@Jeffry: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: geeft me weer goede moed. Ben nu vrij dus kan lekker verder bouwen. Het is hier nu toch een kleiner wereldje.

Allemaal prettige feestdagen en een goed en gezond 2017.

En er komt nog een update.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Ik weet niet meer of je het reeds getoond hebt, maar is het mogelijk om eens een zijaanzicht foto te plaatsen zodat we een zicht hebben van de volledige lengte van de brugdelen die reeds af zijn?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Jørg,

Deze komt nog, nog even gelegenheid hebben om het even op te bouwen.
En zalk even kijken wat handig is om alles op de foto te zetten.

Maar zoals eerder belooft ik was het niet vergeten.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
 :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Bij deze nog de update.

Bijna de afronding van de beugel, maar eerst het eerste signalering geplaatst.
Was even priegelen, maar het zit erop.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Betreft het de signalering ten behoeve van de scheepvaart?
Mooi priegelwerkje,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwn,

Indrukwekkend weer hoor!

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin

Ja dat doe ik je echt niet na zoon priegelwerken, en het mag allemaal gezien worden elke foto is het bekijken meer dan waard.  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Jørg: Dit is een mistlamp voor de scheepsvaart. Maar dit is de enigste signalering die aan de vaste boog zat.
Er komen er nog een paar, maar deze zaten aan de pijler.

@Henk: Bedankt voor je reactie. :thumbup: :thumbup: Jammer dat ik je vorige keer niet had ontmoet in Houten. Je vermelde dat je me ookm een keer wilde ontmoeten. Had nog wel naar je geinformeerd bij andere forumleden die ik had ontmoet.
Misschien op 7 januari als de forumlok en wagon kunnen ophalen.

@Peter: Het is meestal een kwestie van gewoon proberen, net als wat je zelf ook doet.
En dan kom je een heel eind op weg. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Jij ook fijne feestdagen en goed nieuwjaar gewenst, Erwin !
en dat 2017 ook een voorspoedige bruggenbouw mag opleveren  :P
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin,
De eerste signalering zit op de brug weer een mijlpaal bereikt. :)
Op naar de volgende lamp(en). :) 
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Tony,

Dank je wel en volgens mij moet het wel lukken. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@Michel: Dank je wel, en er volgen er nog 31. De meeste zitten op het middendeel en een deel op de 5 pijlers. :) :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Bij deze de bouwvorderingen en afronding van de beugel.
De eerste foto van de test van de signalering.

En de andere twee de afronding van de beugel voor de bovenleiding bij de overgang naar het draai gedeelte.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Erwin

Het is steeds weer een genot om naar je updates te kijken. Dat beloofd wat voor het volgende jaar.
Alle goeds en gezondheid daarvoor gewenst.

Groetjes,

Minto Tighfield
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hi Erwin,

Ziet er weer prachtig uit, wat een geduld werk.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Modelbouw van grote klasse.
Ik wens je voor 2017 (en natuurlijk óók, de daaropvolgende jaren...) en scherp oog en een vaste hand toe :important:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Minto: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: en we bouwen lekker door. :)

@Harald: Ook dank je wel voor je reactie. :thumbup: :thumbup:

@Wim: Dank je wel voor je leuke reactie, :thumbup: :thumbup: volgens mij komt het wel goed. Er is tenslotte nog genoeg te doen. Waarin ik zelf ook veel plezier in beleeft. Maar hopelijk ook de lezers van het forum zal ik zoveel mogelijk meegenieten. :) :)

En iedereen prettige feestdagen een goed en gezond 2017.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
 @citaat

Erwin geloof maar dat ik ervan geniet en ook het een en ander van opsteek.  :thumbup:

Michel
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Michel: Graag gedaan, en er zal nog talloze update's volgen. :) :)

Er zal deze week de profielen geleverd worden, maar weer helaas geen profielen. :-( :-(

Was de bedoeling om met de 2e boog verder te gaan, maar heb de profielen nodig.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Erwin,

Wat een werk om zoiets zelf te maken. Je zult er wel al heel wat uren hebben ingestoken. Petje af voor het resultaat tot nu toe. Het ziet er prachtig uit.

Jammer dat je de benodigde profielen nog niet ontvangen hebt. Ik hoop voor jou dat ze snel zullen arriveren.

Veel succes en plezier met de verdere bouw. Ik blijf de bouw volgen.
Groet Mark,
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Mark: Dank je wel voor je reactie :thumbup: :thumbup:, en er zitten al behoorlijk wat uren in. En hoop inderdaad snel de profielen te ontvangen.

En bij deze een klein tussendoortje, zoals al vermeld wacht op de profielen.
En heb ik besloten om de dukdalfen die onder de brug stonden mee te starten.

Bij deze een paar foto's van het begin. Ben begonnen met eerst een proto te maken.
Het moeten er 6 worden. Voorbeeld op de tekening geplaatst voor de vergelijking.
Later komen en drijvers / balken om voor de doorvaart. Zie laatste foto.

Prettige dagen en een goed en gezond 2017.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Ziet er mooi uit Erwin.
Weet je overigens dat de naam "dukdalf" uit de tijd van de tachtig jarige oorlog stamt.
De varensgasten maakten hun vaartuig vast rond de nek van de hertog van Alva (duc d'Alve).
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Citaat van: ikke650 op maandag 19 december 2016, 17:01:31
Hallo.

Bij deze op verzoek nog een oude kaart.

Maar vanwaar de intresse ? Bas. (Ben even nieuwsgierig.)
Weer een mooie kaart. En de interesse? Heel simpel. Ik vind geschiedenis leuk, zeker de periode 1880 - 1920.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Wim,

Dat wist ik niet, maar ik twijfel zelf over de naam dukdalf.
Want je mocht namelijk niet aanmeren aan deze palen. Want dan zou je de doorvaart belemmeren van de boten.
Maar vroeger voor ons huis stond er wel een waaraan je mocht aanmeren en die zag er bijna hetzelfde uit. Alleen was de middelste paal dikker en had er maar 1.

En deze hebben er 2 en zijn dunner.
Deze heb ik precies op schaal van de tekening.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Ze werden vaak gebruikt om b.v. de vaart uit 't schip te halen en om van koers te wijzigen (zwaaien).
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Ze waren niet alleen ter bescherming, als hulp, maar ook om aan te meren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dukdalf

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Die Dukdalf,  zoals je het nu noemt wordt tegenwoordig vaak simpelweg een remmingwerk genoemd.

Het prototype ziet er alweer strak uit Erwin.  Maar we zijn niet anders gewend van je!

Jullie ook fijne feestdagen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Citaat van: Haradigi op zondag 25 december 2016, 15:23:24
maar ook om aan te meren.
Deze dukdalfs in de Scheveningse binnenhaven waren, in de zeiltijd, duidelijk niet bedoeld om af te meren
doch om te helpen met draaien en vaart minderen.
Bron afbeelding ===> klik
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reactie's, dus wat ik begrijp heb ik deze juist verwoord ?

En bij deze ook nog een oude ansichtkaart. Deze is van net na 1937, al wel bovenleiding.
En nog voor de verbreding van het kanaal.

Prettige avond.

M.vr.gr. Erwin

Bron : Eigen collectie.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Das weer een hele mooie aanvulling aan je brug, mooie constructie van de dukdalf,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Jørg,

Dank je wel,  :thumbup: :thumbup: de constructie heb ik afgekeken van de tekeningen.
En probeer deze ook zo veel mogelijk na te maken.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hoi Erwin,

Wat een project  :thumbup: :thumbup:
Hij wordt met de dag mooier, ik begrijp dat hij tijdens de volgende gastendag klaar is  :)
Serieuze print om hem aan te sturen, ik lees aandachtig mee.


Fijne dagen en een goed en gezond 2017


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin,

Je laat weer een mooi staaltje zelfbouw zien met het maken van de "dukdalf".
Weer een prachtige aanvulling bij de mooie brug. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
hoi erwin,
ik heb je draadje eens bekeken en moet zeggen dat je die brug erug mooi maakt. wat een werk, schitterend :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Peter: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: maar op gastendag 2017 is deze niet af. Ik weet niet welk jaar je bedoeld met de volgende ?? Maar vermoed ongeveer nog 2 jaar bouwen.

@Michel: Dank je wel, :thumbup: :thumbup: eigenlijk moest ik bijna wel iets anders gaan bouwen.  :-(

@Tim: Dank je wel voor je leuke reactie, geeft weer extra moed. En bedankt voor de  :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin

Het word heel wat bij jou, tot in details word er gewerkt.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gaat echt heel mooi worden  :P :P
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Goede morgen allemaal,

Zo net na de feestdagen weer een update. Kon toch niet stil zitten, lekker op mijn gemak verder gebouwd.
De onderdelen van de dukdalf allemaal gesneden uit verschillende diktes lucifershoutjes.
Voor de schuine staanders had ik 80 stukken nodig. En de staanders recht heb ik uit veel dikkere lucifershoutjes gemaakt.
Daar had ik er 10 van nodig. Zie de foto's.

Daarna alles in elkaar gezet.
Met de kleine schuine stukjes aan de voor en achterzijde.
Ook de proto even een proef kleurtje gegeven.

En vandaag even mijn bestelling ophalen bij Huider.

Veel plezier.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Het zijn weer stuk voor stuk prachtige creaties geworden, eens iets anders dan met plastiek te werken,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin,

Ik heb ontzag voor je tomeloze ijverheid en de snelheid waarmee je dit project tot stand brengt.
Het wordt echt een geweldig mooi kopie van de Hembrug.  :thumbup:
En die dukdalven zijn ook weer erg goed gelukt.
Heb je geen last van splijtend hout tijdens het snijden?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Jørg: Het is inderdaad even iets anders werken dan met kunststof. Maar wel erg leuk om te doen, en eventjes iets anders. :P

@Ad: Dank je wel voor je reactie. En van het splijten van de houtjes heb ik geen last. Ook met de kleine stukjes niet.
Maar er is wel veel kwaliteit verschil in de houtjes. Deze hebben een fijnere structuur van het hout. En ik snij ze met een hout knipper. Waarschijnlijk de stand van het mesje ? Maar het werkt goed, enige nadeel is hij heeft geen aanslag.

Zie klikkie

M.vr.gr. Erwin

Edit: Link toegevoegd van de cutter die ik hiervoor gebruik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)

Mooi timmerwerk geleverd, Erwin  :thumbup:

Ik neem aan, dat er ook schuur- en vijlwerk aan te pas is gekomen ?

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Tony,

Klopt ik gebruik hiervoor fijn schuurpapier wat ik met dun dubbelzijdig tap op een roerhoutje plak voor verf. :)
Werkt perfect.
Je kan hem nog net zien op de laatste 2 foto's.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Erwin,

Je vorderingen zijn weer om van te smullen, prachtig hoe jij dit allemaal voor elkaar krijgt.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Piwie,

Bedankt voor je reactie, maar niet teveel smullen want dan blijft er niet veel over. :-) :-)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Nou, volgens mij heb je nog genoeg te doen :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Gr,
Piwie
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Piwie nog genoeg te doen.

Vanmiddag 3 profieltjes bij Huider gekocht met de bestelde plastic elektro motoren van Auhagen.
Deze komen pas later onder het middengedeelte van de brug.

En nog verder gegaan met de dukdalfen.
Eerste foto allen in de verf gezet.
En later ( 2 en 3 foto )de koppen wit gemaakt, en licht vervuild.

M.vr.gr. Erwin

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin,

Netjes hoor ze zien er goed uit. :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Michel,

Dank je wel voor je reactie.

En het is alleen jammer dat er nu al roest op zit. :-) :-)

M.vr.gr. Erwin