Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)

Hoi Erwin,

Ik snap, dat je lang getwijfeld hebt, om dat stuk wit te maken.
Ik zou het niet gedaan hebben  :P

Maarre, moooi blijft de brug zeker  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin,

Ik vindt het stuk wit niet misstaan maar weet jij de reden waarom ze alleen dit stuk wit geschilderd hebben op de brug.
Verder ben ik het helemaal met vriend Jørg eens. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Dan valt de meeuwenschijt niet zo op. ;)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Jørg: Dank je wel voor je reactie. :thumbup:

@Erik: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: en ik ken geen Frans. Lezen wel maar begrijpen ??

@Tony: Heb er ook over nagedacht, maar als je de werkelijk rond jaren 70 bouwd. En bedankt voor je reactie  :thumbup:

@Michel: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup
Dat gedeelte op de brug was wit gemaakt voor de diverse aanvaringen. Het bleek dat als het donker was de brug moeilijker was te zien. Met de witte gedeelte was dit beter te zien.

Zie bijgevoegde foto.
(Bron: RWS)

@Wim: Hoort er ook bij, in die tijd waren de meeuwen nog netjes.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)

Gossie, Erwin !

Ik begin me nu pas echt goed te realiseren, hoeveel werk er nog te gaan is  8o
Dat zegt ook wat over je karakter !

Nog eens door je draadje gefietst en in post 209 ( blz 5 ) is dat driehoekje ook goed te zien.
Nu begrijp ik je keuze helemaal.

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Tony,

Weet ik, er is nog wel wat te doen. :) :)

En heb er eerst wel over getwijfeld of ik deze ook wit maakte. Al is het van dit deel maar een klein stukje.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin,

Bedankt voor je antwoord omtrent het witte gedeelte aan de zijkant van de brug. :thumbup:
Het is mooi duidelijk te zien op de foto. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Bij deze weer de vorderingen van de bouw.
De bovenzijde verder kompleet maken met de spanten.

Voor degene die morgen naar Houten gaan, wie weet komen we elkaar tegen. :) :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Mooie update weer, indrukwekkend aantal spanten, maar dat is wel nodig om het geheel goed stevig te houden,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin,
Mooie vorderingen weer van je mooie brug.
De brug wordt mooier en mooier. :)
Misschien tot morgen in Houten.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)

Zo te zien, zitten alle spanten er in, Erwin  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Gisteren naar Houten geweest, diverse mensen ontmoet van het forum.

Waar ik voor ging was meer info te krijgen over de bovenleiding. En wat je dan natuurlijk nog tegenkomt. Want verrassend vond ik wel dat Raboesch er met een stand stond. Meteen nog een paar profielen aangeschaft.
En meteen de catalogus meegenomen.

Maar wat me opviel bij de bovenleiding waren de volgende verschillen.
Viessmann en M bovenleiding vergeleken met elkaar.
Paaltjes hebben een andere kleur Links Viessmann en rechts Marklin( zie foto)
M is bijna zwart glimmende rijdraden en Viessmann is zilverkleurig meer mat.
M heeft iets dikkere draden van de bovenleiding t.o.v. Viessmann. Want de stroomonderbrekingen van Viessmann kan je niet gebruiken met de M bovenleiding.
Assortiment van Viessmann is breder. ( En voordeliger)
En de hoogte van de M paaltjes inclusief originele voetje is iets hoger dan de Viessmann, dus ik denk dat ik de Viessmann paaltjes op dezelfde hoogte maak als de M paaltjes.

En met de sint had ik het boek van Viessmann, dit is een echte aanrader.
Dus het meeste ga ik Viessmann gebruiken.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo

@Jørg: Dank je wel voor je reactie, en leuk je gisteren gesproken te hebben in Houten. :thumbup: :thumbup:

@Michel: Bedankt voor je reactie, alleen had ik je gisteren gemist in Houten. Inmiddels heb ik wel gelezen waarom. Volgende keer beter.

@Tony: Dit waren inderdaad de laatste spantjes. Hierna nog de schoren bovenop de brug.
Zal hiervan een paar vorderingen plaatsen.

Deel 1 van de foto's

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
en deel 2

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)

Mooie aankopen, Erwin  :thumbup:

Dat zal nog lastig rails poetsen worden, mocht je er echt met het handje bij willen.......

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Tony,

Dank je wel.  :thumbup: :thumbup:

En rails poetsen of een storing verhelpen valt me want de rails is aan de kant van het draaigedeelte met een hoekje vast geschoven en de rest ligt los. Maar wel geklemd tussen de houten looppaden.
Zie foto hoe het zit. Rechthoekje net onder de rails houd deze op zijn plaats.
Ook blijven de bogen demontabel.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hoi Erwin

Ik blijf je ook volgen, was leuk je gesproken te hebben in houten.  :)
Veel succes nog met je brug, gaat er echt super uitzien.  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)

Slim bedacht, Erwin  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Peterke: Dank je wel voor je reactie. En leuk dat ik jullie weer eens heb gesporken.

@Tony: Dank je wel, probeer overal aan te denken. Zit nu al over de brug grotendeels demontabel te maken. Maar dan over hoe en hoe kan ik dit het beste oplossen. Want volgens mij is het later wel een paradijs voor stof. :) :)

Bij deze nog een leuke aanwinst.
Gevonden op internet 2 knipsels uit De Prins.
De eerste is nog tijdens de bouw. Foto komt uit De Prins 15-10-1906.
Wat hier nu zo leuk aan is dat voor de Hembrug nog de eerste Hembrug staat. Nog niet eerder had ik zo'n foto gezien.

De tweede foto is wel heel bijzonder. Wat hier nu zo leuk aan is dat voor de Hembrug nog de eerste Hembrug staat. Nog niet eerder had ik zo'n foto gezien. De komt ook uit De Prins 15-06-1907.
De bruggen oud en toen nieuw lagen circa 182 meter uit elkaar.
Van beide is nu niets meer van terug te vinden. :-(

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Dat zijn leuke vondsten Erwin om het verhaal achter de brug nog completer te krijgen. En als je ooit klaar ben met jouw brug kan je gewoon door met de "oude" Hembrug :P
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Patrick,

Dank je wel, ik heb nog wel meer z.g. documentatie.
Zelf verzamelde ik diverse zaken wat over de brug ging.
Zal af en teo wat gaan plaatsen.
Bijgevoegd een foto die rond de sloop werd uitgegeven.

De foto is dan ook ingescand en deze was voor het afscheid van de brug.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Het afronden nadert van de eerste boog.
De bovenzijde de schoren allemaal geplaatst.
En de brug in de goede kleur gezet. Vormt nu een mooi geheel.

En dan volgt nog de beugel voor de overgang van de bovenleiding. Deeltje signalering etc. En de bovenleiding zelf.
En dan nog wat plekjes bijwerken.

Ben er zelf wel trots op. :P :P

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Citaat van: ikke650 op dinsdag 13 december 2016, 17:05:03
Ben er zelf wel trots op. :P :P
M.vr.gr. Erwin

En dat mag je zeker zijn want het eerste gedeelte van de brug ziet er prachtig uit. :thumbup:
Nu de laatste dingetjes nog even doen en dan beginnen aan het volgende brug deel. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
 @citaat
Ik sluit me graag bij Michel aan, want trots mag je er zeker wel op zijn!
Heb het hele gebeuren tot nu toe met plezier gevolgd! (en zal het uiteraard blijven volgen ;) )
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Vrij naar Godfried Bomans:  Al had mijn spoorbaan maar een zo'n brug...

Chapeau, Erwin, gefeliciteerd met dit resultaat! En veel succes met de volgende delen. Ik volg het gespannen, maar ook met vertrouwen, kan ik je zeggen. Want als dit al zo geweldig lukt, dan geldt dat vast voor de volgende delen, maar wat een klus is dit!

Groet,

Peter

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin

Bijzonder knap werk en zeker iets om trots op te zijn. Met name ook de energie die er in gestoken is.

Groeten

Marcel
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Dag Erwin.

Van harte gefeliciteerd met het behalen van dit resultaat :thumbup:
Ik wens je veel succes en doorzettingsvermogen toe voor de
rest van de bouwwerkzaamheden van deze bijzondere brug!

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Een echt kunstwerk, daar mag je zeker heel trots op zijn dat verdient een zeer groten dikke  :thumbup:
En ik ben er zeker van dat het tweede gedeelte nog mooier gaat zijn, wegens meer ervaring.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)

Ha die Erwin,

Gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal  @citaat
Dat zal een goed gevoel geven en met recht  :thumbup:

Voor als je het in de toekomst even moeilijk mocht krijgen w.b.t. de motivatie; in de buurt van Hamburg woont een modelspoorder die de brug op de bijgevoegde foto helemaal na aan het maken is  :D

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hoi Erwin

Heb je van dag een gevolgd, en stond soms met open mond te kijken naar jou updates.
En nu is het eerste deel klaar, wat is dat mooi geworden een echt kunstwerk.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo.

@Michel: Dank je wel voor je reactie,  :thumbup: :thumbup:en ben nog lekker bezig om de bovenleiding voor te bereiden. Deze ga ik zelf maken omdat er niet iets is wat er op lijkt.

@Frank: Ook bedankt voor de reactie,  :thumbup: :thumbup:dat geeft me weer goede moed. En bedankt en leuk dat je me al die tijd volgt.

@Peter: Dank je wel, :thumbup: :thumbup: En het tweede deel was al een aardige start mee gemaakt. Helaas moet ik hiervoor nog op een paar ahum profielen binnen krijgen. Alleen had ik ze al binnen verwacht.

@Marcel: Dank je wel,  :thumbup: :thumbup:en er zit momenteel al aardig wat tijd in. Maar zelf vind is het enorm leuk om te doen. Soms vergeet ik wel eens een foto te maken.

@Erik: Ook bedankt voor de leuke reactie,  :thumbup: :thumbup:en we bouwen lekker door vanaf het weekend 2 weken vrij. Kan lekker verder. :) :)

@Jørg: Ook bedankt voor je reactie, :thumbup: :thumbup: en je heb gelijk het tweede deel gaat makkelijker, want je haalt ook meteen je foutjes eruit. Dus het gaat allemaal nog iets eenvoudiger. En leuk dat ik je weer gesproken heb. :) :)

@Tony: Bedankt voor je reactie en de mooie foto/ kaart. :thumbup: :thumbup:
Weet je toevallig ook van degene die deze brug bouwt op een forum zit en of ergens te volgen is ?
Ben wel erg benieuwd, want ook heb ik gezien dat deze brug er ook niet meer is.

@Peterke: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: maar dit deel is nog niet helemaal klaar. Zoals vermeld er komt nog een soort beugel voor de bovenleiding naar het draai gedeelte en de bovenleiding ontbreekt nog.

En ik moet nog even uitzoeken wat er nog eventueel aan kasten en of seinen op dit deel bevonden.
Wat ik wel zeker heb is dat er op het andere vaste deel een sein was voor brug open en dicht.

Misschien iemand meer info ??

Alvast bedankt.

En iedereen fijne feestdagen en een goed en gezond 2017 !!

M.vr.gr. Erwin

Edit: foutje gecorrigeerd

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Citaat van: ikke650 op dinsdag 13 december 2016, 13:47:43
Dank je wel, ik heb nog wel meer z.g. documentatie.
Zelf verzamelde ik diverse zaken wat over de brug ging.
Zal af en teo wat gaan plaatsen.
Als je meer van die oude foto's hebt, mag je ze van mij plaatsen. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin,  zou je ook eens een foto vanaf de zijkant van het brugdeel willen plaatsen? Zo van de kopse kant zie je al hoe mooi het is geworden,  maar ik ben toch ook wel nieuwsgierig hoe het 'en profil' er uit ziet.

Voor de rest,  grote klasse wat je tot nu toe gemaakt heb.  Ik denk dat je volgers vol vertrouwen je volgende delen gaan afwachten.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)

Jij ook fijne feestdagen en een goed nieuw jaar gewenst, Erwin  :P

Die kaart/foto was eigenlijk als opsteker/grap gedacht; mocht je ooit denken, "waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen  8o", dan was dit een goed voorbeeld geweest, van dat het altijd nog moeilijker en ingewikkelder kan  :D

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
knap staaltje werk  :thumbup: En dat allemaal met plastic profielen  ;)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin,

Jij en je gezin ook hele fijne feestdagen en een super goed en gezond 2017 toegewenst.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Voor jou en je familie, fijne feestdagen en een gezond 2017,  :thumbup:
Ja en ook nog weer tof om je gesproken te hebben op de beurs.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hoi Erwin,

Ik heb net weer je draadje gelezen en ben helemaal bij.
Man wat een werk zo,n brug  :thumbup: maar dat gaat jou heel goed af.


Fijne dagen en een goed en gezond 2017


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hoi Erwin

Fijne en zalige kerstdagen gewenst aan jou en je gezin, en je brug word echt knap hoor.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Bas: Zal er af een toe een paar plaatsen. Zal deze even inscannen.  :)

@Patrick: Bedankt voor je reactie, :thumbup: :thumbup: en zal binnenkort even een paar andere foto's plaatsen ook van de zijkant. :)

@Tony: Oei wel jammer of een leuk project voor je zelf ? Het is trouwens wel een mooie brug. Ook helaas is deze er niet meer. Maar inspiratie heb ik nog genoeg. En zelf weet ik erg goed waar ik aan begonnen bent. Heb er nu inmiddels een jaar opzitten. Maar ik heb er vl plezier in. En reactie's op het forum zijn altijd weer leuke opstekers. :thumbup: :thumbup:

@Adrie: Dank je wel voor je leuke reactie. :thumbup: :thumbup: En inderdaad het is bijna allemaal kunststof. En een hoop verf. ( Net als in het echt).

@Michel: Dank je wel en jij ook natuurlijk. :thumbup: :thumbup: En hopend dat we elkaar nog maar vaak mogen ontmoeten. En weet je eigenlijk wanneer de volgende gastendag is ? Want het ene weekend heb je Houten en daarvoor heb je eurospoor. Ik denk er toch over na om wat over de brug te gaan vertellen en laten zien.

@Jørg: Jij en je gezin ook prettige feestdagen en een goed en gezond 2017. :thumbup: :thumbup:

@Peter (degeluidsman) Dank je wel voor je reactie, en jij en je gezin ook prettige feestdagen en een goed en gezond 2017. En wordt voor je een opbouwend jaar wat betreft je baan. :) :) :)

@Peterke: Dank je wel voor je reactie.  :thumbup: :thumbup:
En jij en gezin ook fijne feestdagen en een goed en gezond 2017. En het zal een mooi jaar worden voor de hobby. Nieuwe aanwinsten en verdere bouw van je baan !! :) :)

En ik zal zo nog mijn verdere bouw van de eerste boog plaatsen. 8o

M.vr.gr. Erwin


Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

En bij deze de nieuwe update.
De bouw van de eerste boog is nog niet helemaal gereed.
De beugel voor de bovenleiding van de overgang van het vaste deel naar het draaigedeelte mist nog.

Bij deze begonnen van de bouw hiervan.
Zie de foto.

Tevens had ik nog wat wensen waar je later achter komt, van verhip dat heeft ook op de brug gestaan.
Dit had ik dus met 2 brugseinen op het Amsterdam gedeelte.
En de echte brug had een vergrendeling..... dat hoort er ook op. Maar dat lukt niet helemaal zoals het was. Maar het is wel handig dat je zometeen een goed gesloten brug heb.

Nog even over nadenken...

Maar dat betekend wel dat de Arduino te klein gaat worden, maar dan ook de printplaat.
We hadden hierop nog wel wat reserve, maar iets te weinig.
Dus ook nu een Arduino mega besteld. We hadden eerst een Arduino uno.
Nu wel voldoende uitgangen.
Zie de foto van het ontwerp van de nieuwe print.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Citaat van: ikke650 op zondag 18 december 2016, 18:13:31
@Michel: Dank je wel en jij ook natuurlijk. :thumbup: :thumbup: En hopend dat we elkaar nog maar vaak mogen ontmoeten. En weet je eigenlijk wanneer de volgende gastendag is ? Want het ene weekend heb je Houten en daarvoor heb je eurospoor. Ik denk er toch over na om wat over de brug te gaan vertellen en laten zien.
M.vr.gr. Erwin

Erwin,
De volgende gastendag is op zondag 12 november 2017. Datum gastendag 2017
Dus reserveer maar vast een ruimte waar je je mooie verhalen van je brug kan houden. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo Michel,

Is prima dank je wel voor je info. Had volgens mij ergens gelezen dat het eerst op een zaterdag was ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin,
In de openingsspeech op de gastendag werd gesproken van 5 november maar dat kwam niet goed uit met sommige evenementen wat ik begreep dus hebben ze voor de 12de gekozen. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Citaat van: ikke650 op zondag 18 december 2016, 18:13:31
Hallo,

@Bas: Zal er af een toe een paar plaatsen. Zal deze even inscannen.  :)
:thumbup: :thumbup: Ik kan niet wachten :D
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo.

Bij deze op verzoek nog een oude kaart.

Maar vanwaar de intresse ? Bas. (Ben even nieuwsgierig.)

Maar ook voor de rest.
Dit is een kaart van rond 1907 net na de opening.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Hallo,

En bij deze de voderingen van de bouw van de beugel.
Deze komt met toeval precies overeen met de foto die ik had afgedrukt.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Knap werk weer gepresteerd,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Dag Erwin.

Dat is een stukje strak werk :thumbup: :thumbup:
Het wordt nog een hele klus om de bovenleiding te monteren ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Afronden van de 1e stalen constructie)
Erwin,

Wat zal de brug nog mooier worden als de bovenleiding gemonteerd is.
Zal een werkje zijn maar het resultaat zal prachtig wezen. :)