Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo Trein club in Krommenie heeft hem al jaren staan op een N baan.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Citaat van: ikke650 op woensdag 18 mei 2016, 08:50:07


De profielen van een meter zijn van Raboesch Klikkie En waar ik mijn materiaal vandaan haalt is Klikkie Fred leverd betrouwbaar en heeft leuke prijzen. Hij heeft Evergreen en Raboesch profilen.



Bedankt voor je info. Ik ben Raboesch een keer op een beurs tegengekomen,heet tegenwoordig Maquett

Mocht je Evergreen 20% goedkoper in willen kopen moet je eens langs Harlaar in Badhoevedorp gaan.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo allemaal,

@Jorg bedankt voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Overmorgen in Houten ? :D

@Henk.HO Wist ik al heb ik de baan wel gezien maar toen was de brug er nog niet. Had deze wel op foto's van Frank gezien. Zie eerder in dit draadje. :) :) :)

@Robin, Perfect als je elkaar kan helpen :thumbup: :thumbup: :thumbup:, zal ook informeren naar de prijs van Harlaar. Kan tot nu toe maar 1 soort gebruiken van Evergreen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Erwin,

Ziet er allemaal heel top uit, je bouwwerken werkt leuk zo op schaal kan je bijna niets verkeerds doen.  :P




Groeten


Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
-Erwin:
Neen spijtig genoeg moet ik overslaan want er is een feestje in de familie waar ik niet gemist kan worden
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Beste Jorg,

Familie in Nederland, want ik heb ook een feestje....

Groet, Anne W
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
-Anne:
Heb geen familie in Nl, toch niet dat ik weet,  >:-D >:-D >:-D
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo allemaal,

Jammer heren dat jullie niet kunnen. Maar er blijft wel meer over voor de anderen. 8o 8o 8o

Ik ga morgen wel, ik heb nog wat nodig voor mij beveiligings pijlers. En nog wat ander klein spul.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo allemaal,

Bij deze weer een update. Begonnen met het maken van de eerst boog van de middelste spant. Via een mal en tekening de juiste boog weten te krijgen. Moest alleen oppassen dat de onderzijde niet krom werd. Dit komt doordat je de bovenkant moet buigen. Na een aantal pogingen is de eerste spant nu goed wat betreft de afmetingen en de ronding.
Totale lengte is van dit deel 785 mm (eigenlijk 5 mm te lang geworden). Maar ik kwam niet anders uit met een ronding die aan de land kant zit. Foto plaats ik hiervan nog als deze gereed is.

Nu alle schoren en details aanbrengen. Dit zijn behoorlijk wat onderdelen. : :roll: :roll: :roll:

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Ziet er goed uit het brugdeel op de laatste foto Erwin. :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Erwin,


Dat heb je al heel mooi gedaan, en ben benieuwd naar verdere afwerking van je brug.




Groeten

Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
-Erwin:
Mooie vordering weer, blijf het uiteraard volgen hier,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Goede morgen,

Me even gereed aan het maken voor Houten.
En wie weet zie ik één van jullie.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Beste Erwin,

Dat is een prachtige boog geworden, ziet er goed uit :thumbup:.

Gr.
Piwie
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo allemaal,

@piwie bedankt voor je reactie  :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

En gisteren in Houten geweest. Een aantal onderdeeltjes, profielen en nog een handboor en nog een paar trappen voor de pijler. Ook de ontbrekende muurplaten voor de pijlers meegenomen. Kan ik deze ook afmaken.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo,

En nog een update. Ik ben nu allerlei schoren aan het maken en de bevestigingsplaten monteren.
Dit zijn veel kleine onderdelen.  :roll: :roll: :roll:

Foto's zeggen volgens mij genoeg. 8o 8o 8o

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
De kleine onderdelen aan elkaar zetten is voor jouw geen probleem zie ik Erwin. :thumbup: :thumbup:
Kleine maar mooie vorderingen. :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Ziet er mooi uit, zelf bouw dan heb je waar voor je geld.
Rustig maar zeker kom je er wel, en volg je vorderingen ook.



Groeten

Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
-Erwin:
Je maakt prachtige vorderingen, de brug begint stilaan mooie vormen te krijgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
De foto's zeggen idd genoeg.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
@Michel Dank je wel voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:, de onderdeeltjes worden zo nog kleiner. Voor de spantjes zijn er strookjes nodig van 1,5 mm en 0,5 dik.

@Peter Dank je wel voor je reactie. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Goedkoop is het inderdaad niet het geheel, maar ik heb er wel veel afleiding en plezier in om zoiets te gaan beginnen. De verwachting is dat ik ongeveer 2 a 3 jaar bezig ben. Vanaf het begin van de gevens tot de uiteindelijke bouw.

@Jorg bedankt voor je reactie. :thumbup: :thumbup: :thumbup: De afbeeldingen zijn van het middenspant van de vaste boog. Ik ben al blij dat er een beetje vorm in komt. Maar ik ben er nog lang niet.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo allemaal,

Bij deze wederom een update.
Begonnen met het maken van de verlichting. Deze waren bevestigd aan iedere staander van het midden spant. :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
-Erwin:
Mooi priegelwerkje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Komt er ook werkende verlichting in?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo Jorg,

Er komt smd verlichting in. Zowel aan de staanders als de beveiliging. :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Mooi project, en wat een priegelwerk. Ben reuze benieuwd naar het resultaat, zal het dus goed in gaten gaan houden  :D
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Ziet er weer top uit.
Veel priegelwerk maar het resultaat mag er wezen :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Zal een mooi effect geven het licht aan de brug. :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Erwin


Blijft super leuk om te volgen, en als je voorbeelden hebt en bouwplannen en je maakt het zo na word het echt wel orgineel ......






Groeten


Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo,

@Jørg: Bedankt voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@Janvis: Bedankt voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:, ik zal proberen regelmatig een update te plaatsen. :) :) :)

@Piwie: Bedankt voor je reactie, :thumbup: :thumbup: :thumbup: Het priegelwerk zet zich door, zal ook zo een nieuwe update plaatsen. :) :) :)

@Michel: Bedankt voor je reactie, :thumbup: :thumbup: :thumbup: ik ga het uitproberen, eerst moet ik de exacte hoogte hebben en dan allerlei onderdelen in elkaar zetten, anders kan ik er later erg moeilijk bij. Want rondom zitten er zo meteen profielen.

@Peter: Ook bedankt voor je reactie, :thumbup: :thumbup: :thumbup: ik doe mijn best om zoveel als mogelijk naar het origineel te bouwen. :) :) :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo,

Bij deze weer een update. :) :) :)
Bij deze ben ik begonnen met het gedeelte waar de rails op komt. Deze heb ik zo nodig om van het midden spant een ringleiding te maken van de verlichting. Deze is nu in een grove bouw en de verbindingstukken en versteviging komen er nog op of onder.

Ook al stukjes in dezelfde kleur als de brug geschilderd. Vind dit eigenlijk net iets te donker, waarschijnlijk was de brug redelijk verkleurd. Deze moest ik al schilderen omdat ik er later bijna niet meer bij kan. En spuiten vond ik een beetje te strak worden, want in het echt was deze ook niet super strak. Rails heb ik er even er op gelegd voor het idee. 8o 8o 8o

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Erwin


Weer mooie vorderingen gemaakt, gaat mooi zijn als de andere helft ook klaar is.  :)  :arrow: :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Erwin,

Het is meteen een ander gezicht als de rails erop ligt. :thumbup:
Je vorderingen gaan lekker en langzaam krijg ik als kijker het gehele plaatje van de brug in gedachten. :) :)

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
-Erwin:
Ziet er super gaaf uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Chapeau Erwin!

Op 9 mei las ik over je voornemen om deze enorme brug te bouwen en nu is er zoveel resultaat. Geweldig.
Je link naar het foto-archief vond ik trouwens heel interessant.
Het bracht mij ook terug naar het uitzicht van de Havenstraat op de loodsen van William Pont. Ik weet dat het allemaal weg is, maar die enorme houtopslag en de coasters die daar hun ladingen kwamen lossen, zie ik nog zo voor mij. Mooie herinneringen!
Succes met de bouw, en blijf updates maken. Het geeft een hoop plezier om naar te kijken.

Peter


Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Ik lees met bewondering mee Erwin, dit is hogere modelbouwkunde  :thumbup: :thumbup:

Dit zal later op je baan een leuk gezicht zijn, zeker als de verlichting is ontstoken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo,

@Peter: bedankt voor je reactie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:dit is het middenspant dus ik moet eigenlijk 2 bodem'seraan en nog 2 spanten. Dan heb ik bijna het geheel van de eerste boog.

@Jørg: Dank je wel :thumbup: :thumbup: :thumbup:, ik doe mijn best :) :) :)

@Peter: Erg leuk dat ik je daarmee een plezier doet, als je op de beeldbank van het Hembrugmuseum kijkt kan je vermoedelijk de achterkant van de woning zien waarachter het spoor liep. Van het begin van de havenbuurt.

@peter de geluidsman: Bedankt voor je leuke reactie, :thumbup: :thumbup: :thumbup: ik doe mijn best. En de verlichting is in voorbereiding.  :) :) :) Dan gaat het een leuk begin worden.

Zal vandaag nog een update plaatsen, ben bezig geweest met de rails. :) :) :)

M.vr.gr. Erwin

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo allemaal,

Bij deze de beloofde update. (Deel 1)

Allereerst het begin van de kleine tussenspijltjes. Deze maken de boog nu wel stabieler. Het geheel zakt of buigt ook nu niet meer door. Dit is wel een gepriegel. Eerst had ik een paar losse deeltjes gemaakt. Lengte 8 mm breed 1,5 mm en dik 0,5 mm. Maar er zat meer lijm op mijn vingers dan op de boog. Daarna besloten om het strookje een beetje in te lijmen om daarna het stripje af te knippen.
Zie de foto,s

Ook een test stukje gemaakt voor de afdichting van de rails. Hierover was precies wat ik in gedachten had. Eerst had ik nog gekeken voor net zo'n strook als op de fleischmann draaischijf. Maar deze ging per 10 of 15 cm en ik heb ruim 6 meter nodig. Dit was geen haalbare zaak.
Deze heb een maat van je gefreesd in styreen en gleufjes gemaakt voor de puk's van de rails.
Deze moet ik goed op maat en zeer precies aanbrengen. Deze zijn alvast in de basiskleur en deze ik nog een beetje verweren. Op de foto's vind ik de kleur iets donkerder is als op de rails zelf.

Ook heb ik naast de rails (bouten) een L profiel geplaatst, zie de vergelijking met het origineel. (Eigen foto)

Wat vinden jullie ervan ??

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
En bij deze deel 2
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
-Erwin:
Je brug begint al op een echte brug te trekken, zeer goed doordacht,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Kun je die kunststof tussen profielen niet van een strookje Busch aluminium gaas (voor de bergbouw) voorzien?
Samen met een Peco code 100 rail zonder puko's.

Ik vind die puko's die er door komen persoonlijk niet mooi.Nu zijn ze op de 1e foto nogal opvallen tussen dat witte plastic.  :D
Maar ook in kleur op dat dichte stuk vin dik ze nog vrij opvallend.
Als je dat gaas ertussen plakt en roestkleurig maakt kom je heel dicht bij je traanplaat van de brug.
Compromis is dat je de sleper baan kaal moet laten natuurlijk.

Mvg Robin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Erwin,

De vorderingen gaan in een snel tempo en schiet lekker op. :thumbup: :thumbup:
De kleur is in mijn ogen niet verkeerd en persoonlijk zou ik er niks meer aan doen maar jij hebt het laatste oordeel hier over. ;) ;)
Verder ben ik het met Jørg eens dat je brug nu echt op een brug begint te lijken. :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Respect voor je bouwwerk, ziet er tot dusver echt prachtig uit. Wat een ongelooflijk monnikenwerk is het en wat een discipline moet je hebben om dit af te krijgen. Op mijn baan moet ook een brug komen die niet standaard in de maten te krijgen is zoals ik zal moeten worden dus ik zal er ook aan moeten geloven om zelf iets dergelijks te gaan maken.

Ik ga dit dus goed in de gaten houden  :D
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Dag Erwin,

Nog steeds erg onder de indruk van je werk.

Voor wat betreft dat traanwerkplaat tussen de rails.
Ik heb voor dat doel van dat verpakkingsband liggen wat je vaak om dozen hebt zitten.
Misschien dat je daar nog aan kunt komen.

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Erwin,

Kijk eens naar de brug van Roy en hoe hij de stroomafname heeft opgelost.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32893.msg828224#msg828224

Gr, Ben.

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo,

@Jørg: Bedankt voor je reactie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@ Robin: Bedankt voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Zelf had ik hier ook over nagedacht, en ook voorbeelden gezien, maar ik vond de kleur niet zo mooi. Maar ik denk er nog wel over na. Ga weer verder bouwen en de rails kan nog niet geplaatst worden. :) :) :)

@Michel: Bedankt voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Kleur was nog niet geheel droog, het is wel iets bijgetrokken met daglicht, maar zit erover te denken of dit het is wat ik in gedachten had.

@Janvis ook bedankt voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Een goede voorbereiding scheelt later in het bouwen. En als je iets in gedachte heb probeer er een tekening van te vinden. Eventueel via de gemeente.

@Henk, Bedankt voor je reactie: :thumbup: :thumbup: :thumbup: Dat idee van het verpakkingsband ken ik, maar dat geleid geen stroom. Het is wel mooi als je gelijkstroom heb.

@Ben: Ook bedankt voor je reactie. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Deze kon ik maar ik twijfel wat betref de kleur. Ik ga nog wel informeren voor eventueel messing. Ik heb vorig jaar een testje gedaan met rvs viel niet echt tegen, maar bij analoog ging het redelijk. Maar digitaal begon deze warm te worden. 8o 8o 8o Moet er nog even over nadenken. Of het middenstuk ietsje donkerder maken. Want nu heb ik bij 1 gedeelte dat hij ook iets hapert. En dat kan ik niet gebruiken, omdat je er anders zeer moeilijk bij kan.

Ik zal voor de vorderingen eerst allerlei onderdelen maken. Anders kan ik niet overal meer bij.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Wat tegen de warmte zou kunnen helpen is dat je er een messing of andere geleidende strip onder soldeerd.
Gaas bestaat uit losse draadjes gok ik. Dus ontzettend veel overgangen wat de geleiding niet ten goede komt.

Als je er dan twee dunne styreen stripjes tegen de zijkanten op plakt ben je bij de wielen prima geïsoleerd.

Robin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Erik,


Mooie vorderingen met je brug, ik blijf je volgen je bent op de goede weg om er iets moois van te maken.  :) :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo allemaal,

Na een even een paar lastige dagen weer een berichtje.

@Robin: Ik ga informeren wat de prijs is van ruim 6 meter messing en 8mm breed. Eens kijken hoe dat is want zelf vind ik de kleur niet super van b.v. aluminium of rvs.

@Peter: Dank je wel :thumbup: :thumbup: :thumbup:, waardering is altijd leuk, maar ook ideeën etc.

Zal weer een leuke update plaatsen, was ondanks allerlei omstandigheden toch weer ietsje verder gegaan. :) :) :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Dat messing zit onder je gaas.
Daar zie je na het spuiten niets meer van.
Bovendien zit er een laagje tin overheen na het solderen  ;)

Ik zal vanavond even een goedkoop messing adres doorsturen.

Mvg Robin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
 @citaat
Dag Robin,

Als je het via een PB doet wil je die dan ook aan mij sturen?
Ik ben ook geinteresseerd naar adres voor goedkoop messing.

Alvast bedankt.

Henk