Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Citaat van: Tony op dinsdag 15 november 2016, 11:13:03
Ik neem aan, dat je niet alle klinknagels in model aan wil gaan brengen ? Of is daar een trucje voor ?

Tony, als trouwe volger had je dit kunnen lezen in bericht #2: :wink:

Citaat van: ikke650 op maandag 09 mei 2016, 18:42:54
Alleen aan de klinknagels ga ik niet aan beginnen. Deze vallen volgens mij in het geheel niet meer erg op.

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de 2e stalen constructie)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de 2e stalen constructie)

Dank je, Erik  :D

Was notabene het hele topic eerst (te) snel opnieuw door aan het lezen geweest  8o
Niet aan Sinterklaas vertellen hoor !

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de 2e stalen constructie)
Hallo,

@Jørg: Ga proberen ook die keer naar Houten te komen. Daar kan ik zeker nog wat van opsteken. :) :)

@Dirk-Jan: Dank je wel voor je leuke reactie  :thumbup: :thumbup:. Zal af en toe oude foto's plaatsen.

@Tony en Erik dank je wel voor je reactie´s en Erik bedankt voor je toevoeging. En Tony zal af en toe wat oude foto´s en of Kaarten plaatsen.

En nog een kleine update. En eigenlijk met recht de verlichting voor elkaar gemaakt inclusief de lantaarntjes. Zie de foto.
En vandaag de stukjes bovenleiding besteld om aansluiting voor de brug aan te sluiten. Een stukje standaard bovenleiding en de rest op de brug ga ik zelf maken. Deze hebben dan als voordeel dat de brug demontabel is. Vooral als er iets schoongemaakt moet worden of wat dan ook.
Als ik deze binnen heb zal ik foto´s plaatsen hoe ik het in gedachte heb.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de 2e stalen constructie)
Hallo,

Bij deze nog een update.

Voorlopig even laatste van boog 2 want ik moet even afwachten op de bestelde strippen.
Deze zijn in backorder blijkbaar heb ik er teveel van ieder besteld ?

Dus bij deze de overzicht foto's. (Alles staat nog los tegen elkaar)

En ik ga nu weer verder aan de eerste boog.
Nu ik deze niet meer nodig heb om deze te kopieëren kan ik aan de bovenzijde van de brug beginnen.
Alleen nog even een handige volgorde bedenken dat ik zo meteen niet meer ergens goed bij kan. :) :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Zoals eerder vermeld weer verder met de eerste boog.
Helaas nog geen bestelde strippen binnen.

Nu de buitenste spanten gelijmd zijn is het een sterk geheel geworden.
Hiervan de onderkant kompleet maken.

En begonnen met het moeilijke deel de verbindingen boven de bovenleiding.
deze is na de bouw van het origineel aangepast. De onderste drager moest omhoog anders paste de originel bovenleiding niet.

Ook in model dit nagebouwd.
Op de foto's de net gelijmde verbindingen nog in de klemmen.
En bijgevoegd een foto van het origineel aangeduid met het onderdeel wat is geplaatst.

Fotobron: Beeldbank Zaandam

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hoi Erwin

Dat ziet er waanzinnig mooi uit, als dat klaar is heb je echt een prachtige unieke brug.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Blijf je ook zoveel mogelijk volgen  ;)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin,

Prachtig dat je echt alle details namaakt maar het ook goed laat zien via de echte brug waar alles zit en komt.
Je brug wordt voller en mooier maar vooral interessanter voor ons als kijker hoe hij eruit zal komen te zien als hij klaar is.
Jammer dat de bestelde strippen nog niet binnen zijn. :(
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Mooie update weer, om de brug te zien groeien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)

Er zit veel meer aan zo'n brug dan ik dacht, Erwin.

Moeilijk te plaatsen waarschijnlijk, als ik dat zo zie.

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Bedankt voor de leuke en positieve reactie's.  :thumbup: :thumbup:

En Tony het is lastig te plaatsen vooral lang nagedacht en gemeten wat is een handige volgorde om te bouwen.

Tevens de laatste vorderingen toegevoegd.
Op de laatste foto aangegeven welke steunen en dwars verbindingen zijn aangebracht. (Alleen het andere spoor).
Bron: beeldbank Zaandam

Volgens mij kom ik aardig in de buurt van hoe het werkelijk was.

Zal later meer foto's bijvoegen. :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Prachtig :important: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Mooie foto's met de doorkijk in de lengterichting,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin,

Na onze ontmoeting op de gastendag eindelijk tijd om je topic (bij) te lezen. Het wordt duidelijk een fraai stuk vakwerk. Zeker de laatste foto's geven een goede indruk van hoe mooi het gaat worden! Veel succes met het vervolg. We zeiden het al op de gastendag: als tie klaar is moet hij daar een keer geshowd gaan worden!!

Groeten,
Wico
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin,

Het zijn de kleine details die het mooi maken. :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Wim: Bedankt voor je reactie. :thumbup:

@Jørg: Bedankt voor je reactie, en ik probeer nog een betere foto te plaatsen van de doorkijk. :thumbup:

@Wico: Bedankt voor je reactie. En ik vond het erg leuk om je een keer te hebben ontmoet. En voor de gastendag is ook al gevraagd om een soort informatie demo voorstelling te geven. Over de info van de echte brug, maar ook in het model. :thumbup:

@Michel: Was toch ook iets met een Nederlands liedje ? Zijn de kleine dingen die het doen. Dank je wel voor je reactie. :thumbup:

En zal later weer een stukje voortgang tonen. :)

M.vr.gr. Erwin

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Erwin,


Ja halloo dat word wat die brug, gewoon prachtig allemaal.  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Peter,

Dank je wel voor je reactie. :thumbup: :thumbup:
En zal nog een paar foto's plaatsen. :)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Medeforummers,

Bij deze weer de bouwvorderingen.

Inmiddels weer een stukje verder, met de bovenzijde.
Het stellen van de bovenverbindingen zie ook post 273, ook een 2e wagon toegevoegd.

Foto's 2 bovenzijde gemonteerd.

Doorkijk van de brug.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin,

De laatste foto is een prachtige zeer sfeervolle foto. :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Michel,

Dank je wel, :thumbup: :thumbup: als ik verder ben zal ik meerdere van deze foto's plaatsen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hoi Erwin,
Het wordt steeds meer een juweel van een brug!

Echt een waar kunststuk (en ik denk ook wel een monnikenwerk).
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Weer een zeer mooie update van de bovenbouw van de brug, begint al een zeer indrukwekkende contructie te worden,  :thumbup:
Langs foto's geven een goede indruk.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Citaat van: ikke650 op dinsdag 29 november 2016, 20:24:25
Hallo Michel,
Dank je wel, :thumbup: :thumbup: als ik verder ben zal ik meerdere van deze foto's plaatsen.
M.vr.gr. Erwin

Ik kijk ernaar uit. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Erwin

Weer een aantal schitterende updates gezien. Petje af, prachtig, is slechts nog zacht uitgedrukt.

Hartelijke groeten,

Minto Tighfield
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Dag Erwin.

Heel erg indrukwekkend wat je hier de laatste tijd allemaal voorbij komt!
De laatste foto's laten goed zien dat de brug niet eens meer op één foto past.
Ik vroeg mij af of je eigenlijk bijhoudt hoeveel tijd en materiaal er vanaf begin af aan in zit?

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)

Fijn om de brug steeds verder afgewerkt te zien. Ik heb de laatste tijd weinig op het forum geweest maar ben nu stilletjes aan het bijlezen . Ben echt benieuwd om het kunststuk afgewerkt te zien dus blijf aub zo bezig.

MVG Michel
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Frank:
Dank je wel voor je reactie. Ach monnikenwerk ik vind het erg leuk om te doen. Het is voor mij een leuke afleiding.
Ga lekker verder met bouwen en we zien wel wanneer de brug af is. Want daarna wil ik deze ook p[laatsen op de nog te maken baan.

@Jørg: Dank je wel, zelf vind ik hem nu ook nog steviger worden. In het begin had ik zoiets, het is een aardige lengte gaat hij de trein wel houden ? Hiervoor ben ik ook nog een beetje bang voor het middendeel. Deze is alleen gesteund in het midden. Als deze dicht is wordt de brug wel weer ondersteund maar toch.....

@Michel (ho_miessie): Zal van de week nog nieuwe foto's plaatsen, en ik heb er nog 2 leuke nieuwe aanwinsten erbij. Zal ik ook nog plaatsen.

@Minto
: Dank je wel ga bijna blozen. :) :) Had je jammer genoeg gemist op de laatste gastendag, wist ook niet wie wie was. En later bleek dat je al niet meer aanwezig was.

@Erik: Dank je wel voor je leuke reactie. Ik weet niet hoeveel uren er nu inzitten, want ik werk er zeer regelmatig aan, maar niet continue. Maar weet wel dat dit al aardig wat is. Al kijk ik alleen maar naar de gegevens verzamelen, en uitwerken voor de bouw. Deze maand ben ik een jaar bezig, en ben nog lang niet op de helft.

De foto's van de laatste paar keer heb ik meer in detail laten zien. Want dit deel is niet groter geworden dan deze al was (792 mm).

En materiaal weet ik ongeveer hoeveel erin zit. Heb dit niet echt precies bijgehouden.

@Michel (Michel15): Bedankt voor je reactie. Reactie's zijn altijd leuk om te krijgen en daar krijg je weer nieuwe moed van. En ik blijf rustig in dit tempo door bouwen. Daar hoeft niemand aan te twijfelen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin,

Het wordt echt geweldig! Wat een werk is het en wat een geduld en discipline moet je hiervoor opbrengen. Ik neem er mijn hoed voor af.
Maar nu toch even een vraagje: in mijn herinnering was de brug lichtgrijs. En dat lijkt ook zo op een van de kleurenfoto's op jouw draadje (pardon, draad). De kleurstelling van jouw exemplaar imponeert donkerder, groener ook.
Is mijn geheugen onwillekeurig beïnvloed door de zwart-wit foto's of het grijze water op minder mooie dagen? Of was het ding oorspronkelijk inderdaad groen? Gelet op je minutieuze aanpak weet jij hier vast meer van.   

Groet,

Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
 @citaat Kleuropname van de Hembrug tijdens het draaien. Klik voor vergroting ===> klik
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie.

De brug was van oorsprong Ral 6011.
Alleen werd er later veel minder onderhoud gepleegd. Zelf heb ik hier ook wel eens mijn twijfels over gehad. Maar ik heb vele foto's waar je deze kleur toch kan terugvinden. De foto's met de zonlicht erop lijken dan ook erop dat de brug licht grijs is.
Zelf hou ik dan ook de Ral 6011 aan.

Zie bijgevoegde detail foto. (Eigen foto)

Ral 6011 werd bij veel spoor toepassingen gebruikt.
Als je b.v. van Humbrol gebruikt is deze aangegeven als "Slate Grey".
Dit is degene die ik gebruik, maar het resultaat heeft een andere kleur als dat Humbrol aangeeft.
Hier ben ik een poosje mee bezig geweest, want als je Ral 6011 Googled vind je vele afwijkingen in kleur.
Als de zon op de brug staat lijkt die van mij ook een beetje grijs, maar is toch weer groen.
Zie de bijgevoegde foto's van dezelfde kleur.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Nog een filmpje die je nu vind op de bekende site.

Deze heb ik al jaren op video en later is de dvd uit gekomen.
Maar nu ook beschikbaar op de bekende site.

Deze geeft een mooi beeld neer en de werking van de brug.

www.youtube.com/watch?v=FeWcNzLANc4

Veel kijkplezier.

M.vr.gr. Erwin

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)

Met het kijkplezier is het helemaal goed gekomen, Erwin  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Wat een prachtige doku over de brug, heb er nu een hele andere kijk op,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin,

Ik zag vandaag al op de telefoon dat je een film geplaatst had maar kon die niet afspelen even over 5 uur thuis gekomen meteen de film bekeken.
Wat een mooie docu is dit zeg veel informatie zo wist ik nooit dat de brug maar 585,000 duizend gulden kosten.
Ook het draaigedeelte is erg interessant om te zien net zoals het beeld van de camera als er een trein onder de camera doorrijd.
Maar het mooist vond ik het beeld op 18.30 waar een trein in de avondschemer over de brug reed.

Erwin bedankt voor het kijkplezier. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Super, het gedetailleerde verhaal over de kleur, Erwin. Ik vermoedde al dat mijn geheugen me enigszins bedroog, en toch. Leuk dat ook jij enige twijfels had. Maar je research is uiterst degelijk en de geplaatste foto vormt verdere overtuiging!
De kleur lijkt trouwens op die van De Hef en het bijbehorende tracé in Rotterdam.
Idee voor een projectje in HO? Iemand op dit forum?

De film ga ik nog bekijken!

Groet,

Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Ter aanvulling ik heb niet zelf de film geplaatst alleen een link gemaakt naar het forum.

Alleen dezelfde film was toendertijd bij diverse winkels in de Zaanstreek te koop. Eerst op video en later als dvd.

En er staan een aantal foutje's in het commentaar.
De brug heeft een doorvaart van 55 meter i.pv. 54 meter.
De kosten voor de eerste Hembrug waren bijna 600.000 gulden, de tweede Hembrug bijna 3 miljoen gulden.
De totale tijd om te openen gebeurde in 3 minuten.
De bouwtijd was van 1903 tot de opening in 1907.
En de halte Hembrug heeft in het begin op bepaalde tijden een medewerker gekent die op het peron kaartjes verkochten. Daarom heete het ook geen station, maar een halte.

Maar het is wel een supergoede film uit die tijd, vooral om de werking voor het openen en sluiten.
En volgens mij was de brugwachter in beeld de vader van een mede klasgenoot.

Leuke weetjes.

M.vr.gr. Erwin

En zo stonden er nog een paar foutjes in
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Peter,

Deze kleur is volgens mij dezelfde als de hef.
Maar ook de oude bovenleiding portalen vooral Duitsland maar volgens mij ook in Nederland hadden dezelfde kleur.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Mooi stukje vakwerk.  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Dank voor de bijkomende info over de brug,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Mooi filmpje Erwin.

Er staat jou en ons nog wat te wachten.  :thumbup:

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Geweldig filmpje Erwin. Helaas ben ik pas na 1983 regelmatig naar Amsterdam gaan reizen, door de toen nieuwe tunnel. De Hembrug ben ik helaas niet zo vaak overheen gereden. Van Zaandam herinner ik me vooral dat daar de trein gesplitst werd, het ene deel ging door naar Alkmaar, het andere deel naar Purmerend en Hoorn.

Vriendelijke groet,
Frank
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hoi Erwin,

Prachtige film van die brug die je bent aan nabouwen, zo heb je een mooie kijk op hoe het was en hoe jij het namaakt.  :thumbup: :thumbup:

Ga je ook de controle kamer namaken  :idea: :idea: of ga je het anders maken  :help: ben wel erg benieuwd.  :P
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
@Frank
De grap in Zaandam was dat de ene keer de trein gesplitst werd en de andere keer niet.
Ik reisde in de jaren 70 dagelijks tussen Purmerend en Zaandam met een groep mede scholieren, en ondanks dat is het ons toch regelmatig overkomen dat we in het verkeerde deel zaten  :).
De ene keer ging namelijk het voorste deel naar Purmerend en de andere keer het achterste deel wat altijd HEEEL duidelijk werd aangegeven, NIET DUS.
Maar wel altijd lol als het mis ging om dan de controle te ontlopen want je treinkaart was daar niet geldig en de conducteur kon je een boete geven.
@Erwin
ongelooflijk waar je mee bezig bent, ieder detail uitzoeken en nabouwen is echt geweldig ik volg dan ook met grote belangstelling.
Groet Paul
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo,

@Timaximus: Dank je wel voor je reactie en voor de  :thumbup:

@Jørg: Dank je wel, hoort erbij. En er komt nog wel meer. En ook bedankt voor de  :thumbup:

@Henk: Er gaat nog veel meer komen, en bedankt voor je reactie en je  :thumbup:

@Frank: Dank je wel, zelf ben ik wel een aantal keren over de brug gereden. Maar veel meer aanwezig geweest om te kijken naar de boten en natuurlijk de brug. Toendertijd dat mijn moeder me zocht wist ze altijd waar ik was, bij de ......

@Peter: Dank je wel voor de  :thumbup: :thumbup: En het brugwachtershuis ga ik zoveel mogelijk nabouwen. En ook de daaronder regelkamer. Met de balkons. Alleen ben ik nog op zoek naar goede foto´s hiervan.

@Paul: Bedankt voor je reactie, en erg leuk weer een volger. Doet me goed dat er zoveel mee wordt gelezen.

En er volgt nog een update.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin

Ik ben echt erg benieuwd wat je ons nog gaat laten zien  :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo allemaal,

Na lang nadenken toch maar het witte gedeelte nagemaakt.
Vond dit altijd niet zo erg fraai. Maar toch nu maar gedaan.
Foto van het model en de originele brug erbij.

(Foto bron beeldbank Zaandam)

En verder de vorderingen van de bovenzijde van de brug, voorbereid voor de bovenleiding. De hoogte is bepaald met de 2 wagons met tafeltje.

En nog voor de liefhebber's een doorkijkje.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Erwin

Waanzinig mooi gedaan al, gaat echt uniek zijn jou brug.  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Hallo Peter,

Dank je wel voor je waardering, bouw lekker op mijn gemak verder.
En bedankt voor de  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
-Erwin:
Elke update die je hier plaatst is een stapje verder en mooier,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Verder met de 1e stalen constructie)
 @citaat Daar zit geen woord Frans bij en ik sluit mij daar dan ook graag bij aan! :thumbup:

Groeten,

Erik.