Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

C en M rails

Gestart door Felix maandag 09 mei 2016, 16:22:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C en M rails
Lid sinds: 2016

offline
C en M rails
Op het moment heb ik alleen maar een klein rondje C spoor met 1 trein.
Ik wil graag uitbreiden naar meer spoor, maar mijn budget is niet heel groot. Nou vroeg ik me af of het een handig idee is om M spoor te kopen. (is goedkoper verkrijgbaar)
Ik heb al uitgevonden dat je C en M met een speciaal stukje spoor op elkaar aan kunt sluiten en dat het dus mogelijk is. Maar ik kan nergens vinden of er ook ernstige nadelen aan zitten. Het M spoor is natuurlijk niet zo mooi, maar als ik het alleen gebruik voor schaduwsporen kan het toch prima?

Ben benieuw naar jullie meningen hierover.

Re: C en M rails
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: C en M rails
als je analoog rijd is m-rail prima. digitaal is het wel heel erg gevoelig. als er 1 microscopisch formaat stofdeeltje op de railstaaf zit, of als die niet goed schoon is dan merk je dat al. als je de keus hebt zou ik je denk toch c-rail aanraden (of misschien zelfs K-rails)
Re: C en M rails
Lid sinds: 2016

offline
Re: C en M rails
Ik rijd digitaal. Alles wat ik op het moment heb is startset 29227 en wagonset 42756 en nog wat extra rechte rails :$
Re: C en M rails
Lid sinds: 2023

offline
Re: C en M rails
Felix,

M-rail als schaduwstation is prima te doen met digitale aansturing. De rails nauwkeurig leggen en je
hebt geen probleem.
De moeilijkheid zit hem in (volledige) massadetectie bij M-rails ( als je tenminste terugmelding nodig hebt).
Dat is wat lastiger dan bij andere railsoorten, maar niet onoverkomelijk.

Re: C en M rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: C en M rails
Citaat van: marklintim op maandag 09 mei 2016, 16:29:02
als je analoog rijd is m-rail prima. digitaal is het wel heel erg gevoelig. als er 1 microscopisch formaat stofdeeltje op de railstaaf zit...
Beetje onzinnige opmerking dit.
Mijn vorige baan was geheel van M-rails en digitaal.
Reed prima, zelfs op de bovenleiding digitaal aangestuurd.

Groeten,
Ton.
Re: C en M rails
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: C en M rails
Hallo

Citaat van: marklintim op maandag 09 mei 2016, 16:29:02

als je analoog rijd is m-rail prima. digitaal is het wel heel erg gevoelig. als er 1 microscopisch formaat stofdeeltje op de railstaaf zit, of als die niet goed schoon is dan merk je dat al. als je de keus hebt zou ik je denk toch c-rail aanraden (of misschien zelfs K-rails)


Als het hier om gaat, is de M rails het minst gevoelig voor vuil, om de loc's te laten rijden.
Mijn baan rijd al vier jaar nog nooit de rails schoon gemaakt, rijd gewoon goed.
Wel soms een keer stofzuigen met de "stofzuiger van Miele"

Gr Einte
Re: C en M rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: C en M rails
Dag Felix.

Citaat van: Felix op maandag 09 mei 2016, 16:22:57
Het M spoor is natuurlijk niet zo mooi ...

Dat is maar hoe je het bekijkt: de M-rails heeft een ballastbed met kleur waarbij de bielsen
mooi afsteken, waar bij de C-rails het ballastbed en de bielsen dezelfde grauwe kleur heeft. ;)

Qua constructie is de C-rails wel mooier afgewerkt en zonder openingen, die de M-rails wel heeft.
Ook is de geometrie van de C-rails veel uitgebreider met slankere wissels en bijbehorende bogen.
Voor een schaduwstation is de M-rails een prima en goedkoper alternatief dan de C-rails, maar
dit type rails behoeft een flinke aandacht bij het leggen: alle aansluitingen goed controleren dus.

Tip: op het forum staan diverse topics met daarin tips om het rijgeluid van de M-rails te reduceren!

Groeten,

Erik.
Re: C en M rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: C en M rails
Dit is een leuke discussie. Maar ik zou niet uitgaan van wat mooi is (in het donker zijn alle katjes grauw).
Er zijn (in mijn ogen) 2 criteria:

- de snelheid van leggen
- de prijs

Voor de snelheid van het leggen zou ik C of M rails leggen
Voor de prijs zou ik de goedkoopste nikkelzilveren 2-rail flexrail nemen, met een lasdraad als 3e rail

Re: C en M rails
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: C en M rails
Citaat van: Yeoman op maandag 09 mei 2016, 17:43:13
Citaat van: marklintim op maandag 09 mei 2016, 16:29:02
als je analoog rijd is m-rail prima. digitaal is het wel heel erg gevoelig. als er 1 microscopisch formaat stofdeeltje op de railstaaf zit...
Beetje onzinnige opmerking dit.
Mijn vorige baan was geheel van M-rails en digitaal.
Reed prima, zelfs op de bovenleiding digitaal aangestuurd.
ik heb een baan, met m rails. half digitaal half analoog. analoog rijd alles goed, digitaal zit er nog wel eens een haper en een stotter tussen en bijde sporen zijn even schoon.
Re: C en M rails
Spoorman
gast

Re: C en M rails
Citaat van: Jan22 op maandag 09 mei 2016, 23:09:01

Voor de prijs zou ik de goedkoopste nikkelzilveren 2-rail flexrail nemen, met een lasdraad als 3e rail


Ja hoor. :D  Hoe serieus ben je dan nog bezig met de hobby? Geld is geld en euro's zijn niet van blik. Maar als ook M-rail al niet meer in het budget past en je je moet behelpen met lasdraad dan wordt het tijd de hobby van sigarenbandjes verzamelen op te pakken.

Gr, Ben.
Re: C en M rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: C en M rails
De mensen die hier schrijven dat er prima te werken valt met M-rails hebben gelijk. Maar!!! deze mannen hebben net wat meer ervaring in de modelspoorhobby dan de topic starter vermoed ik.

Het is maar net in wat voor staat M-rails verkeren. In het 'goedkope geval' moet er vaak wat aan gebeuren en als je dan er weinig ervaring mee hebt staat dat helaas garant voor een hoop ergernis en falen. Want je krijgt de treinen er niet goed op rijdend en er is niks meer frustrerender dan dat.

Oftewel investeer in goeie rails. Ga je je ergeren aan zal je vermoedelijk snel de interesse verliezen in deze mooie hobby.
Re: C en M rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: C en M rails
 @citaat
Volledig met Wijbe eens.

Ga een paar keer naar de treinenbeurs in Houten.
Daar kun je voor minder dan de standaardprijs van Marklin C-rails kopen.
Laatst heb ik voor ? 1,-- nieuwe (in ider geval niet gebruikte) R1-bochten gekocht en voor ? 1,50 rechte rails met gebruikers sporen.
Deze rechte rails leg ik zelf in de schaduwstations en op de zichtbare gedeeltes leg ik (2e hands) K-rails.
Verder kun je op Marktplaats.nl ook het nodige vinden.
 
Daarnaast je hoeft tocht niet alles in een keer te kopen?
Sinds 2 jaar is mijn budget ook aanzienlijk terug geschroefd maar ik kan toch niet alles in een keer kopen.
En wat ik nu aan decoders zou kopen is over een paar jaar weer achterhaald of vervangen door betere versies.

Wat ik je zou willen adviseren is om eerst te bepalen wat je wil, een baanontwerp maken en hier voor advies te uploaden en vervolgens langzaam beginnen.
Dan ben je sowieso een paar maanden tot een jaar verder en heb je weer kunnen sparen.

Henk

Re: C en M rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: C en M rails
Hoi Felix,

Ik rijd digitaal en analoog op c-rail en merk dat digitaal rijden veel schonere rails behoeft.
Geen probleem, kwestie van goed poetsen.

Met M-rail wordt het steeds lastiger, om goede kwaliteit te vinden.

C-rails is op beurzen vaak veel goedkoper te vinden, zowel nieuw als 2e hands.
Wel uitkijken dat die niet bros is ( je breekt het zo af ).

Een mogelijkheid is,  om 2e hands startsets te kopen; voor de prijs van de loc heb je de rest gratis  :P
Ik heb er heel wat gekocht. Je houdt wel R1 bochten over.

Ik heb ook altijd mijn baanplannen aangepast aan mijn - vaak bescheiden - budget.
Sparen en slim kopen dus, levert ook nog extra plezier op !

Succes met het maken van je keuze(s) !

Grtz Tony
Re: C en M rails
FredMa
gast

Re: C en M rails
Zo kan het ook  ;)

Re: C en M rails
Lid sinds: 2016

offline
Re: C en M rails
Bedankt voor alle tips en ervaringen die jullie met mij hebben gedeeld.  :thumbup:
Ik heb inmiddels op MP wat M spoor gekocht en ik ben nu op zoek naar een passend banenplan.

Ik ben ook van plan om een keer naar de beurs te gaan. Ik weet alleen nog niet wanneer en hoe...
Re: C en M rails
Jørg
gast

Re: C en M rails
-Felix:
Op 21/5 is er een beurs in Houten,  :thumbup: :thumbup:
Re: C en M rails
hajoscho
gast

Re: C en M rails
Hallo Felix,

C- en M-rail is mogelijk. Kijk link an de onderkant.





Re: C en M rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: C en M rails
als je goed uitkijkt kan je nieuwe rails kopen aan 2dehandsprijs.Ff sparen en een prijs laten maken.Heb al mijn K-rails gekocht aan gemiddeld 1 euro/stuk.Splinternieuw.bij een verkoper uit het antwerpse die ook op marktplaats adverteerd.
Re: C en M rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: C en M rails
Beste Felix,

Ik heb jarenlang gereden met een 6-sporig schaduwstation uitgevoerd met M-rail en de rest met C-rail. De resultaten met M-rail doen beslist niet onder dan die met C-rail. Digitaal is het wel moeilijker met M-rail maar het is beslist wel goed te doen.
Op http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/modelspoor.htm kan je misschien wat ideetjes opdoen.

Veel succes, Jos