Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Video's over Traincontroller

Gestart door RudyB zaterdag 07 mei 2016, 20:30:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Video's over Traincontroller
Voor wie geinteresserd is in Traincontroller, een serie video's (Engels gesproken) is beschikbaar op:

https://rudysmodelrailway.wordpress.com/category/traincontroller/

Nieuwe video's zal ik voortaan ook hier posten.
Re: Video's over Traincontroller
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Video's over Traincontroller
Hallo Rudy

Leuk dat je e hier wil delen, had ik in het verleden niet ook al iets van jouw hand gezien

Met vriendelijke groet Walter
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Video's over Traincontroller
Hoi Rudy,
Interessant, bedankt voor het delen.
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Video's over Traincontroller
Rudy,

dank je wel voor het delen, er zitten handigheidjes in die ik nog niet kende. Als het weer wat koeler is op zolder ga ik er eens mee stoeien.


Groet,

Dick
Traincontroller 40 -Timetables
Het is erg gemakkelijk om treinen volautomatisch te laten rijden door het gebruik van shuttle- en cycle schedules en door de optie om een of meer opvolgers te starten bij de finisch van een schedule.

Een andere mogelijiheid is om gebruik te maken van een 'timetable'. Beide methoden kunnen ook door elkaar gebruikt worden.

Een timetable is een lijst van schedules en macro's die gestart worden op hun opgegeven datum / tijd. De mogelijkheid een datum op te geven betekent dat feitelijk 365 verschillende tijdtabellen klaargezet kunnen worden. Welke tabel gedraaid wordt, wordt gekozen in het datumveld van het timetable window. Dit is een fictieve datum, de 'datum op je layout' zogezegd, die los staat van de werkelijke datum.


Link naar videoTraincontroller 40 -Timetables


Traincontroller 41 - Wagons laden, gebaseerd op een timer

Op sommige modelbanen wordt het laden of lossen van bulkgoederen gesimuleerd. De taak die uitgevoerd moet worden is het oprijden van de trein met de eerste wagon nauwkeurig onder de silo, dan een tijdje wachten voor het laden / lossen, dan precies 1 wagonlengte oprijden ... enzovoort tot alle wagons aan de beurt geweest zijn.

Vaak wordt een sensor (lichtsluis of reed-switch en magneten onder de wagons) gebruikt om de loc te stoppen. Wanneer aan een aantal voorwaarden is voldaan dan is deze sensor niet nodig en kan een eenvoudiger oplossing gekozen worden, gebaseerd op een vaste snelheid en rijtijd.
1. De loc rijdt soepel met constante snelheid.
2. De samenstelling van een trein wijzigt niet tijdens een rijsessie.

Deze video gaat over het gebruik van een timer. Tests wezen uit dat dit meer dan nauwkeurig genoeg is. De volgende video gaat over het gebruik van een wagondetectiesensor (3x woordwaarde).

Link naar video Traincontroller 41 - Loading Wagons Based on a Timer



Traincontroller 42 - Wagons Laden met een Sensor

De vorige video ging over het laden van wagons, waarbij de trein telkens een wagonlengte verder rijdt gebaseerd op een vaste snelheid gedurende een bepaakde tijd (in ms). Dit is nauwkeurig genoeg als de loc stabiel rijdt (load compensatie aan) en als het aantal wagons in de treinen tijdens een rijsessie niet wijzigt.

Als aan een van deze voorwaarden niet is voldaan, dan kan gebruik gemaakt worden van een sensor waarmee de volgende wagon gedetecteerd kan worden. Dit kan bijvoorbeeld een lichtsluis zijn die reageert op de ruimte tussen de wagons, of een reed switch tussen de rails en magneetjes onder de wagons, of een heel kort stukje (1 cm) stroomdetectie en een weerstand op een as van elke wagon. Als binnen een bepaalde tijd geen nieuwe wagon gedetecteerd wordt, dan wordt aangenomen dat dit het einde van de trein was.

Link naar video Traincontroller 42 - Loading Wagons Using a Sensor



..

Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Video's over Traincontroller
Rudy,

Bedankt voor het delen van deze video's. :thumbup:
Ikzelf kijk alleen maar op het Duitstalige deel van het Freiwald forum en daar is een topic met de nodige filmpjes.
Daarnaast kun je via Google diverse filmpjes, op Youtube, met diverse onderwerpen vinden.

Maar er schuilt hier wel een "misleiding" in, namelijk dat TC er is in de versies Brons, Zilver en Goud.
En niet alles is beschikbaar in alle versies en daarmee iemand op het verkeerde been kunt zetten.
Wat in Goud wel kan, kan niet in Brons en/of Zilver. ;)

Rob
Re: Video's over Traincontroller
Mooie instructies hoor, mijn complimenten. Ik had ze nog niet eerder gezien.

Groeten Maarten.
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Video's over Traincontroller
Hi Rudy,

Interessant, blijf het hier volgen, want ga nog een keuze maken tussen Koploper of iTrain maar daar is inmiddels Traincontroller bijgekomen.
Een keuze maken wordt er alleen niet makkelijker op.

groet
Harald
Re: Video's over Traincontroller
Dank!!

Dacht zelf ook aan iTrain, maar hier is nu TrainController als alternatief bijgekomen... ben wel ook benieuwd of er al gebruikerservaringen zijn op dit forum?

Gr
Anton
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Video's over Traincontroller
Hallo Anton, idd je vindt hier weinig over TrainController op het forum.
Zelf heb ik een proefbaantje met TC en volg de video's van Ruud de Boer (Rudy).
Misschien komt het doordat TC er alleen maar is in het Duits en Engels.
Ik maak gebruik van de zilveren versie 8.0
Re: Video's over Traincontroller
Modellbahn bauen
gast

Re: Video's over Traincontroller
Hoi Cees,

En wat zijn dan jou ervaringen met Train Controller?
Want daar zijn wij nieuwsgierig naar?

Loop je tegen moeilijkheden aan of gaat het helemaal prima, werk je met 1 of met 2 bezetmelders per blok?
Beide kan, merk je daar verschil tussen?

Gegroet,
Peter
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Video's over Traincontroller
Hi Peter

Vorige week een demonstratie van Cees gekregen, ziet er goed uit, kreeg het er erg warm van maar dat bleek aan de zomerse temperatuur te liggen.  :)

Nog bedankt Cees(s) groet
Harald
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Video's over Traincontroller
Ik gebruik TC 8 Gold nu ruim een jaar en ben er zeer over te spreken.
Gebruik het in de Duitse taal.
Het merendeel van m'n blokken hebben maar 1 bezetmelding, daarnaast ook een paar blokken met 2 of 3 ( bij 2 richtingverkeer) bezetmelders.

Het verschil tussen 1 en 2 of 3 beetmelders is het verschil in het laten stoppen van de trein.
Bij 1 bezetmelding moet de locdecoder correct afgesteld worden en moet de loc goed ingeregeld worden.
Bij 2 of 3 bezetmelders komt het niet zo nauw met de afstelling, daar de 2e en/of 3e als stopstuk gebruikt wordt.

Daarnaast zitten er nog heel veel leuke speel opties in, die ik zelfs allemaal nog niet ken/weet.

Rob

P.s. Hier een klein filmpje van mijn baantje.
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Video's over Traincontroller
Dag Peter,

Mijn ervaringen zijn alleen nog maar "beginnerservaringen" op een proefbaantje.
Ik werk nu alleen nog maar met een bezetmelder per blok, dat is op dit moment voldoende.
Vindt het wel fijner dan andere programma's die ik heb geprobeerd, om elke discussie hierover te vermijden noem ik die maar niet. ;)
Re: Video's over Traincontroller
Hallo,

ik gebruik TC ook en vind het erg prettig werken.
ik heb het alleen nog maar op een proef baantje gebruik en dat gaat goed.
3 bezet melders vind ik zelf wel makkelijk werken.
op plaatsen waar het niet zo nou komt kan je goed werken met 1 bezetmelder.
ik heb koploper ook geprobeerd en vond TC prettiger om mee te werken.

groetjes Hank
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Video's over Traincontroller
Hi Allemaal,

Erg stil hier, hoe gaat het bij iedereen met zijn TrainController ervaringen.
Misschien ga ik het ook wel gebruiken maar heb nog geen beslissing genomen.

groet
Harald
Re: Video's over Traincontroller
Hoi allemaal. Ik heb kort geleden na druk experimenteren met een demo van TrainController Bronze besloten deze versie aan te schaffen en mocht het niet toereikend kan ik nog altijd overstappen naar een Silver versie. Dit mede door de mooie en goed bruikbare instructie video's van Rudy.
Wat wel een klein nadeel is dat je de demo versie kan activeren d.m.v. de USB stick maar de overtocht via de post duurt voor mijn gevoel een eeuwigheid. ;)

Groet,
Walter
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Video's over Traincontroller
Hoi Walter, leuk.
Door de video's van Ruud de Boer ben ik ook geïnteresseerd geraakt in TrainController.
Overigens begreep ik dat de TC handleiding er inmiddels ook in het Nederlands zou zijn, maar ik kan hem nog nergens vinden.
Sucsez

ergens veranderd in nergens
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Video's over Traincontroller
Er is een handleiding voor Traincontroller in het nederlands beschikbaar op www.dutchroco.nl

Je dient te zijn geregistreerd en dan vind je hem onder het Hoofdstuk "Handleidingen"

De nederlandse handleiding is erg goed bruikbaar.
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Video's over Traincontroller
Hi Cees,

Bedankt voor je bericht.

groet
Harald
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Video's over Traincontroller
Zijn er nog ervaringen met TrainController ?

groet
Harald
Re: Video's over Traincontroller
Citaat van: Haradigi op zondag 05 november 2017, 14:35:18
Zijn er nog ervaringen met TrainController ?


Nog niet bij mij Harald.
De filmpjes van Ruud waren voor mij wel overtuigend om te kiezen voor het werken met Traincontroller.
Maar ...... eerst nog een andere zaken te regelen zoals een testbaantje aanleggen enzo. Daarna met TC aan de slag.
Grtz, Arjan
Re: Video's over Traincontroller
Ik heb die video's ook bekeken en zoals die getoond worden, top  :thumbup: Lijkt allemaal wel eenvoudig, is het dat ook  :help: Prijs is wel een ander gegeven, de Gold versie is bijna 600?  :O
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Video's over Traincontroller
Hi Johan,

Aan de "zilveren" heb je m.i. meer dan genoeg.

groet
Harald
Re: Video's over Traincontroller
Ben den Hollander
gast

Re: Video's over Traincontroller
 @citaat Waarom Harald? Heb je de verschillen tussen Silver en Gold al eens wat nauwkeuriger bekeken?
Re: Video's over Traincontroller
Citaat van: Haradigi op maandag 06 november 2017, 15:09:45
Hi Johan,

Aan de "zilveren" heb je m.i. meer dan genoeg.

groet
Harald

Hey Harald,

Ik moet Ben daar gelijk in geven want als je die video's bekijkt, dan wordt er toch dikwijls vermeld dat die optie en die optie daar niet inzitten. Ik denk dat als je een grote baan hebt, wat ze ook aangeven, je het best met Gold kan werken, aan de andere kant, stellen ze wel voor om met Brons te beginnen, en dan als je alle optie's gebruikt en er meer wenst, je dan een upgrade koopt.

Ik moet wel zeggen, ik was echt onder de indruk van die video's en hoe simpel het allemaal wel leek. Heb de gebruiksaanwijzing gedownload en al eens vlug doorlopen.
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Video's over Traincontroller
Zelfs grote banen kun je met de bronzen versie van Train Controller  prima aansturen.
Wel is het zo dat de zilveren en de gouden versie oplopend gebruikersvriendelijker zijn. (er is vooral meer geautomatiseerd en wat meer handige invulschermpjes)
Op de site van Freiwald is een pagina die de verschillen tussen de versie aangeeft, die er natuurlijk zijn.

Op de 3Rail kalender staan de gegevens van  onze  open dag op zaterdag 25 november.
Ons is "de Stichting Opbaar Museum Modelbouw" in Bilthoven.

We hebben het zwitserse deel van de baan met Train Controller zilver "onder controle" ;)
Re: Video's over Traincontroller
Citaat van: ceess op maandag 06 november 2017, 16:34:18
We hebben het zwitserse deel van de baan met Train Controller zilver "onder controle" ;)
Dan motten we es kome kijjken hé  :D
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Video's over Traincontroller
Iedereen is van harte welkom ;)
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Video's over Traincontroller
De prijs is gelukkig iets minder dan die bijna 600 Euri

Citaat van: JoBe op maandag 06 november 2017, 14:03:36
Prijs is wel een ander gegeven, de Gold versie is bijna 600?  :O

? 509,-- ook niet goedkoop, maar scheelt toch aanzienlijk met bijna 600!
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Video's over Traincontroller
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 06 november 2017, 15:14:26
@citaat Waarom Harald? Heb je de verschillen tussen Silver en Gold al eens wat nauwkeuriger bekeken?

Hi Ben,

Ja, heb de verschillen redelijk goed bekeken.
Precies wat Cees aangeeft, genoeg info te vinden.
Wil je overstappen naar TrainController?  ;)

groet
Harald
Re: Video's over Traincontroller
Ben den Hollander
gast

Re: Video's over Traincontroller
 @citaat Waarom vraag je dan altijd naar ervaringen, ben je nog niet zeker van je zaak?

De beste stap die je kunt zetten is gewoon beginnen met een gratis programma en een proefbaantje. Je komt er dan snel achter of je affiniteit hebt met automatisering.

Gr, Ben.
Re: Video's over Traincontroller
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Video's over Traincontroller
Ach Ben, we gaan het zien.

groet
Harald