Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+

Gestart door banne zondag 27 augustus 2017, 20:30:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Een bijzonder probleem! Ik heb ervaring met het aansluiten van een grote baan met totaal 10 Littfinksi terugmelders via een CS3+, welke zonder enige problemen werken. Nu heb ik voor een modelspoorclub (ivm de kosten) Rosoft modules besteld en bij melder 1 gaat het al direct mis. Alles lijkt in orde echter nadat ik ze aangesloten heb op een Marklin CS3+ krijg ik veel spookmeldingen. Bijvoorbeeld als ik poort 10 aansluit dan knippert (in iTrain) melder 11 ook regelmatig mee. Voor een fractie van een seconde maar genoeg om de route in iTrain te laten crashen. Dit issue heb ik niet met een Digikeijs terugmelder op dezelfde CS3. Dit gaat niet alleen om poort 11 en 10. Op alle poorten gebeurd het wel eens. Er is zelfs een rail welke geknipt is en (na doormeten) echt geen enkele verbinding meer maakt en ook goed geïsoleerd is (rode isolatiepuntjes aan 2 kanten) en tóch een terugmelding geeft over de S88 bus. Zelfs tijdens de terugmelding doormeten met een multimeter geeft geen uitsluitsel omdat er echt geen enkele verbinding meetbaar is op die betreffende rail. Er is 100% zeker GEEN verbinding en toch zegt de Rosoft terugmelder dat er een detectie is.

Het grote verschil wat ik ook gemerkt heb met de Rosoft en Digikeijs is dat de Rosoft zelfs reageert op aanraking met de vinger (op de rails) Het lijkt erop dat de Rosoft modules veel te gevoelig zijn voor magnetisme van andere draden welke ernaast lopen en daardoor detecties maken die er niet zijn. Zoals gezegd met de Digikeijs (en thuis met de Littfinksi's) geen enkel probleem. Zijn er meer mensen met deze problemen van spookmeldingen?
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
En ja, ik heb de juiste GND modules...
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Alles bij elkaar genomen is denk ik het beste eerst de leverancier ROSOFT de vraag te stellen!

Eerst direct via mail contact opnemen is het beste en samen het probleem op te lossen.

Ervaring leert dat hij voldoende kennis in huis heeft om je probleem op te lossen.
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Ik heb al een mailtje gestuurd, echter hoopte ik ook op ideeën en ervaringen van anderen  :D
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Wacht het antwoord op je mailtje eerst af, ook al om verwarring voor jou te voorkomen.
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Hoi Bart,

Ik heb alleen maar goede ervaringen met Rosoft, forumlid Sprinter ( Wim Ros ) kan jou vast wat tips geven omtrent dit probleem.
Wim is de ontwerper en leverancier van Rosoft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Als het al gelijk misgaat bij de eerste melder op de CS3+ dan denk ik zomaar dat de Railaansluiting Bruin vanaf de CS3+ niet is aangesloten op de GND aansluiting van de s88 unit, het klinkt als of hij staat te zweven.

Groetjes
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Ik zal het sterker vertellen, voor de testopzet heb ik vanaf de 0 vanuit de CS3 direct een draadje aangesloten op de GND aansluiting.
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Welke bekabeling gebruik je van je CS3 naar de eerste decoder (en volgende)
Is dat een RJ45-kabel of een "oude" 6 aderige kabel?

Ik heb overigens Rosoft en Littfinski terugmelddecoders en een ECOS2, maar de spookmeldingen die ik had kwamen door onderling contact van de rails en verkeerd aansluiten van de rails.
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Citaat van: banne op zondag 27 augustus 2017, 21:53:02
Ik zal het sterker vertellen, voor de testopzet heb ik vanaf de 0 vanuit de CS3 direct een draadje aangesloten op de GND aansluiting.

Dan zal ik het ook nog sterker vertellen de LDT en de Digikeijs en de MArklin 6088 (s88) modules zijn allemaal gelijk gebruiken allemaal dezelfde hardware, alleen de prijs is anders.

Groetjes
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Citaat van: Trainhenk op zondag 27 augustus 2017, 22:02:03
Welke bekabeling gebruik je van je CS3 naar de eerste decoder (en volgende)
Is dat een RJ45-kabel of een "oude" 6 aderige kabel?

Ik heb overigens Rosoft en Littfinski terugmelddecoders en een ECOS2, maar de spookmeldingen die ik had kwamen door onderling contact van de rails en verkeerd aansluiten van de rails.
De CS3 heeft enkel een RJ45 aansluiting, ik gebruikte voor deze test een patchkabel van een meter die ik erbij gekregen heb
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Citaat van: Sprinter op zondag 27 augustus 2017, 22:08:59
Citaat van: banne op zondag 27 augustus 2017, 21:53:02
Ik zal het sterker vertellen, voor de testopzet heb ik vanaf de 0 vanuit de CS3 direct een draadje aangesloten op de GND aansluiting.

Dan zal ik het ook nog sterker vertellen de LDT en de Digikeijs en de MArklin 6088 (s88) modules zijn allemaal gelijk gebruiken allemaal dezelfde hardware, alleen de prijs is anders.

Groetjes
Dat geloof ik onmiddelijk, feit is wel dat ik nu met een redelijk onverklaarbaar probleem zit
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Banne, voor mij is het geen onbegrijpelijk probleem, en dit probleem gaan we gewoon oplossen. En vooral even uit je hoofd zetten dat er verschil is tussen de modules, want dat is er niet.

Heb je ook al een andere module gebruikt van de 5 die je hebt, of alleen deze?

Groetjes
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Ok, ik zal dat vergeten :D Ik heb alleen deze melder gebruikt tot nu toe. Ik zal donderdag een andere melder aansluiten om te testen of het aan de melder zelf ligt.
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Ok, ik zal dat vergeten :D Ik heb alleen deze melder gebruikt tot nu toe. Ik zal donderdag een andere melder aansluiten om te testen of het aan de melder zelf ligt. Ik heb ergens iets gelezen over interferentie als de melder draden te dicht bij elkaar liggen. Kan hier ook nog een oorzaak liggen of zijn dat broodje aap verhalen?
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
En is dit probleem nu opgelost?

Groet, Anne W
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Nee, geen reactie meer van de topic starter.

Groetjes
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Niet zo netjes van Bart......

Groet, Anne W
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Och ik was ook nog niet in paniek modus geschoten, het werkt immers al sinds 1986 probleemloos.

Groetjes
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Weet ik, de basis technologie is in de "elektronica" geschiedenis dan ook hartstikke oud, dus bewezen.

Groetjes, Anne W
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
 @citaat Huh???
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
 @citaat

een goede en welwillende verstaander heeft maar een half woord nodig (type-foutje gecorrigeerd)

Groet, Anne W
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Citaat van: banne op zondag 27 augustus 2017, 22:27:49
Ik heb ergens iets gelezen over interferentie als de melder draden te dicht bij elkaar liggen.
(...) of zijn dat broodje aap verhalen?
Ook ik (als analogist) ben benieuwd naar het hoe en waarom. Je Rosoft module is de 11de module die je aansloot (na de 10 van LDT)? Dat vraag ik omdat Guillaume ook een probleem had met juist de 11de module.
Na veel discussie met Sprinter, die mij voorstelde me er niet meer mee te bemoeien, kwamen we uit op de totale lengte van patchkabels (gemeten van eerste tot laatste module).

Die totale lengte patchkabels was bij Guillaume groter dan de kritische afstand. Volgens sommigen is dat 7 meter lengte, volgens sommige anderen is het aantal modules doorslaggevend.

In zo'n geval is er geen sprake van interferentie tussen de melderdraden, maar wel vervorming van het signaal in de patchkabels.

De toen aangedragen oplossing is bij Rosoft S88 modues als optionele chip verkrijgbaar (bij Rosoft), of als Tams S88-Repeater bij Tams.

De vragen ontbreken in de voorgaande bijdragen volledig:

Hoe ver zitten jouw S88-modules van elkaar af,
en hoe lang is de totale gepatchte kabellengte (tot en met de 10de module)?
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Zucht,

Het is de eerste en enigste module in gebruik, dus je hele epistel is niet van toepassing.
Maar Jan laat de leverancier/maker zijn eigen product ondersteunen, daar is hij meer dan uitstekend toe in staat, alvast bedankt voor je medewerking.

Groetjes
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Oké, omdat er toch geen reactie meer komt van de probleem steller, zelf maar even een vergelijkend waren onderzoek gedaan.

Een DR4088GND open geschroefd en de componenten nagemeten en bekeken, conclusie 100% gelijk aan die op de s88 (6088) en de s88-n.
Toen de natte vinger test gedaan, en wat blijkt de DR4088GND, de s88 (6088) en de s88-n zijn alle drie even gevoelig of zoals je wil ongevoelig. Absoluut geen verschil in werking of wat dan ook.

Groetjes

Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Ja hoor, ik had vorige week weer een 3 jarig neefje op visite, legde zijn vingertje weer op een melder en volgens Raptor was de trein aangekomen.....

Een terugmeldeenheid van Edits, ook oude techniek en ook huidige techniek.

Groet, Anne W
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Anne W, daar gaat het in dit verhaal niet om of over, er wordt beweerd dat de DR4088GND minder gevoelig is en niet op een natte vinger reageert.
Dat fabeltje is nu ontkracht en bewezen onwaar.

Groetjes
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Het vingertje van mijn neefje was niet droog, dus hetzelfde verhaal: de S88 massa detectie melders zijn allemaal gevoelig voor natte vingertjes.

Groetjes, Anne W
Re: Spookmeldingen met Rosoft S88 modules icm CS3+
Ja, Anne W dat is iets wat ik al sinds 1986 weet, maar daar ging het ook niet over.

Groetjes