Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

zolderbaan

Gestart door JanHaagdorens vrijdag 06 mei 2016, 04:05:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: zolderbaan
RobVille
gast

Re: zolderbaan
Hallo Jan,

Naar mijn bescheiden mening is deze baan eigenlijk te groots van opzet. Toch zou ik meer ruimte geven aan het landschap.
Je hebt nergens wegen, bruggen en andere bouwwerken aangegeven. Op de Duitse site "Stummis Modellbahnforum" staan genoeg voorbeelden
van grote banen. Duits hoeft geen probleem te zijn, de foto's spreken voor zich. Een baan komt, qua grootte in de buurt van jouw oppervlakte:

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=72797

De layout van deze baan wordt niet gegeven maar de foto's geven een duidelijk overzicht. Het geeft in ieder geval de mogelijkheden
aan. Door de enorme afmetingen van jouw baan is Faller Car Sytem 3.0 een mooie optie ;)

Groetjes,
Rob

Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste Rob
Deze baan is inderdaad een groot project , ik ben niet van plan om dit vlug vlug te verwezenlijken - voor mij is dit een meerjarenplan - de basis is gestart en dat is de paradebaan ontworpen door Laurent  (genoemd door ons-de parade baan van Laurent)
Zoals je kan lezen in vorige teksten is er al gesproken over het faller car systeem wat mij ook enorm boeide -alleen weeral veel centen als je dat behoorlijk wil doen - nu is dit voor mij een basis plan met zeker gebreken en fouten - het ontwerp  is groot genoeg om een heuvelend landschap te maken , zonder teveel tunnels ed , wel  maak ik telkens de fout - veel rails is niet genoeg - kan je zien in opmerkingen van Laurent - in ieder geval ben ik creatief genoeg om te zeggen tijdens de opbouw - [nee deze situatie is niet goed] , en dan veranderen we maar - zoektocht naar een gezond evenwicht tussen rails/scenery gaat zeker verder - bedankt voor de reactie en het Duitse Stummi forum
met groeten Jan
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste Laurent
De groene rails zijn nu gecreëerd als voorlopige oplossing voor een schaduw station omdat ik toch plaats heb onder de berg/heuvel die daar zeer waarschijnlijk gemaakt wordt met een bergtraject voor kleinere/kortere treintjes  - dit traject komt bovenop het schaduw station - de kwestie van rangeren ed daar heb ik nog niet veel kaas van gegeten - ik moet mij daar nog in verdiepen - zoals je weet werk ik met de raptor - deze gaat voor mij de baan besturen - alleen de rangeer situatie zal manueel gebeuren in samenspraak met muis en computerscherm , alleen heb ik de 3 kopsporen doorverbonden met brug om deze mee te kunnen nemen in het raptor gebeuren (als je begrijpt wat ik bedoel) Inderdaad heb je gelijk met  de 2 wisselstraten - graag een update van uwentwege
mg  jan
ps de oorlog voor de 2de zolderkamer moet nog gestart worden met mijn echtgenote - is momenteel bergplaats voor hobby van mijn vrouw

Re: zolderbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: zolderbaan
Jan, ik heb niet het idee dat je met die door mij weggestreepte stukken echt wat kan. En is het niet beter om tijdelijk dan wat minder materieel op de baan te zetten?

Verder: ik vraag mij af wat het doel is van bepaalde stukken spoor. Ik krijg het gevoel dat het doel is dat alles in raptor zit. Kent raptor geen keerfuncties ofzo? Of moet je overal rondjes blijven rijden? Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n fan van die spoortjes, naar mijn idee horen die niet bij een depot zoals hier ontworpen wordt.

Laurent
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste Laurent
De raptor kan zowat alles aan , alleen ken ik de rangeer/keerfunctie programmatie nog niet - daarom - muis en computerscherm,   ik kom er maar niet uit hoe ik de 3 sporen moet gebruiken aan de draaischijf, voorlopig laat ik deze dan ook in de vriezer zitten - bij het opbouwen van de baan moet ik nog een oplossing vinden om logischerwijs sommige rangeersituaties in te schatten - ik hou u wel op de hoogte - in ieder geval mag je nog meedenken om eventueel  het rangeerterrein logisch te maken
groet Jan 
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste allemaal
met het mooie weer niet veel gedaan op de zolder
de laatste weken weer in gang geschoten
bovenste stuk + de paradebaan van Laurent volledig afgewerkt(purper+rood)
middenstuk + onderste been nog te realiseren
groene rails mag je voorlopig vergeten ( schaduwstation onder berg) - is maar een idee
graag opmerkingen om eventuele stommiteiten uit te sluiten
met blijde verwachting
groeten Jan

Re: zolderbaan
JoBe
gast

Re: zolderbaan
Phew, wat een ruimte ! Succes met je te bouwen baan. Hou je topic in de gaten :)
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: zolderbaan
Ha Jan, is het de bedoeling dat de witte sporen rondom de remise een doorgaand spoor voor stellen?
Ik vind de witte bocht op het einde van de middelste E poot nl niet zo mooi. Als dit is gemaakt om goed te kunnen rangeren, zou je ook voor een aantal opstelsporen met inrij en uithaalspoor kunnen kiezen. Het is dan wat meer steek/rangeerwerk, maar het ziet er m.i. beter uit.
Daarnaast is een baanontwerp ook erg persoonlijk. Ik kan je dus misschien op gerichte vragen adviseren, maar in algemene termen ' wat vinden jullie er van' wordt het wat moeilijker.
Als ik een dergelijke ruimte tot mijn beschikking zou hebben zou ik waarschijnlijk kiezen voor een groot station (kop of doorgaand, daar zou ik nog over kunnen denken) met een royale voorhof en een aftakking naar goederen rangeer/industrie en een BW. De andere poot zou ik puur voor landschap/paradebaan gebruiken , met evt een klein lokaal station op niveau +2.

Maar als je veel meer van rijdende treinen en landschap (maken) houdt, is dit natuurlijk een verkeerd advies.

Het wordt hoe dan ook een uitdaging: een baan ontwerpen en bouwen met deze afmetingen.

groeten v Gertjan

Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste Gertjan
De midden tafel is bedoeld als industrie/rangeer/onderhoud locs, ikzelf ben er nog helemaal niet uit
ik ben eigenlijk een veelrijder met wisselende treinstellen/ locs - zeker niet in rondjes rijden
Van rangeren heb ik helemaal geen kaas gegeten maar wil het zeker wel inplannen om in de toekomst te leren ,
Daar ik vooraan bij de raptor zit en vandaaruit dirigeer, zie ik liever het trein depot aan de voorkant(deuren open met locs), daarom deze opstelling , ook is er in dit gedeelte  een keerlus van lichtblauw naar blauw
de witte bocht vooraan is noodzakelijk om met groen aansluiting te maken met het bergtraject - ook een beetje om de raptor te treiteren met wisselende trein rij mogelijkheden
Tot hiertoe ben uitstekend geholpen door Laurent en co , de paradebaan van Laurent-de bovenste en onderste poot zijn praktisch klaar - niets aan dit gedeelte is definitief - iedereen die zich geroepen voelt om te verbeteren/mee te ontwerpen wordt met open armen ontvangen - nog zeker een maand tijd om te beginnen aan dit gedeelte , als bijlage nieuwe pdf - geel zijn de wisselstraten
met groeten Jan
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: zolderbaan
Jan,

Voor mijn gevoel wil je nog teveel overal naar toe kunnen rijden vanaf vele punten.

Zo lijkt mij een locdepot mooier als een verbinding met bovenin de berg.
Dus wat die spoorlijn daar boven het dak van je locloods doet ?
Een berg heeft een lange weg nodig om op de top te komen.
Een paar meter omrijden op je baan lijkt me wel realistisch.  :D
Bovendien werd die route niet voor de fun aangelegd, tak je af zit je in een ander dal.
Persoonlijk vind ik dat dat ook hier tot uiting moet komen. Anders ligt er teveel nutteloos spoor.
Of krijg je een fantasie baantje eerste klas.

Ook je brug A is leuk maar voegt niets toe aan je ontwerp. Die zit alleen maar in de weg in het gang pad.
Ik zou hem weglaten.
Ik vind het er wel steeds beter uitzien. Maar ik mis nog wel een beetje de bestemmingen in je plan.
Het lijkt er nog te veel op dat je lekker rond wil rijden met zoveel mogelijk mogelijkheden.
Naar mijn idee moeten je routes functioneel zijn. Van stad naar stad. Of van haven naar een fabriek of achterland.
Dus wees streng voor jezelf en bedenk of zaken echt nuttig zijn.

Maar dat is mijn kijk op het geheel. Trek je daar niet teveel van aan. Ik heb geen idee wat je voorkeur heeft.

Mvg Robin
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste Hero
De groene baan over mijn loods - zo getekend maar in werkelijkheid rond de locloods - moet bij het bouwen  nog uitgedokterd worden - inderdaad brug A wordt verwijderd -
de zgn bestemmingen - niet aan gedacht -wel veel traject mogelijkheden -dit moet nog in samenspraak georganiseerd worden met Theunis
onderaan plan een beetje aangepast (Wisselstraat - wat eenvoudiger gemaakt)
bovenste been station met enkele huisjes / stadje met omwalling / abdij + veel groen
onderste  been groot station met stad ed
midden reeds beschreven
de rug van de E berggebied met toeristisch treintje met daaronder schaduwstion
E-Midden graag  suggesties voor bekoling/bezanden/water/ onderhoud + wat rangeren
groeten Jan
Re: zolderbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: zolderbaan
Jan, wat ik zie is weer het oude plan van de eerste post uit deze reeks. Wat is er gebeurt met de aangedragen ideeën, de tekeningen van jouw hand en de logische baanplannen? Ik kan uit dit baanplan geen wijs worden. Wat wil je nou precies bereiken? Zoals al gezegd door Robin, het lijkt erop dat je vanaf overal naar overal wilt kunnen rijden. Waarom ontgaat mij volledig. In het echt moet je ook bepaalde routes rijden, maargoed, wie ben ik?

Ik heb zitten kijken, maar ik weet niet waarin ik nog meer kan bijdragen. Mijn mening, ideeën en schetsen staan nog ergens op de vorige pagina. Zoals Robin al zegt, het is jouw baan. Als jij dit een mooi baanplan vindt, ga lekker bouwen en stop met piekeren en pas het gaandeweg lekker aan. Dat kan makkelijk, zeker op deze oppervlaktes. Of je moet het piekeren en filosoferen leuker vinden dan het rijden met treintjes natuurlijk. :D :D

Ik blijf je volgen, maar mijn inspiratie is helaas een beetje op. Mochten er dingen te binnen schieten, dan hoor je ze. Zoals ik al zei, doe wat jij leuk vindt, waar jij je plezier uit haalt. Het is jouw hobby. Voor ons hoef je niets.  :) :)

Groet en veel plezier,
Laurent
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste Laurent
nog eens eventjes naar uw ontwerp gekeken van 8 mei en ik ga op basis van uw ontwerp verder werken (middenpoot) - is veel mooier dan mijn ideeën - een van de dagen leg ik alle sporen eens uit op de tafel en dan zie ik wel - ik hou u op de hoogte
mg Jan