Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verlichting extra functie met FX decoder

Gestart door FILIPI donderdag 05 mei 2016, 21:09:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting extra functie met FX decoder
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Verlichting extra functie met FX decoder
Goedenavond,

Ik heb een Elok BB22000 van de SNCF. Deze lok is uitgerust met een FX decoder met switches. Het is dezelfde model als de NS 1600.
Ik heb bij mij lok de rode sluitlichten gemonteerd, alleen ze branden constant. Ze wisselen alleen maar met de rijrichting. Ik kan ze niet apart schakelen.
Mijn vraag is, kan ik met deze decoder extra functies programmeren, zoals het apart aan en uit schakelen van de rode sluitlichten.
Of moet iets doen met de draadjes.
Of moet ik andere decoder kopen.
Philippe
Re: Verlichting extra functie met FX decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting extra functie met FX decoder
Philippe,

Als er een vrije functie poort op de decoder aanwezig is, kun je met een beetje knutselwerk, de onderstaande schakeling maken.



T: BC557 of smd BC807, BC856.
R1: 1k
R2: 4k7

De ingang van de transistor met "AUX" sluit je aan op AUX3.
Deze AUX3 dient dan niet versterkt (en geinverteerd) te zijn.
Info over de 60902 decoder en schakelbare sluitverlichting vindt je ook hier. ==> Klik.

Kijk ook eens in dit topic. ==> Klik.
Re: Verlichting extra functie met FX decoder
Nieuwe decoder is wel het makkelijkst om te doen dan hoef je alleen maar een paar draadjes te solderen en het bijkomende voordeel is dat een nieuwe decoder vaak beter regelbaar is :D maar is deze lok met een veldspoel of heeft deze een permanent magneet anders zou je ook nog of een permanent magneet moeten plaatsen of een ombouwsetje 60941 of de 60760 met een simpele decoder waar nog een extra uitgang op vrij is moet alleen even de krimpkous worden verwijderd.
Re: Verlichting extra functie met FX decoder
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Verlichting extra functie met FX decoder
Goedemiddag,
Bedankt voor deze infos. Mijn lok is voorzien st, met een 5 polig motor.
Ik kan altijd een Esu lok pilot monteren. Kan ik misschien de motor beter instellen.
Maar bon, met deze switches decoder rijdt deze lok erg goed.
Hij maakt tov andere loks met dit koffiemolen weinig geluid.
Ik houd jullie op de hoogte.
Philippe