Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin 3058 DB 151 serie

Gestart door Jan22 donderdag 05 mei 2016, 13:58:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Marklin 3058 DB 151 serie
Ik zoek deze info over de 3058
(niet gevonden in de wiki):

-antislipbandjes
-koppelingen
-pantografen
-koolborstels
-motortype
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Kijk eens in een M* catalogus van een jaar of 30-35 geleden, daar kan je alles zo in terugvinden.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Hi,

Bij www.Marklin.de 
Exploded view downloaden (met bestelnummers)

groet
Harald
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Hallo Jan,

Zie hier.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Allen bedankt. Ik kocht een afgeragd exemplaar op de vrijmarkt. Ongeveer alles was eraf gestript. Met graffiti op de kap. Ik ga 'm eerst motorisch testen. Ik verwachtte een LFCM.

Blijkens de nummering is het een DCM

Want volgens de Ersatzlist:
Anker 231440
Motorschild  231350
Veldmagneet 231390

Dat weet ik dan ook vast weer ....

Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Jan, die loc heeft nooit een LFCM gehad.
Alle nieuwe constructies vanaf 1973 kregen een DCM (op de 3077 na).
En de 3058 is van 1976. ;)
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Hoi Jan,

3058 heeft inderdaad een DCM. Staat ook in het overzicht van uitgebrachte Marklin BR151 modellen.
http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_151#Modellen

Mvg,

Johan (treinsmurf) - wikiredactie
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Jan,

Tis misschien mosterd na de maaltijd, maar de beste manier om het motortype vast te stellen is het kapje er af schroeven en dan te kijken wat er in zit.
Er zijn bepaalde loc´s die in 2 uitvoeringen gemaakt zijn en je weet het altijd zeker als je het daadwerkelijk gemonteerde spul ziet zitten.

Voorbeelden zijn de 3000 en de 3037.

grv Huub
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Van een forumlid kreeg ik reactie per mail:

-antislipbandjes     7153
-koppelingen         E704120
-pantografen         E215000
-koolborstels         E601460
-motortype           3 polig anker

Blijkt, als je de pdf van Marklin bekijkt, het een stuk makkelijker info te vinden over de spareparts van de 3058 dan van de 3050. Van de 3050 zijn veel zaken gelijk: antislipbandjes, koolborstels, pantografen, lampjes, maar koppelingen en motortype zijn anders.

Om eerlijk te zijn, het lijk wat ik gekocht heb voor 4 ?, is een lijk.  Motor met motordraaistel zijn meer waard als ze het nog doen dan heel de rest bij elkaar. Garantie gold "tot aan de deur".  Een leeftijdgenoot vertelde dat z'n broertje zich had uitgeleefd op de buitenkant met schroevendraaier en viltstift, en daarna was het geheel in de garage beland, waar het nu na 40 jaar uit ontsnapte. Pfft, blij dat ik zo'n broertje niet had, anders had ik me op zijn buitenkant uitgeleefd, met het zelfde gereedschap.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Citaat van: Jan22 op vrijdag 06 mei 2016, 17:44:08
Om eerlijk te zijn, het lijk wat ik gekocht heb voor 4 ?, is een lijk.  Motor met motordraaistel zijn meer waard als ze het nog doen dan heel de rest bij elkaar. Garantie gold "tot aan de deur".  Een leeftijdgenoot vertelde dat z'n broertje zich had uitgeleefd op de buitenkant met schroevendraaier en viltstift, en daarna was het geheel in de garage beland, waar het nu na 40 jaar uit ontsnapte.
Dat vraagt om een foto van deze mishandelde loc. :D
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Je kan natuurlijk de benodigde onderdelen kopen maar het blijft een barrel.
Voor ca  40 tot ? 60 heb je een fatsoenlijk exemplaren.
Ik heb nog wel een groene kap liggen 
M.v.g.
Marcel.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Yep, het is een barrel, ook aan de binnenkant, zo te zien.

De motor doet het (draadjes rechtstreeks aan de motor), maar reageert slecht op pulserende stroom; komt pas bij hogere voltages op gang, en kan niet echt traag draaien. Hij stinkt en maakt veel herrie.
Het omschakelrelais is kennelijk het punt waarop broerlief door het lint ging. Zelfs bij lage voltages blijft dit relais klapperen. Verder ontbreekt een verbinding naar het lampje aan de kant van de motor. Het andere lampje doet het.







Met losse bedrading (ook nog), en die veldspoel ziet er ook niet lekker uit.





Maar het is leuk om te zien hoe hij in elkaar zit.
Met een plastic kap (en daarop dus zit graffiti met rode viltstift)


Ik had nog nooit een sleper gezien die er zo uit ziet:


In een draadje van Guus kwam ik deze foto tegen (van een motor met kogellagers)
bron: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45440.msg820696#msg820696 :


Ik zal dat draadje nog eens goed doorspitten. Daar verwacht ik nog baat bij te kunnen hebben.

Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Treinsmurf wijst me even naar de goede plek in de wiki. En daar vind ik dan 2 modellen.
De groene http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_37431 lijkt er nog het meest op, al heeft die een 5-polige motor e.d.

En het zijn met name deze twee foto's in de wiki waar ik even stil van werd:


Dat grappige, los zittende,  plastic kastje (dat het interieur vormt waar je door de ruitjes heen tegen aan kijkt).

en

De motor van de 3058 ziet er anders uit (geen kogellager).

Maar in dit geval relevanter: het trapje en de zijplaten van het draaistel.
De 3058 heeft wel een trapje (maar niet zo diep), en niet zo'n draaistel-zijplaat versiering.

De eerste keer dat ik die zag, dacht ik dat die ook beschadigd waren, maar nu ik ze los heb, kan ik zien dat dit niet zo is. Ze zijn allemaal op de zelfde plaats open gewerkt.

Bij de eigen 3058:
bedrijfsnummer:


Trapje:


Tandwielen:


Omschakelrelais:

Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Dat is een behoorlijk versleten 151 Jan Willem, als je er echt plezier in hebt valt deze vast voor een groot deel wel op te knappen, het klapperende relais ligt vast aan het veertje of aan de afstelling daarvan, sleper, anti slip bandjes en panto's, zijn ook eenvoudig te vervangen. Maar of je dat stiftwerk er nog een beetje af krijgt en het dak weer netjes krijgt (de hoogspanningsdraad tussen de panto's)? Zoals Marcel al had gezegd, een analoge 151 is ruim onder de 100 euro te koop en een digitale met 5 sterren motor rond de 100. Het is dan de vraag wat verstandiger is...
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Citaat van: frank-103 op maandag 09 mei 2016, 19:48:13

Dat is een behoorlijk versleten 151 ...


... en er over praten is leuker dan opknappen. ;)

Gr, Ben.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Ja, hij kan natuurlijk als scenery op een opstelspoor geplaatst worden, grafitti en verval doen heel natuurlijk aan....  ;)
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Ik zou er geen cent aan spenderen.
Wil deze lok opknappen, dat kost je dat meer dan gewoon een andere nette 2dehands kopen.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Citaat van: Kappa op maandag 09 mei 2016, 22:12:27
Ik zou er geen cent aan spenderen.
Ik ook niet ....

Ik overwoog bij aanschaf de plaatsing van een andere kap, resp. het los inzetten van draaistellen in een Lima lok. Maar helaas: deze Marklin DCM is nog slechter dan een Lima Loc pannenkoekmotor (bij AC, en bij pulserend DC).  Ik betwijfel of hij beter gaat rijden met een 5-polig anker.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Je kan de draaistellen misschien gebruiken voor een ombouwproject.
Het frame leent zich ook ervoor om Symoba kortkoppingen te plaatsen als experiment.
Maar voor een knappe revisie zijn de kosten te hoog.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Citaat van: loc1200 op dinsdag 10 mei 2016, 00:29:02
Symoba kortkoppingen te plaatsen
Ik zie wat je bedoelt, maar dat kan ik beter doen met m'n 3050 locs; die hebben nog van die stalen haken, net als de meeste Hag-locs.

Na enig zoeken kwam ik deze draadjes tegen m.b.t. verbetering rijeigenschappen BR 151 serie:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_BR151_Delta_naar_Hoogvermogen_met_motorlagers_mSD_decoder_sluitverlichting
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motoren_met_Rollagers
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=61247.0 (kogellagers, waar te koop?)
http://www.stayathome.ch/kugellager.htm (met een 4 mm boortje)


Of mijn huis-tuin-en-keuken gereedschap toereikende mogelijkheden biedt, is nog even de vraag.

Leveranciers van kogellagers:

https://www.fohrmann.com/de/miniatur-kugellager-aus-edelstahl-metrisch.html
https://www.conrad.de/de/sol-expert-k131-kugellager-k131-245075.html?sc.queryFromSuggest=true
http://www.ebay.nl/itm/261441613438?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
http://www.cnc-modellsport.de/
http://www.modellbauershop.de/
http://www.neita.nl/lagers/minmetr1.htm

Maar inderdaad, als ik een kap zou kopen ( http://www.ebay.at/sch/i.html?_sop=2&_nkw=m%C3%A4rklin+geh%C3%A4use+br+151 ), en dan nog al deze werkzaamheden erbij neem, komt het duur uit.
Tenzij het gaat om een gewenste kap ...
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Citaat van: Jan22 op dinsdag 10 mei 2016, 15:25:09
Na enig zoeken kwam ik deze draadjes tegen m.b.t. verbetering rijeigenschappen BR 151 serie:
==> Ombouw van 3058 met lokpilot mfx v3.0
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Citaat van: loc1200 op dinsdag 10 mei 2016, 00:29:02

Maar voor een knappe revisie zijn de kosten te hoog.


Hallo

Het ligt er maar net aan wat je ervan maakt.
Zo heel slecht is de lok eigenlijk niet eens.
Kun je een mooie bruine HSL 151 van maken bijvoorbeeld.

Bart
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Citaat van: Kappa op zaterdag 14 mei 2016, 15:20:43
==> Ombouw van 3058 met lokpilot mfx v3.0

En daar trof ik deze foto:


En opmerkelijk: een metalen motorschild terwijl mijn 151 een plastic motorschild heeft.
En een andere veldspoel (na ombouw naar digitaal?)

En een verwijzing naar het draadje van Blausee-Mitholz die aangeeft dat de kogellagers niet de enige goede verbetering is voor de 151.
Citeer2- Het stroef lopen van het motortje heeft een andere oorzaak.
De binnen liggende tandwielen in de motor lopen over een groot vlak langs elkaar heen. Deze vlakken zijn spiegelglad. Als je dat nu (te veel) met olie smeert gaan de vlakken zuigen. Daar komt het stroef lopen vandaan.

Motor gedemonteerd, alle tandwielen gedemonteerd! Schoon en droog maken. Monteren en het rijdt weer als een tierelier.

Kijk, dat is nou een simpele tip om even uit te proberen. Als dat resultaat geeft, is die kogellager ook nog wel een idee voor op termijn.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
De motor op de foto is een zgn. "hoogvermogen motor". Het anker heeft vijf polen ipv. drie en de magneetspoel is vervangen door een permanent magneet, waardoor deze motor niet meer bruikbaar is voor de bekende Märklin wisselspanning. Deze motoren komen het best tot hun recht in combinatie met een digitaaldecoder. Het exemplaar op de foto heeft een kogellager gekregen, maar het schild is nog steeds van kunststof....
De motor op de foto zal echter niet best lopen  :D
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Als de veren weer op de koolborstels staan, zal het wel goed komen.  :)

M.v.g.
Marcel
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Beste Jan,

Een aanvullinkje op de opmerking van Marcel:

op een Märklin trafo zal hij niet rijden, want wisselspanning, dus een wisselend magnetisch veld in het anker tegenover een permanent magnetisch veld.

op een trafo van één van de diverse 2-rail fabrikanten zal hij perfect rijden, want het is nu, door de plaatsing van de permanente magneet, een motor voor gelijkspanning geworden, let wel op, de positieve spanning kan nu ook op de railstaven komen te staan, de massa zijn dan de puntcontacten.

met een decoder is het een digitale lok geworden.

Groet, Anne W
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Citaat van: hvanschaik op vrijdag 20 mei 2016, 20:53:29De motor op de foto zal echter niet best lopen  :D
Zo wel. :P
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
@Jan22:

Als je de graffiti lelijk vindt  >:-D, ga je naar Kruidvat/Trekpleister etc. Afd. Speciale
wasmiddelen: Stiftjes/flaconnetjes met allerhande middeltjes om vlekken uit wasgoed
te krijgen. Daar staat ook een flaconnetje met spul tegen viltstiften. Werkt prima op
allerlei ondergronden. Kosten: pakweg ?2,00. Altijd nog goedkoper dan LUX, dat mogelijk
ook werkt.  Het geeft een zekere voldoening uit niets weer iets te maken, dat vergeten m.i.
een aantal reagluurders hier. De schattingen voor een 2de-hands 151 zijn wat aan de lage kant.
Ik kijk regelmatig op C*t*w*k* naar 151-ers, en de prijs ligt eerder bij ?80-100 of zelfs meer
voor een analoog model. De grootste kostenpost zijn denk ik, de panto's...

Mvg, Willem.
.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Klopt, komt door het systeem en er zitten daar een aantal "gekken", die kennelijk te
lui zijn om het Internet af te zoeken. Soms wordt tegen de "nieuwprijs" aan geboden
en soms eroverheen. Toch ontlopen de prijzen voor locs elkaar niet zoveel als je Catawiki
met handelaren/winkeliers vergelijkt. Ebay of Marktplaats kan soms goedkoop zijn, maar
op EBay vind ik het ook een beetje tegenvallen...

Mvg, Willem.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Hier een reagluurder. :D

Een nette 3058 koop je voor ?65: KLIK. En op Houten barst het van dit soort lokomotieven.

En over "van niets iets maken", wat J-W in handen heeft is een wrak. Natuurlijk krijg je het uiteindelijk rijdend maar m.i. is elke cent er aan besteden verspilling.

Gr, Ben.
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
Het is een wrak, en juist daarom zou ik mijn Taiwanese kolomboor-houder wel eens aan de ultieme test willen onderwerpen. Dat ding is ongetwijfeld ook een bargain (wrak), want op de zelfde vrijmarkt gekocht voor 3 euro.
Maar je weet het nooit. Eerst maar eens met een benzinebadje aan de slag....


En Ben, gaf jij niet in een ander draadje de tip om met een dun ringetje aan de motorschildkant de druk van het anker wat meer naar de andere kant te verplaatsen (anti herrie)?
Re: Marklin 3058 DB 151 serie
@Ben,

OK, reagluurder :P, dat is dan "toevallig" een koopje. Je kan dan alvast beginnen met een nieuwe sleper te kopen.
Een check op eBay: prijzen van 80-150 euri. http://www.ebay.nl/sch/i.html?_sop=10&_nkw=m%C3%A4rklin+3058&_frs=1
Een kap zelfs ?200,00. Marktplaats: vanaf ?75,00 (ok, deze is dan 5-pol. + digitaal).
Maar je hebt mogelijk gelijk en maak ik me schuldig aan wat ik anderen verwijt: te weinig rondkijken.
En Houten? Is een beetje moeilijk bereikbaar voor mij, dus geen idee...
Maar ben me nog aan 't "oriënteren" en nog niet echt op zoek.
Heb ff m'n buik vol van 2de-hands spul, of beter gezegd: 2de-hands handelaren, de goede niet te na
gesproken...

@Jan-Willem: That's the spirit!  :P :D

Mvg, Willem.