Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.

Gestart door AlbertJan donderdag 05 mei 2016, 12:25:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Beste forummers.
Omdat ik een groot aantal locs uit mijn verzameling aan het verkopen ben, kom ik ook wel wat problemen tegen.
Nu heb ik een vrijwel nieuwe 30789 DHG500 Neckarwerke Kraftwerk Altbach, uitgegeven in een gelimiteerd aantal van 1000 stuks.



Het probleem is dat de loc niet rijdt, verlichting brandt en omschakelrelais schakelt keurig om.
De motor zat enigszins vast maar draait wel.
Het probleem is dat juist dit soort modellen zo origineel mogelijk dienen te blijven maar bij deze zou eigenlijk de motor gedemonteerd moeten worden om eens goed schoon te maken.

Wat raden jullie in zo'n geval aan, verkopen zoals deze is of toch maar demonteren en proberen gangbaar te maken?
De loc is geproduceerd in 1997.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Albert
Jou kennende zal de lok niet veel gelopen hebben en zou een gewone onderhoudsbeurt geen kwaad kunnen schoonmaken en weer alles in elkaar zetten
doet zeker geen afbreuk aan de waarde zal hem eerder doen stijgen omdat hij goed rijdt

en onderhoud is een normaal iets dat zou de prijs niet moeten drukken

Gr ed
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Hoi Ed.
Je hebt helemaal gelijk maar toch heb ik hier slechte minder goede ervaringen mee.
(Deze heeft inderdaad alleen maar een testrondje gereden en verder liggend i.p.v. rechtop bewaard.)
Maar waarschijnlijk toch de beste oplossing.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Albert,
probleem is bij mij bekend. Je schrijft dat de motor al draait. Dan zijn we al een heel eind. Doe voorzichtig een klein druppeltje olie (b.v. die van Märklin) op beide as-einden van de motor en laat deze dan, bij voorkeur op een rollenbank minstens 15 minuten lopen, afwisselend in rijrichting. Omdat uit de oude olie bepaalde componenten vervlogen zijn, doet de nieuwe olie deze weer toevoegen tesamen met de beweging van de as. Je zult zien dat na deze activiteit de loc weer als een "trein" rijd.
Het is niet nodig om alles uit elkaar te halen, omdat de loc in principe niet gebruikt is en geen stof e.d. zaken verzameld heeft

Groet,
Nico
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Albert, een drupje wasbenzine op de anker asjes lost de verharde olie op.
Dan een drupje olie erop en even laten draaien.
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Beste Nico en Ad.
Hartelijk dank voor jullie tips! :thumbup:
Dit ga ik zeker ook proberen en als de "truc" met de wasbenzine lukt dan zal ik dit soort vast zittende motortjes niet meer op de stapel van "later" zetten maar gelijk proberen op te lossen.
Deze "stapel" is nu al opgelopen tot zo'n 50-100 locs, variërend van niet willen rijden, decoder doet niks of maar gedeeltelijk, verlichting werkt niet enz., maar misschien kan ik er een aantal "simpel" weer aan het rijden krijgen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Ad en Alberjan,

ik heb ook eens wasbenzine gebruikt om een vastzittende motor los te weken en dat is mij slecht bekomen. De wasbenzine taste de isolatielaag aan van de ankerwikkeling: kortom sluiting in de wikkelingen van het anker. Sindsdien nooit meer een ankerwikkeling in aanraking gebracht met wasbenzine. Ik weet niet hoe de ervaringen van andere leden hiermee zijn. Ik hoor het graag.
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Ik zou een drupje dunne olie op alles doen...
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Is er sedert voige posting niks meer met deze loc gebeurt AlbertJan?
Re: Gelimiteerde uitgave 30789 DHG500 Neckarwerke Altbach wil niet rijden.
Hoi Johnny.
De asjes heb ik geolied zoals gezegd.
Daarna heb ik de loc in de doos met reparaties gedaan en hopelijk is deze bij de volgende controle weer los.
Zo niet, dan zal ik rigoreuzere werkzaamheden moeten doen maar momenteel heb ik daar te weinig tijd voor, dus op zijn vroegst komende winter (brrrr, nog even niet aan denken! 8o)

Momenteel ben ik héél veel modelspoor aan het verkopen en ook ruilen, we gaan een nieuwe boerderij/woonhuis bouwen en de financiering moet ik grotendeels zelf doen. (de banken geven in Nederland nog steeds vrijwel geen financiering voor bedrijven! 8o)

Hopelijk komt er komende winter een vervolg in dit topic, ondertussen hebben zich nog een paar locs gemeld met dezelfde problemen! :-(
Zelfs een splinternieuwe spoor 1 locomotief zat muurvast maar met wat olie en voorzichtig het anker draaien, begint deze nu steeds beter te rijden

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.