Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Piko hondekop front/sluit weerstand

Gestart door marcel01 dinsdag 26 april 2016, 11:19:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko hondekop front/sluit weerstand
Hallo,

Ik heb de piko hondekop (gele) open liggen. Deze wordt voorzien van een LoPi 4 en binnen verlichting. Ik heb er veel over gelezen en daardoor kon ik het beter openen dan als ik het zelf had moeten uitvinden.

Wat ik wel afvroeg is of de aanwezige weerstanden (smd tav front/sluit) voldoende is om aan de front/sluit uitgang van de LoPi te hangen. Ik heb er (nog) niets over kunnen lezen. Daar maak ik een beetje uit op icm mijn vermoeden, dat het niet nodig is. Ik ga er ook van uit dat de uitgang van de reeds aanwezige Uhlenbrock, ook rond de 21V zit.

Ik kan het uiteraard testen, maar als het overduidelijk niet nodig is dan denk ik ook wel dat het goed zit.

Alvast bedankt.

Marcel
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Hallo Marcel,

Je kan gewoon de decoder wisselen, het werkt prima dan.
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
John

Bedankt voor deze bevestiging.

Groeten

Marcel
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Hallo

De sluit/front verlichting verlichten met de LoPi inderdaad heel mooi. De binnenverlichting ook alleen waarschijnlijk misgegrepen uit de voorraad, want F1 schakelt niet. De front/sluit verlichting achteruit rijdend blijven gedooft. Wist dat ik een manke decoder had, maar was m uit het oog verloren. Nu duikt ie op.

Volgende keer maar een nieuwe in.

Groeten,

Marcel
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
decoder eens updaten wil soms helpen en reset factory.Staat je mapping goed ?
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Hoi Johnny

Das een goeie. Volgens mij heb ik dat nooit gedaan, maar heb m ook al een poosje. Zou het niet met zekerheid kunnen zeggen.

Als ik weer eens thuis kom, zal ik er naar kijken.

Bedankt voor de tip.

Marcel
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
graag gedaan Marcel.Had hier ook 2 van die kwaadwillige decoders en kreeg de tip van VBV om die eens up te daten en reset te geven.Daarna weer volledig werkend en benaderbaar (programmeerbaar).Heb van hun ook een basisconfig gekregen via mail.
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Johnny

Tja, het is denk ik nooit bij me op gekomen dat dit soort issues op te lossen zijn. Ik vermoedde waarschijnlijk hardware mankementen. Niet aan een eventuele configuratie falen, welke met jou aangegeven tips wellicht recht te trekken zijn.

En met basisinstelling doel je op, zoals ze vanaf de plank de handel ingaan?

Zal eens een poging wagen zondag of maandag.

Marcel
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
ja zoals ze normaal van esu komen.
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Oke. Begrepen.

Dank je

Marcel
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Hallo,

Hierbij een update rondom de decoder en zijn functies.

Geschiedenis.

Deze decoder zat in de NS1139, waarbij alleen de front/sluit verlichting brandde in de voor uit stand. Van de functie F1 en F2 werd geen gebruik gemaakt. De mankementen aan deze decoder waren dus geen belemmering voor deze toepassing. De decoder is weer uit de lok verwijderd omdat ik motor instelling maar niet goed kreeg. Na dagen tunen was het nog bar en boos. in de NS1139 is een marklin decoder geplaatst en rijdt nu perfect zijn rondjes. De fijnere afstelling van de LoPi was ook niet echt nodig, want wanneer de NS1139 zichtbaar is, rijdt deze in 95% van de gevallen ook. Optrekken en afremmen gebeuren dan ook in 95% van de gevallen in de niet zichtbare gedeelte.

Zoals Johnny al tipte heb ik de decoder aan de Lok programmer gehangen.

Situatie voor wijzigingen:

Front/sluit verlichting alleen in voor uit stand
F1 niet schakelbaar en permanent aan.
F2 niet schakelbaar en permanent uit.

Stap 01

Lokprogrammer software 4.4.20

Reset decoder

Via menu programmer, reset decoder en ja beantwoord op de vraag "Read decoder after reset".

resultaat:

Front/sluit verlichting alleen in voor uit stand
F1 niet schakelbaar en permanent aan.
F2 niet schakelbaar en permanent uit.

Vervolgens via menu, Tools, Update decoder firmware. Ja beantwoord na de mededeling "The decoder firmware is allready up to date", Restore factory default values?.

resultaat:

Front/sluit verlichting werkt in voor uit en achter uit stand
F1 schakelbaar.
F2 schakelbaar.


Het heeft dus gewerkt en alle functies zijn weer zoals het behoort te zijn.

Nu was ik nieuwsgierig geworden, wat er gebeurt als ik weer settings inlaad, zoals deze decoder voor de actie. Gevolg was dat de situatie weer was zoals voor de gedane acties. Verklaren kan ik het niet. Verwachtte niet dat softwarematige settings de functionaliteit van de decoder zou aantasten.

Maargoed, het is gelukt en bedank Johnny dan ook. Ik was er niet opgekomen. Ik dacht heel simpel, hij is een beetje stuk.

groeten,

Marcel



Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Citaat van: marcel01 op maandag 02 mei 2016, 10:43:27

Situatie voor wijzigingen:

Front/sluit verlichting alleen in voor uit stand
F1 niet schakelbaar en permanent aan.
F2 niet schakelbaar en permanent uit.



Je hebt een programmer, dan kun je toch de settings uitlezen? Da's de lol van zo'n ding. En dan zie je bij functiemapping welke licht en AUX uitgangen met welke functie toets schakelbaar zijn.

Reset naar Factory Default werkt niet altijd, het kan namelijk zijn dat deze overschreven is. Ben je de weg kwijt en wil een default V4 decoderprofiel hebben maakt je een nieuw profiel en dat schrijf je weg naar je decoder. Je decoder is dan zoals Esu die ooit geleverd heeft.

Gr, Ben.
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
ik heb hier een basissetting gesaved van een decoder die niet geprogrammeerd was (rechtsreeks van esu).Is makkelijk om eentje te resetten.Eerst factory reset en als het dan nog niet goed is die config inladen.Wil soms ook wel helpen bij een OEM decoder.
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Nergens voor nodig Johnny, zit gewoon in het menu van de programmer.
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
mooi , weet ik ook weer iets meer :)
Re: Piko hondekop front/sluit weerstand
Hoi Ben

Dat zal ongetwijfeld. Dit voorkomen is dan ook een reden om me de volgende keer wat in te verdiepen. Het is een combinatie van onwetendheid en het nog niet bij de hand gehad te hebben.

De oplossing van Johnny werkte, dus ik ben blij.

Ik verwachtte ook niet echt dat de front en sluit verlichting maar 1 kant op werkte. Dat is niet standaard bij 10+ tal decoders die ik inmiddels al heb. F1 & F2, mag je ook verwachten dat ze gewoon werken, zoals ik niet beter  wist. Functie mapping was dus ook niet eerste ingeving.

Bedankt voor deze toevoeging.

Johnny, ik dus ook.

Marcel