Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vraag over frontseinen marklin 33232

Gestart door nmbs-man zaterdag 04 februari 2017, 19:23:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag over frontseinen marklin 33232
Hallo.
Ik heb een vraag ik heb de marklin 33232 dat is de HLE 2238 van de nmbs/sncb.
deze had een delta decoder maar heb deze verwijdert om er een esu 54610 er in te zetten motor is vervangen voor een hoogleistung motor de 60941
Nu zit ik met een probleem ik krijg de frontseinen en sluitseinen niet tot samen werken omdat de minus wisselend is nu heb ik van alles ge probeert met een 9 volts bat en een weerstand er tussen om zeker te zijn dat het niet door brand de weerstand sterkte is 1,2 k ohm dit gebruik ik puur voor testen.
nu werken ze apart goed maar draai ik ze op elkaar dan werkt het niet meer.
ik ben rade loos en begrijp niet waarom ze apart wel werken maar niet aan elkaar.
het zijn er drie kleur oranje,grijs en geel.
grijs is ook een minus en werkt alleen op geel frontsein
bij rood sluitsein is de minus de gele draad hoe ik ook combineer het lukt niet om frontsein en sluitsein aan de andere zijde branden te krijgen trek ik ze los werkt  het wel.
Is er iemand die mij kan helpen dit op te lossen alvast mijn dank.
Gr.
Marco.
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Marco, even 1 wedervraag, bedoel je de draadkleur vd lampjes of die van de decoder.
De standaard Marklin kleuren zijn namelijk anders dan die van ESU.

Indien je de Marklin kleuren bedoelt dan is de orange de gemeenschappelijke plus (bij esu blauw), en zijn geel en grijs de min's (geel/wit bij esu).
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
 Oranje. geel en grijs zijn de draad kleuren die naar de print van de front- sluitseinen lopen.
De weerstanden zitten op de print van de deltadecoder.
Die weerstanden (of andere met dezelfde waarden) dien je ook in de ESU bedrading op te nemen.
Voor Mäklin is het grijs en geel.
Maar het is handiger de gele van cab 1 en de gele van cab 2 op de F1 en F2 van ESU te zetten, zodat je schakelbare sluitlichten hebt.
Ik meen dat F1/2 bij ESU d.groen en paars is.
Ik gebruik als voorschakelweerstand 1,5k.ohm. Deze op de grijs/gele draden toepassen. (4x)

Gr. Marcel
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Deze zijn geen lampjes maar led er zijn drie draden geel,grijs en oranje deze zijn marklin eigen en hebben aan de delta decoder vast gezeten die heb ik los geknipt.
Ik ben gaan uitzoeken met een 9 volts bat en een weerstand voor veiligheid dat het niet door Brand tijdens testen.
De draden zelf zijn van marklin zelf niet van de decoder.
Ik krijg van twee draden massa zo als aangegeven in mijn eerste bericht.
Ik weet de kleuren code van esu dat is niet het probleem maar die drie draden van marklin bezorgen me koppijn.
Normaal 1 massa draad nu zijn er twee.
Heb vanalles geprobeerd maar lukt me niet om via de bat bijdezijdes te laten branden.
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Bij Marklin is oranje +
Grijs en geel zijn beide -

Oja, 9v is echt te veel.
Met ca 3 v moet het al lukken.
Leds staan in serie.
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Oke, sluit om te beginnen de blauwe draad van esu aan de oranje draad van de marklinprintjes.
De grijze draad vd printjes kan dan via weerstand aan de witte van esu, en de gele van marklin ook via weerstand aan de gele van esu.

Dan zou het geheel moeten werken.

Mocht je het eerst met een batterij willen testen, de oranje draad aan de plus, en de min van de batterij via de weerstand naar de gele of grijze draad ;)
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Het is me gelukt met 4 weerstanden ieder op een kleur aan bijde zijden die bij elkaar gebracht en getest met de 9 volts bat alle bijde zijden branden nu normaal.
Ik bedank iedereen in de hulp zonder deze info had ik er niet uitgekomen.
:thumbup:
Gr.
Marco.
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Hallo Marco,

Fijn dat het werkt  :thumbup:
Succes nog even met het aansluiten van de verlichting op de decoder en dan veel rijplezier.
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
je hebt 4 weerstanden nodig omdat witte en rode leds verschillende spanningswaarden aanhouden.Als je die in dezelfde leiding opneemt met 1 weerstand heb je problemen  :)
Re: vraag over frontseinen marklin 33232
Ik zit er aan te denken om er een loksound decoder er in te zetten in het Frame zit een uitsparing voor een speaker alleen kan ik het geluid van de hle 22 reeks niet vinden alleen de hle 23 reeks wel.
Esu 55406 heeft die geluiden er in zitten.
Ik denk dat het niet echt verschil maakt tussen de hle 23 en hle 22 type lok is praktisch het zelfde.
Zou ik dit doen of niet wat is jullie mening?
Gr.
Marco