Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Deadloc in blok-2

Gestart door GTIBert zaterdag 30 april 2016, 16:45:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Deadloc in blok-2
Heren,

Er staat een trein (Lollo 216) tussen de Cargo 421 en de NS Serie 1615.
De Cargo kwam uit blok-4 naar blok-3, en de NS Serie 1615 kwam van blok-16 naar blok-1, de lollo stond reeds stil in blok-2.
Waarom gaat de lollo 216 nu niet via de kruising naar blok-6, het blijft stil, dus een deadloc.
Hoe is dit nu te voorkomen.
Ik heb volgens mij de 2 richtingsgroepen goed ingevuld.

Wie kan en wil mij verder helpen. :thumbup:


Alvast bedankt.
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2010

offline
Re: Deadloc in blok-2
Bert,

Met alleen 2 richting groepen ben je er nog niet.
Je knelpunt is blok 16 waar veel doorheen moet. Vanaf beide kanten.Ligt tussen wissels dus behoort niet tot een twee richting groep. Dit moet je aan pakken met voorkom deadloc
k in de blokeigenschappen.
Zorgt dat je alleen die  set blokken in mag als een van de vervolg blokken (route) vrij is.

Kortom zo in vullen dat de voorwaarde voor een vrije doorgang of parkeerplaats aanwezig is.

Mocht je twijfelen zet dan je suggestie hier neer met een plaatje waarop alle bloknummers zichtbaar zijn.
Door al je locnummers zijn die bloknummers nu niet af te lezen.
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Deadloc in blok-2
Het dubbel gebruiken van een bezetmelder is uit den boze binnen koploper in twee totaal verschillende blokken.
In blok 45 gebruik je melders 4.15 en 4.16, en die gebruik je ook in de blokken 22 en 23.
Verder zou ik in blok 16 een algemeen stopverbod laten gelden, dat lijkt mij de simpelste oplossing voor deze deadlock situatie, voorts vraag ik me af of de lengtes van de treinen en de blokken wel juist zijn opgegeven. Treintje van 23 cm kan maar lijkt me dan meer alleen de loc zelf te zijn.
Ook is een blokgroep voor de blokken 26, 27, 28, 29 misschien net zo'n slecht idee en dan met een bezetting van minimaal 2 treinen.

Groetjes
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Deadloc in blok-2
Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie.
Dat ik dubbele melders heb gebruikt in blok 45 is mijn fout, deze moet ik aanpassen.
Dat wat je schrijft over de blokken 26/27/28/29/ begrijp ik niet.(wat bedoel je met blokgroep)
Dit zijn 1 richtings blokken bedoeld als schaduwstation voor 4 treinen.
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Deadloc in blok-2
Bert,

Klik dan eens op HELP en type als zoektekst BLOKGROEP in, en lees wat het is en wat het doet, en wat je er mee kunt.

Groetjes
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Deadloc in blok-2
Citaat van: Sprinter op maandag 02 mei 2016, 14:58:09
Bert,

Klik dan eens op HELP en type als zoektekst BLOKGROEP in, en lees wat het is en wat het doet, en wat je er mee kunt.

Groetjes

Wim,  bedoel je dat ik een blokgroep heb gemaakt, of moet ik die maken?
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Deadloc in blok-2
Bert,

Het spijt me wel maar ik heb altijd het idee dat ik tegen dovemans oren aan het praten ben als ik je waardevolle informatie en hints geef.
Ik schreef dus dat je van de blokken 26,27,28, 29 een blokgroep moet/kunt maken met een minimale bezetting van 2 blokken. Een schaduwstation is immers een verzameling van een aantal blokken ook wel een groep blokken genoemd, en dat is in koploper gelijk aan een BLOKGROEP.
Een schaduwstation is meestal een opberg plaats voor treinen, waarvan er afwisselend eentje wordt weggestuurd, meestal op basis van first in first out oftewel FIFO.
Hoe het werkt en hoe het moet staat in de HELP van koploper, kwestie van lezen en je erin verdiepen.

Groetjes
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Deadloc in blok-2

Ook is een blokgroep voor de blokken 26, 27, 28, 29 misschien net zo'n slecht idee en dan met een bezetting van minimaal 2 treinen.

Groetjes
[/quote]

Sorry Wim,
Uit bovenstaande kan ik niet opmaken dat jij bedoeld dat ik dit kon maken.
Ik dacht dat jij zei dat ik die gemaakt zou hebben.
Verder gaat alles goed met ons.
Ik zal mijn baan eens gaan aanzwengelen, kijken of ik dit voor elkaar krijg.👍👍
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Deadloc in blok-2
Voor de liefhebber(s)

Groetjes

PS.: Er zat nog een schoonheidsfoutje in.
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Deadloc in blok-2
Hoi Wim,

Ik zie dat je met de database aan de gang bent geweest.
Het ziet er heel leuk uit. :thumbup:
Ik heb deze database op mijn werk ff in de testmode laten draaien.
Zie er goed uit, heb je er veel aan moeten veranderen?
Ik ga dit straks thuis op mijn baan uit proberen.

Alvast bedankt voor de moeite die je er in gestoken heb.

Mag ik ook weten wat er zoal niet goed was zodat ik van de fouten kan leren. ;) ;)
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Deadloc in blok-2
Bert,

Wat er fout was, zoals al eerder besproken.
1: Missende vinkjes bij keerloc.
2: algemeen stopverbod blok 16 aangemaakt.
3: Deadlock rond de blokken 4,44, 2 geregeld.
4: blokgroep gemaakt voor schaduwstation.
5: stopverbod voor te lange trein in diverse blokken.
6: vorig blok en wisselstraat bezet houden bij bepaalde blokken, ipv stopverbod.
7: layout anders getekend (overzichtelijker)

Er kunnen nog wat schoonheidsfoutjes inzitten, maar die kun je nu aan de hand van bovenstaande zelf oplossen. Je mag hem zelf verder perfect maken.

Groetjes

Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Deadloc in blok-2
Hoi Wim.

Ik heb de database binnen gehaald.
Het loopt als een zonnetje.
Alleen soms een deadloc in blok-4 richting blok-5  (blokken niet vrij)
Waar kan ik dat probleempje aanpassen?


Gr Bert
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Deadloc in blok-2
Yep, ik heb die ook gezien, en eigenlijk heeft dit meer weg van een bug in koploper. Wat er gebeurd is er gaat 1 trein terug binnen de 2-richtinggroep eigenlijk gaat hij tegen de richting in en ontstaat er een kop tegen kop situatie, het dan vrije blok wordt gevuld door een getrokken trein, die mag niet keren en het resultaat is het staat zo vast als een huis. De work-around is niet toestaan dat de loc terug mag naar waar hij vandaan is gekomen.

Groetjes
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Deadloc in blok-2
Wim,

Bedankt voor je reactie.
Als ik hed goed begrijp is het niet op te lossen, en kan ik hier oud mee worden.👍
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Deadloc in blok-2
Het klinkt raar, maar er zijn wel eens situaties die een computerprogramma niet kan "voorzien" omdat hij niet kan anticiperen, een mens kan dat wel.

Groet, Anne W
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2009

offline
Re: Deadloc in blok-2
Een computer doet exact datgene dat door mensen is geprogrammeerd, een computer zal nooit uit zichzelf iets fout doen. Gebeuren er dus dingen die niet goed zijn moet de oorzaak altijd bij de programmeur gezocht worden.
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Deadloc in blok-2
Citaat van: GTIBert op donderdag 05 mei 2016, 08:44:51
Wim,

Bedankt voor je reactie.
Als ik hed goed begrijp is het niet op te lossen, en kan ik hier oud mee worden.👍

Nee, Bert dat begrijp je dan niet goed, ik geef je de oplossing in de vorm van een work-around.

Groetjes
Re: Deadloc in blok-2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Deadloc in blok-2
Citaat van: Anne W op donderdag 05 mei 2016, 10:10:24
Het klinkt raar, maar er zijn wel eens situaties die een computerprogramma niet kan "voorzien" omdat hij niet kan anticiperen, een mens kan dat wel.

Groet, Anne W

Een mens kan die voorzien en die kan dan aan het computerprogramma vertellen wat hij  wel of niet moet doen, dat is wat een programmeur doet.


Groetjes