Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zolderbaan: update 04/02/2021 langer filmpje, nu goed in beeld

Gestart door Mark147 vrijdag 29 april 2016, 21:20:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
ben nu bezig met de ammoniak, kanonne wat stinkt dat :):)

@belletje, tec7 vloeistof ken ik niet. ATF lijkt me vettig, krijg ik hetzelfde weer opnieuw denk ik
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Schuurpapier zou ik zelf niet gauw voor kiezen. Hoe fijn de korrelgrootte ook is, je maakt groeven in het materiaal. Tec7 is een goed alternatief, maar ook niet geurloos.
Over ATF hoor/lees je wisselende verhalen. De één zweert erbij en de ander verafschuwd het. Wat wel redelijk breed gedragen wordt is dat ATF het contact van de rail wat verbeterd. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Al een teststuk gereden, Mark?
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Ok, onderste ring helemaal gepoetst met ammoniak en goed laten drogen.
Resultaat is dat  de eerste 4 gebogen rails genomen worden en vervolgens slippen de wielen al door, dus nog minder ver als net met de wasbenzine :(:(

Lijkt erop dat de rails gewoon "te glad" zijn voor zover dat mogelijk is.
Hellup, wat nu?
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Ja, met ATf heb ik al eens eerder wat geprobeerd, ik merkte niet een wezenlijk verschil, behalve dat ik in het begin de spiraal ook niet opkwam omdat het toch gladder werd met dat spul.
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Slippen de slipbandjes over de rails of slippen ze in het wiel?
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
ze slippen over de rails, als ik nl de loc lichtjes aandruk op de rails lijkt het alsof ze wel omhoog wil trekken.

nu heb ik 9 ertwagonnetjes er achter hangen en dan trekt ie het wel.
ik zou ze er toch graag allemaal achter willen hebben, daar ik juist met lange treinen wilde gaan rijden
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Mark,

Heb je al eens een testritje gedaan met een locomotief die niet gereden heeft nadat je met wasbenzine aan de slag geweest bent? Mogelijk zijn de anti-slipbandjes van een aantal van je locomotieven uitgezet van de chemische producten die je gebruikte....

Mvg, Luc
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Kun je een foto maken met je trein in het spiraal ?? Hoe heb je het spiraal afgesteld op 3 % ?? met het bekende waterpas wagonnetje ??

Atf moet je heel spaarzaam gebruiken, even opbrengen met een wattenstaafje en dan met een nieuw wattenstaafje weer droog maken. Zo dat er een heel dun filmpje olie achter blijft, voor de stroomafname werkt het super, vooral op de sleper en het werkt reinigend.
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Mark mocht je ATF gebruiken dan eerst de rails schoon maken (ATF is niet om schoon te maken)
Daarna superdun ATF aanbrengen, zoals Beljet al aangeeft.
Je krijgt dan niet het probleem opnieuw!
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Mijn voorraad tips is uitgeput. Meer dingen noemen is dan van horen en zeggen. Wat ik heb genoemd was vanuit persoonlijke ervaring.
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
ik ga van de week eerst (om dit uit te sluiten) nieuwe rubbertjes er om heen leggen.
Een wat nieuwere loc trekt wel alles naar boven met een sleep wagens van roco, je dat spul is idd wat lichter, dus....
nou ja, word vervolgd, tot zover bedankt in ieder geval!!!
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Hoe zit het met de stroom voorziening?
Om de hoeveel meter zit er een aansluiting?

Mvg Robin
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Brrrr.... schuurpapier..... slecht advies. :(
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Teveel wrijving van wielen die door de spiraal moeten ? Aangezien je eerst één ronde had en nu meerdere.
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Ik heb een klimspiraal en hellingen die zo tegen de 4% aan liggen, bestaande uit R1 klimmen en R2 dalen ( zie Waldbrunn baan). Na enig afstellen rijdt alles, zelfs de DHG500 en de BR89 (heeft maar 1 antislipband).

Zo nu en dan, als ik een tijdje niet gereden heeft, heeft de DHG500 soms problemen. Ik reinig de wielen dan met een wattenstaafje en wasbenzine.

De rails reinigen met wasbenzine,  daarna schoonwrijven met een doek en nog even met een railgum erover is het proberen waard.

Treedt het probleem bij alle locs op?

Mvrgr
Rob
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
@Robin,  zonder wagens rijden de locs prima.
Inmiddels een aantal die het ook met wagens goed doen. Lijkt me dat de stroomvoorziening (nog niet optimaal) toch geen probleem is? De stroom is er ten alle tijde omdat de wielen blijven draaien, ze slippen alleen door.

@Robert, neem aan dat het er ook gewoon aan ligt hoelang een sleep wagens is. Het probleem is alleen maar bij locs met een lange sleep wagens.

@Johan, lijkt me niet, daar de sleep eerst ook volledig in de spiraal reed, nu moet ie alleen 2 rondjes hoger.

Ik ga eerst nieuwe slipbandjes regelen, kijken of dat enig soelaas brengt.
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 12 april 2018, 05:51:09
Brrrr.... schuurpapier..... slecht advies. :(
Daarom ook railgum gebruiken. Werkt prima om de rails weer schoon te krijgen.
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Toch jammer dat er hier al een tijd niets meer, aan bouwactiviteiten, te zien is.

groet
Harald
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Ben er weer mee bezig.

Alle bedrading aan het vervangen.

Ga een langere oprit maken aan de voorzijde van het schaduwstation. Deze ga ik zo maken dat ik deze eraf kan halen zodat ik altijd toegang heb tot schaduwstation.

Verder kost mijn andere grote hobby, snooker, ook de nodige tijd. We spelen op eredivisieniveau en zal toch mijn trainingsuren moeten maken. Zie op wedstrijddagen TT 645
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
@mark147: ik rijd met slepen van beperkte lengte, variërend van 4 lange personenrijtuigen to 10 korte goederenwagons. Lichte locs (met name dhg500) is kritisch. Na afstellen spiraal tijdens bouwfase, geen problemen mee ervaren. De DHG 500 heeft het bij passeren kruiswissels ook nog wel eensnarig lastig ( langzaam rijdend).

Groeten
Robert
Re: Probleem met spiraal, wie heeft een tip? 11/04/2018
Hoi Robert,

Mijn sleepjes zijn wat langer vrees ik :)
Tot 9 personenrijtuigen. Goederentreinen tot max 2.80 lang.

Het vreemde was dat ie de eerste ronding wel gewoon nam. Probleem diende zich pas aan toen ik er een verdieping op maakte. Trein hoefde maar 1 ronding per verdieping te draaien, daarna komt weer een schaduwstation. Daarna weer een ronding.

Gek genoeg lukte de eerste ronding toen ook niet meer. Wielen slipten door, als je je hand op de lok legde dan wilde ie wel, dus trekkracht genoeg.

Maakt niet uit, we zijn met andere oplossing bezig.
Plus meteen bekabeling vervangen/aanpassen plus booster installeren.
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
Het laatste bericht was dat de treinen de helling niet op konden komen. Dit is opgelost door de helling aan de voorzijde langer en dus minder steil te maken. Al kwam deze in de oude situatie nooit boven de 3% uit.

Inmiddels is de eerste laat van het schaduwstation weer in bedrijf. De 2e laag ligt erop qua rails, maar moet alles nog wel aansluiten.

Rondjes kunnen weer gereden worden. Joepie :)
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
3% voor een helix met alleen bochten is ook veel te veel. Ik zie dat heel vaak maar dat kan eigenlijk helemaal niet. Ik betwijfel ook of je dan op de binnenbocht 3% haalt...ik denk dat het juist daar veel meer zal zijn. Wil je een mooie helix bouwen dan zul je er ovalen van moeten maken om niet te steil uit te komen. simpel rekensommetje....2,5 cm per meter maximale stijging. Als je 15 cm tussenruimte hebt en werkt met k rail binnenbocht 2221 heb je voor een volledige cirkel 226,19 cm. Om 15 cm te overbruggen heb je dan 3 volledige cirkels nodig. Ik kan me vergissen, maar ik dacht niet dat jij die per hoogteverschil hebt liggen.....
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
Ik heb een stijgingspercentage van 4% met een R1 straal. Gaat net! Alles komt netjes boven. De DHG 500 is de enige die kritisch is met een lange sleep.

Mvrgr
Robert
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
@adjebelle: De binnenbocht naar beneden met r2 was 3%
Buitenbocht (wat steeds maar 1 ronding was en dan weer schaduwstation) was met r3, geen idee hoeveel % dat dan is.
Denk dat het probleem meer zat in de lange slepen die achter de locs hingen, tot 9 passagierswagonnen die ook hier en daar een sleper hebben.
Maar goed, probleem is gelukkig opgelost, zat tzt wel een filmpje maken :)
Ben er blij mee.
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
Ofwel je maakt een denkfout, ofwel het hoogteverschil is geen 15 cm.
Met een R3 bocht, die een omtrek heeft van 275 cm en als je daar 15 cm mee overbrugt is dat een stijging  van maar liefst 5,5%. En dat is in feite het probleem, en niks anders. Veel te veel. en dat je nu met minder wagons wel boven komt wil ik best geloven maar dan zullen je locs daar zwaar onder lijden.
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
@adjebelle,

Het verschil in hoogte tussen de schaduwstation is 15 cm.
Echter, zoals je op de eerste foto kan zien begin ik vanuit het schaduwstation al omhoog te gaan.
Dit is dus niet 1 cirkel oid.
Maar goed, maakt niet uit, het probleem is inmiddels opgelost.
Re: Probleem met spiraal opgelost!!!!
Even een paar foto's van de huidige stand van zaken.
4 Rijdende treinen inmiddels via koploper.
Allen probleemloos de helling op. :)

Nog niet alle sporen zijn in gebruik van het 2e schaduwstation, simpelweg omdat er nog een wissel voorzien moet worden van een servo.
Bedoeling is dat er per schaduwstation 1 booster komt. Op laag 2 staat deze al wel klaar, maar nog niet aangesloten. Ook is op laag 2 de ringleiding nog niet aangelegd. Dat kan pas als ik het spoor wat dicht bij de rand ligt weg haal. Ook deze komt dan aan de buitenzijde te hangen als opgaand spoor. Op die plek komt dan de ringleiding enzenz.

Re: Update 25/01/2020
Lid sinds: 2015

offline
Re: Update 25/01/2020
Indrukwekkend hoor je schaduw station in wording.  :thumbup:

En mooie lange staarten achter de locs.

MvG,

Timaximus
Re: Update 25/01/2020
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Update 25/01/2020
Hi Mark,

Dat ziet er imposant uit allemaal.

groet
Harald
Re: Update 25/01/2020
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update 25/01/2020
Lekker groot schaduwstation Mark, altijd fijn om verschillende treinen straks over het maaiveld te zien rijden  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Update 25/01/2020
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Update 25/01/2020
Hallo Mark,

Ik zie dit nu volgens mij voor het eerst! 8o Indrukwekkend! (is meer gezegd maar het is wel zo) Hier kun je mooie lange treinen laten rijden, zeker goederentreinen komen dan goed uit de verf!

Wat ik mij wel afvraag is waarom je de draadstangen niet hebt voorzien van een pvc beschermbuisje. Schroefdraad geeft lullige kleine snijwondjes als je er langs schaaft en dat is haast niet te voorkomen als je ergens tussen moet frommelen. Ik weet, het is een beetje laat, je bent al behoorlijk ver.

ik probeer dit te volgen! :thumbup:

Re: Update 25/01/2020
Lid sinds: 2007

offline
Re: Update 25/01/2020
Citaat van: narwal op zondag 26 januari 2020, 10:19:49
Hallo Mark,

Ik zie dit nu volgens mij voor het eerst! 8o Indrukwekkend! (is meer gezegd maar het is wel zo) Hier kun je mooie lange treinen laten rijden, zeker goederentreinen komen dan goed uit de verf!

Wat ik mij wel afvraag is waarom je de draadstangen niet hebt voorzien van een pvc beschermbuisje. Schroefdraad geeft lullige kleine snijwondjes als je er langs schaaft en dat is haast niet te voorkomen als je ergens tussen moet frommelen. Ik weet, het is een beetje laat, je bent al behoorlijk ver.

ik probeer dit te volgen! :thumbup:



Tot nu toe geen last van gehad, enige wondjes zijn op de ellebogen als ik tegen de uiteinden stoot hahaha.
Maar wel goeie tip, maar zit genoeg ruimte tussen om ze te "ontwijken".
Re: Update 25/01/2020
Jaja en op een bepaald moment heb je dan toch prijs  :?
Re: Update 25/01/2020
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Update 25/01/2020
Met Johnny altijd prijs.... B) :D :P
Re: Update: 28/01/2021
Lid sinds: 2007

offline
Re: Update: 28/01/2021
Het bovenste schaduwstation is in de maak!!!
Wissels allemaal voorzien van servo's, gaten inmiddels gezaagd en de wissels liggen erin.
Nu bezig met de bedrading terugmelding en stroomvoorziening te maken.
Ringleiding gelegd. Nou ja ring....
Foto's komen nog, lamp kapot gesprongen hier en te donker nu.

Update heeft lang geduurd, maar ja, je kan de centjes nu eenmaal 1x uitgeven en de hobby's komen dan wat achteraan in de rij. Zeker een dure als deze :)
Re: Zolderbaan: update 28/01/2021
Wauw, dit komt plots te voorschijn! Ik zou wel meer updates willen zien! ;-) keep up the good work!
Ideaal voor lange treinen. ik ben benieuwd naar je bovenste laag...
Re: Update: 28/01/2021
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Update: 28/01/2021
Citaat van: Mark147 op donderdag 28 januari 2021, 20:28:36
Update heeft lang geduurd, maar ja, je kan de centjes nu eenmaal 1x uitgeven en de hobby's komen dan wat achteraan in de rij. Zeker een dure als deze :)
Klopt, maar door Corona heb je wel iets meer tijd voor deze hobby en valt de andere hobby Snooker weg.
Heb hier hetzelfde probleem, al sinds maart 2020 geen Snooker meer: eerst verbouwing van de club (in Bingen am Rhein) en dan slechts even open geweest tussen lockdowns in.
Jammer, ik was in 2019 voor het eerst in jaren weer gaan snookeren.

Maar het ziet er goed en indrukwekkend uit  :thumbup:
Re: Zolderbaan: update 28/01/2021
Even wat foto's.
De 3 lagen schaduwstation zijn klaar.
1e En 2e niveau werkten sowieso al goed qua wissels en terugmeldingen.
3e Niveau zijn de wissels ook aangesloten. De terugmelddraden liggen nog los.
Dat word volgende klusje en daarna alles weer in koploper zetten, vervolgens weer tijdje rijden en leren remmen (niet ik maar de locs).
Daarna zal er weer hout bij gekocht moeten worden om naar niveau 4 te komen. Dat is het niveau 0 waarop het landschap zal komen.
Even maar wat foto's erbij.

Re: Zolderbaan: update 28/01/2021
en nog eentje, mocht er niet meer bij :)
Re: Zolderbaan: update 28/01/2021 met een paar nieuwe foto's :)
serieus schaduw station.

ik ga je topic in de gaten houden
Re: Zolderbaan: update 28/01/2021 met een paar nieuwe foto's :)
Het gaat heeeel rustig aan hier hoor Kevin :)
Re: Zolderbaan: update 28/01/2021 met een paar nieuwe foto's :)
Je hebt gelijk. Dat houd het leuk, anders gaat het op werken lijken
Re: Zolderbaan: update 28/01/2021 met een paar nieuwe foto's :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan: update 28/01/2021 met een paar nieuwe foto's :)
Indrukwekkend schaduwstation Mark  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan: update 28/01/2021 met een paar nieuwe foto's :)
Schaduwstation beetje afgekeken en geïnspireerd door mog, heeft helaas zijn zeer imposante baan afgebroken ivm andere hobby.
Re: Zolderbaan: update 01/02/2021 met zowaar een paar korte filmpjes. Nivo 3 klaar
Nivo 3 van het schaduwstation is klaar. Uiteraard moeten de locs nog de nodige rembewegingen leren.
Hierbij een paar korte filmpjes voor een impressie.







Re: Zolderbaan: update 01/02/2021 met zowaar een paar korte filmpjes. Nivo 3 klaar
Mark,

Ik kan alle video's niet bekijken of "Als de eigenaar van deze video je toegang heeft verleend, kun je inloggen" zegt YouTube.

Groet Michel
Re: Zolderbaan: update 01/02/2021 met zowaar een paar korte filmpjes. Nivo 3 klaar
Ja moet even op openbaar gezet worden.
Kan je doen bij instellingen volgens mij bij laten zien video.

Groet Michel
Re: Zolderbaan: update 01/02/2021 met zowaar een paar korte filmpjes. Nivo 3 klaar
Helaas nog niet.

Groet Michel
Re: Zolderbaan: update 01/02/2021 met zowaar een paar korte filmpjes. Nivo 3 klaar
Ga naar je kanaalcontent op YouTube dan zie je je geplaatste filmpjes dan zie je zichtbaarheid staan daar onder staat openbaar of privé of verborgen dan openbaar aanklikken en het is goed zichtbaar voor iedereen als het goed is.

Groet Michel