Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanbouw Jagtbaan nieuwe start

Gestart door wissels zaterdag 03 september 2022, 10:13:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Hallo allen,

Inleiding en geschiedenis.

een tijd niet op de voorgrond van het forum geweest, gelukkig wel op de achtergrond. Maar goed ik ben een half jaar geleden verhuisd, 1 van de redenen was dat ik al jaren te weinig ruimte had voor mijn treinen, en dat ik in mijn treinkamer mijn billen niet kon keren in een kamer van 3 bij 3 meter onder schuin dak. Nu de belangrijkste klussen in ons nieuwe huis opschieten, op zolder komen nog wel nieuwe dakramen en een thermostaat op de radiator.  Met de bereikbaarheid van deze klussen mag ik mij gaan wijden aan de bouw van een nieuwe treinbaan, in een ruimte van ruim 4 bij net geen 5 meter in een kamer met schuine daken op zolder. Mijn oude baan was ruim 30 jaar geleden ontstaan en ooit de boel omgebouwd van M-rail naar K-rail, maar het frame is in al die jaren slechts op kleine fronten aangepast, maar alle treinen reden al heel lang computer gestuurd tot de verste hoekjes, een van de grote problemen was dat ik de baan te diep had gebouwd met platen van 1,22 meter breed, de hoeken waren hierdoor onbereikbaar, het schaduwstation lag slechts 13 cm. onder de hoofdbaan, en was er onder gebouwd, ook dit laatste was geen goede oplossing. Als excuus heb ik dat het rijdend materieel in al die jaren een aantal faktoren was toegenomen, terwijl het ontwerp bedoeld was voor 8 tot 10 treinen.

De zolderkamer staat nu nog relatief vol van de verhuizing, terwijl een groot deel van de knieschotten nog leeg zijn, maar heb de eerste wand bouwrijp gemaakt, en ook de tweede wand zal er eerdaags gebouwd gaan worden, de laatste 2 wanden blijven komend jaar waarschijnlijk nog gespaard van baanbouw en rails. Overigens heeft mijn pendelbaan van de beurs in Rijswijk en stamtafel al wel zijn dienst thuis bewezen, en zal voorlopig op het schaduwstation zijn plaats krijgen.

Het doel is om enkele tientallen treinen permanent op de rails te laten plaatsnemen, en ben begonnen met de bouw van een schaduwstation voor plus minus 18 (startopzet) tot 25 treinen. De eerste 20 meter  C-rails (die van mijn zoon was die er niet meer naar omkijkt) met rails die ik van een oud forumlid heb overgenomen ligt voor het eerste ontwerp op zijn plaats, en een aantal passtukken en Engelse wissel om de boel passend te krijgen zijn besteld. Wel heb ik 2 wissels die eigenlijk niet in het ontwerp passen, en 2 wissels die nog aangeschaft moeten worden, ben ik in mijn laatste bestelling vergeten, omdat ik me vergist had in het type wat ik had liggen. De eerste spanten, zitten aan de muur vast, en de platen met rails worden gelegd.

met vriendelijke groet, Walter

Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Hoi Walter,

Leuk dat jij de bouw van je baan hier gaat plaatsen  :thumbup: :thumbup:
Je bent er kwa ruimte goed op voorruit gegaan.
Ga je weer met koploper rijden of wordt het iets anders.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Hallo Peter, allen,

de belangrijkste software programmatuur zal voor deze baan ingeregeld worden in persoonlijke voorkeur, dit is Windigipet, Koploper, iTrain en Railroad & Co, maar alle rails moet nog geknipt worden, wisselaandrijvingen nog doorgesoldeerd en ingebouwd, en de diverse wissel en terugmeld decoders aangesloten, de opzet is om eerst schaduwstation aan te sluiten op keerlus, en daarna pas klimspiraal in C-rail en bovenbaan in K-rail te gaan bouwen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Het startontwerp van het schaduwstation, deze rails is uitgelegd, het bovenstuk wordt verlengd tot een meter of 4, waarnaast de toekomstige spiraal moet komen, het rechter deel ligt op een plaat van 80 cm breed, deze plaat ligt op zijn plaats, het bovenste deel wordt 60 cm. breed en moet nog gebouwd worden,  hieronder moet het knieschot toegankelijk blijven. Kans is ook dat vanaf de spiraal de inrij en uitrij rijweg richting schaduwstation moet splitsen of verdubbelen om het aantal treinbewegingen te kunnen vergroten, de praktijk zal het uitwijzen, maar goed de bedoeling is om de rails voor onderhoud bereikbaar te houden in de toekomst, dit was in mijn vorige huis een onbegonnen taak.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Fijn, dat je nu een mooie ruimte te beschikking hebt, Walter  :thumbup:
Gaat nog een flinke klus worden, als ik dat zo lees !
Zeker, om met zoveel treinen te gaan rijden. ( niks voor mij )
Succes alvast !

Grtz Tony
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
De eerste foto's van de baan, de pendelbaan tijdelijk op de plek van het schaduwstation, het bureau staat er ook tijdelijk, hieronder zit een verwarmingsknop die eerdaags vervangen moet worden, en dan komt de treinbaan over de verwarmingsplaat heen.

De eerste rails ligt enkele passtukken zijn wel besteld maar nog niet binnen.
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Dag Walter,

Je bent één van de weinigen die het aandurft om met R1 bochtwissels het schaduwstation te bemannen. Vanwege ervaringen met kleine ruimtes ben ik het gewend, maar had het in mijn hoofd gehaald om voor mijn nieuwe schaduwstation (welke nog in de ontwerp-fase zit) af te zien van deze bochtwissels.

Toch heb ik me niet in kunnen houden om je ontwerp eens in Scarm uit te leggen. Beviel me en heb het resultaat ervan eens in het ontwerp van mijn schaduwstation toegepast. Zeer tevreden. Meteen meer spoor erbij en lekkere lange doorrijsporen van ruim 3,5 meter kunnen realiseren (Klik) .

De basis van mijn eigen ontwerp is trouwens gebaseerd op dezelfde afmetingen, dus mocht het nodig zijn kan ik altijd weer terug omdat de ruimtes het toestaan.

Bedankt voor je inspiratie.

Groeten,

Jan
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Het gebruik van de bocht wissels kan ik nog wel begrijpen.
Liggen hier ook nog in het schaduw station.Dan heb je nog wat opstellengte over.
Maar wel met minimaal R2 bochtstukken eraan.

Walter, ik zou toch een poging doen zoveel mogelijk R1 eruit te krijgen.
Ik heb altijd het idee dat een sleep er bijna uit wordt getrokken als de 180' bocht wordt genomen.

Mvg, Robin
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Beste Jan en Robin,

was een bewuste keuze om het schaduwstation smal te houden, hij is inmiddels verder dan op de foto's en de bochtwissels liggen erin, op een open gezaagde plank, vanwege de verwarmingsplaat onder de baan, de thermostaat kraan wordt volgende week aangesloten, zodat ik dit stuk definitief vast kan gaan leggen, ik ben vastbesloten om eerst het schaduwstation goed uit te testen, voordat ik de spiraal ga bouwen, overigens had ik in mijn vorige huis ook bochtwissels in mijn schaduwstation met K-rail met krappe R1 bochten, dit heeft nooit echt problemen opgeleverd, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik geen 2 bochtwissels aan elkaar heb gelegd, omdat grote stoomlocs op de bochtwissels enigszins instabiel kunnen worden, de maximum treinlengte zal waarschijnlijk rond de 1,80 meter liggen, maar misschien komen er uitzonderingen, mochten er ooit problemen komen met de te krappe bochten en bochtwissels zal ik met jullie opmerking rekening houden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Momenteel (en ook op mijn grote oude baan) rijd ik (nu vooral door ruimtegebrek) met R1 bochtwissels en een combinatie van bocht-types. Ik sluit me trouwens aan bij de combinatie van R2, maar soms lukt dat niet. Mijn Spiraal bestaat uit R1 (binnen) en R2 (buiten) en laat daar zonder enige moeite de Bigboy met 30 wagens doorheen gaan.

Ik erken de gevoeligheid van R1 en eruit trekken. Maar ben na mijn (her)start met de treinen, zo'n 12 jaar geleden wel afgestapt van alles wat geen Marklin is, omdat ik daar toch wel vaak problemen ervaarde. het gebruik van Kortkoppelingen is bij mij voor zo'n 95% gerealiseerd en hierdoor ervaar is ook me gebruik van R1 toch een vrij stabiel rijgedrag.

Maar ja, het is waar je de voorkeur en prioriteit aan geeft. De vrijheid hebben om ieder merk op je baan te laten draaien, of om vooraf en tussentijds rekening te houden met het feit dat sommige merken niet altijd even goed samengaan met R1. Voor ieder zijn eigen keuze te maken.

Groeten,

Jan

p.s. Ik had graag een ruimte gehad, waarmee ik die keuze niet hoefde te maken, maar niet iedereen zit in die voorkeurssituatie.
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Hallo Jan, Allen,

Ik ben al voor de verhuizing gaan tekenen, had in de praktijk problemen met nog wat onjuiste maten, waardoor het hele eerste ontwerp in de vuilnisbak is terecht gekomen, in de praktijk ben ik nu de juiste configuratie van de wisselstraten aan het invoeren, waarna de correct gelegde raillengten in het ontwerp ingevoegd worden.

Alle bestelde passtukken zijn vandaag binnen gekomen, hierdoor kan ik de tweede wand, ook de juiste invulling gaan geven, een deel van de onderplaat voor de tweede wand is gisteren gebouwd, maar mis nog wat hout voor het complete frame, ook lijkt de muur met knieschotten niet recht, en zie rare kieren ontstaan doordat de hoek niet haaks is.

de spiraal in mijn baan wordt verwezenlijkt met R2 dalend en R3 stijgend, ook dit moet goed uitgetest worden, in de stijgende baan wil ik nog een aftakking maken zodat de treinen zowel rechtsom als linksom de hoofdbaan op kunnen, het ultieme doel voor de toekomst is dat de baan langs alle 4 de wanden komt te rijden, ik denk niet dat er een oversteek komt langs de deur en het daarnaast gelegen ketelhok. die aan de achterkant uitsteekt in de treinkamer, het ketelhok van 1m2. bevindt zich naast de aangegeven bochtwissels in de 1e fase van het schaduwstation.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Volgende update.

Passtukken binnen, en de rails aan elkaar gelegd, alle rails op de tweede foto wordt nog 1,5 meter tussengevoegd, aansluitend komt de spiraal in de toekomst omhoog, maar eerst wordt er een keerlus gelegd om te kijken of alles gaat functioneren, nog enkele wissels ontbreken, maar is voor nu niet essentieel, omdat de rails verder aan elkaar past,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Zo die bocht ligt strak op het randje van de plaat. Helemaal mooi, elke millimeter gebruiken!
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Hallo Henk, allen

er zit nog 2,5 cm. tussen de plaat en de muur, maar idem het ligt er strak tussen, misschien wissel ik de rails 24236 nog voor 24229 dan win ik 7 mm., of zelfs 2x met een winst van 1,4 cm. Overigens hangt het af van de rijtest of dit problemen oplevert, want aan de andere kant ligt het net zo strak :-) . Ps ik heb een overvloed aan 24229 en 24236 rails,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Hi Walter,

leuk je gisteren weer gesproken te hebben. Ik heb je (dit) draadje gevonden en ga je bouwactiviteiten volgen.
succes !

groeten,
Jeroen
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Gelukkig weer wat kunnen doen,

gekampeerd, geschilderd, vloer gerepareerd in de keuken, schieten voor de treinbaan niet op, het is tijd om het frame tot de volgende hoek af te bouwen, niet helemaal gelukt want ik wil de zaagtafel niet in de regen zetten, maar toch een stuk kunnen doen, tevens de voorraad rechte rails opgemaakt, toch een klein beetje te kort, want ik kom niet in de hoek, maar na een miscalculatie had ik al rekening gehouden, kan nu wel gelukkig wel opmeten wat ik nog nodig heb,

Tevens alle 14 aangekochte wisselaandrijvingen gesloopt om door te solderen,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Je bent lekker bezig Walter, tja je kunt niet altijd met de baan bezig zijn in en om het huis is er ook nog van alles te doen.
Rails te kort  8o gelukkig kun je morgen in Houten je voorraad weer op pijl brengen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Ondertussen ligt de baan rond zonder op een beurs geweest te zijn, en hebben de eerste wat langere treinen proef gereden, de scherpe bocht met bochtwissels leverde geen enkel probleem op, ondertussen aan het focussen op de stroomvoorziening voor de baan, mijn opstelling van mijn oude treinbaan die mee verhuisd was, met alle aangesloten boosters etc. ging niet meer onder de baan passen, om de simpele reden dat mijn schaduwstation nu veel lager ligt.
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanbouw Jagtbaan nieuwe start
Hallo Allen,

ondertussen zit ik niet stil, maar optisch lijkt er weinig veranderd.

Uitgevoerde werkzaamheden
Rails knippen, testen op kortsluiting, scheiding etc.
Rode Marklin Isolatoren aangebracht
Diodes 1N5408 aangebracht in verband met diodetruck
Cluster bedrading gemaakt via platte kabelgoten die achteraan op de treinbaan liggen, met 5 aansluitingen voor wisseldecoders, stroomvoorziening onder de baan, alle bedrading moet voor iedere functie en booster een eigen draadkleur krijgen. Helaas kom ik nog 3 draadkleuren te kort, want ik heb 14 verschillende soorten bedrading in een schema staan.
Alle terugmeldsecties in lengte opgemeten met betrekking tot diverse besturingssoftware
Centraal punt gemaakt waarop alle S88 aansluiting voor schaduwstation aangesloten moeten worden.
Diverse Lan kabels door pvc buizen gepropt om te gebruiken voor de terugmeldaansluitingen, gaat een stuk sneller dan 8 keer een kabeltje trekken, nu heb ik voor het hele schaduwstation slechts 8 Lan kabels nodig voor 64 geisoleerde secties
Diverse wissels aangesloten, nog een paar te gaan, waarvoor ik de bedrading van de decoders moet verlengen