Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem

Gestart door HO_COMP_FAN donderdag 28 april 2016, 21:58:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Hallo,
ik heb problemen om de DR4018 op adress 201 in te stellen. Lukt me niet. Graag help van ervaringsdeskundigen.
Ik heb volgende configuratie : Intelibox eerste generatie , software 1.50x , instelling op Motorola New format , keuze omwille van mijn lokdecoders , Viessman 5211/5213 decoders en LDT decoders.
DR4018 gekozen omwille van prijs , instelbaarheid seinstelsels  en (naar ik meen) bruikbaarheid voor zowel DCC als Motorola formaat.
Heb de configuratie meerdere keren gedaan volgens de opgegeven procedure van de handleiding (Intellibox nog steeds in Motorola formaat , programma spoor , doorlussing signal en power , gloeilampje tussen OUT1-1 en OUT1-C , keyboard adress instellen,....)
maar adressinstelling lukt niet.   Hulp gevraagd van fabrikant : probeer met DCC .    Suggestie gevolgd, IB op DCC format , ganse mikmak opnieuw --> lukt maar enkel voor kanaal 1.  Daarna IB terug op Motorola formaat gezet , aansturing DR4018 werkt niet meer.  ( als bijkomstig probleem daarna ervaren dat IB steeds in kortsluiting ging na opstarten boosters.....  maar via internet zoektocht is dit ondertussen terug bijgestuurd en opgelost ).  Terug probleem/status gemeld aan fabrikant en antwoord is : "U dient ten alle tijden na het wijzigen van het protocol de module opnieuw te adresseren. De module detecteert het protocol tijdens het adresseren.".
Ik weet echter niet hoe ik dit antwoord moet interpreteren gezien de voorgaande testen.  Vragen voor extra info blijven helaas onbeantwoord. Jammer.
Iemand die me uit eigen ervaring kan helpen om dit werkende te krijgen met de opgegeven configuratie ?
Alvast Dank

Dirk

Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
-Dirk:
Hoe heb je dat probleem met die boosters die in sluiting gingen kunnen oplossen?
Spijtig heb ik nog geen ervaring met een DR4018, ander had ik je graag geholpen.
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Hi,
voor zover ik de info van een Duitse Forum versta , wordt bij een IB met setting MOTOROLA een aantal Speciale Opties ongewild verzet wanneer men de IB verzet naar DCC of iets dergelijks.   Wanneer je terug overgaat naar Motorola Format en je boosters (oudere marklin boosters 6017)  aankoppelt , dan kunnen die direct in kortsluiting gaan.
Op te lossen ( en het werkt effectief goed) door de Speciale Opties terug  te veranderen :
Speciale Optie   Waarde
25                         0   
36                       50 - 100
901                       3
907                       1
mvg
Dirk
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Als je het simpel wil doen.

Wisseladres 201-208 op DCC zetten in je IB.  (Dus niet alle wissels alleen de gewenste nummers)
Decoder op hoofdspoor aansluiten met een wissel eraan.
Programmeer knop op de decoder indrukken. Wissel 201 omzetten op je keyboard van je IB en het rode lampje op je decoder dooft.

Succes,

Robin
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Robin

alvast dank voor je antwoord.
Versta ik je goed dat de ganse IB dan in feite Motorola verder aanstuurt ( dus naar de bestaande Motorola decorders, loks etc...) en dat we enkel naar de wissels/seinen 201..208 DCC format sturen of ben ik mis?

Groetjes
Dirk
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Dat is wel de opzet ja.

Je kunt wissels per stuk op een ander protocol aansturen. ( locs ook trouwens. )
Wissel instellingen in je hoofd menu.
Daar kun je het algemene protocol kiezen en per wissel eventuele uitzonderingen naar DCC zetten.
Als je alleen deze decoder zo wil benaderen kan de rest Motorola blijven.
De output is dan een gemixt signaal. Tot zover ik weet sturen je boosters dit gewoon door.

Mvg Robin
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Robin

zal ik zondag eens uitproberen en feedback geven. 

Dank voor de ondersteuning alvast.

Dirk
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Beste Robin,

Jouw Forumreactie en een PB-tje van "Freak"/Peter  hebben me over de streep geholpen , en alles werkt nu tiptop ,   alle MM decoders/ MM compatibele loks en de DR4018.
De gouden tip was in de eenvoud : enkel DCC mode opzetten voor de desbetreffende adressen , geheel IB op MM laten staan.
Hartelijke dank voor deze hulp.

Nog klein vraagje waarop jullie misschien het antwoord kennen :
Momenteel heb ik aan de POWER ingang een AC spanning aangesloten en aan de uitgang een signaal met 2 lampjes. Preset staat op 2 , werkt goed. Maar uitendelijk wil ik LED signalen aansluiten en dus aan de POWER ingang een DC spanning aansluiten.  Op de POWER ingang staat geen polariteit aangeduid. Vraag : welke klem (links/rechts) wordt doorgevoerd naar de C aansluiting van elke signaal.

Groetjes
Dirk
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Hallo Dirk,

Citaat van: HO_COMP_FAN op zondag 01 mei 2016, 21:13:35
Nog klein vraagje waarop jullie misschien het antwoord kennen :
Momenteel heb ik aan de POWER ingang een AC spanning aangesloten en aan de uitgang een signaal met 2 lampjes. Preset staat op 2 , werkt goed. Maar uitendelijk wil ik LED signalen aansluiten en dus aan de POWER ingang een DC spanning aansluiten.  Op de POWER ingang staat geen polariteit aangeduid. Vraag : welke klem (links/rechts) wordt doorgevoerd naar de C aansluiting van elke signaal.

Kijk even in dit draadje: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen bij de buren. Daar staat het een en ander over. :)

Groeten Ronald.
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Hallo Dirk,

Je PB is beantwoord.


Mvg,
Peter
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Dirk er zit een gelijkrichter in de decoder. Het maakt dus niet uit of je er AC of DC op aansluit.
Of op welke klem de plus wordt gezet. De decoder draait alles de goede kant op.

Mvg Robin.
Re: DR4018 V1.34 en Motorola Format Adresseringsprobleem
Freak & Hero

Laatste stukje succesvol afgerond. C = Common Anode, Kathode(s) aan de andere klemmen , weerstand(en) niet vergeten.
Al mijn wensen rond het gebruik van de DR4018 zijn met jullie hulp vervuld.
Bedankt !

Dirk