Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw diorama "Scheldekaai"

Gestart door RocnetHans donderdag 28 april 2016, 18:19:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Dag Hans,
@citaat

Mooie kisten.
Ga je de dekzeilen nog vast zetten?
Ik heb ooit gelezen dat je dat het beste met elastisch garen kunt doen.
Dan kun je het lekker strak vast maken.

Henk
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Dat mag weer gezien worden Hans, als ik het goed begrepen had sta jij met je baan wel eens op beurzen?
Zo ja waar kunnen we dit moois komen bekijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"

Henk,
Voor dekzeilen heb ik nog genoeg EZ-line over wat me door Tom is geschonken. De kisten zijn daarmee vastgezet.
De laatste kleine kist zonder zeil komt in de kraan te hangen om te laden/ontladen.

Peter,
Deze baan in nog niet geheel af, maar nadert wel de voltooiing. Voor beurzen even volgend jaar afwachten.
Wel sta ik met mijn vorige baantje nog op 2 komende beurzen. Eerst die maar eens met goed gevolg zien af te leggen.  :D

Volgende week ook nog even naar 01Treff in Maarn. Me vergapen aan fraaie modellen en nog wat scoren voor mijn eigen schaal nul bouwsels.
Dat moet n.l. het vervolg project gaan worden na Scheldekaai.  ;) En vooruit plannen is altijd handig.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Zo, weer terug van 3 dagen beurs bij Eurospoor.  :)

Heb meegedaan met mijn baantje "Ligne des Pignes". Gezellige drukte rondom het diorama gehad en vele vragen beantwoord.
Niet alleen de voorzijde kreeg aandacht met complimenten voor de detaillering, maar ook menigeen liep achterlangs om het
schaduwstation en de techniek te bekijken. Ik had een ruime plek zodat dit ook goed toegankelijk was.

De afgelopen dagen wat opgetrokken met mijn buurman Loek Bronkhorst met zijn diorama Rumelaarseweg.
Wat een ontzettend aardige kerel is dat toch. De technieken die hij bij zijn baan toepast zijn zeer origineel.

Vrijdag is er ook nog een foto reportage gemaakt door Gerard Tombroek. Moet er binnenkort nog een stukkie bij schrijven.
Al met al vandaag weer voldaan huiswaarts gegaan. Tijd voor wat onderhoud aan de lokkies en op naar de volgende.  :D
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hans,

ik heb met veel plezier en aandacht naar je baantje staan kijken en een praatje met je gemaakt afgelopen vrijdag. Net op het moment dat ik achter de schermen een kijkje nam liep de boel even spaak ;) maar dat loste je vlot op.
Mooi eenvoudig spoorplan met een afwisslend bedrijf. Terecht dat je complimenten hebt ontvangen voor de detaillering.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Mooi dat je er plezier aan beleefde Guus.  :)
een aantal keren waren er idd wat problemen in het schaduwstation met doorschietende lokjes die anderen dan blokkeerden.
Het baantje is heel compact gebouwd (transportoverwegingen) en de treintjes passen maar net in de stukjes opstelspoor.

Het materieel op de baan is voor 50% Duits en 50% Frans.
Marklin heeft nauwelijks Frans materiaal in het assortiment wat het voor een baantje in 3-rail best wel lastig maakt.
Het Franse materieel komt van Piko. De afstelling van de slepers heeft nogal aandacht nodig om de lokjes goed over de K-rail wissels te krijgen.

Bovenstaande overwegingen hebben ertoe geleidt dat ik voor "Scheldekaai" dan ook ben overgestapt op 2-rail.
Ben niet alleen de puko's kwijt maar het brengt ook fraaiere rails en wissels op de baan. En het materieel is veel diverser.

voor wie nog een impressie wil zien, in onderstaande link is van 7.28 - 8.52 min. wat van mijn baantje te zien.  :D

https://www.youtube.com/watch?v=hlA8VpFohdM&t=549s

Heb er ook nog 2 foto's aan toegevoegd:
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hans, wat jammer dat ik niet wist dat jij daar stond.
Ben wel natuurlijk enkele keren rond gelopen en heb ook je baan gezien.
Had wel leuk geweest om keertje bij te kletsen, nou ja volgende keer dan maar.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hallo Hans,

Mooie impressie van wat er te zien was. Hoog niveau! :thumbup: Ik ben er niet geweest maar kan er nu toch van genieten.

Bedankt!

Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hoi Hans,

Ook ik heb even hier staan kijken maar net als Tom wist ik niet dat jij bij deze baan hoorde.

Zag net wel de voor mij bekende Stef wagons voorbij komen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Tsjaa helaas, volgende keer beter heren.  :)

Dat kan overigens 18 en 19 december als de modelspoorbeurs in Zutphen wordt gehouden.
Voor mij een thuiswedstrijd, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit voldoende aantrekkelijk vindt.


Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
 @citaat staat al wel in mijn agenda.
Altijd leuk in Zutphen.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
 @citaat

Hij staat in de agenda Hans, of het er echt van komt weet ik nog niet ik kijk tegen die tijd hoe het gesteld is met de maat regeling.

Voorheen vaak op deze beurs gestaan met Hobby in Praktijk, erg gezellige en leuke beurs.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
De afgelopen kerstperiode weer eens gewerkt aan Scheldekaai.  :)
de beurs in Zutphen ging helaas niet door, wel mooi Eurospoor kunnen meepakken met m'n eerste baantje Ligne des Pignes.

De werkzaamheden voor Scheldekaai beginnen nu echt mooi op te schieten:
Het het hekwerk richting de Strauss-brug is nu doorgetrokken, van groen voorzien, het spoor geballast en verder nu met de kleinere detailleringen bezig.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
 :) Tja, tis gewoon heel erg mooi, heel heel errug mooi. :thumbup:
Elk detail, hoe klein ook, ziet er bijzonder realistisch uit, het is een plezier om naar je foto's te kijken. B)

Dirk-Jan
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Het is weer geweldig mooi Hans  :thumbup:

vr gr Arie
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Het blijft een genot om naar te kijken Hans, hopelijk mag jij dit weer je kunsten weer op beurzen laten zien ( later dit jaar ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Het hekwerk, ballast en groen ziet er top uit net als de rest.
Het gaat om de details en die zijn perfect.
Genoten van je plaatjes.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Ik volg dit al enige tijd en is een heel mooi project met mooie details en afwerking van een hoog nivo.
Mooi om te zien hoe je dit allemaal maakt en met ons deelt, kunnen we wat van leren.

Wim
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Bedankt allen voor de mooie reacties.  :)

Bij verschillende scenes op de baan is beweging toegevoegd om de aantrekkelijkheid van het geheel te vergroten. Dit is ook bij het droogdok het geval.
De werking van kraan boven het dok is dacht ik nog niet eerder in beeld gebracht. Derhalve vanmiddag maar een filmpje geschoten.  ;)

Nog even een uitleg m.b.t. wat je ziet en hoe het werkt:
-de aansturing gebeurt d.m.v. een  Arduino Uno met daarop 2 stappenmotoren aangesloten.
-in het stukje straatspoor vlak voor het stootblok zit een lichtgevoelige sensor. Indien hier een wagon boven komt te staan, vermindert de lichtinval wat door
de Arduino wordt gedetecteerd en aanleiding is om het programma uit te voeren (éénmalig)
-een mini stappenmotor van 5 mm doorsnede aan de hijsbalk gaat de krat ophijsen, daarna verplaatst een 2e stappenmotor de gehele kraan
-dit verplaatsen gebeurt d.m.v. een rondsel en een tandensnaar zoals ook wel in printers zitten
-de verplaatsing (verticaal en horizontaal) wordt vastgelegd in het programma door de motoren een aantal stappen te laten zetten. Dit is een kwestie van
uitproberen tot het goed verloopt.
-het lokje heeft een minimale wachttijd voor dit blok zodat het tijdens de beweging blijft staan, daarna wordt het weer willekeuring in het totale verkeer opgenomen.

https://youtu.be/mCZ4mgwE1cY
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
 @citaat

Het is weer prachtig Hans.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
 @citaat  bedankt Henk  :)

De laatste 2 karretjes die op Scheldekaai gaan rondrijden zijn gearriveerd, ik ben compleet met het spul.  :D
Van B-models: wagons Eaos met belading

Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Dat is weer een fraai plaatje en bijzonder overtuigend!
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hi Hans,

Dat ziet er weer prachtig uit.
Daar ik van de industrie (brandende)lampjes ben, want ik zie er maar eentje, komen er nog lampjes bij ?

groet
Harald
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Ik ben niet zo van de lampjes Harald, maar een paar lantaarnpalen komen er nog wel.
niet te veel en ik ga ze ook niet aansluiten, het is tenslotte een tafereel overdag, beetje sullig om ze dan te laten branden.

ik heb nog wel een paar chineesjes:

Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
de haven was nog een glimmende plaat epoxy. Deze is nu voorzien van een laagje Modpodge.
verder het tuigage van het rondvarende kottertje vervangen door EZ-line en bemanning is er nu ook.  :)
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Ziet er weer goed uit. Goed spul toch dat ModPodge en EZ-line.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
 @citaat

Ik begin nu toch te geloven dat je er een belang in hebt.  >:-D
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
 @citaat geen aandelen.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hoi Hans,
Ik las in een ander topic dat jij kleurpotloden van Faber-Castell gebruikt. Moet ik nog een specifiek type van dat merk gebruiken, of zijn ze allemaal hetzelfde.
Bij bol zag ik dit type: FC-111260. 60 stuks voor € 11,39

Alvast bedankt voor je reactie.


Bron:https://forum.3rail.nl/index.php?topic=57530.msg1363319#msg1363319
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hallo Albert,

Ja, kleurpotloden van Faber-Castell Polychromos, die met het gouden ringetje. (ook wel bij BOL, maar iets duurder)
Het is een vrij zacht potlood die goed pigment afgeeft. Je moet wel eerst een primer gebruiken voor de hechting.
Geen acryl maar verdunde Humbrol Emanel kleur 28 mat bijvoorbeeld. Die geeft een stroef oppervlak en ook gelijk de voegkleur.

het is toe te passen op kunststof bouwplaten en resin.
hieronder wat voorbeelden.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie en de tips. Prachtige foto's.
Ik vind je mate van detaillering en afwerking ontzettend mooi.
Bij mij ligt de nadruk veel meer op rijden, en heb nu mijn eerste bouwpakketjes van huizen gekocht.
Ik ga maar eens wat dingen teruglezen in je topic voor de inspiratie. En ik blijf je volgen natuurlijk.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hi Hans,

Ziet er weer vies...mooi uit.

groet
Harald
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hallo HAns,

Dat ziet er heel mooi uit. Heb je de kade helemaal met de kleurpotloden gedaan? Dus ook de groene kleur?
En mag ik je vragen om de kleurnummers van Faber-Castell op te willen geven?

Alvast ontzettend bedankt en succes met dit mooie project Scheldekaai, gr
Wim
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
OK Wim, fotootje maar even dan, wel zo makkelijk.

dit zijn alle kleuren die ik gebruik, de groene zit er ook bij. (de kade is helemaal met kleurpotloden gedaan)
er is na het kleuren geen nabehandeling nodig, het is zeer veegvast en geeft niet al bij aanpakken.
het mooie is dat metselwerk makkelijk in verschillende tinten te kleuren is.


Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Prachtige techniek! Ik had dat nog niemand zien doen eigenlijk, om hele vlakken in te kleuren met kleurpotlood! Maar de resultaten zijn prachtig!
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hallo Hans,

Ontzettend bedankt voor de genomen moeite, met er ook nog een mooi plaatje erbij.


Succes met de bouw, gr
Wim
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Mooie techniek !
Dit effect met die kleurpotloden wil ik ook s proberen op de lasercut muren van een pijler van de brug waar ik mee bezig ben.
Eerst de voegen kleuren met grijs en daarna de bakstenen kleuren met kleurpotlood. Das tenminste zoals ik t begrepen heb.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hoi Hans,
Ik ben wat aan het experimenteren gegaan met acrylverf op een proefstukje om de voegen te markeren.
Die voegen zijn op deze schaal natuurlijk heel klein.
Ik vraag me af hoe je bij het kleuren voorkomt dat je de voegen ook inkleurt. Is dat een bepaalde techniek om de potloden over het oppervlak te bewegen?
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Mooi resultaat.
Ik gebruik deze potloden===> klik
Na het werk van iTom (forumlid) gezien te hebben.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
 @citaat Wim, daar ben ik ook nog steeds tevreden over.  ;)
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Ik heb nog een detail toegevoegd op de baan.  :)

als het visserskottertje een tochtje over het "water" maakt zal de brug open moeten om het door te laten.
in de automatisering is hiervoor een melder aangemaakt met daaraan verschillende acties gekoppeld:
-er worden 2 blokken buiten dienst gesteld waardoor het treinverkeer tot stilstand zal komen (Rocrail kan geen route meer plannen)
-er worden wat wissels beveiligd (gereserveerd) voor het verkeer wat nog wel doorgaat (industriegebied en dok)

Om het stoppen van een loc op de baan te verantwoorden is er een eenvoudig 2-licht sein geplaatst wat  dan op rood gaat.
Het is middels een relais gekoppeld aan een Rocnet outputpin.
Het sein werkt ook in het normale verkeer. Het kleuraspect wordt dan bepaald door de wisselstand van een 2-tal wissels.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Mooi,  :thumbup:

komen er ook seinen voor de scheepvaart?
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2018

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Prachtig prachtig prachtig.
Zou het als machinist wel eng vinden om onder dat grote contragewicht van de ophaalbrug door te rijden  :D

Groeten,Daan
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
CiteerMooi,  :thumbup:

komen er ook seinen voor de scheepvaart?


Mmmm, ik zal er eens over nadenken.
Ben eerst nog bezig met een MP3 module wat geluiden in de haven te krijgen. Meeuwengeschreeuw en het motorgeluid van een kotter.  ;)
Dit alles te activeren met een melder . Het zijn weer veel draadjes om dit voor elkaar te krijgen.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hans, kan Rocrail geen audio afspelen als er een gekozen melder gemaakt wordt?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
jawel Peter, er zijn meerdere methoden om geluid af te spelen:

ten eerste natuurlijk als actie,  deze kan naar keuze door alle objecten van de baan worden getriggerd: een melder; blok; rijweg; wissel; sein, dienstrooster
en dan ook nog per loc uit te splitsen.
de actie kan een extern programma aanroepen (b.v. een mediaplayer op de PC) en het bestand afspelen. (met evt vertraging of herhaling)

een andere methode is door bij een object van het tabblad "verbindingen" gebruik te maken.
hiermee is rechtstreeks een uitvoerpin van een centrale te triggeren, dit gaat dus niet via de PC.
Dit is wel handig bij gebruik van de MP3 module, hier moet immers een pin worden getriggerd om een geluidsbestand af te spelen.
bij meerdere bestanden is dmv een weerstand met bepaalde waarde direct de juiste te kiezen.
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Zo, in de haven zijn nu een 2-tal geluiden af te spelen die met een actie aan een melder zijn gekoppeld.
Het geluid van meeuwen en een kottergeluid. (de speakers zitten op de frieslijst)

Ik heb besloten het toch niet via de mp3 speler te laten verlopen omdat er dan maar één geluid tegelijk af te spelen is.
Het effect wat dan ontstaat is niet wat ik wil. In plaats daarvan wordt het nu met de VLC mediaplayer op de PC afgespeeld.

Het bestand met het meeuwengeluid (speelduur 1 uur) blijft zich continue herhalen.
Het kottergeluid wordt afgespeeld als deze gaat varen en de melder wordt geactiveerd.
De mediaspeler start dan in een nieuw venster en speelt dit af terwijl het meeuwgeluid ook gewoon doorgaat.
na afloop sluit dit venster, de tijdsduur is 70 sec. met fade-in en fade-out. klinkt beter zo.

met meeuwengeluid in de haven moet je natuurlijk ook meeuwen hebben. Van Petegem Scenery heeft enkele fraaie exemplaren.  :)




Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Hallo Hans,

Mooi plaatje en lekker realistisch, ik ruik het zilte water al weer!

En je gaat het nog mooier maken met een lekker poekelend dieseltje en wat schreeuwende zeekippen!  :favorite:

Heerlijk!


Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
Het meedoen aan tentoonstellingen heeft zo zijn gevolgen.  :D
(bron: modelspoormagazineforum)

Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
 @citaat

Leuk. En dat triggert me om eens wat exemplaren te kopen en / of een abonnementje af te sluiten. Ik heb recent de Railhobby opgezegd want daarin was vind ik weinig meer te beleven. Dit eens proberen.....

Gr, Ben.