Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bouw diorama "Scheldekaai"
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 17 18 [19] 20   Omlaag

Auteur Topic: Bouw diorama "Scheldekaai"  (gelezen 95407 keer)

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Bouw modelbaan "Den Achterhook"
« Reactie #900 Gepost op: zaterdag 18 april 2020, 14:32:39 »

Bedankt voor de link Hans, ik ga ook eens bij de buren kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: Bouw modelbaan "Den Achterhook"
« Reactie #901 Gepost op: zaterdag 18 april 2020, 15:10:50 »

Mooie link, ik kijk ook regelmatig bij de buren  :)
Ik ook. En af en toe post ik eens wat :D
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #902 Gepost op: zaterdag 18 april 2020, 22:17:36 »

ik heb de titel van mijn topic maar eens gewijzigd, deze was wat achterhaald.

het dioramabaantje had enige tijd geleden al een naam gekregen, maar hier nog niet doorgevoerd.
het is geworden:

Scheldekaai
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #903 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 21:20:50 »

ff voor de leuk: fotootje vanaf de andere zijde.  :)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 april 2020, 21:33:02 door RocnetHans »
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Wimdouwe

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #904 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 23:43:23 »

Het blijft smullen  :thumbup:

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #905 Gepost op: vrijdag 01 mei 2020, 19:28:08 »

Dag Hans.

Je maakt een weer prachtige inspirerende scenery :thumbup:
De stelcon-platen zien er prima uit, al had er wat leg variatie mogen wezen.
doordat de plaat één geheel is, liggen de tegels superstrak - iets té strak :wink:
Ook denk ik dat je nog barsten en onkruid gaat toevoegen aan de stelcon-platen ... :roll:
Het met beton "aangestorte beton" van het straatspoor is prima gelukt!

Groeten,

Erik.
Gelogd

    Topic index  → met foto's       Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

wimpietje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #906 Gepost op: zaterdag 02 mei 2020, 21:42:56 »

Hans , jouw stelcon-platen geeft me inspiratie voor de bestrating van mijn “Spaan” Looking dorp, daar is de bestrating meestal beton...
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #907 Gepost op: zondag 03 mei 2020, 16:47:11 »

Van de beide diorama bakjes moet de scenery van het middelste gedeelte nog voltooid worden.
Om dat te doen moeten ze wel even samengevoegd worden voor de juiste afstemming en dat lukt
in huis wat minder (de woonkamer is een no-go area  B))

Derhalve het hele spul maar naar de schuur verhuist. Gelijk daar maar het fries en de verlichting in orde gebracht.
Het baantracé  zit nu op 1,3 m hoogte en dat is wel wat lastiger werken, maar niet onoverkomelijk.

De gehele lengte begint nu een behoorlijk stuk te beslaan, en dan moeten de kopbakjes voor het omloopspoor
naar de achterliggende opstelplekken er ook nog aan.

Maar even een paar plaatjes geschoten, ik kan helaas niet recht voor de baan staan (geen plek)




Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #908 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 15:55:56 »

Ziet er goed uit, Hans  :thumbup:

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #909 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 20:00:37 »

Maar even een paar plaatjes geschoten, ik kan helaas niet recht voor de baan staan (geen plek)

Geeft niet.
Deze zijn ook mooi!
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #910 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 20:05:49 »

Mooie plaatjes.

groet
Harald

Jongslog

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #911 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 21:18:30 »

Ziet er mooi uit!
Gelogd

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #912 Gepost op: dinsdag 19 mei 2020, 18:16:19 »

Afgelopen tijd één van de twee bakjes voor de achterliggende opstelsporen voltooid.
bakje uit 9 mm berkentriplex en panlatten met Depron ondervloertje
wissels zetten met servo's, detectie met hall-sensoren.

dit zijn werkjes die vlot opschieten.  :)
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #913 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 20:05:50 »

tijdje geen update gedaan, de voortgang gaat wat slow hier op dit moment.
druk op het werk, wat projectjes ernaast aan het uitvoeren, tuinbezigheden etc. dat vreet allemaal tijd.

Toch is er wel voortgang geboekt. De opstelplaatsen achter het diorama  zijn nagenoeg af, alleen nog valbeveiliging aanbrengen.
Ook een plekje voor de laptop voorzien.

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Lobomotion69

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #914 Gepost op: zaterdag 04 juli 2020, 03:06:06 »

ik heb de titel van mijn topic maar eens gewijzigd, deze was wat achterhaald.

het dioramabaantje had enige tijd geleden al een naam gekregen, maar hier nog niet doorgevoerd.
het is geworden:

Scheldekaai

Mag ik vragen hoe je dat doet? Wil zelf ook de topic titel veranderen maar tot op heden geen succes. Ook de helpfunctie helpt mij niet verder.

Verder schitteren diorama met veel detail. Heb met genoegen de foto's zitten bekijken. Is mij nog niet geheel duidelijk hoe het spoor aan de rechterzijde 'verdwijnt'.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #915 Gepost op: zaterdag 04 juli 2020, 03:29:20 »

Je gaat naar je eerste bericht van je topic veranderd bovenaan in ontwerp de naam zo kan je altijd je topic naam veranderen iedere keer of niet wat je zelf wil.

Groet Michel
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #916 Gepost op: zaterdag 04 juli 2020, 16:41:12 »

 @citaat @citaat

Nou henk, de eerste vraag heb je inmiddels voor elkaar zie ik.

de tweede vraag: het kadespoortje verdwijnt door de deuren van de brouwerij, het hoofdspoor verdwijnt op de achtergrond
over brug en achter een boom van het tafereel, dus behoorlijk verdekt.
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #917 Gepost op: zaterdag 04 juli 2020, 16:54:15 »

 @citaat Heel fraai. Compliment!
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Wimdouwe

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #918 Gepost op: zaterdag 04 juli 2020, 23:02:24 »

 @citaat
Mee eens  :thumbup:

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #919 Gepost op: zondag 12 juli 2020, 16:37:17 »

Toppie  :thumbup:
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #920 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2020, 19:50:35 »

Zoooo,

De zomer is voorbij, de corona nog lang niet en de herfst lijkt wel ingezet. (het plenst hier behoorlijk)
Tijd om de modelbouw dus weer eens op te pakken. Eens kijken of dit najaar een flinke slag met de afbouw van de baan te maken is.

Alle 4 de baandelen met de opstelsporen en omloopsporen zijn gereed en elektrisch gekoppeld aan de beide diorama delen.
(6 delen dus onderling te koppelen met eenvoudige "plug en play" verbindingen)

Voor de baanspanning gebeurt dat met een verdeelstuk met 3,5 mm jacks aan de DCC++ centrale.
Voor de hallsensoren en servo's dmv netwerkkabels en RJ-45 sockets.
Een socket heeft 8 pennen, hiervan gebruik ik er 3 voor de servo draden en 3 voor de hallsensor draden.
Totaal verbinden 8 netwerkkabels de bakken.

Alle verbindingen werken en komen keurig binnen bij Rocrail.

we gaan dus testrijden   :D
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Wimdouwe

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #921 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2020, 20:30:44 »

Weer een topic dat uit zijn zomerslaap ontwaakt is  :)
Netjes gemaakt die kabeltjes, Hans  :thumbup:

AlbertG

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #922 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2020, 08:28:04 »

Hoi Hans,
Mooie oplossing zo voor de aansluitingen. Ziet er goed uit.

Groeten,
Albert.
Gelogd
Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #923 Gepost op: zaterdag 19 september 2020, 10:09:16 »


Er gebeurt hier nog niet zoveel. Wat aan het testrijden en kleine aanpassingen doen in de baan en Rocrail instellingen.
Om de zaak hier toch wat levend te houden, maar even een filmpje gemaakt.

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #924 Gepost op: zaterdag 19 september 2020, 10:50:26 »

 @citaat Druk daar aan de 'Scheldekaai' !
Een prachtig gezicht hoe de treinen door de gedetailleerde scenery bewegen :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Gelogd

    Topic index  → met foto's       Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #925 Gepost op: zaterdag 19 september 2020, 12:31:49 »

 8) Een heel mooi stukje modelbaanbouw met een prachtige achtergrond, helemaal Profi. B) :thumbup:
Erg leuke scenery. :thumbup:

Dirk-Jan

marc-lin

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #926 Gepost op: zaterdag 19 september 2020, 20:37:19 »

Geweldige filmpje, prachtige baan!
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #927 Gepost op: zaterdag 19 september 2020, 23:27:19 »

Ziet er mooi uit Hans!  :thumbup:
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Wimdouwe

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #928 Gepost op: zondag 20 september 2020, 00:44:11 »

Er gebeurt hier niet zoveel dus maak ik maar een mooi filmpje.... Gelukkig maar want het is een mooi filmpje  :thumbup:
Ik kijk uit naar de volgende update  :)

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #929 Gepost op: zondag 20 september 2020, 06:57:52 »

Prachtig hoe de treinen over de brug rijden Hans, hier kan ik echt van genieten  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #930 Gepost op: maandag 21 september 2020, 19:33:34 »

Bedankt voor alle lovende woorden.   :)
nog even een korte er achteraan voor de aardigheid:



Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

marc-lin

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #931 Gepost op: woensdag 23 september 2020, 20:13:05 »

Prachtig weer, dank je!
Gelogd

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #932 Gepost op: woensdag 30 september 2020, 20:31:11 »

gelukkig valt er ook buiten de beurzen om wel een karretje te scoren.
nieuwe aanwinsten uiteraard op de brug.  :)


Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #933 Gepost op: donderdag 01 oktober 2020, 11:37:36 »

Mooie platen Hans :thumbup:

Ga je de wagens nog vervuilen? Of laat je het zo?
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #934 Gepost op: donderdag 01 oktober 2020, 18:46:42 »

Prachtig gemaakt allemaal, vooral de 'vieze' donkere kleur van het water  :thumbup:.

Er is eerder al veel over geschreven: de (niet)doorgang onder/achter de brug naar de waterpartij op de achtergrond. Op de beginfoto's was het contrast nog groot en leek de rietkraag nodig, maar nu ik zie hoe natuurgetrouw jij water maakt vraag ik me af of die rietkraag niet weg kan. Kun je die overgang niet gewoon als open water modelleren?
Het zou in werkelijkheid zomaar zo kunnen bestaan en als de brug omhoog staat kijk je gewoon op het kanaal van je achtergrond. Vind trouwens dat de achtergrond erg goed is geïntegreerd in het totale beeld.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #935 Gepost op: donderdag 01 oktober 2020, 21:25:43 »

 @citaat @citaat
Bas, dat houdt mij idd ook bezig. Vervuilen komt uiteraard veel natuurlijker over dan de blinkende karretjes, maar
ik voel een drempel om het daadwerkelijk te doen. Ook de fullsound locs moeten er dan aan geloven en zover ben ik
(tussen de oren) nog niet. De beslissing kan ik nog uitstellen want de baan is nog niet af. Komend jaar maar eens beslissen.

 @citaat
Gertjan, of de aansluiting met het open water natuurgetrouw te maken is, is niet zo relevant want in het echt is het ook niet zo.
Het "kanaal" op de achtergrond is de rivier de Schelde, deze is onderhevig aan getijde bewegingen. Het getijde verschil is zelfs zeer groot.
(zie getijdetabel onder)
Alle havens en dokken in Antwerpen zitten dan ook achter dijken of sluizen met een vast waterpeil. Er is geen enkele open verbinding.
Er is nog een tweede reden waarom dit zo is: de Schelde is voornamelijk zout. Om indringing van het zoute water in het achterland te voorkomen
zijn de keringen nodig. Het water in de havens staat ook hoger dan de Schelde, indringing via de sluizen kan dan niet.
Onder nog een paar plaatsen uit Google Earth waarin het hoogteverschil bij sluizen te zien is.


Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #936 Gepost op: zaterdag 03 oktober 2020, 16:53:03 »

Het testrijden verloopt voorspoedig.

De doorstroming van het treinverkeer verliep in eerste instantie nog niet helemaal naar wens.
Om dit wat te bespoedigen zijn een paar hallsensoren nog verplaatst.
De wachttijden van opvolgende treinen zijn nu kleiner geworden, doordat de inmelder van een blok (bij Rocrail "enter")
het voorgaande blok sneller vrijgeeft.

De DCC++ centrale (Arduino) houdt zich ook goed. Er staan nu 6 treinen gereed op de baan (waarvan 4 met fullsound geluid), alle met verlichting aan en 2 treinen die gelijktijdig rijden.
De centrale kan dit goed aan. Ik heb in de software de stroom wel opgevoerd naar 2 Ampere, het maximale wat het motorshield aankan.
Voor een centrale van maar € 10,- gaat dat toch mooi.  :)

Er komt dus meer tijd voor de scenery. Als eerste maar eens een stuk spoor geballast.


 
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #937 Gepost op: zaterdag 03 oktober 2020, 16:56:05 »

 :) Ik kan alleen maar zeggen prachtig, prachtig en prachtig. B) :thumbup:

Dirk-jan

Golfer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #938 Gepost op: zaterdag 03 oktober 2020, 17:34:10 »

..... Ik heb in de software de stroom wel opgevoerd naar 2 Ampere, het maximale wat het motorshield aankan.
...

Hoe doe en bedoel je dat?  ;)  Bij kortsluiting gaat er niets kapot?
Gelogd
Vriendelijke groet,

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #939 Gepost op: zaterdag 03 oktober 2020, 21:34:03 »

Hallo Golfer,

Het motorshield kan piekstromen van 3A aan, maar voor de interne kortsluitbeveiliging is het beter dit te beperken tot 2A.
je kunt dit in de software wijzigen door de DCC++ base station sketch in de Arduino editor te laden en dan in de subroutine currentmonitor.h
de waarde 300 te wijzigen in 750 (dit komt overeen met 2 Ampere) zie plaatje onder.

als je meer over DCC++ wilt weten kijk naar de video's van "Toms Trains and things"



Ook Dave Bodnar,  heeft een eigen site "trainelectronics.com" met interessante projecten.
kijk naar deze video waarbij hij tot 5 Ampere vermogen komt om met DCC++ banen te besturen.




« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 oktober 2020, 21:37:12 door RocnetHans »
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #940 Gepost op: woensdag 07 oktober 2020, 22:53:38 »

Voor reparaties aan b.v. een boot in een dok, is het wel aardig hier een laslicht bij te hebben.
Dus op het internet hiervoor een Arduino sketch gezocht, uploaden in de Arduino, een blauw ledje eraan en lassen maar!!


Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #941 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 07:53:24 »

Hoi Hans,

Ik heb totaal geen verstand van Arduino maar zoals ik vaak lees is er erg veel mogelijk.
Kun je met deze print maar een ledje aansturen of zijn er nog meer uitgangen beschikbaar.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #942 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 12:20:59 »

Hi Hans,

Ik wilde eigenlijk niet met Arduino beginnen, heb nog genoeg liggen hier o.a. OC32, maar dit is wel erg leuk.

groet
Harald

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #943 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 14:09:45 »

Dus op het internet hiervoor een Arduino sketch gezocht, uploaden in de Arduino, een blauw ledje eraan en lassen maar!!
Als je het zo leest is het een makkie >:-D

Maar dat is het vaak als je het antwoord al weet :D
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Zilte

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #944 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 17:17:55 »

@citaat @citaat @citaat

Een Arduino heeft 16 uitgangen, dus meer dan 1 LED moet wel lukken.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Gerrit

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #945 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 21:42:38 »

Peter,

een Arduino Uno heeft 12 digitale pinnen en 6 analoge pinnen. Voor het ledje is één digitale pin gebruikt.
met een Arduino zijn allerlei projectjes te doen voor de modelspoorhobby. (van complete besturing tot kleine toepassingen)

hiervan is heel veel op het internet te vinden, één van de meest toegankelijke vindt ik de serie van Rudys "Fun with Arduino" op Youtube.

je hoeft geen volleert programmeur te zijn om dit te snappen. Als je een aantal sketches download en bestudeert, wordt je al snel bekend
met de structuur van de programma's en wat de diverse functies doen. Daarna kun je de sketches aanpassen aan je eigen wensen en met elkaar combineren.

een groot aantal subroutines zijn al aanwezig als library en hoef je deze alleen maar aan te roepen in de sketch.
verder biedt de Arduino site voldoende uitleg over de diverse commando's en functies.

https://www.arduino.cc/reference/en/

Kortom, er is al heel veel voor je bedacht en geprogrammeerd en je kunt het direct of in aangepaste vorm toepassen.

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #946 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2020, 07:46:14 »

 @citaat

Dank je wel Hans  :thumbup: :thumbup:

Ik ga het eens opzoeken, ik heb de OC32 en OM32 in het verleden gebruikt en daar kun je ook veel mee alleen de prijs hiervan is een stuk hoger.


Mvg,

Peter Degeluidsman

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #947 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2020, 21:38:44 »

 @citaat
Tsjaa Peter, een Arduino koop je voor ongeveer € 2,-  bij de chinees.
een sketch kan diverse programmaatje bevatten die de pinnen als input of output gebruiken.


Voor het kade spoortje ga ik een Roco sik 231 inzetten die een bierkar gaat trekken.
het aangekochte modelletje is nog analoog en moet dus gedigitaliseerd worden. Dit ga ik doen met een ESU lopi micro V4.

Op het internet vond ik een keurige ombouwhandleiding, deze derhalve gevolgd.
Met dank aan de makers van deze handleiding:  http://hanulveen.nl/ombouwen/sik-355/355-ombouwen.html

belangrijkste aandachtspunt, zorg dat de draden vrij blijven van vliegwiel en anker.
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #948 Gepost op: woensdag 14 oktober 2020, 12:01:39 »

Dag Hans,

Op het internet vond ik een keurige ombouwhandleiding, deze derhalve gevolgd.
Met dank aan de makers van deze handleiding:  http://hanulveen.nl/ombouwen/sik-355/355-ombouwen.html

belangrijkste aandachtspunt, zorg dat de draden vrij blijven van vliegwiel en anker.

Dank voor je link.
Ik heb hem opgeslagen voor toekomstig gebruik.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Bouw diorama "Scheldekaai"
« Reactie #949 Gepost op: donderdag 15 oktober 2020, 21:34:52 »

De sik met bierkar staat te pronken op de kade baan,
en de biervoorraad is inmiddels weer in orde. Prioriteiten moet je immers voorrang geven.  :D
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif
Pagina's: 1 ... 17 18 [19] 20   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.271 seconden met 40 queries.