Bas, dat houdt mij idd ook bezig. Vervuilen komt uiteraard veel natuurlijker over dan de blinkende karretjes, maar
ik voel een drempel om het daadwerkelijk te doen. Ook de fullsound locs moeten er dan aan geloven en zover ben ik
(tussen de oren) nog niet. De beslissing kan ik nog uitstellen want de baan is nog niet af. Komend jaar maar eens beslissen.
Gertjan, of de aansluiting met het open water natuurgetrouw te maken is, is niet zo relevant want in het echt is het ook niet zo.
Het "kanaal" op de achtergrond is de rivier de Schelde, deze is onderhevig aan getijde bewegingen. Het getijde verschil is zelfs zeer groot.
(zie getijdetabel onder)
Alle havens en dokken in Antwerpen zitten dan ook achter dijken of sluizen met een vast waterpeil. Er is geen enkele open verbinding.
Er is nog een tweede reden waarom dit zo is: de Schelde is voornamelijk zout. Om indringing van het zoute water in het achterland te voorkomen
zijn de keringen nodig. Het water in de havens staat ook hoger dan de Schelde, indringing via de sluizen kan dan niet.
Onder nog een paar plaatsen uit Google Earth waarin het hoogteverschil bij sluizen te zien is.