Op mijn dioramabaan zijn er, naast de treinen, diverse scenery elementen met beweging.
zo zijn er beweegbare bruggen, een bootje wat "rondvaart", beweegbare hekken en een rijdende portaalkraan boven het dok.
Hier wil ik er nog één aan toevoegen voor op het industrieterrein.
Dit moet een rupskraan worden met hijsbewegingen om wagons te laden. Ik had zo'n ding al eens besteld bij Ali om ooit nog eens te gebruiken.
Het model is redelijk op schaal en volledig uit ijzer, dus vrij zwaar.
De eerste beweging is het op en neer halen van de onderste kraanarm. De 2e arm blijft statisch.
Onder de motorkap is voldoende ruimte voor een motortje. Het gebruikte mini stappenmotortje heeft een spindel voor de beweging en verplaatst ongeveer 10 mm.
De spindelvertraging en een driver om het aan te sturen leveren zowaar voldoende kracht om de kraanarm soepel te bewegen.
Als verbinding met de kraanarm is een messing draadje gebruikt. Deze zit vrij laag aan de kraanarm, de verticale beweging die de 2e kraanarm dan maakt is ongeveer 50 mm.
Verder moet er natuurlijk nog een draaiende beweging van de hele kraan bedacht worden, hier puzzel ik nog even op.

En vanzelf zal het geheel door een Arduino bestuurd worden.
wat foto's van de eerste proefopstelling bijgevoegd.