Hierboven hebben jullie al een foto gezien van de geballaste rails. Dat heb ik, na heel veel topics over ballasten te hebben gelezen, gedaan met Busch 7069, bedoeld voor C-Rails. De reden dat ik dat heb gedaan is omdat het goed bij de C-Rails past en als je het verder wilt 'aanpassen' (zoals roest aanbrengen) kun je dat afstemmen op de (on)mogelijkheden die je met C-Rails hebt (zoals geen ballast tussen de bielsen). Op de eerste foto zien jullie het resultaat van het aanbrengen van roestpigmenten (ASOA, donker en middeldonker roestpigment).
Vervolgens werd het tijd om te gaan tuinieren met gras. Ook hier weer veel workshops gezien op YouTube en wat je natuurlijk nodig hebt is materiaal. Op de foto hieronder staat mijn verzameling gras. Daarbij heb ik geprobeerd om de tinten (vroeg)zomer te houden en op elkaar af te stemmen. Het leek me ook leuk om te experimenteren met lange grasvezels (6 en 9 mm), maar om die rechtop in de lijm te krijgen heb je een grassmaster nodig. De optie met een vliegenmepper en theezeefje sprak mij wel aan vanwege de prijs
Het apparaatje was zo in elkaar geknutseld en werkt boven verwachting goed. Er blijft natuurlijk een verschil zitten of je gras met behulp van 25KV in de lijm schiet of met de beduidend mindere 4KV van de vliegenmepper, maar het resultaat is niet slecht: zie het proefstukje op de foto hieronder.
En nu kon het tuinieren beginnen: de ondergrond ingesmeerd met boekbinderslijm en vol gestrooid met 'micro-strooisel'. Een mengsel van veel donkergroen en een stuk minder lichtgroen en bruin. Na een nachtje drogen het oppervlak met een pipet weer voorzien van verdunde lijm (ongeveer 1 deel lijm op 1 deel water met het drupje afwasmiddel) en daarna met mijn theezeef de eerste laag relatief korte (2,5mm) grasvezels er op gestrooid. Nadat deze laag was gedroogd was het lange gras van 9mm aan de beurt. Daar heb ik een iets minder verdunde lijm voor gebruikt (anders vloeit het uit in je vorige lagen) en die rond de rots en onder het hekwerk aangebracht. Vervolgens weer met de theezeef en lang gras aan de slag. Het resultaat zien jullie in de laatste foto.
Naast de afwerking wordt het nu tijd voor het aanbrengen/bijwerken van de details. Het resultaat daarvan komt in de volgende post.
Met winterse groet,
Rob.