Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

trafo 52 VA

Gestart door niek dinsdag 26 april 2016, 21:57:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
trafo 52 VA
Lid sinds: 2010

offline
trafo 52 VA
Goedenavond,
Mijn Marklintrafo 6002, 52 VA zit aan zijn max., wordt gebruikt alleen voor de verlichting op de digitale baan.
Ben dus op zoek naar trafo met meer vermogen, zie door de bomen het bos niet, wat is een goede keus?
Vr.gr.
Niek
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2008

offline
Re: trafo 52 VA
Hoi Niek,

Je kunt ook de verlichting gaan verdelen over 2 licht trafos's.
Dan heb je ook weer meer beschikbaar voor verdere uitbreiding.
Kun je dezelfde trafo nogmaals aanschaffen.

Groeten,
Ton.
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2010

offline
Re: trafo 52 VA
Die trafo's zijn nieuw niet meer te koop, dus wil gewoon een nieuwe kopen met meer vermogen,  maar welke?
Vr.gr.
Niek
Re: trafo 52 VA
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: trafo 52 VA
Niek,

Waarom een nieuwe kopen, op Houten kun je er nog genoeg vinden voor een schappelijke prijs.
Dezelfde op Houten kopen verdubbelt je vermogen naar 104VA, ik ben nog nergens een geschikte trafo van meer dan 100VA tegengekomen.

Massa's van alle trafo's aan elkaar en de verlichting (de gele draden)  over twee trafo's verdelen, simpeler is het niet.
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2008

offline
Re: trafo 52 VA
Het is beter om met meer groepen te werken, in plaats van een grote trafo.  Je moet namelijk ook je bedrading aanpassen op de hoge stromen (plus zekeringen etc).

Ene PietB biedt op het moment een 52VA trafo aan....
Re: trafo 52 VA
BR98-10
gast

Re: trafo 52 VA
Voor mijn verlichting gebruik ik een DC voeding van 12 Volt.
Zijn niet duur en groot vermogen : 360 Watt voor ? 30.
https://www.123-3d.nl/123-3D-Voeding-12V-240V-115V-30A-max-i104-t9746.html?gclid=Cj0KEQjwo_y4BRD0nMnfoqqnxtEBEiQAWdA12_wCy9fjAu_Gwn5kwneN0zNJNdP5vcXjMtLdN7IeK1UaAnk48P8HAQ
Even googelen en je vindt er nog vele meer voor weinig

Cees
Re: trafo 52 VA
Roberd
gast

Re: trafo 52 VA
Niek wat wil je hebben, kan je voor niks van me krijgen, alles waar die M op staat is 2 keer zo duur, trafo's en voedingen heb ik in overvloed, tot een 100 ampere ofzo
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: trafo 52 VA
Bij Aliexpress voor nog veel minder

groet
Harald
Re: trafo 52 VA
Roberd
gast

Re: trafo 52 VA
Citaat van: Haradigi op dinsdag 26 april 2016, 23:59:21
Bij Aliexpress voor nog veel minder

groet
Harald

Minder dan voor niks?
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: trafo 52 VA
Ik reageerde op een reactie hoger....
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2010

offline
Re: trafo 52 VA
Dag Cees,

Misschien nog een stomme vraag, hoeveel VA heeft die trafo en hoe kom je aan een aansluitkabel?
vr.gr.
Niek
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2010

offline
Re: trafo 52 VA
Dag Roberd,

Wat aardig van je!
Wat is er dan zoal in de "aanbieding"?
vr.gr.
Niek
Re: trafo 52 VA
BR98-10
gast

Re: trafo 52 VA
Niek,

Google is je beste vriend:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voltamp%C3%A8re
VA (VoltAmpre) is nagenoeg hetzelfde als Waat: 350 Watt is dus circa 350 VA
Aansluitkabel: stuk gewone 2-aderig elektriciteitssnoer met aan de ene kant en gewone stekker voor het stopcontact. Op de voeding zitten schroefklemmen )zie foto). Wijst zich van zelf

Cees
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2010

offline
Re: trafo 52 VA
Dag Cees,

Ik zie geen foto!
Is dat wel veilig met 220 volt op die schroefklemmen? , ik ben maar een leek met 2 linkse handen!
vr.gr.
Niek
Re: trafo 52 VA
FredMa
gast

Re: trafo 52 VA
Neen, echt veilig is dat niet, toch niet voor iemand met 2 linkse handen zoals je zelf zegt, maar waar ik mij dan nog meer zorgen over maak is die 30A (360W) die zo een voeding kan leveren...
Dit is echt niet meer geschikt voor speelgoed! Besef dat die 52 VA niet zo maar gekozen is en tot doel heeft de gebruiker te beschermen (tegen zichzelf).
Volstrekt waardeloos en extreem gevaarlijk en onverantwoord advies....
Re: trafo 52 VA
BR98-10
gast

Re: trafo 52 VA
Met de link in post 6 krijg je de foto te zien.
Deze kun je vergroten.
Boven de schroefklemmen zit een zelfklemmende afdekplaat. Aanraken van de schroefklemmen met de blote vingers vab twee linkse handen is dus zo goed als uitgesloten. Mij is dat nog niet gelukt.
Gebruik een vergelijkbare voeding van 150 VA al jaren voor verlichting en ik denk dat ik niet de enige ben op dit of andere fora.

Cees
Re: trafo 52 VA
Roberd
gast

Re: trafo 52 VA
Doe wat je doet, maar begin met een zekering, en alleen de plus zekeren.

Heel effe voor de beeldvorming, Niek. Hoe weet je dat je aan de max zit? Heb je led verlichting of gloeilampen? Stort de spanning in of wordt je 57VA trafo warm? Heb je de stroom gemeten? Ik heb hier 80 leds branden op een  adaptertje van 6V, 150 mA. dat is 1 VA (één).

Een 57VA trafo kan net zo gevaarlijk zijn als een van 300VA, en net zo gevaarlijk als mijn 1VA adaptertje. Overbelasting geeft altijd warmte of hitteontwikkeling, en dat leidt tot brand, onherroepelijk, groot of klein.

Mijn vak is PowerConversie en als je af en toe ziet hoe men een omvormer van 1200 watt op 12 volt aansluit... :-(

Bovenstaande reacties doen mij denken dat je perse MOET kopen bij googleresultaten op chinese websites... Blijven mijn voedingen lekker liggen. Ik ga je ook geen hele lijst opsommen.
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2010

offline
Re: trafo 52 VA
Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties en hulp!!!!
Ik ga nu gewoon op zoek naar 2 trafo's 52VA, bij voorkeur in een gesloten behuizing.
vr.gr.
Niek
Re: trafo 52 VA
FredMa
gast

Re: trafo 52 VA
Een zeer verstandige beslissing.
Re: trafo 52 VA
nobody
gast

Re: trafo 52 VA
52VA trafo, zie ===> klik
Re: trafo 52 VA
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: trafo 52 VA
Ik heb er eentje voor je gebruik maar in prima staat Marklin 6002 voor 50,- euro inclusief verzendkosten laat het me maar weten via p.b. ( heb er evt. ook nog wel een tweede)

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool: