Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

SMD verlichting Faller kermis atractie

Gestart door josje40 maandag 25 april 2016, 12:37:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SMD verlichting Faller kermis atractie
Ik wil mijn faller kermis atracties gaan uitrusten met smd verlichting in combinatie met een looplichtmodule.
Graag wil ik de smd's met 4 of 5 tegelijk schakelen.
Ik neem aan dat ik om de 4 of 5 smd's een weerstand moet plaatsen.
Mijn vraag is nu welke.
Ik heb ook een aantal fietsen en motors uitgerust met smd's.
Daar heb ik voor 1 witte plus een weerstand van 1 K en achter een rode + 1 weerstand van 1 K aangesloten.
En het geheel aangesloten op een 16 volt wisselspanning.
Werkt goed.
Moet dat nu ook zo met de smd's voor de kermisatracties.
Jos
Re: SMD verlichting Faller kermis atractie
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: SMD verlichting Faller kermis atractie
het ligt geheel aan de leds en hoe je ze wil aan sluiten
zet je ze parallel of in serie

je kan hier berekenen hoe of wat

https://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator

mocht je meer vragen hebben dan horen we het wel

Gr Ed
Re: SMD verlichting Faller kermis atractie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: SMD verlichting Faller kermis atractie
Citaat van: josje40 op maandag 25 april 2016, 12:37:37
Ik heb ook een aantal fietsen en motors uitgerust met smd's.
Daar heb ik voor 1 witte plus een weerstand van 1 K en achter een rode + 1 weerstand van 1 K aangesloten.
En het geheel aangesloten op een 16 volt wisselspanning.
Een wisselspanning is niet bevorderlijk voor leds.
Zet er dan een diode tussen om de diode te beschermen tegen de negatieve spanning.

De weerstand heet een zgn. voorschakelweerstand en dient om de stroom door de led te begrenzen en hangt af van de hoogte van de voedingsspanning, het aantal leds dat je serie opneemt en de doorlaatspanning per led.
Voor warm-witte leds bedraagt de doorlaat spanning ongeveer 3,3Volt.
Is je voedingsspanning 12 Volt, dan kun je drie leds in serie opnemen en moet de resterende spanning door de weerstand worden gedissipeerd.
Op http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html kun je deze weerstand berekenen door alle variabelen in te vullen.
Het doet hetzelfde als de link van Ed, maar op de site van Ed kun je de led kleur selecteren en wordt de bijbehorende drempelspanning ingevuld.
Re: SMD verlichting Faller kermis atractie
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: SMD verlichting Faller kermis atractie
Beste

Ik heb dit eens gedaan met een faller kermis kraampje met 0603 smd leds. Ik heb steeds 5 smd's in serie gezet en daar een voorschakelweerstand voor gezet. Dit aangezien de spanningsval over de smd's snel oploopt als je maar 16V voor handen hebt.

Daarna koppelde ik die stukjes van 5 leds parallel aan de uitgangen van een looplichtmodule. De meest gebruikte modules hiervoor zijn die van TAMS.

Voorbeeld van mijn kraampje:


Succes!
Re: SMD verlichting Faller kermis atractie
Let op wat Ad zegt, een gewone LED kan maar 5 Volt reverse verdragen !
Reverse betekent dus de spanning verkeerd om aansluiten.
Zet je wisselspanning op een LED (met serieweerstand natuurlijk anders gaat ie direct kapot), dan sluit je hem eigenlijk 50 maal per seconde verkeerd om aan.

Aangezien de wisselspanning zonder verdere aanduiding de effectieve wisselspanning betreft, is de topspanning ook nog eens ca. 1,41 maal hoger.
Dus de maximale, toegestane wisselspanning zal dan maar 5 gedeeld door 1,41 bedragen en dat is slechts 3,54 Volt.
Alles wat hier boven ligt, is dus niet toegestaan.

Er zijn meer factoren waarvan af hangt hoe lang de led het zal volhouden, zoals b.v. de hoogte van de verkeerd om-spanning en de constructie van de led, maar er komt vroeg af laat een einde aan.

Ik heb nog geen LED aangetroffen waar de reverse-spanning hoger is dan 5 Volt, maar misschien zijn die wel, maar dat maakt toch niks uit:
Je moet gewoon gelijkspanning toevoeren.

In de datasheet van de betreffende LED kan je het bekijken, zie afbeelding hier beneden.

grv Huub