Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Slecht lopende motorpost

Gestart door G68 zondag 24 april 2016, 21:24:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slecht lopende motorpost
Hallo allen,

Kan iemand mij met het volgende helpen. Ik heb hier een Marklin motorpost 37892. Ziet er allemaal netjes uit maar de vaart zit er niet echt in.
Ik heb hem gesmeerd volgens de handleiding maar de loc valt geregeld stil, ook bij vol vermogen, waarbij de Mobile station II dan op STOP springt.
Na indrukken van de STOP knop komt hij weer op gang. Geen abnormale geluiden ook. Dus ik zou zeggen dat het geen slecht contact zou hoeven te zijn.

Iemand een idee?
groeten,
Gertjan
Re: Slecht lopende motorpost
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Slecht lopende motorpost
Als ik het zo hoor, denk ik aan vervuilde dicht geslipte spleetjes in je collector. Hierdoor worden de spoelen in je motor (deels) kort gesloten.
Er kan ook grafietpoeder/slijpsel in achterblijven doordat er te royaal gesmeerd is bij de lagering van je anker.
Dus voorzichtig schoonmaken en met de punt van een cocktailprikkertje slijpsel/vuil verwijderen. Je kan het anker (eerst demonteren) ook voorzichtig in een beetje wasbenzine schoonmaken met een tandenborsteltje. Daarna schoon / droogblazen en dan weer terug plaatsen. Eventueel koolborstels vervangen als ze versleten of vet zijn van olie.

Kijk ook eens of je isolatieplaatje van je sleepcontact goed schoon is. Ook hier mag geen olie zitten.
Soms is het mogelijk dat ik zelf even voor je kijk, maar ik heb geen idee waar je woont...

M.v.g. Marcel
Re: Slecht lopende motorpost
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Slecht lopende motorpost
Beste Gertjan,

Niet verder mee rijden, maar eerst de motor en aandrijving eens grondig inspecteren. Om met de aandrijving te beginnen, kan je met de hand de aangedreven wielen soepel rond krijgen ? Zo nee, dan kijken of de motor de oorzaak hiervan is. Daartoe kan je, na demontage van de koolborstels, het motorschild losmaken en kijken of de motor ernstig vervuild is. Als dit het geval is, haal dan de rotor uit het motorhuis en probeer of je nu de wielen soepel kunt ronddraaien. Is dat het geval, dan heb je de oorzaak van het slechte lopen te pakken, en kan je de motoronderdelen schoon gaan maken en na een klein drupje olie op de rotorasuiteinden en het rotortandwiel weer de motor assembleren. Draien de wielen niet sopel rond, dan kijken wat daarvan de oorzaak is. Als aandrijving en motor in orde zijn en de motorpost nog steeds slecht loopt, dan horen we het wel van je.

Re: Slecht lopende motorpost
Heren,
Dank voor de reacties. Ik ga eens kijken.
groet,
Gertjan
Re: Slecht lopende motorpost
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Slecht lopende motorpost
Heren,

Bedankt voor bovenstaand antwoord.

Lijkt verdomd veel op de klachten die ik met één van mijn locs ondervind.

Groeten,

Jan
Re: Slecht lopende motorpost
heb ook ooit een lok gehad die slecht liep af en toe sluiting gaf 8o nu bleek de schroef van het sleper draaistel los te zitten en die raakte af en toe de sleper bevestiging ;)
Re: Slecht lopende motorpost
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Slecht lopende motorpost
Citaat van: i_m_johny op zondag 24 april 2016, 22:20:22
..... Lijkt verdomd veel op de klachten die ik met één van mijn locs ondervind .....

:offtopic: Dus vanmiddag eens even de stoute schoenen aangetrokken.

Loc weer uit elkaar gehaald. De aangegeven tips en trucks van o.a. Marcel en Dick dankbaar gevolgd.

Met als resultaat.... Een fantastisch lopende loc.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,