Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10

Gestart door OldSchoolMarklin zondag 24 april 2016, 12:34:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Hallo,
Ik ben momenteel bezig met het ombouwen van een hele mooie Marklin 3308 en deze heeft een Seuthe no 10 rookgenerator. Als decoder gebruik ik een ESU LokPilot v4 decoder. Nu wil ik natuurlijk met de decoder de rookgenerator aansturen, maar ik kom er maar niet uit hoe ik deze moet instellen. Ik kan een functie uitgang als Seuthe Rookgenerator instellen maar ik heb het gevoel dat dit voor digitale rookgeneratoren bedoeld is. Moet ik nu de uitgang schakelen als lamp definieren en vervolgens de intensiteit (spanning) wat terugzetten (aangezien de Seuthe no 10 een analoge rookgenerator is en dus niet direct geschikt voor meer dan 16V)? Heeft iemand dit als eens gedaan en mij de juiste instellingen 'verklappen'?

Bedankt alvast,
Mark
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
je moet de rookgenerator aansluiten tussen baanmassa (bruin) en een functie uitgang (AUX1 of 2 of versterkt 3/4) . Dus niet op de blauwe draad.Staat zo in handleiding van ESU.

Annex : je kan ook bij de functieuitgang kiezen voor rookgenerator en het rookgedrag programmeren.
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
De rookgenerator aansluiten aan AUX1 (groene draad van de decoder).

Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Citaat van: OldSchoolMarklin op zondag 24 april 2016, 12:34:19

Moet ik nu de uitgang schakelen als lamp definieren en vervolgens de intensiteit (spanning) wat terugzetten (aangezien de Seuthe no 10 een analoge rookgenerator is en dus niet direct geschikt voor meer dan 16V)?


Misverstand. Daarmee breng je de spanning niet terug, deze blijft even hoog. Functie uitgangen werken op pulsbreedte modulatie, dat betekent dat de spanning al of niet vaker aan of uitgeschakeld wordt als je gaat "dimmen". Voor het oog lijkt het dan dat een lamp minder fel brandt.

Jouw Seuthe nr. 10 kun je beter niet toepassen maar op zoek gaan naar een nr. 11 die geschikt is voor hogere spanningen.

Gr, Ben.
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Citaat van: Spoorman op zondag 24 april 2016, 13:00:37
Citaat van: OldSchoolMarklin op zondag 24 april 2016, 12:34:19

Moet ik nu de uitgang schakelen als lamp definieren en vervolgens de intensiteit (spanning) wat terugzetten (aangezien de Seuthe no 10 een analoge rookgenerator is en dus niet direct geschikt voor meer dan 16V)?

Misverstand.
Jouw Seuthe nr. 10 kun je beter niet toepassen maar op zoek gaan naar een nr. 11 die geschikt is voor hogere spanningen.
De Seuthe 10 kan 16 volt aan. En is geschikt om aan te sluiten tussen de groene draad en lokmassa.
De 11 is voor digitale baanspanning (max 22 volt) bedoeld. Dus aan/uitschakelen via een relais.

Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Dat er verschillende rook-genaratoren voor analoog en digitaal zijn is bekend maar waarom de ene rechtstreeks en de andere via een relais ?
Het gaat toch om de stroom die de decoder kan leveren of bedoel je de analoge rookgen. via een ralais?

groet
Harald
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
De Seuthe 10 (max 16 volt) is geschikt voor de decoderuitgang en analoge baanspanning.
De Seuthe 11 (max 22 volt) is geschikt voor digitale baanspanning.

Bron afbeelding: Seuthe
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Nog steeds mijn vraag waarom een Seuthe 11 niet rechtstreeks aan een decoder mag worden aangesloten ?
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Dat mag wél Harald. Als je prijs stelt op een geringe rookopbrengst...
Of anders de moeilijker oplossing kiezen en de Seuthe 11 tussen de groene en blauwe draad van de decoder hangen.
Maar daar is de Seuthe 10 niet voor bedoeld.
't Is een generator die in de schoorsteen = lokmassa gestoken dient te worden.
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Bepalend lijkt me dan of de schoorsteen van metaal is. Geen idee hoe dat zit bij de 3308.
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
 @citaat  Grote tenderlocomotief met ketel van metaal.
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Plaatjes 3308 ===> klik
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
O, o, o, o, wat dom van mij om te denken dat een Marklin kap ook van plastic kan zijn. :D
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Niet zo érg slim om te denken dat iemand een insteek rookgenerator in een plastic schoorsteen zou proppen... :mrgreen:
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Da's ook waar Wim. Heb niet zo'n verstand van roken, het blijft beperkt tot Marlboro en mijn 23'er. Die heeft een zeer fraaie plastic kap maar er kan toch een Seuthe in. :D
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Is dat een insteek roker? Nummertje 10? Want daar heeft de topic starter 't over...
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Nr.11, bedoeld voor digitaal aan de decoder.

Maar we dwalen af, de topicstarter heeft zijn antwoord: nr. 10 aan groen en massa en dan maar hopen dat het ding het blijft doen.

Gr, Ben.
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Op de eerste plaats bedankt iedereen voor de reacties. Ik had hem al aangesloten tussen violet (aux2) en de massa (klopt, de 3308 heeft een metalen ketel en de Seuthe 10 heeft geen massa aansluiting). Ook de CVs ingesteld zoals 'nobody' had aangegeven, maar ik zie dat ik bijvoorbeeld de instelling voor de intensiteit veel lager heb staan. 'nobody' zou je me de 3 instellingen kunnen laten zien, dan probeer ik deze eens uit.

Alvast bedankt!
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
 @citaat
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Wim, dit is precies waar ik op zoek naar ben, maar toch nog een paar vraagjes:
1) de min en max staan beide op maximale waarde is hiervoor een rede? Ik zelf twijfelde aangezien de Seuthe 10 een analoge rookgenerator is.
2) weet jij misschien ook vanaf welke waarde deze ongeveer 'begint' te roken?

Alvast hartstikke bedankt!
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
 @citaat
Alle rookgenerators zijn "analoog" ;)
Maar wordt, in jouw geval, digitaal aangestuurd.
Het zijn massaproducten. Het rookgedrag van de ene kan duidelijk afwijken van het rookgedrag van een ander exemplaar.
Het ding in m'n zopas omgebouwde BR 50 rookt het best op vol vermogen. Vandaar die hoge waarden.
Andere loc's waar ik een rookgenerator heb ingebouwd hebben dan ook andere waarden.
Is een kwestie van proberen. Beetje olie erin. Loc op de rollenbank en proefondervindelijk de beste waarden bepalen.

Hier een voorbeeld van de rookgenerator (Seuthe nr 20) in m'n BR 24
Ter verduidelijking heb ik de CV waarden bijgevoegd:
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Graag gedaan Mark :exclaim:
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Hallo mannen,

Ik heb dit draadje met interesse  gevolgd, maar heb er nog een aanvullende vraag over.
Eindelijk heb ik nu ook wat moois kunnen kopen in Dortmund, nl een Roco BR 043 (olie) met sound en een Marklin BR18.1 Ctje. Omdat de BR043 is voorbereid voor een rookgenerator (aanbevolen word de seuthe 11)
lijkt het me ook mooi om er een in te zetten. Echter vraag ik mij af hoe zit het met de vettige neerslag op de baan en loc zelf? Is dit te verwaarlozen of is voorzichtigheid geboden?

Groet Ruud
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Het blijft wel olie op je loc en op je rails als je morst.

groet
Harald
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Met het juiste gebruik, van de door Seuthe meegeleverde doseer injectiespuit, is knoeien met olie nagenoeg onmogelijk.
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Ik begrijp dat je niet druppels moet morsen  :P maar mij gaat het om de vettige  rook...
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Wanneer de generator juist gevuld en onderhouden is en dus niet spettert is de rook nagenoeg niet vet en is eventuele
vervuiling van de omgeving, zoals eerder opgemerkt, verwaarloosbaar.
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Citaat van: Haradigi op dinsdag 26 april 2016, 11:26:48
Het blijft wel olie op je loc en op je rails als je morst.
Ja, en dan? 't Is geen smeerolie toch die je in een rookgenerator doet?
Al eens op de achterkant van een busje SR24 gekeken? Het dient juist om mee te reinigen...
http://www.vonborstelhandel.de/katalog/artikelinfo/1515/kahlert_modellbahnoel_sr24

Of bij Conrad:
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
oke, dat is dan een gerust stelling, dan ook maar aan het dampen hier  ;)
Bedankt voor de snelle reacties.

Groeten Ruud
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Ja sorry Wim,
Ik heb idd wat 'gespeeld' met de instellingen en er kwam wat rook uit maar ik ben er ook achter gekomen dat de rookgenerator geen goed contact maakt. Dit moet ik eerst oplossen en dan kan ik weer optimaal instellen.

Laat het resultaat weten.

Bedankt iedereen voor de reacties.
Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Hè hè, eindelijk even tijd gehad om we weer eens met de rookgenerator te 'amuseren'. Eerst maar eens gezorgd dat het chassis goed contact maakt en vervolgens met de parameters 'spelen'. Ik heb de instellingen op maximaal gezet (zoals een voorbeeld van Wim) en ja hoor het werkt!.

Bedankt iedereen voor jullie hulp!

Groetjes,
Mark

Re: ESU LokPilot v4 en Seuthe rookgenerator no 10
Fijn zo :important: :thumbup: