Als je loks en treinen hebt waarvan de vooroplopende wielen bandje hebben dan denk ik dat het makkelijker is om meerdere stopmelders aan te leggen, één voor de loks en treinen die geen bandjes "voorop" hebben en één voor de loks en treinen die wel bandjes "voorop" hebben.
Mijn draaistel loks rijden
niet met de bandjes "voorop" en mijn treinstel, een VT04, heeft de aandrijving in het middendraaistel.
Natuurlijk is het goed mogelijk om een melder te maken met een zodanige lengte dat altijd één wielstel zonder bandjes op de melder komt, maar dan moet je toch weer iets "regelen" dat de loks en treinen die geen bandjes "voorop" hebben te vroeg stoppen en dan de nuttige lengte van het blok niet gebruiken.
Twee voorbeelden hoe het het "mooiste" is:
De BR 221 is het blok binnengekomen op stap 10 van de 28, ergens na de remmelder gaat hij afremmen en net voor de melder op de foto rijdt hij op kruipsnelheid, stap 1, de decoder is een Esu V3.0/M4 Loksound en de afremvertraging in de decoder staat op 5%.
De E94 is het blok binnengekomen op stap 13 van de 28, ergens na de remmelder (maar iets vroeger als de BR 221) gaat hij afremmen en net voor de melder rijdt hij op kruipsnelheid, stap 2, de decoder is een een Esu V3.0/M4 Lokpilot en de afremvertraging in de decoder staat op 3,75%.
In schaduwstations waar de beschikbare lengte ruim is (als het goed is) en het afremmen niet mooi hoeft te zijn, is maar één ding belangrijk: de trein moet gestopt zijn voordat hij een wissel "blokkeert", dus daar kan je alle maatregelen nemen die je nodig vindt.
Groet, Anne W