Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

c rail, massadetectie

Gestart door schrooyen zondag 24 april 2016, 08:41:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
c rail, massadetectie
Lid sinds: 2016

offline
c rail, massadetectie
hallo,
ik wil vandaag mijn eerste contactrail gaan maken (c rail)
na het lezen van de wiki is het mij duidelijk wat er dient te gebeuren. bedankt aan de makers hiervan!
voor ik begin, heb ik echter nog 1 stomme vraag hierover,
speelt de lengte van de contact-rail een rol in heel het gebeuren?
maw gebruiken jullie liever korte stukken rail dan lange om de één of andere reden,
of is de detectie simpelweg de detectie en speelt de rail lengte geen enkele rol?
mvg
Re: c rail, massadetectie
Je spreekt over massa dedectie dus je wil gaan rijden met de pc, vermoed ik.
Dan speelt de lengte van de rail wel een rol om volledige dedectie te hebben.
Een contactrail is helemaal iets anders, dient om een puls te geven om bvb een wissel of een sein om te zetten.
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2016

offline
Re: c rail, massadetectie
hey Jorg,
ik rij momenteel met cs2
pc is op termijn de planning, ben nu vooral aan het lezen en leren (nog niet zo veel ervaring)
ik wil gewoon een blok maken met 3 terugmeldcontacten (=massadetectie dacht ik )
dit zou op cs2 ook gewoon moeten werken, zonder pc
via een s88 natuurlijk
de vraag is dan uiteindelijk
of de lengte van de 3 geisoleede rails in het blok, de 3 die van terugmeldingen zijn voorzien, van belang is
ik hoop dat dat duidelijk genoeg is?
en alvast bedankt voor je hulp
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2016

offline
Re: c rail, massadetectie
ja, nu ik terug lees zie ik idd
dat ik de term 'contactrail' ook gebruikt heb, sorry
niet van toepassing dus
beginners he...
Re: c rail, massadetectie
De lengte is van belang. De 3 secties zijn samen een blok. En in een blok moet je langste trein passen.

Kijk ook eens hier: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Isoleren_van_M%C3%A4rklin_C-rails, geeft je inzicht in blokken en secties.

Citaat van: Jørg op zondag 24 april 2016, 08:44:55

Een contactrail is helemaal iets anders, dient om een puls te geven om bvb een wissel of een sein om te zetten.


Onzin. Schept alleen maar verwarring.

Gr, Ben.
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2016

offline
Re: c rail, massadetectie
hey Ben,
had ik ook al eens bekeken ja,
samengevat bestaat mijn blok dan uit 3 secties,
in elk van de 3 secties breng ik een terugmelding aan,
elke sectie wordt geisoleerd van de rest
en in elke sectie moet dan in elk stuk rail dat tot die sectie behoort 'geknipt' worden

Re: c rail, massadetectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: c rail, massadetectie
Ja alle rails knippen, op die manier heb je algehele detectie.
Met je cs2 zal dat nog niet van toepassing zijn, maar als je later met de pc gaat rijden is dat aan te bevelen.
Blijft er iets in je blok achter dan ziet het programma dat het blok bezet is en zal er geen trein in sturen.

Wissels worden niet geknipt, wissels behoren nooit tot een blok ( er zijn uitzonderingen maar daar zal ik je niet mee lastig vallen ) het begin is al moeilijk genoeg  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: c rail, massadetectie
Hoi,
Alle rail in elk blok dient geknipt te worden m.u.v. de wissels.
Je laat op een station een blok van wissel tot wissel lopen.
3 secties in een blok, binnenkomst, rem en stop sectie.
En zoals eerder geschreven rekening houden dat je langste trein in een blok past.
In mijn baan zijn alle rail geknipt. Muv de wissels en ontkoppelrails.
Let op je stootblokken! Deze ook isoleren.

Gr Matje
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2016

offline
Re: c rail, massadetectie
ok,
het is me helemaal duidelijk heren,
bedankt allemaal,
ik heb nog veel knipwerk dus
grts en nogmaals bedankt
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: c rail, massadetectie
Hoi,
Let op dat alles wat je er tussenuit knipt ook daadwerkelijk op je werkbank terecht komt en niet ergens tussen je rail springt met mogelijk kortsluiting tot gevolg.
Zelf elke rail na knippen doorgemeten.
Gr Matje
Re: c rail, massadetectie
Citaat van: schrooyen op zondag 24 april 2016, 09:20:41
samengevat bestaat mijn blok dan uit 3 secties,
in elk van de 3 secties breng ik een terugmelding aan
Blokken kunnen ook uit maar 2 secties bestaan. Wordt toegepast als het blok kort is.


Mvg,
Peter
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2016

offline
Re: c rail, massadetectie
ok, thnx voor de tips
ik ga het allemaal 'even' uittesten op
een testbaan.
Re: c rail, massadetectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: c rail, massadetectie
Zelf gebruik ik een Dremel met een diamant slijpschijfje, dat gaat lekker snel.
Na het slijpen / knippen wel de rails met een multie meter doormeten of de railstaven van elkaar gescheiden zijn en er geen contact is naar de puko staaf.

Meten is weten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c rail, massadetectie
Bij het bepalen van de plaats van je scheidingen kan het belangrijk zijn je te realiseren dat het begin van de melder, in de rijrichting gezien, de plaats kan zijn waar een actie van het programma of het CS kan gaan worden, dus de plaatsbepaling van de scheidingen kan belangrijk zijn.

Groet, Anne W
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: c rail, massadetectie
je kan ook de binnenkomstmelder lang maken en enkel een stopmelder er achteraan.Dus 2 melders per blok in enkele richting bereden en 3 in een blok dubbele richting.Voor die laatste dan stopmelder, tussenmelder en stopmelder.Zo heb je volledige massadetectie op je ganse baan .Behalve wissels maar dat is eigenlijk niet nodig want wissels behoren nooit tot een blok.Lees eens de helpfile of handleiding van koploper.Zal je veel uit leren.
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2016

offline
Re: c rail, massadetectie
koploper ga ik weinig mee kunnen,
aangezien ik met cs2 rijd, zal het op termijn itrain worden.
voorlopig blijft het nog even bij enkel de cs2, ik zit in de testfase
de boel gaan rushen lijkt mij geen strak plan
eerst maar eens kijken of ik het op een testbaantje werkend krijg
ondertussen weet de dremel niet wat hem overkomt,
na 10 jaar in de kast te liggen, komt die eindelijk van pas.
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2016

offline
Re: c rail, massadetectie
verder ga ik zowiezo 3 terugmelders in elk blok voorzien,
kwaad zal dat nooit kunnen he
Re: c rail, massadetectie
Indien je met iTrain gaat rijden, is 3 melders per blok voldoende, indien er plaats genoeg is.
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c rail, massadetectie
Nee hoor, 3 melders per blok geen probleem, voor een zo goed mogelijke plaatsbepaling door uitrekenen van de afgelegde afstand "houdt" iTrain van zo veel mogelijk melders, waardoor een controle mogelijk is van de uitgerekende afstand door de melders.

Bij gebruik van iTrain is mijn eerdere opmerking iets minder belangrijk.

Groet, Anne W
Re: c rail, massadetectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: c rail, massadetectie
Hou in iedergeval aan dat je stopmelder twee railzen van 18cm. Moet zijn.
Dus minimaal 36cm. Lengte.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2016

offline
Re: c rail, massadetectie
ok, bedankt allemaal
ik ga aan de slag met mijn testbaantje.
vrijdag ga ik ook nog langs harald van hobby in praktijk,
hoe meer info hoe beter, kan ik ook eens in de praktijk zien
grts
Re: c rail, massadetectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: c rail, massadetectie
 @citaat

Daarom deze lengte, ga maar eens met bv een koploper trein rijden, die heeft aan een kant 4 rubberen wielen die niet gedetecteerd worden.
Dan staat de kop van de trein al halverwege de tweede rail pas stil.

Je kunt beter te lange stopmelders hebben dan te korte, er bestaat namelijk de mogelijkheid om de trein wat langer door te laten rijden als de stopmelder getriggerd wordt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: c rail, massadetectie
Citaat van: robbie103 op zondag 24 april 2016, 19:59:23
Ben benieuwd hoe je dat probleem met langere melders denkt te voorkomen...

Dat is toch heel eenvoudig, het eerste draaistel heeft antislipbanden en wordt daarom niet gedetecteerd. Omdat de stopmelder 36cm lang is staat de trein nog steeds binnen het blok als het tweede draaistel op de stopmelder komt en dat draaistel wordt wel gedetecteerd. Ik kan het treinstel verder niet maar ik vermoed dat er zoiets bedoeld zal worden.
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: c rail, massadetectie
inderdaad de juiste uitleg.
Re: c rail, massadetectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: c rail, massadetectie
Ik zal niet dezelfde taal gebruiken als jouw, maar een stopmelder in een blok zit meestal aan het einde.
Daar begint hij dus ook twee railzen voor het wissel, of het volgende blok.

Citaat van: Janvis op zondag 24 april 2016, 20:35:45
Citaat van: robbie103 op zondag 24 april 2016, 19:59:23
Ben benieuwd hoe je dat probleem met langere melders denkt te voorkomen...

Dat is toch heel eenvoudig, het eerste draaistel heeft antislipbanden en wordt daarom niet gedetecteerd. Omdat de stopmelder 36cm lang is staat de trein nog steeds binnen het blok als het tweede draaistel op de stopmelder komt en dat draaistel wordt wel gedetecteerd. Ik kan het treinstel verder niet maar ik vermoed dat er zoiets bedoeld zal worden.

Citaat van: bellejt op zondag 24 april 2016, 20:37:08
inderdaad de juiste uitleg.

Helemaal juist.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: c rail, massadetectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: c rail, massadetectie
graag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: c rail, massadetectie
Schrooyen,

Citaat van: degeluidsman op zondag 24 april 2016, 11:52:27
Hou in iedergeval aan dat je stopmelder twee railzen van 18cm. Moet zijn.
Dus minimaal 36cm. Lengte.

Peter Degeluidsman
[/quote]
Niet echt nodig, als je maar zorgt dat de minimum lengte de lengte is van de tussenruimte tussen de draaistellen van je langste wagons.

grtz robbie
[/quote]

In feite zeggen de beide heren hetzelfde.
Als de afstand tussen de draaistellen meer dan 18 cm is moet je twee stukken rails gebruiken.
Als bijlage een overzicht van mijn loks met daarbij de lengte over de buffers.
In mijn testbaan had ik een rail als melder en met name problemen met de PTT motorpost en de wat grotere loks zoals de BR103 en de 1200.
Met name de motorpost wilde nogal eens doorschieten vanwege de geisoleerde wielen en daardoor (te) late detectie.

Als je op dit moment loks hebt die op een rail uit de voeten kunnen dan kun je met een rail volstaan maar houd er rekening mee dat als je een grote(re) lok koopt dat je dan wel in de problemen kunt komen.
Met een e-lok of diesel-lok is dat al gauw het geval.
Met stoomloks zul je niet gauw problemen hebben omdat die aan de voorkant een geleidingswiel hebben die nooit van rubber is voorzien.

Ik ben nu met de bouw van mijn baan bezig en kies voor twee stukken rails als bezetmelder en drie melders (ga met iTrain rijden) in een blok.
Henk
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c rail, massadetectie
Ik snap dat met die lange terugmelders niet, zodra een as met twee wielen de scheiding passeert wordt er een melding gemaakt, in de terugmeldeenheid wordt een flip-flop "gezet" en zodra de centrale of het programma de status opvraagt komt dat ook in de centrale of het programma.

De enige reden die ik kan bedenken waarvoor die lange melders nodig zijn is dat of de centrale of het programma de status van de terugmelders in een hele lage frequentie opvraagt en dat lijkt mij een manco aan het ontwerp van de centrale of het programma.

Natuurlijk is het aan te bevelen om, indien mogelijk en als het past in het baanplan, lange terugmelders te gebruiken, hiermee voorkom je dat er een serie pulsjes door de draden gaat, wat mogelijk storingen kan opwekken, maar als dat betekent dat je weer programma regels moet vullen om de hele lengte van een blok te kunnen benutten, dan is een kortere terugmelder beter.

Het zou o.a. ook betekenen dat banen met reed-schakelaars/magneten niet geautomatiseerd kunnen worden, die geven immers maar een hele kort terugmelding dat er een trein is, eergisteren was ik bij een Raptor collega die een baan heeft met reed-schakelaars/magneten en dat werkt daar in ieder geval perfect.

Groet, Anne W
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: c rail, massadetectie
een stopmelder die direct naast een wissel zit is bij mij in de regel 25 tot 35 cm lang.Dit gedaan om het stoppen voor het sein vloeiend te laten verlopen.
bezetmelders in korte blokken (waar normaliter niet gestopt wordt) is de lengte soms 6 of 7 cm.
 
Re: c rail, massadetectie
Bedoeld wordt natuurlijk dat een stopmelder zodanig gelegd wordt dat een trein netjes kan stoppen zonder dat deze al in een volgend blok of een achterliggende wissel terecht komt. De lengte van de melder/rail zelf is niet zo relevant, een paar centimeter zou al volstaan.

Verder is de snelheid waarmee de trein op de stopmelder arriveert mede bepalend hoe lang het duurt voor de trein tot stilstand komt. Bij een lage snelheid is het afremmen al veel eerder ingezet, bij een hoge snelheid zul je ruimte moeten hebben voor het laatste stukje van het rem proces om niet in het volgende blok of wisselstraat te duiken.

Met groet, Ben.
Re: c rail, massadetectie
Als het eerste draaistel is voorzien van antislipbanden dan is de kans toch aanwezig dat het eerste draaistel niet wordt gedetecteerd??? Of ben ik nou gek??? Wanneer dan het tweede draaistel op de stopmelder aankomt (die dan wel gedetecteerd wordt) is het niet de bedoeling dat de voorzijde van de trein al te veer is door gegaan waardoor hij bijvoorbeeld met de neus net voorbij een sein staat (ik noem maar een voorbeeld)
Re: c rail, massadetectie
Of voorbij een wissel, wat rampzalige gevolgen kan hebben.
Re: c rail, massadetectie
Citaat van: Jørg op maandag 25 april 2016, 09:01:55
Of voorbij een wissel, wat rampzalige gevolgen kan hebben.

Precies, het sein was ff het eerste wat me te binnen schoot. Maar voor een wissel wil je idd niet dat de neus van de trein al in de wissel staat als ie tot stilstand komt.
Re: c rail, massadetectie
Maar daar heb je toch geen lange stopmelder van 2 rail voor nodig? Een stukje volstaat.
Re: c rail, massadetectie
Ik las vorig jaar dit van Richard, da's pas slim. ;)

Citaat van: rscosworth op dinsdag 15 september 2015, 08:16:27
Nog even een tip die ik mee wil geven...

In het schaduwstation heb ik de stopmelder 2 raillengtes (36 cm) naar voren gehaald.
Vervolgens heb ik in koploper aangegeven dat de lok na de stopmelder nog 2 raillengtes door moet rijden.

Dit heb ik gedaan om te voorkomen dat de lok stopt op een geïsoleerde spoorstaaf.
De kans dat een lok nu blijft staan wegens 'geen goed contact' is hiermee geminimaliseerd.


Gr, Ben.
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c rail, massadetectie
Als je loks en treinen hebt waarvan de vooroplopende wielen bandje hebben dan denk ik dat het makkelijker is om meerdere stopmelders aan te leggen, één voor de loks en treinen die geen bandjes "voorop" hebben en één voor de loks en treinen die wel bandjes "voorop" hebben.

Mijn draaistel loks rijden niet met de bandjes "voorop" en mijn treinstel, een VT04, heeft de aandrijving in het middendraaistel.

Natuurlijk is het goed mogelijk om een melder te maken met een zodanige lengte dat altijd één wielstel zonder bandjes op de melder komt, maar dan moet je toch weer iets "regelen" dat de loks en treinen die geen bandjes "voorop" hebben te vroeg stoppen en dan de nuttige lengte van het blok niet gebruiken.

Twee voorbeelden hoe het het "mooiste" is:



De BR 221 is het blok binnengekomen op stap 10 van de 28, ergens na de remmelder gaat hij afremmen en net voor de melder op de foto rijdt hij op kruipsnelheid, stap 1, de decoder is een Esu V3.0/M4 Loksound en de afremvertraging in de decoder staat op 5%.



De E94 is het blok binnengekomen op stap 13 van de 28, ergens na de remmelder (maar iets vroeger als de BR 221) gaat hij afremmen en net voor de melder rijdt hij op kruipsnelheid, stap 2, de decoder is een een Esu V3.0/M4 Lokpilot en de afremvertraging in de decoder staat op 3,75%.

In schaduwstations waar de beschikbare lengte ruim is (als het goed is) en het afremmen niet mooi hoeft te zijn, is maar één ding belangrijk: de trein moet gestopt zijn voordat hij een wissel "blokkeert", dus daar kan je alle maatregelen nemen die je nodig vindt.

Groet, Anne W
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c rail, massadetectie
Beste Rob,

Ik weet dat dat bij Koploper ook kan, maar niet iedereen is even bedreven in vinkjes op de juiste plaats zetten of weglaten......

Vraag: dat doorrijden, op welke snelheid gebeurt dat?

Groet, Anne W
Re: c rail, massadetectie
Citaat van: Anne W op maandag 25 april 2016, 13:16:20

........ maar niet iedereen is even bedreven in vinkjes op de juiste plaats zetten of weglaten......


Maar Anne, plaatjes kijken en begrijpend lezen volstaat toch, net als in het stemhokje. :D



Over doorrijden: deze trein rijdt 80 km/hr, remt in het blok op de 1e melder af naar 50km/hr, op de 2e melder naar 21 km/hr op stap 8 richting de stopmelder bij het kwastje. Ik geef 'm 34cm "extra doorrijden" om hem/haar daar te laten stoppen waar ik wil. Decoder remvertraging doe ik niet aan.



Gr, Ben.
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c rail, massadetectie
Beste Ben en Rob,

Wij snappen het wel, overigens elk met zijn eigen programma, maar als je nu op alle stembiljetten van elke Nederlandse gemeente de juiste hokjes moet rood maken, dan wordt het voor een aantal mensen wat moeilijker en begrijp me goed, dit geldt zowel voor Koploper, als wel iTrain en ook voor Raptor, het is nu eenmaal zo dat als het bedrijf op een modelbaan "mooier" moet worden, het programma voor een aantal mensen ingewikkelder wordt.

Beste Ben,

Jouw filmpje komt wel overeen met
#

Beste Rob,

Het doorrijden gebeurt dus op de ingestelde minimumsnelheid, als je nu als minimumsnelheid de kruipsnelheid invult kruipt hij dan ook de door Ben aangeven 34 centimeter?, ik zie in Ben zijn filmpje een hoge snelheid...

Groet, Anne W
Re: c rail, massadetectie
Als je met geijkte snelheid rijdt rekent koploper exact uit hoe lang de trein moet blijven rijden op minimum snelheid om aan die 34 cm te voldoen.
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c rail, massadetectie
Beste Rob,

Dit klinkt me uit mijn praktijk bekend in de oren:

na de stopmelding een bepaalde tijd (is bij een computer ook centimeters) doorrijden op minimum snelheid, in het grootbedrijf gebeurt dat bij rode seinen in het vrije veld en bij inrijseinen.

de verwerking van de stopmelding een bepaalde tijd uitstellen waardoor de remming vloeiend verloopt naar het punt waar de trein echt stopt (de virtuele melder), in het grootbedrijf gebeurt dat op stations.

Juist met het begrijpen van dit soort "features" hebben mensen die heel erg creatief zijn en dus minder "logisch denkvermogen" hebben, problemen, het lezen van een handleiding is heel wat anders als het begrijpen van een handleiding.

Kortom, als je de materie begrijpt en kunt toepassen dan maakt het niet heel veel uit waar je stopmelder begint en hoe lang hij dan wordt, als je de materie niet begrijpt dan is het verstandiger om de stopmelder te laten beginnen op de plaats waar jij wilt dat de trein stopt.

Groet, Anne W
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c rail, massadetectie
Beste Rob,

We bedoelen hetzelfde maar gebruiken andere woorden.

Groet, Anne W
Re: c rail, massadetectie
Dit gaat toch niet meer over hoe je met Marklin C-Rails een massadetectie maakt.

Groetjes
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: c rail, massadetectie
Als je de titel van het topic leest zou je denken van wel  :P

Henk
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c rail, massadetectie
Het "gedonder" is begonnen met Reactie #2 van de topic eigenaar.....

Groet, Anne W
Re: c rail, massadetectie
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: c rail, massadetectie
ik zit ergens in dezelfde fase als de topic starter en heb bijv ook een spoortje voor n Boemeltje met 4 railzen en 3 melders (188/188+188/188). ik zal mijn resultaten tzt hier delen  :)