Franky,
Ik probeer meteen mee te denken, zodat als dit uitgewerkt wordt, er niet voor 3x werk verzet hoeft te worden. Even je antwoorden stuk voor stuk:
1. Ik doel hier op het niet meer ergens tussen kunnen komen met je vingers. De sporen liggen zo dicht bij elkaar dat je een ontspoord stuk materieel er niet makkelijk meer tussenuit haalt.
2. Stoomlocs, maar ook oudere metalen wagons, hellen best over op andere sporen. Ja, ik weet dat het R9 is, maar nog steeds vind ik het een risico. Märklin kiest niet voor niets voor een tussenstukje in de bedding, denk ik dan. Het komt nu wel heel close. Verder hebben we op ouder materieel uitstekende metalen trapjes. Het hoeft niet fout te gaan, maar ik vind het, zoals gezegd, een risico. Eentje die ik zelf niet zou nemen.
3. Ook dan blijft dat je op 1 stukje recht geen hele wagon kwijt kan. Ervaring leert mij dat je hele wagon zo'n beetje recht moet staan om de kans tot succesvol koppelen bij de eerste poging richting de 100% te krijgen, als je dus 1:87 als lengteschaal aan houdt, een stuk van ten minste 26,4 cm moet hebben waarop de wagon staat.
4. Ik ken meer kopstations waar je wel op alle opstelsporen kan komen vanaf alle sporen, zonder te keren op de hoofdbaan, dan kopstations die ik ken zonder die mogelijkheid. Kijk naar bijvoorbeeld Enkhuizen, naar Den Haag Centraal, maar ook stations als Alkmaar en Haarlem en zelfs Amsterdam (alle doorgaande sporen hebben de mogelijkheid om direct op de Watergraafsmeer te komen). En dat is wel op te lossen door aan een van de hoofdsporen een extra uithaalspoor neer te leggen, maar het is wel iets waar je naar mijn bescheiden mening rekening mee dient te houden, zeker als je een station wilt waar gerangeerd kan worden. Je tekent bijvoorbeeld een set omloopwissels in bij de middelste sporen, maar een loc moet daar altijd keren op de hoofdbaan om weer bij zijn trein te komen. En dat, terwijl vanaf de hoofdsporen alle perronsporen bijvoorbeeld wel keurig te bereiken zijn.
Zie dit ook alsjeblieft niet als een aanval op jou ofzo. Ik vind je creaties mooi, ik vind je idee hier ook nog steeds sterk. Mooi voorbeeld, wat je al aanhaalt in een ander topic, is het verkleinen van de radius naarmate de boog doorzet. Ik vind hem mooi! Er zijn alleen ook punten die ik wezenlijk anders zou aanpakken en die ventileer ik. Maarja, ik zou wel meer dingen anders aanpakken. Ik zou, als ik met slank materiaal zou kunnen werken en voor C rail zou kiezen, ook slanke engelsmannen van weichen-walter in overweging nemen, gok ik. Maarja, uiteindelijk blijft modelspoor, net als de echte wereld, een wereld van compromissen maken. Ga je voor veel ruimte, voor mooie wissels, geef je geld uit aan dure wissels of neem je genoegen met standaard opties, etc.
Groet,
Laurent