Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Probleem met geometrie C-rail

Gestart door AlbertG vrijdag 22 april 2016, 20:38:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met geometrie C-rail
Zie onderstaande afbeelding. Hoe krijg ik het gele gedeelte passend op het groene gedeelte zodanig dat het spoor weer parallel loopt met het onderste deel?
Wat je in de afbeelding ziet is het beste wat ik er van kan maken.

Ik kan natuurlijk aan de onderkant het wissel 24612 omdraaien en daarboven een tegenbocht gebruiken maar dat wil ik nou juist niet.

Alvast bedankt,
Albert.
Re: Probleem met geometrie C-rail
Hoi Albert,

De 24130 aan de 24188 maken en de 24206 onderaan aan de 24130 zetten dan bij de onderste wissels 1 van de 2 24172's vervangen door een 24077 en een 24071.

Buiten bocht;

Wissel boven: gele gedeelte met de 3x 24064 vervangen door een 24172 en een 24188. De 24206 aan de bovenkant weghalen en de 24230 aan de 24188 zetten. De 24206 onderaan de 24230 plaatsen.

Ik kan momenteel geen afbeelding toevoegen dus hoop dat je het snapt 😁.

Gr. Dirk
Re: Probleem met geometrie C-rail
Je maakt je zorgen om niks, gebruik gewoon volle rechte raillengtes en alles zal zonder meer op elkaar passen; over de lengte van een boog van bijna 180° kun je vele mm schuiven, dus dat je op binnen en buitenbocht een 24206 gebruikt maakt echt niks uit.
Al geprobeerd (met echte rails) ze zo aan elkaar te zetten?
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
Albert,

Volgens mij gebruik je SCARM.
Wil je in het vervolg ook het SCARM-bestand uploaden?

Ik heb twee varianten gemaakt.
Een met de oplossing van Dirk. Moest het even goed lezen.
Alleen heb ik een 24094, 24071 en 24206 gebruikt.
De ander met twee keer de 24206 er in.
Deze wringt een beetje in de binnenbocht maar is te overzien.

Een wissel heeft een bocht van 24,3 graden. De 24206 een bocht van 5,7 graden.
Samen is dat 30 graden en gelijk aan de bochten 24130 en 24230.
Als je met twee sporen een bocht in gaat probeer dan altijd voordat je de bocht in gaat gelijk uit te komen en het gebruik van passtukjes zoveel mogelijk te vermijden.
Henk


Re: Probleem met geometrie C-rail
@Henk.

Ja domme fout. Natuurlijk moet het een 094 zijn.......

Tnx idd zoals ik bedoelde.

Gr. Dirk
Re: Probleem met geometrie C-rail
Franky, Henk, Dirk,

Bedankt voor de reacties. Meerdere opties, dat is mooi. Ik ga er vanavond mee aan de slag.

Albert.
Re: Probleem met geometrie C-rail (R1, R2, R3 en R4 bocht in station)
Uit bovenstaande oplossingen heb ik die van Dirk toegepast met de passtukjes. De oplossing van Frank kan ook maar deze vind ik mooier.

Nu heb ik een nieuw probleem waar ik niet uitkomt, zie onderstaande afbeelding. Ik krijg de R4 bocht niet passend.
De voorbeelden in de Wiki gaan helaas niet verder dan de R3 bocht
IK heb het ook geprobeerd met R2 t/m R5 bochten maar dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

Ik heb het scarm bestand bijgevoegd.

Albert.
Re: Probleem met geometrie C-rail
Dat gaat ook niet lukken.
Je gebruikt normale wissels en tegenboog 224. De hart op hartafstand van de parallelle sporen is dan 77,5 mm
De hart op hartafstand tussen de bogen 330, 430 en 530 is slechts 64,3 mm en daarbij dien je de slanke wissels met tegenboog 912 te gebruiken.
Dan is het wel passend te krijgen

Cees
Re: Probleem met geometrie C-rail
zo
Re: Probleem met geometrie C-rail
Helemaal top, Herman. Bedankt. Ik ga deze oplossing gebruiken.

Cees, bedankt voor je reactie. Ik heb je oplossing geprobeerd, maar die van Herman komt me beter uit.

Albert.
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
als je rechts die wissels wat meer opschuift heb je langere opstelsporen.
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
Bij je vorige probleem is er nog een oplossing.

Zoals er al werd uitgelegd:
Een wissel heeft een bocht van 24,3 graden. De 24206 een bocht van 5,7 graden.
Samen is dat 30 graden en gelijk aan de bochten 24130 en 24230.

Märklin voorziet niet in een 24106. Maar deze is wel te maken uit een 24115.
Dan heb je de perfecte oplossing en blijft je goniometrie 100% in stand.

(rails doorzagen; uiteinden afvlakken en weer aan elkaar lijmen met 2 componentenlijm. Daarna elektrisch met elkaar verbinden aan onderzijde)

M.v.g.
Marcel
Re: Probleem met geometrie C-rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Probleem met geometrie C-rail
Tussen de 24130 en 24224 sowieso een rechte rail plaatsen. Dit is vragen om ontsporingen!
Re: Probleem met geometrie C-rail
Hoi Albert,

Vanochtend nog even zitten puzzelen met je probleem. Ik heb de volgende oplossing gevonden. In de detail foto is goed te zien dat het niet helemaal lekker uitkomt, maar ik hoop dat je genoeg spoor lengte hebt op het kleine gaatje op te vangen zonder dat het spoor gaat trekken.

Hopelijk kan je er wat mee.

Gr. Dirk
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
En als je die linker 172 vervangt door bijv een 094 en een 071 ?
Re: Probleem met geometrie C-rail
Dan maak je het alleen maar erger 😊 ik heb het zelf even getest en het gaat prima. Wintrack, scram e.d. Houden geen rekening met de lichte flexibiliteit van de sporen.

Gr. Dirk
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
 @citaat
Mee eens.
Wat ze mij wel eens wijsgemaakt hebben is dat de tekenprogramma's vector gestuurd zijn.
Wat dat betekent is mij ook uitgelegd maar het enige wat ik er nog van heb onthouden is dat dit soort verschillen (kunnen) ontstaan.
Op je baan kun je deze verschillen, je praat over (tienden) van millimeters, makkelijk overbruggen met het verschuiven van de rails.

Wat ook wel wil helpen is dat je consequent dezelfde kant op moet werken.
Dus links begonnen en rechts aanleggen dit blijven doen.
Mijn baan had ik in blokken in elkaar gedraaid en ik had een hoop van dit soort "gaten".
Vervolgens opnieuw begonnen en consequent een kant opgewerkt en een hoop van dit soort "gaten" waren verdwenen.

Henk
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
ik zou het zo doen, heb je ook langere sporen



Mvg
Koos
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
Citaat van: DB BR85 op dinsdag 26 april 2016, 14:24:44
Dan maak je het alleen maar erger 😊 ik heb het zelf even getest en het gaat prima. Wintrack, scram e.d. Houden geen rekening met de lichte flexibiliteit van de sporen.

Gr. Dirk

Dat is niet helemaal  correct, als mijn geheugen mij goed bijstaat, kan je bij beide programma's instellen welke marge je wilt aanhouden. Standaard is deze inderdaad wel vrij klein.

En als t om langere sporen gaat: gebruik dan ook gelijk n engelse wissel of zelfs een driewegswissel...
Re: Probleem met geometrie C-rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Probleem met geometrie C-rail
Ik zou geen driewegwissels toepassen... Dit is lastiger te schakelen.
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
drieweg op uitrit geen probleem.Verder zijn die kruisingen wel een goed idee.Win je zeker plaats mee en sporen kunnen niet lang genoeg zijn hé :)
Re: Probleem met geometrie C-rail
Allemaal bedankt voor de reacties en de ideeën. Leuk dat er zoveel reacties op gekomen zijn. Ik ga er dit weekend mee aan de slag en laat jullie weten wat ik er van gemaakt heb.
Misschien ga ik mijn hele baanplan wel laten zien als het af is.

Albert.
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
 @citaat

Misschien?
Niks daarvan!  :P

Wij verwachten gewoon van je dat je je baanplan laat zien.
Kunnen wij je daar ook nog bij adviseren.

Henk
Re: Probleem met geometrie C-rail
Dat 'misschien' slaat op 'als het af is', Henk.
Ik hoop dat ik dit weekend er uit komt hoe het gaat worden.

Hieronder de afbeelding van het station zoals het gaat worden. Ik kies voor de R4/R5 bocht en ga er van uit dat ik het kleine verschil aan het eind wel ga wegwerken. Deze oplossing loopt beter mee in de rest van de bochten.
Ik heb de andere oplossing (2x R3 met 24077) er boven gezet om  het verschil te laten zien.

(Ik had in het oorspronkelijk bericht er even bij moeten zetten dat de wissels aan het eind alleen bedoeld zijn om de boel bij elkaar te houden in Scarm maar geen onderdeel uitmaken van het plan. Ik heb ze hier dan ook weggelaten)

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage.

Albert.
Re: Probleem met geometrie C-rail
Je spreekt van een station, maar zijn die bogen dan niet erg kort?
Durf je een paar plastieken railtjes doorzagen? Dan past het altijd hé en kan er plots heel veel meer...
Los van de perrons die er waarschijnlijk nog moeten tussenpassen en de rails daar eigenlijk veel te dicht op elkaar voor liggen wil ik je eens laten zien hoe het ook zou kunnen (mits een paar rechte railtjes op lengte te zagen, gewoon stukje tussenuit en weer aan elkaar lijmen als de clicksystemen langs weerskanten wilt behouden):
Re: Probleem met geometrie C-rail
En als je echt niet durft/wilt zagen zou het met passtukjes ook wel lukken, maar er zou toch beter wat meer plaats gemaakt worden voor perrons (kan ook hoor):
Re: Probleem met geometrie C-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Probleem met geometrie C-rail
Citaat van: AlbertG op vrijdag 29 april 2016, 11:46:50
Dat 'misschien' slaat op 'als het af is', Henk.
Ik hoop dat ik dit weekend er uit komt hoe het gaat worden.
Dag Albert,

Wij wachten rustig af.
En lukt het niet, kom dan weer naar het forum.

Henk