Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

6V lampjes in oude Märklinloc's

Gestart door molly w vrijdag 22 april 2016, 16:51:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
6V lampjes in oude Märklinloc's
In een paar oude Märklinloc's (3003, 3095) heb ik het omschakelrelais vervangen door de rijrichtingschakelaar van Uhlenbrock. Het lampje van de frontseinen heb ik op deze schakelaar aangesloten, maar nu brandt de lamp heel zwak. Er komt nauwelijks nog licht uit de frontseinen.
Mijn 3111 wil ik straks ook met zo'n schakelaar uitrusten om dit racemonster af te kunnen remmen zodat ie in een beetje gelijk tempo met andere loc's rijdt op de analoge clubbaan. Dan moet in die loc het lampje wel helder blijven branden.
Ik heb nagemeten hoeveel spanning er nu over de lamp staat. Bij de rijregelaar ongeveer in het midden is dat ong, ~5,5 V. Dus geen wonder dat de lamp zo zwak brandt. Nu heb ik bij Conrad lampjes gevonden van 6V, diameter ong. 5mm. fitting E5/8 (Microlamp 6 V 0.6 W Fitting=E5/8 Helder Barthelme). Dat lijkt me de passende fitting, maar ik weet het niet zeker. En voordat ik lampjes koop die niet passen ... Wie weet of deze de juiste maat zijn???
Waarom geen LED's?? De oplossing met een lampje is het eenvoudigst. LED's moeten immers precies passen in de gaten in de kap, er komen nog een weerstand en een condensator tegen het knipperen vanwege de wisselspanning bij. Dat moet dan allemaal passen in de kap.
Ik speel nog met de gedachte om de tender van de 3003 nog uit te rusten met frontverlichting met LED's, evenals de achterzijde van de 3095. De Uhlenbrock biedt immers de mogelijkheid van met de rijrichting mee wisselende frontseinen.
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Ik begrijp denk ik iets niet. Je schrijft dat er halverwege de regelaar 5,5 volt op de lampjes staat. Waarom wil je dan een 6 volt lampje? Wat meet je bij de maximale uitslag van de regelaar?
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
dat wordt een ganse ombouw want nu branden je lampjes met 1 draad aan de decoder en 1 draad aan de massa.Dat knipperen zal dus niet verdwijnen.Mss eerst eens verdiepen en goed googelen hoe het echt allemaal in elkaar zit als je met digitale componenten gaat werken.Zelfs al is het maar een rijrichtingsomschakelaar.

Ps: begrijp echter niet waarom je zo een dure omschakelaar gebruikt ipv een echte decoder.Die werken ook analoog hoor en veel beter.
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Citaat van: henkv op zondag 24 april 2016, 18:14:03
Ik begrijp denk ik iets niet. Je schrijft dat er halverwege de regelaar 5,5 volt op de lampjes staat. Waarom wil je dan een 6 volt lampje? Wat meet je bij de maximale uitslag van de regelaar?
Dat moet ik dan even meten. Ik was benieuwd naar het voltage bij gematigde ("100" km/h) snelheid.
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Citaat van: bellejt op zondag 24 april 2016, 18:20:27
dat wordt een ganse ombouw want nu branden je lampjes met 1 draad aan de decoder en 1 draad aan de massa.Dat knipperen zal dus niet verdwijnen
Het is geen decoder, dus dat zit anders. retour van lampjes of zo kan alleen aan de massa. Zie aansluitschema Uhlenbrock.
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Citaat van: bellejt op zondag 24 april 2016, 18:20:27
Ps: begrijp echter niet waarom je zo een dure omschakelaar gebruikt ipv een echte decoder.Die werken ook analoog hoor en veel beter.

Ik snap je opmerking. En ik weet ervan, dat decoders ook analoog werken. Maar omdat ik decoders niet kan inregelen - heb thuis daar de apparatuur niet voor - blijft mijn racemonster door racen. De Uhlenbrock kan ik wel afregelen, door een potmetertje te draaien. EN, ik heb er nog een liggen.
En mocht ik wél een decoder hebben ingebouwd, en mocht op de club de snelheid zijn ingeregeld, blijft dat zo bij analoog rijden? Of rijdt die dan net zo snel als ware er geen decoder ingebouwd??
Ik heb in een MP een decoder ingebouwd, maar daar zijn frontseinproblemen, die nog niet zijn opgelost (project is stil komen te liggen) Zie mijn topic daarover.http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56972.0
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
begrijp je wel maar een decoder moet niet ingeregeld worden.Die herkent het aangeboden signaal en reageert navenant.Is de loc te snel dan is er wel iemand in de buurt die ff die programmatie kan doen.Daarna behoud de decoder alle instellingen.Is volgens mij ook stukken goedkoper want zie dat die dingen 40 euro kosten.Een goede Esu lopi V4 kost 25 euro en is naar de toekomst toe voordeliger.
Ps: had dat schema ondertussen ook gevonden en gezien dat het via massa ging.Weet alleen niet hoe je dar veilig een antiflikker condensator en weerstand zou aansluiten .Ga eens in het topic kijken wat het probleem is met de lichtjes
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Citaat van: molly w op zondag 24 april 2016, 18:31:25
Citaat van: henkv op zondag 24 april 2016, 18:14:03
Ik begrijp denk ik iets niet. Je schrijft dat er halverwege de regelaar 5,5 volt op de lampjes staat. Waarom wil je dan een 6 volt lampje? Wat meet je bij de maximale uitslag van de regelaar?
Dat moet ik dan even meten. Ik was benieuwd naar het voltage bij gematigde ("100" km/h) snelheid.

Ik denk dat ik inderdaad iets verkeerd begreep. Je bedoelt dat de regelaar op de 55700 halverwege staat, niet de rijregelaar op de trafo? Dan begrijp ik dat je een 6 volt lampje wil plaatsen.
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Citaat van: henkv op zondag 24 april 2016, 19:29:58
Citaat van: molly w op zondag 24 april 2016, 18:31:25
Citaat van: henkv op zondag 24 april 2016, 18:14:03
Ik begrijp denk ik iets niet. Je schrijft dat er halverwege de regelaar 5,5 volt op de lampjes staat. Waarom wil je dan een 6 volt lampje? Wat meet je bij de maximale uitslag van de regelaar?
Dat moet ik dan even meten. Ik was benieuwd naar het voltage bij gematigde ("100" km/h) snelheid.

Ik denk dat ik inderdaad iets verkeerd begreep. Je bedoelt dat de regelaar op de 55700 halverwege staat, niet de rijregelaar op de trafo? Dan begrijp ik dat je een 6 volt lampje wil plaatsen.
Je had het wél goed begrepen!!! Ik bedoelde inderdaad de rijregelaar van de trafo.
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Okay. En heb je de bouwsteen al afgeregeld, zodat de maximumsnelheid nu naar wens is? Dat moet je eerst even doen en dan kijken wat de spanning op de lampjes is bij die maximumsnelheid.
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Citaat van: henkv op maandag 25 april 2016, 15:27:02
Okay. En heb je de bouwsteen al afgeregeld, zodat de maximumsnelheid nu naar wens is? Dat moet je eerst even doen en dan kijken wat de spanning op de lampjes is bij die maximumsnelheid.
Staat op de planning. Nu even niet - geen tijd.
Maarrre ... mijn topic begon met een vraag naar de maat van de fitting: E5/8. Daar heeft niemand het over. Geen ervaring mee, soms?
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
E5/8 fitting zou een diameter moeten hebben van 5,7 mm, hoop dat je hier wat aan heb
groet
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Ja, hier ben ik weer. Ik heb wat metingen gedaan.
Voeding: een oude blauwe trafo.
Belasting: loc Märklin 3003 met Uhlenbrock 55700 rijrichtingschakelaar. Frontseinlampje is aangesloten op deze rijrichtingschakelaar. De snelheid van de loc is met de 55700 ingesteld op een nette snelheid, versnelling is ietsje vertraagd.

  • regelaar trafo op "half"
    -> spanning over loc: 12,1V
    -> spanning over lampje: 5,5V
  • regelaar trafo op "vol"
    -> spanning over loc: 16,6V
    -> spanning over lampje: 6,8V
  • de schakelpuls bereikt de lampjes niet, ze blijven uit, dankzij de 55700
Sluit ik een fietslampje 12 V, 0,2A aan, dan gaat het lampje van de loc zwakker branden en vertraagt de snelheid van de loc. Zo'n lampje trekt dus teveel vermogen.
Op het originele lampje in de loc zie ik alleen de woorden 'Alba' staan. Een ander geschikt lampje vermeldt: 19 V.Ik neem dus aan dat het 'alba' lampje dus een 19V lampje is.

Conclusies:

  • een 6V lampje zou kunnen, maar dan moet je niet met vol vermogen rijden; dat zou trouwens een TGV-snelheid zijn. Een 12V lampje is beter.
  • het vermogen dat het lampje trekt mag niet te hoog zijn, minder dan 0,2 A dan wel 2,4W.
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Citaat van: paulvanelst op maandag 25 april 2016, 18:42:36
E5/8 fitting zou een diameter moeten hebben van 5,7 mm, hoop dat je hier wat aan heb
groet
Ik heb op internet gekeken. Specificaties van het huidige lampje zijn: 19V, 0,8A, schroefdraad E5/6 mm.
Fitting E5/8 zou, als ik goed begrijp, 5,8 mm zijn. Dat gaat dus wringen?
Er zijn ook lampjes 6V met fitting E5/5 ofwel5,2 mm. Teveel speling?
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Ik heb een paar lampjes gekocht met fitting E5/5, 6V en 12V.
De fitting past, zij het wat strak, hoewel de fitting van de loc volgens Märklin E5/6 is. Ik had verwacht dat het lampje er soepeler in zou gaan. Ik had een tangetje nodig om de fitting van de loc vast te houden zodat die niet ging meedraaien.
12V lampje brandt te zwak, maar het 6V lampje veel beter. Zie foto.

Volgende uitdagingen: verlichting in tender en bij de 3095 achterop de loc.
Wordt vervolgd.
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Hallo,
Op je allereerste vraag dit... volgens mij gebruikt Märklin fitting 5,5. Heb je een fitting in je lok met een springring, zo´n zwart ringgetje om je twee helften van je fitting? Dan klopt het dat je lampje er zo zwaar indraait. Je moet dan even het ringetje weghalen of een stukje open houden met een tang en dan het lampje erin draaien.
Mijn bijdragen over verlichting:
Je zou ter bescherming van je lampje ook een paar zenerdiode´s max. 6 volt in de leiding van het lampje kunnen opnemen. Als je dan onverwacht op de club of op een andere baan met een hogere spanning te maken krijgt beschermt de zenerdiode je 6 volt lampje. Iemand hier op het forum daar ervaring mee? Ik nl. niet.
Wat ik ga doen als ik eindelijk de hele oude loks nog met DA, F, H en RES nrs. ga ombouwen is een LEDverlichting aanbrengen waarin al een diode en weerstand zijn ingebouwd. Zulke LEDs zijn zo in de handel te koop. Geen inbouw van componenten en gelijkblijvend helderheid van je verlichting. Zo aan te sluiten op spanningen van 6 tot 22 volt.
Als je toch van het geknipper van lampje of LED af wilt dan moet je potentialvrij aansluiten aan een decoder of je jouw geval een condensator inbouwen. Vraag me niet elke condensator, ik heb ze niet ingebouwd. Ik zie bij LED wagoninbouwssets dat een 24 volt, 47UF uitvoering al voldoende zou zijn.
Dirk
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: 6V lampjes in oude Märklinloc's
Loc 3095 is voorzien van smd-leds vóór én achter. De lichte 50hz knippering is nauwelijks te zien.