Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?

Gestart door AlbertJan donderdag 21 april 2016, 17:09:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Beste Forummers.
Van een groot aantal Märklin locs heb ik het bijbehorende garantiebewijs.
Helaas wordt dit maar erg weinig ingevuld en bij (garantie) problemen vraagt Keuterman hier wel om.
De afgelopen jaren heb ik een aantal garantie gevallen gehad en gelukkig had ik van deze allemaal een ingevuld garantiebewijs of een aankoopbon.
Maar nu heb ik problemen met een loc met een niet ingevuld garantiebewijs maar wel staat er een nummer opgedrukt.
Hier heb ik er héél veel van maar ik heb geen idee of dit iets betekend, dus even een foto hiervan:



Weet iemand of je met dit nummer iets kan en wat de betekenis van dit nummer is?
Series A, B en C en daarna 4 tot 6 cijfers.
(Ik had gehoopt dat dit nummer overeen kwam met het nummer op onderkant loc maar helaas is dit niet zo.)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
De keren dat ik iets naar Keuterman moest sturen, kon dat ook met de aankoopbon van een (officiële) leverancier, met daarop de (garantie-)datum. Zo had ik 5 K83-decoders die de een na de ander doorbrandden, daar zit niet zo'n garantieformulier bij, maar met de aankoopbon kreeg ik ook nieuwe.

Ik denk dat die nummers gewoon productienummers zijn (zie je ook wel eens op zegeltjes van de supermarkt of zo).
Groet, Paul
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Beste Forummers.
Net bericht ontvangen van de Märklin TD Keuterman dat een niet ingevuld garantiebewijs gewoon bij het "oud papier" kan!
Helaas niets over het gedrukte nummer dus dat zal dan wel niets zijn! 8o

Wel werd aangegeven dat een aankoopbon of compleet ingevuld garantiebewijs nog steeds noodzakelijk is bij het afhandelen van klachten.
Het gekke is dat ik Märklin Duitsland hier nog nooit over gehoord heb en daar heb ik toch ook al enige schade gevallen rechtstreeks mee afgehandeld, het opsturen van het probleem artikel met vermelding klacht was voldoende.

Maar ja, het ging om de nummers en daar ben ik niets wijzer van geworden! :?
(Misschien ook maar eens Märklin Duitsland vragen.)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Albert-Jan,

Bij mij ook. Een garantiebewijs of aankoopbon zijn nooit gevraagd bij Märklin Duitsland.
Ik moet altijd rechtstreeks naar Duitsland sturen want zoiets als Keuterman is er hier in Belgie niet volgens mij.

Mvg
Maartn
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Het is wel zo dat de garantie door de fabrikant wordt gegeven, en niet door een invoerder of verkoper.
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Volgens NL-recht is de verkoper/leverancier aansprakelijk voor tekortkomingen in het door hem geleverde product.
Ook als het om garantie gaat.
In hoeverre de verkoper/leverancier in geval van garantie verhaal kan halen bij de producent/ fabrikant, is zijn probleem en niet dat van de consument/koper.
Naar mijn weten geldt dat overigens in de gehele EU.

Cees
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Daarmee weten we wel nog altijd niet wat de gedrukte nummers en A/B/C betekenen. :help:
Vind ik wel intrigerend, ze zetten zulk nummer toch niet voor niets?  :?
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Stijn, dat vind ik ook! 8o

Los van het feit hoe garanties geregeld zijn (of zouden moeten zijn) vraag ik mij nog steeds af wat dit nummer op het garantiebewijs betekent of inhoudt.
Het staat ook niet op elk garantie certificaat.
Het is net als de code op ovp's of onder locs, je wilt toch graag weten wat dit betekent!? B)

Ik zal vandaag toch maar weer eens een email aan Märklin Duitsland sturen, soms krijg ik best uitgebreid antwoord op mijn vragen! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Hoi AlbertJan,

Als je dan toch een mail stuurt, wil je dan meteen vragen hoe het zit met niet ingevulde garantiebewijzen.
Ik heb toch meermaals gehad bij aankopen in de winkel dat het niet werd ingevuld.
Men vertelde dan dat aankoopbon voldoende zou zijn.

Zelf ooit ook eens zelf iets naar Märklin Göppingen ter reparatie gestuurd, zonder garantiebewijs of aankoopbon.
Werd toen wel kostenloos gerepareerd (alleen verzendkosten betaald bij opsturen).

Groeten,
Ton.
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Hoi Ton.
Deze vraag heb ik al eens gesteld bij zowel Märklin TD NL als in Göppingen.
In NL wil Keuterman het aankoopbewijs zien, dit mag ingevuld garantie certificaat of aankoopnota zijn.
Märklin Göppingen vraagt alleen de loc op te sturen en verder geen bewijs. (tot nu toe dus! O:-D)
Natuurlijk geeft Märklin wel aan dat het de voorkeur heeft om een ingevuld garantie certificaat bij aankoop te vragen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Ik denk dat Marklin heel goed weet adhv het nummer onderaan de loc wanneer die gemaakt is, wie die verkocht heeft, etc etc
Allez, ik zou dat toch verwachten.
Is een database waar Keuterman geen toegang tot zal hebben
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Ik denk dat ook wel dat Marklin aan de nummer onder de loc kan zien wanneer hij geproduceerd is, zoals bij een chassisnummer van een auto.
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Hoi AlbertJan,

Oke, dat is dan duidelijk.
Hoef je het inderdaad niet nogmaals te vragen.
Bedankt voor je antwoord.

Groeten,
Ton.
Re: Wat betekent het gedrukte nummer op Märklin garantiebewijs?
Citaat van: Jørg op donderdag 28 april 2016, 08:14:22
Ik denk dat ook wel dat Marklin aan de nummer onder de loc kan zien wanneer hij geproduceerd is, zoals bij een chassisnummer van een auto.

Voor wie het interesseert en de Duitse taal in woord en geschrift machtig is, hier enige uitleg over de Märklin serienummers op de draaistellen van de tractie-modellen.