Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Transformatoren koppelen.

Gestart door RobG maandag 18 april 2016, 07:45:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Transformatoren koppelen.
Beste trein vrienden,

Ik probeer mijn 70 VA trafo te koppelen (polariseren heet dat geloof ik) met mijn Marklin 30 VA trafo. Ik zal even uitleggen wat ik geprobeerd heb.
Ik heb beide trafo's aangesloten op het lichtnet. Ik gebruik een lampje waarvan ik de bruine draad op trafo A aansluit en de gele draad op trafo B.
Het lampje brand niet.
Nu draai ik één stekker om in het stopcontact en probeer het opnieuw en weer geen geluk.
Het lampje is goed want aansluiten op een trafo lukt wel.
Door mijn baan grote heb ik meerder trafo's nodig om te voeden en die wilde ik koppelen zodat mijn seinen en wissels niet via de trafo hoeven te lopen die de treinen aanstuurt en de intellibox.

Wie weet de oplossing?

Rob
Re: Transformatoren koppelen.
Ik zou het zo doen:



Gr, Ben.
Re: Transformatoren koppelen.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Transformatoren koppelen.
Ben,

Waar heb jij dat plaatje vandaan ?
Volgens mij klopt dat plaatje namelijk helemaal niet.
Je sluit de lamp 2x aan op de B-pin, die lamp gaat echt niet branden dan.

Tranfos koppelen is bad practice ! (tenminste, parallel - en bij regelbare transfos is het ook zeker geen goed idee)
Als je een grote baan hebt, dien je je baan in meerdere secties te verdelen, en elke sectie van een transfo te voorzien.
(of één transfo gebruiken voor al je seinen en wissels, en een andere transfo voor je treinen te laten rijden)

In principe kan je een transfo seriëel koppelen, alleen komt er dan geen 20V wisselstroom meer uit, maar 40V, en dan krijg je ineens rook uit je seinen enz ... Je geeft ze dan immers dubbel zoveel als ze aankunnen !
Parallel koppelen van transfos is nooit een goed idee, geen enkele transfo is 100% identiek, en bij de minste hapering krijgt één van de 2 transfos, het hele  verbruik te verwerken, met rampzalige gevolgen !

P.S. Electronica werkt op rook, grote componenten bevatten veel rook, kleine componenten bevatten weinig rook. Zodra de rook eruit is, werken de componenten niet meer, en nee, je kan ze niet bijvullen met rook !

Re: Transformatoren koppelen.
"Stel de regelknop van beide trafo's in op lage rijspanning...."
Honderdduizenden analoge rijders hebben deze werkwijze (met bevredigend gevolg) uitgevoerd.
Dit ter voorkoming van vonken bij het rijden van de ene stroomkring (trafo 1) in de volgende (gevoed door trafo 2).
Re: Transformatoren koppelen.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Transformatoren koppelen.
Hoi Wim,

Je zegt het zelf, van de ene stroomkring in de ander rijden, allebei gevoed door een transfo,
is nog héél wat anders dan die transfos parallel of seriëel te gaan koppelen !

groeten,
Kris
Re: Transformatoren koppelen.
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Transformatoren koppelen.
Hier nog de nodige informatie over het parallel koppelen van trafo's: http://www.ab-treinen.nl/Techniek/Transformator.htm
Re: Transformatoren koppelen.
Deze vraag is al eerder op het forum veelvuldig besproken.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=51350.msg903866#msg903866
Re: Transformatoren koppelen.
Heren,

De vraag gaat volgens mij helemaal niet over koppelen van transformatoren, maar over het in fase
aansluiten van 2 transformatoren.
Rob heeft het in de tekst wel over koppelen, maar uit zijn beschrijving begrijp ik dat hij dat niet bedoelt.
Re: Transformatoren koppelen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Transformatoren koppelen.
Citaat van: sn00zerman op maandag 18 april 2016, 10:09:58
Volgens mij klopt dat plaatje namelijk helemaal niet.

Dat lijkt mij sterk Kris: dezelfde afbeelding staat namelijk ook op de 3rail Wiki ...  ;)

Groeten,

Erik.
Re: Transformatoren koppelen.
Aliebengalie
gast

Re: Transformatoren koppelen.
Dit plaatje is toch alleen om fase gelijkheid aan te tonen , en niet om zo je baan aan te sluiten.
Hier word ook verder niet over gesproken.

Als het lampje niet brand , staan ze goed geschakeld , dus de stekkers zitten goed in het stopcontact.
Als je nu de 2 trafo's goed aan sluit op je 2 sectie's , krijg je geen vonk overslag als je v/d ene kring de andere binnen rijd.

Mvg: Alex
Re: Transformatoren koppelen.
Citaat van: sn00zerman op maandag 18 april 2016, 12:06:57
Hoi Wim,

Je zegt het zelf, van de ene stroomkring in de ander rijden, allebei gevoed door een transfo,
is nog héél wat anders dan die transfos parallel of seriëel te gaan koppelen !

groeten,
Kris
Héél juist. Doch de vraagsteller had 't over polariseren van trafo's... ;)
En jij trok de juistheid van de afbeelding, gepost door Ben, in twijfel. Vandaar mijn reactie.
Re: Transformatoren koppelen.
Bedankt allemaal het is wel gelukt.

Ik wil mijn 70 VA trafo alleen gebruiken voor mijn digitaal systeem en mijn treinen. Mijn wissels en seinen met de verlichting wil ik via een tweede trafo laten lopen om niet te veel verlies te hebben op de rijbaan voor de treinen.
Ik gebruik 24 wissels en 17 seinen met de nodige verlichting. Door de trafo's te koppelen of in fase te zetten gebruik ik wel de aarde van beide maar de gele draad naar de seinen en wissels van de 2e trafo. Hierdoor wordt de rijtrafo minder belast.
Het leek net allemaal te werken in eerste oogopslag.
Rob
Re: Transformatoren koppelen.
Super bedankt je plaatje heeft veel duidelijk gemaakt en het werkt. De 30 VA trafo vervangen voor een 80 VA en nu heb ik voor dit moment genoeg vermogen voor wissels, seinen de lampjes.
Bedankt !
Re: Transformatoren koppelen.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Transformatoren koppelen.
Citaat van: nobody op maandag 18 april 2016, 10:30:07
Honderdduizenden analoge rijders hebben deze werkwijze (met bevredigend gevolg) uitgevoerd.
Dit ter voorkoming van vonken bij het rijden van de ene stroomkring (trafo 1) in de volgende (gevoed door trafo 2).

Geheel en al juist, Wim. Ik was (reeds lang geleden het digitale-tijdperk betreden) één van de "honderdduizenden" die deze werkwijze met succes uitvoerde.  :D