Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos

Gestart door railfocus zondag 17 april 2016, 13:05:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos
Hallo Forumgenoten,

Een vraag over een zaak waar ik even niet uitkom: mijn baan wordt bestuurd door een Ecos 50200. Daar heb ik een aantal m83 decoders aan hangen. Bij mijn station komen twee banen via een meegebogen wissel bij elkaar. Bij het eind van die banen heb ik voor elk een 7041 sein staan. Niet het modernste materiaal, maar ik vind ze nu eenmaal mooi.
Nu wil ik ze zo schakelen dat als de één op groen staat, de ander gegarandeerd op rood staat. Logisch, zo voorkom je botsingen.
Vraag: hoe doe ik dat? Moet dat geregeld en opgeslagen worden in de Ecos of moet ik hiervoor de m83 decoder inschakelen (programmeren)?
Jullie antwoorden worden als altijd op hoge prijs gesteld!

Groet, Hugo (Railfocus)
Re: Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos
Misschien te simpel gedacht...
Zet ze beide op dezelfde decoderuitgang.
De ene groen op groen en rood op rood.
De ander groen op rood en rood op groen.

Groeten,
Ton.
Re: Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos
Hey Ton,

Da's niet te simpel gedacht nee, mijn vraag er achter is wel of een decoder de belasting van twee seinen over één uitgang kan hebben.

Verder briljante oplossing!

Gr. Fred.
Re: Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos
Hallo Yeoman en anderen,

Nee, is niet te simpel bedacht! Het werkt prima, de uitgangen van de decoder kunnen het prima hebben.
Er is alleen één maar: je kunt de seinen nooit meer allebei op rood hebben, en dat wil je soms wel.

Mijn vraag moet dus zijn: Hoe bereik je een gelijktijdige standswisseling van 2 seinen 7041, met de mogelijjkheid om beide seinen ook op rood te kunnen zetten?
Re: Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos
Wisselstraat aanmaken misschien een optie?
Re: Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos
Al eens met rijwegen geprobeerd? Dan kun je de ene schakelen naar groen en de andere naar rood. Misschien zelfs als voorwaarde geven dan indien nr. 1 op groen gaat nr. 2 op rood gaat.
Re: Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos
Bedankt Hera en Edwin, ik ga het vanavond proberen en zal jullie de vorderingen meedelen.
Groet, Railfocus
Re: Standswisseling bij seinen 7041 met Ecos
En inderdaad, met het aanmaken van wisselstraten kun je de stand van de seinen meenemen, waardoor je beide seinen op rood kunt krijgen. Dank voor het meedenken en mocht ik ooit iets voor jullie kunnen betekenen..........
Groet, Railfocus