Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Spelen met gips

Gestart door Treinknutselaar zaterdag 16 april 2016, 14:51:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Spelen met gips
Goedemiddag allen,

ondertussen ben ik bij de bouw van mijn modeltreinbaan aangeland bij de bouw van de eerste brug, ook een totaal nieuw terrein voor mij. Het wordt een stalen brug op pijlers, 108 cm lang, en op het hoogste punt komt deze ruim 20 cm boven de grond. De bedoeling is dat deze brug op mooie, natuurstenen pijlers komt te rusten. Tijd voor wat probeerseltjes....
Een collega vertelde dat hij voor de militaire dioramabouw gebruik maakt van siliconenmallen voor het maken van bakstenen muurtjes. Die had ik ook al in de modeltreinbouw voorbij zien komen, o.a. in een artikel in de MIBA (03/15)
Wat mij in dit artikel aansprak, was dat hier ook gelijk een set muurverven werd besproken.
Dus, een set mallen besteld, en een set Vallejo muurverf erbij.
In de volgende berichten zal ik jullie laten zien wat de resultaten tot dusver zijn.
Opmerkingen en tips zijn altijd welkom, daar dit voor mij totaal nieuw is (al moet ik heel eerlijk zeggen dat de eerste resultaten al boven verwachting zijn!)

Groeten,
Treinknutselaar
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Ik begin maar even met twee mallen, en ik zal stap voor stap laten zien wat ik uitgespookt heb:
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Als eerste heb ik (op aanraden van de fabrikant) de mallen in een handwarm sopje uitgespoeld, dit om de resten losmiddel uit de mallen te verwijderen.
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Vervolgens de mallen met een penseeltje met een lichte zeepoplossing ingesmeerd, dit om het 'lossen' van het gips uit de mal te vergemakkelijken.
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Gips aangemaakt, zodat het na een paar minuten dik, maar nog wel goed vloeibaar is.
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Hierna voorzichtig gaan gieten: als eerste de hoeken volgegoten, en als laatste het midden uitgevuld. Ik heb het gips ruim boven de mal zelf uitgegoten, dit corrigeer ik later weer.
Nog een tip: zorg voor een strakke, vlakke ondergrond, dit zal de 'rechtheid' van de gietvorm ten goede komen!
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Toen het tweede portie gips aangemaakt en gegoten, hierna kon ik gelijk m.b.v. een geodriehoek de eerste mal gladstrijken. Laat het afgeschoven gips rustig liggen, dit is droog even later veel makkelijker te verwijderen!
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Tweede mal natuurlijk dezelfde handelingen...
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Na een goed half uurtje zag ik het gips doffer worden, en was het afgestreken gips redelijk hard, dus voorzichtig de mallen aan de randen eerst losgemaakt om vervolgens de hele vorm uit te kunnen nemen. Zie hieronder de resultaten...
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Hierna meteen de mallen weer lauwwarm uitgespoeld. Denk eraan dat gips wat je door de afvoer spoelt in je afvoer nog kan 'binden' en dus verstoppingen kan veroorzaken!
De gietsels op een volledig vlakke ondergrond weggelegd om verder uit te harden.

Morgen wil ik beginnen met het verven van deze muurstukken, de resultaten zal ik ook weer als reactie's op dit topic posten. Ik houd jullie op de hoogte!
Reactie's en tips zijn altijd welkom, evenals vragen over de mallen e.d. zelf.

Knutelsze mensen!
Re: Spelen met gips
Jørg
gast

Re: Spelen met gips
Mooie gietstukjes gemaakt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Spelen met gips
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Spelen met gips
Citaat van: Treinknutselaar op zaterdag 16 april 2016, 15:24:33
Hierna meteen de mallen weer lauwwarm uitgespoeld. Denk eraan dat gips wat je door de afvoer spoelt in je afvoer nog kan 'binden' en dus verstoppingen kan veroorzaken!

Dus zorgen dat het niet de afvoer in gaat? Eventueel een (oude) afwasteil om het boven uit te spoelen?
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Bijvoorbeeld, ik spoel in een emmer, die ik buiten in een put leeg... Was overigens ook een tip van de fabrikant, dus niet mijn eigen inzicht!
Re: Spelen met gips
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Spelen met gips
doe ik ook steeds als ik met gips werk.Je kan ook reeds een pigmentkleur in je gips vermengen.Hoef je later niet zoveel verf te gebruiken.
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Aardig idee! Houd ik even in gedachten, bedankt!
Re: Spelen met gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spelen met gips
Nog een tip, ik zie in de muur diverse gaatjes welke zijn ontstaan door luchtbellen.
Na het gieten de lucht er uit kloppen, tik tegen de zijkanten van de mal of als ht kan aan de onderkant zo dat de lucht er uit kan.
Er zijn ook mogelijkheden voor een trilapparaat gemaakt van een oude el.tandenborstel.
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Ja, ik had die kleine gaatjes ook al ontdekt. Misschien moet ik m'n gips iets dunner maken, zodat luchtbellen er makkelijker uit kunnen. Aan de onderkant kloppen? met zo'n weke vorm weet ik niet of dat gaat lukken. Ik ga proberen de gaatjes met een kraspen eruit te krijgen na het drogen, zodat ook ieder gietsel uniek wordt. Gelukkig leent de geïmiteerde steensoort zich hier prima voor.
Bedankt voor de tips!
Re: Spelen met gips
Lid sinds: 2011

offline
Re: Spelen met gips
Luchtbellen kun je ook voorkomen door de eerste 5 mm gips met je vingers over de bodem wrijven. Luchtbellentjes willen dan opstijgen.
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Kijk, daar had ik nog niet aan gedacht! Top, merci!
Re: Spelen met gips
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spelen met gips
Klein filmpje over gieten met gips.

www.youtube.com/watch?v=P8ZRsQcJ1D4
Re: Spelen met gips
Treinknutselaar
gast

Re: Spelen met gips
Super! Zie dat ik m'n gips sowieso dikker had gemaakt dan in het filmpje. Spuiten met oude fles ook een goed idee.
Re: Spelen met gips
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Spelen met gips
Hallo ...Treinknutselaar,

Ik zie dat je de mallen gebruikt van Langmesser. Persoonlijk vind ik dat de betere mallen, heb met diverse merken gewerkt maar deze bevallen mij het beste.
Leuk dat je het zo uitgebreid beschrijft. Sucsez
Re: Spelen met gips
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spelen met gips
Hi Treinenknutselaar ?

Zelf gebruik ik na het gieten altijd een elektrische tandenborstel.
Werkt heel goed.
Er zijn ook andere vormen van trillende handvaten die zijn voor andere toepassing maar vast ook bruikbaar (Geen ervaring mee)  ;)

groet
Harald
Re: Spelen met gips
peterke33
gast

Re: Spelen met gips
Hoi treinknutselaar

Zelf gebruik ik de mallen spoorle ook heel goed, en gebruik meestal giet gips die droogt lekker snel.



Groeten

Peter
Re: Spelen met gips
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Spelen met gips
Luchtbellen in je mal opstaan door de oppervlakte spanning.
deze kun je weg nemen door een druppel afwasmiddel in je mal te smeren of door glassex in je mal te spuiten.
Dit zorgt dat je gips beter in je mal gaat vloeien.
Je zult zien dat luchtbellen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
En inderdaad tikken tegen de zijkant van je mal doet de luchtbellen ook stijgen.

Groet Rieske

Re: Spelen met gips
Jørg
gast

Re: Spelen met gips
Dus als ik het goed begrijp zijn de luchtbellen nadelig voor de sterkte van de gietvorm?
Re: Spelen met gips
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spelen met gips
Nee Jorg,

Als je inzoomt op de foto van die muur dan zie je allemaal "blaasjes"
Bij het gieten zatan daar dus belletjes en nu zit daar geen gips.
Met trillen of kloppen komen die belletjes aan de oppervlakte (da's dus de achterkant) en blijven dus niet aan de voorkant zitten.

groet
Harald
Re: Spelen met gips
Jørg
gast

Re: Spelen met gips
-Harald:
Ok dank je,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: