Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?

Gestart door KahnofDoen vrijdag 15 april 2016, 22:33:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Na heel veel gelezen te hebben in de afgelopen twee weken, moest het er dan toch van komen. Ik had besloten dat ik iets zelf wilde bouwen. Waarom? Eigenlijk heel erg simpel. Ik wilde toch weer eens met de hobby bezig zijn. Vanaf een jonge leeftijd heb ik treinen gehad. Ik ben ooit begonnen met een Lima trein (een V100 met plastic wagonnetjes) op mijn vierde jaar. Maar mam vond dat geen goed idee, want 240 (of was het toen nog 220?) volt voor zo'n klein gastje, dat was het toch niet. Dus werd gezocht naar iets dat op batterijen liep. Uiteindelijk werd dat Märklin Alpha (ja ja... de fantasie trein). Die had nog een oplaadbare trafo. Die trein, inmiddels 27 jaar oud, heb ik nog steeds. Mijn dochtertje is net drie en vindt het de mooiste trein die er is. Hij rijdt nog steeds...

Ik heb zelf helaas geen twee rechterhanden. Vanuit huis nooit mee gekregen, mijn vader was niet zo'n klusser. Dus moet je stap voor stap op zoek. Ooit zelf een huis gekocht, waar ik heb leren stucen (of mis ik een K?), tegelen, schilderen, wandjes plaatjes, plafonnetjes hangen enzovoorts enzovoorts. Al die jaren is de treinbaan niet van de zolder van mijn ouders gehaald. Wel kocht ik bijna elk jaar toch weer wat nieuws, omdat ik het niet kon laten. Zo is er een groene Piko hondenkop naar binnen gesjouwd, een 1200 serie met alles er op en er aan, een mobile station, een startset van Delta met ICE-2, een Plan V... tsja.

In het huidige huis is er wel plek voor de hobby, maar we blijven hier niet wonen. Waarschijnlijk ergens in de tweede helft van dit jaar zullen we een nieuw huis kopen. Ik zelf werk in Haarlem, bij de gemeente als projectleider, mijn vrouw werkt aan de Haagse Hogeschool. Dus we hebben de gedachte om in Hillegom te gaan kijken. Dat kan nog wel even aanlopen. Ook is er een tweede uk onderweg. Het eerste jaar van zo'n uk gooit je leven redelijk overhoop, dus ik ga er van uit dat ik niet heel veel meer tijd ga hebben dan nu. Maar... ik wil toch iets doen. Dus... iets dat niet veel ruimte kost, iets dat je makkelijk weg kan leggen, iets wat toch voldoening brengt en iets waarmee je kan dromen over grote banen in grote ruimtes (toch een tonnetje extra winnen in de staats, al werkt dat pensioenplan niet zo goed tot nu toe...).

We hebben een aantal huizen op het oog (gehad). Waaronder deze:

Let daarbij niet te veel op het beeld, het is een screenshot van google streetview. De rechter woning staat te koop. Dus waarom die niet namaken? Als Gerard (en anderen op dit forum) het doen, lijkt het allemaal zo simpel. Een opslag? Zo in elkaar gejast, een flat? Fluitje van een cent... nou... ehm... eerst hebben we maar het materiaal aangeschaft:



Ik ben een paar keer bij een knutselwinkel in Haarlem gaan kijken, in de binnenstad, vlakbij het werk. Maar toch heb ik dit online besteld. Eigenlijk tegen mijn gewoonte in (ja, ik bestel wel veel online, maar ik probeer toch echt de lokale middenstand te steunen). Maar de kartonplaten waren me iets te groot om met mijn dagelijkse treinreis mee te torsen.

Meteen maar aan de knutsel.



Als je goed kijkt, bestaat de voorgevel van het huis op de streetview foto uit drie delen. In het middendeel zijn er nog twee voorportalen waarbij de voordeuren wat terugvallen. Na het eerste snijwerk heb ik voor mijzelf wel bepaald dat die drie delen (die zie je dus op bovenstaande foto) prima zijn. Maar dat ik toch echt die voorportalen er niet in ga zetten. Dat wil ik graag doen als ik wat meer ervaren ben. Het blijkt ook dat 3mm karton toch wel erg dik is... misschien is 2mm beter om mee te werken.



De gevel, de benodigde tussenstukjes voor de terugval van de gevel en de zijmuren. Zelfs, als je bovenin kijkt, het dakje van de uitbouw en de achtergevel op de eerste verdieping. Inmiddels is ook de vloer boven de eerste etage gesneden, want daarbovenop moet dan weer een constructie komen die het dak kan gaan dragen.

Dat was genoeg voor gisterenavond. Vanavond had ik geluk, de (v)echtgenote is met een vriendin eten. Mijn kleine vriendin ligt al weer een poosje op bed. Dus kon papa weer met het stanleymes aan de haal. Dat gaat niet rap kan ik je vertellen.



Alleen al het inmeten zorgt voor de nodige hoofdbrekens, wat een gepriegel, wat een klein spul. Dat is wennen. Ik was vergeten dat half nul zo klein was. Waarom zijn we ooit van nul afgestapt? Oh ja... dan past die baan helemaal niet meer op je zolder!



Dan wordt het straks zoiets. Ik ben benieuwd, het zal nog wel wat uurtjes werk gaan kosten.



Ik heb wel al wat ideetjes voor de kozijnen. Doorzichtig stevig plastic is ook al in bezit. Maar de kozijnen zelf wil ik wel zelf priegelen. Het enige echt grote probleem is, ondanks mijn (wat dunne) metalen lineaal en rekenwerk (wat ik keer op keer extra nareken om zeker te weten dat ik goed zit) snij ik zo scheef als een &#^!. Dus ik ben heel benieuwd of onze 'droomwoning' eigenlijk een bouwval is waar een bouwtechnische rapportage een schokkende hoeveelheid problemen op werpt. Ik zie het al voor me 'Och meneer... die kier mag dan wel 30 cm zijn, hang er een gordijntje voor en u houdt de tocht wel buiten.' of 'Tsja... die muur stond waarschijnlijk bij de bouw al zo ver uit het lood.' of 'het is toch niet erg dat er geen enkel raam dezelfde grote heeft? Dat is uniek, dat heeft niemand!'. Ik heb nu al medelijden met de makelaar die het moet verkopen.

Ideeën en commentaar zijn altijd welkom (maar dus niet te veel over de schuinte van het snijden, daar ben ik zelf al zenuwachtig genoeg over). Overigens, grappen en grollen over Hendrik-Jan de lokale makelaar mogen ook worden toegevoegd.

Fijn weekend, tot de volgende update (als ik nou maar niet ergens de moed verlies).
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Nou... nog eentje dan voordat ik ook mijn mandje op zoek:

Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Kijk eens aan, het begin is er :thumbup:

Je maakt het jezelf overigens niet makkelijk als je het dak (met of zonder dakkapellen) na wil bouwen, en of het onmogelijk is gaan we vanzelf merken. Succes.
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Ik zat er over te denken om er een gewoon zadeldak van te maken. Dus wederom een kleine aanpassing. Omdat de schuin weglopende zijdelen inderdaad meer werk op zullen leveren. De achtergevel wordt ook nog wel een uitdaging... en waarschijnlijk moet het blokje in de toekomst ver achteraan de baan worden gezet, zodat je het schuine snijwerk niet zo goed ziet.
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Kijk eerst maar eens hoe het afloopt en bepaal dan de plaats op de baan, misschien valt het allemaal nogal mee.
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Dag Duncan.
Vrijwel alles wat je voor het eerst doet valt eerst wat tegen.
Maar met wat geduld, ervaring op doen en veel vragen (of kijken) kunnen de meesten best een mooi resultaat verkrijgen.

De platen van 3 mm dikte is lastig te bewerken, je kunt beter met dunnere beginnen omdat dat véél makkelijker snijdt.
Daarbij zijn er ook kant en klare platen baksteen en dakpannen te koop, hierbij is het resultaat al snel te zien en ook deze zijn redelijk eenvoudig te bewerken.
Ramen, deuren, dakgoten enz. zijn ook allemaal in diverse sets te koop en later altijd weer te gebruiken voor andere bouwwerken of restauratie.

Maar indien je echt alles zelf wilt maken kijk dan eens in de topics van zelfbouwers op ons forum.
Hier worden prachtige gebouwen gepresenteerd en vaak ook voorzien van allerlei tips en adviezen.

Veel plezier en succes met de bouw van deze prachtige 2-onder-1-kap woning.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
AlbertJan,

Dank voor de bemoedigende woorden. Ik heb vannacht een alternatief bedacht wat ik hopelijk dit weekend uit kan proberen. Ik heb de materialen wel al in huis (stay tuned).

Groet,

Duncan
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Ik ben volledig opnieuw gestart. Dit keer met een bouwpakketje van Hollandscale in de hand gekeken naar de juist verhoudingen, de juiste afmetingen en wat dies meer zij. Vervolgens de hele zwik meegenomen naar de mancave (de garage met werkbank) en alles opnieuw uitgetekend. Dit keer met een figuurzaag aan de slag gegaan. Het resultaat is een verbetering ten opzichte van de eerste poging. Vrijdag op zaterdag lag ik 's nachts naar het plafond te staren. Het snijden was me vies tegen gevallen. Het materiaal is behoorlijk dik; dus waarom het niet als hout behandelen?

Het resultaat nu is in ieder geval recht (zo goed als tenminste). Hier en daar zijn de randen wat rafelig, daar moet ik denk ik nog maar een keer met een mes langs, dat ga ik eerst op een proefstukje maar uittesten... maar het is een beter resultaat.

Het nieuwe tekenwerk:




En dan staat er ineens een structuur:






Alle plaatjes tesamen:



Want ja, de voorkant bestaat straks toch nog uit drie delen. Hoe ik dat ooit met het dak ga oplossen zie ik wel... misschien toch een plat dak? 
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Als je weer gaat snijden,pak dan zo een afbreek mesje of een scapelmesje.
Die zijn veel beter te sturen als een groot log stanley mes.

Fijn dat je hulp van de kaboutertjes kreeg.  O:-D (ik weet opeens waar die scheve lijnen vandaan komen. >:-D )

Succes

Mvg,Robin
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Hey Robin,

Ik zal eens kijken of ik een scalpelmesje kan bestellen ergens. Dat wordt nog even zoeken.

En tsja, die kabourtertjes hé. Dat was het eerste voorhanden om de boel te laten steunen  ;)

Ik zal denk ik volgend weekend verder gaan. Naar aanleiding van het commentaar van Gerard denk ik wel dat ik het schuine dak maar even achterwege laat. Gewoon een plat dak er op. Ik zal ook nog eens moeten bestuderen hoe ik nu de kozijnen aan pak. Ik heb hele dunne tie-wrapjes die ik als kozijn kan gebruiken, ik moet dan alleen nog een tussenbalk aanbrengen. Daar maken we eerst maar een proefstukje van denk ik zo.

Groet,

Duncan
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Bij de knutselzaak hebben ze wel een stapel achting mesje.

Bij Bahco in velsen kun je het mesje bestellen.   https://www.baco-army-goods.nl/medisch.html?p=2

Kozijnstripjes kun je eventueel maken van een styreenstripje van evergreen. Bij de treinenman in vele maten te koop.
Of gefabriceerde van bv. auhagen gebruiken. ( maar dan is het geen zelfbouw meer. )
Tips voor kozijnen staan hier nog.  http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Huizen
Moet je wel even doorklikken net onder de huizen.


Daken kun je de maat bereken op de volgende site.  http://www.apud.it/calcolotetto.asp
Ik zou een dak gewoon proberen. Terug vallen op een plat dak kan altijd nog.

Je bent nu opnieuw begonnen. Bouw deze af. Eventueel als experimenteer model,en begin daarna gewoon opnieuw om een heel strak huis neer te zetten.

Je hebt gewoon ervaring en routine nodig. Ik gooi ook regelmatig iets weg wat na een week niet meer aan de eisen voldoet omdat alles erna gemaakt opeens veel mooier is geworden.

Mvg Robin
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Alle begin is moeilijk, of is dit voor mij onmogelijk?
Dag Duncan.

Dapper dat je gelijk met een relatief moeilijk gebouw begint met Scratch Built :thumbup:

Ik gebruik ook 3mm grijs karton om muren voor de bouwwerken van te maken.
Echter, om deze te snijden zou ik geen scalp-mesje gebruiken, maar een klein
afbreekmesje: vooral wanneer je onervaren bent en enige druk zet breken deze
vrij gemakkelijk met alle nare gevolgen van dien.

De afbreekmesjes kunnen wat meer kracht aan en voor het dikke grijze karton
is het devies meerdere malen de snede maken en niet te diep in eens, want dan
ga je scheef snijden (laat het mes zijn werk doen en 'ververs' deze op tijd opdat
je telkens met een scherp mes snijdt).

voor de dakdelen: maak eerst mallen van papier! Wanneer de juiste afmeting
en vorm daarmee zijn bepaald is het eenvoudiger om deze daarna uit karton
te snijden met behulp van de gemaakte mallen.

Groeten,

Erik.