Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

analoge baan

Gestart door M@@rten vrijdag 15 april 2016, 19:39:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoge baan
Lid sinds: 2008

lok 1131

offline
analoge baan
Ik heb per direct mijn modelspoorbaan weer geanalogiseerd. Ik ben er klaar mee met MS2. Kan ik mijn baan gaan slopen omdat de MS2 elke keer weer in 'stop' stand gaat. Overbelasting of storing, het kan van alles zijn. lang aan het zoeken geweest, maar nu niet meer. De hele set staat te koop op MP.
Re: analoge baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: analoge baan
Jammer Maarten, maar het "Old Skool Rijden" heeft ook zijn charmes.

Ben alleen benieuwd hoe je die krokodil analoog gaat laten rijden ;)

Veel plezier met je baan. :arrow: :thumbup:
Re: analoge baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: analoge baan
Mooi zo'n m-railbaan. Heb je misschien een baanplan?
Re: analoge baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: analoge baan
Dag Maarten.

Back to Old Skool ... wat zul je een geld en frustraties besparen!  ;)
Digitaal is in deze dus niet zaligmakend. Succes met de verkoop :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: analoge baan
Lid sinds: 2015

offline
Re: analoge baan
Hallo, analoge rijders,
ik ben er zelf ook nog niet uit of ik overstap (herstart) op digitaal. Het boeit me wel enorm, maar ik stel me de vraag of er gezien de technologische ontwikkelingen de laatst jaren niet meer mogelijkheden zijn om analoog te rijden. Dus meer dan spanning op de rails zetten, en wachen tot de lok aanzet, en dat is het dan; Is er geen tussenweg, iemand links naar andere mogelijkheden? Of bestaan die topics al op het forum? Er moet toch een mogelijkheid zijn deze hobby betaalbaar te houden?
Leopold
Re: analoge baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge baan
Elke aanpak heeft een prijs. Als een trein ergens moet stoppen, en je doet dat analoog, dan neem je daarvoor een electronisch relais; dat is relatief het goedkoopst. Maar als je veel treinen hebt, dus (als ze allemaal tegelijk moeten kunnen rijden) veel stopplaatsen, dan loopt dat toch op.
Als je het maximum eruit wil halen, althans analoog, dan zit je vast aan een bloksysteem, en aan stevig wat trafo's en stroomkringen. Als je dat bloksysteem met relais doet, dan heb je er onaardig wat nodig. Je kunt het ook met IC's doen (nog goedkoper), maar dan moet je het nodige weten van electronica.

En op dat moment, dus veel treinen, veel rails, veel stopplaatsen, zijn er andere zaken het overwegen waard.
Kijk je weer naar het geld, dan is het goedkoopst om te werken met bezetmelders en een PC met Koploper-software. Uiteraard koop je die bezetmelders niet bij Tante M.

Kijk je naar het werk van de analoge, zelfgebouwde schakelingen, dan zijn digitale modules goedkoper, sneller in te zetten, en makkelijker door te verkopen dan zelfbouw.  Daar komt bij dat relais steeds duurder worden, en moeilijker te koop zijn (behalve dan rechtstreeks bij alibaba, natuurlijk).

Halffabrikaten (zoals een licht reflector, t.b.v. een lichtsluis, arduino apparaten) zijn relatief spotgoedkoop op dit moment, en voor zover ik het kan beoordelen zit daar gerecyclede hardware in, niveautje 16-bits chips).
Zodra je in dat soort oplossingen stapt, moet je of ervaring hebben met electronica, of kunnen programmeren, of allebei, dus voor veel hobbyisten een station te ver.

Het leuke van old scool analoog is dat je alles stapsgewijs kunt uitbreiden, tot je op een punt komt dat je zegt, en nu wil ik het "digitaliseren". Dat betekent dan wel dubbel investeren, eerst in de oude hardware, en daarna in nieuwere verouderde hardware. Het leuke aan old scool is dat omdat je in kleine stapjes kunt gaan, je ook de portemonnee beschermt. Je kunt b.v. maar 4 loks op de baan zetten, omdat je niet meer stopplaatsen kun of wilt betalen.

Digitaal gaat in menig opzicht uit van de andere kant: een totaalconcept, en dat betekent een diepte investering doen lang voordat je er rijp voor bent. Tante M* wil dan meteen graag dat je haar systeem neemt, maar waarom zou je? Iedereen heeft wel ergens een PC, dus je begint daarmee, met wat je al hebt.

En voor die PC heb je minimaal 3 dingen nodig: een fysieke interface, een bezetmeld systeem, en een OC32-kaart. Als je kijkt in de rubriek Verkoop Overige, dan zie je dat er iemand een OM32 aan biedt, en iemand anders een HSI-88. Dat is de absolute basis, en daarna loopt het snel op met wat rosoft bezetmelders, en zo. Toch is dat goedkoper dan de analoge aanpak, vandaag de dag.
Wat je meer uitgeeft aan digitale bezetmelding, raak je analoog meer kwijt aan de opslag van de meldingen, en de logica van de samenhang. Wat je digitaal meer uitgeeft aan een OM32 of OC32, geef je analoog meer uit aan monostabiele relais. Qua geld is het lood om oud ijzer, tenzij je de verlangens weet te beperken.

Dus, als je op je centen moet letten, is de PC-aanpak een serieuze overweging. Analoog en digitaal kan ook samen op Koploper (en iTrain, en nog wat systemen), maar ga er rustig vanuit dat mixen altijd duurder is dan of...of..

Ik rijd zelf met twee Kleinbahn trafo's. DC-voeding, op 3-rail. En analoog geschakeld naar keus als 2-rail.
Waarom Kleinbahn: op de beurs vroeger 20 gulden, tegenwoordig 20 euro. Nieuw 110 ?.
Waarom Kleinbahn? Niet om de prijs, maar om de electronica. Het is een pulserende trafo waarmee je heel traag kunt optrekken. Waarom twee? Omdat ze dan in een soort Z-schaltung kunnen staan. D.w.z. dat de ene trafo de trein bergop aanstuurt, en de andere bergaf (en omschakelen voor DC-voertuigen) gaat dus via een bistabiel relais dat schakelt tussen beide trafo's  (AC loks krijgen met een monostabiel relais een shot van 24 v, geleverd door een stekkertrafo). En die twee relais worden aangestuurd door het 2-rail/3-rail relais, een bistabiel relais voor het treintype (AC-DC). In stations hanteer ik overigens soms gescheiden stroomkringen.

Hoe je het doet, maakt iedereen zelf uit. Je zoekt een manier die doet wat jij wilt dat er gebeurt.

Hoe zit dat met die bruine krokodil, is dat een model met een decoder? En wat gebeurt er als je die decoder op analoog zet?




Re: analoge baan
FredMa
gast

Re: analoge baan
Citaat van: Jan22 op dinsdag 19 april 2016, 02:54:37
Hoe zit dat met die bruine krokodil, is dat een model met een decoder? En wat gebeurt er als je die decoder op analoog zet?
Dat zat ik mij nu ook al heel de tijd af te vragen, waarom zou die niet analoog kunnen rijden? De opmerking, of waar ze op slaat, ontgaat mij compleet...
Re: analoge baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: analoge baan
Zelf had ik deze opmerking al geplaatst.

Citaat van: ceess op vrijdag 15 april 2016, 19:55:04
Ben alleen benieuwd hoe je die krokodil analoog gaat laten rijden ;)

Omdat ik meende gezien te hebben dat de bruine krokodil wel erg sterkt lijkt op die van het "merk Atlas"
Dat is een statisch model, ombouw is dus wat lastig. :D
Zelf heb ik deze ook en hij ziet er voor die ? 4,95 die ik ervoor heb betaald, zeer goed uit. :P
Re: analoge baan
FredMa
gast

Re: analoge baan
Als het een Atlas is (ik herken die alleen als ze op een plankje staan) wordt het inderdaad moeilijk... alhoewel de omschakeling van digitaal naar analoog er nu ook niet direct zal door gehinderd worden  ;)
Re: analoge baan
Lid sinds: 2008

lok 1131

offline
Re: analoge baan
Die krokodil is een 'staand' locomotief. Een uitgave van Editions Atlas. Met die serie ben ik gestopt, valt erg tegen voor die prijs.
Re: analoge baan
Lid sinds: 2008

lok 1131

offline
Re: analoge baan
Overigens ben ik weer 'digital'. Ik heb op MP een 'Control Unit' 6021 gescoord. En naar tevredenheid.
Re: analoge baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: analoge baan
Analoog? Heerlijk, ik verlang er naar. Ik ben bezig een baan te ontwerpen, analoog. Met relais, reed-schakelaars en IC's. Alles bekende houtje-touwtje-techniek die ik snap en die ik kan overzien. Niks mis mee toch? Ik heb de laatste jaren het een en ander bij elkaar gesprokkeld, en 24Volt relais hoeven dan helemaal niet duur te zijn.
Re: analoge baan
hajoscho
gast

Re: analoge baan

Hallo,

analoog is mooi.       :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: analoge baan
FIREMaster
gast

Re: analoge baan
ik ben een beginner op treinengebied
maar ik wil, met het oog op wat ik heb, analoog gaan rijden.
ik heb her en der spullen op gekocht en bezit een 15 trafo's en best wel wat M-rail.
dus ben erg benieuwd wanneer en of ik digitaal wil gaan rijden.
Dit kan toch gewoon op M-rail????
Hendrik Jan
Re: analoge baan
-Hendrik:
Je kan zeker digitaal op M-rails rijden mits dat de loc's voorzien worden van een decoder, en je een digitale centrale aanschaft, er zijn er van verschillende merken en diverse prijzen, Breng een een bezoekje aan HIP in Werkendam daar staan al die centrales en die mensen zullen je graag verder helpen in de digitale wereld.
Re: analoge baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge baan
Voor mijn gevoel is digitaal het tussen plaatsen van een extra laag tussen signaal en wat ermee te doen, opdat je adressen kunt toevoegen aan signalen, en adressen kunt toevoegen aan handelingen.
Stel je gebruikt nu een schakelrail die rechtstreeks een wissel omlegt (of een sein). Dan ga je digitaal door enerzijds het signaal (van de schakelrail) af te vangen (S88-aanpak) en anderzijds de wissel om te zetten met behulp van een monostabiel relais (voorzien van een adres).
Die tussenlaag bestaat dus uit 2 lagen: de signaal laag en de handelingen laag.

Als je overweegt om op termijn digitaal te gaan, maar nu nog analoog met relais wilt werken, kijk dan eens rond bij http://www.digital-bahn.de/eigenbau.htm

en meer gericht bij http://www.digital-bahn.de/bau_relais/relais8-s.htm

Want als je met relais-decoders schakelt, dan ben je beter voorbereid op een eventuele overstap; je relais zijn dan alvast te voorzien van een adres.