Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen

Gestart door sitmark vrijdag 03 juni 2016, 23:08:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Ik ben een beetje aan het spelen geraakt met een arduino en een rc esc op die met 12V DC met een oud 3000 locje doet rijden. (die eigenlijk een AC loco is, niet omgebouwd)
Nu gaat hij wel mooi vooruit, alleen omkeren lukt me nog niet.
Ik vraag me af of het met een 20V DC stroomstoot (van x?? seconden) ook omkeert?

Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Beste Sitmark,

Ja hoor dat lukt met een puls van "X" volt, ik heb het heel vroeger gedaan met impuls breedband gemoduleerde gelijkspanning baan en liep tegen hetzelfde probleem op, een puls van iets in de buurt van 20 volt schakelde het relais.

Het enige wat je moet doen is de 12 volt uitgang beschermen met of een keuzeschakelaar "schakelen of rijden" of een diode.

Groet, Anne W
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Beste Anne,

Inderdaad, wanneer ik 23V op de sporen zet hoor ik mooi een klik en gaat hij daarna de andere richting uit.
Fijn om te ontdekken dat een standaard oud AC locje perfect met DC PWM en reverse met DC aangestuurd kan worden.


groeten,

S
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Grappig dat het met een lager voltage ook lukt. Ik neem er 24 vDC voor, en ging er standaard van uit dat het in ieder geval 24 volt moest zijn. Nee dus.
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Bijgevoegd het filmpje van het resultaat.
Met de ESC stuur ik de PWM DC aan.
De BEC in de ESC zorgt voor de 5V voor de arduino.
Een tweede 3s lipo zorgt voor de hogere voltage (step-up is onderweg)
de relais zorgen voor de schakeling van de stroom vanuit de esc of die voor de stroomkering.
adhv de shift registers zou ik dan een hele baan kunnen controleren...
dat is het plan toch,stap per stap :)

https://we.tl/GHgzWG7B8q
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Ik was wel benieuwd naar het filmpje, als je op de link klikt kom je bij we transfer  uit en kun je hem downloaden.

Het is makkelijker om filmpjes op YouTube te zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
En de link is maar beperkte tijd geldig.
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Altijd weer leuk om te zien dat het werkt.
Ik stuur alle treinen aan met DC (PWM) en dat werkt.
Bij 3-rail treinen schakel ik de rijrichting om via relais, gevoed uit een dedicated stekkertrafo.
Want de loc aanpassen, daar ben ik niet voor.

Dit idee is misschien wel beter. Want je kunt het met arduino.

Slopuh
Als je kijkt naar de functie van het relais in AC-locs, dan zie je eigenlijk dat zo'n relais bij piekspanning de polen verwisselt. Oftewel eigenlijk is zo'n AC-motor gewoon een DC-motor met een rijrichting-schakeling eromheen. Dus, als je het relais er tussenuit sloopt, verandert de loc van richting als je de + en - verwisselt.

En dat maakt dat ik me wel eens afvraag wat nou eigenlijk de meerwaarde is bij DC-rijden van zo'n piekspanning-omschakelaar? Het antwoord is wellicht: de analoge keerlus (en alles wat daarmee samenhangt).



Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
OK, klinkt voor de hand liggend, dat verklaart waarom mensen hun locs moeten ombouwen voordat ze die kunnen digitaliseren.  En waarom analoog-rijders soms dioden in hun locs plaatsen om ze op dc te laten rijden.
Het verklaart ook waarom locs vaak de ene kant op sneller rijden dan de andere kant op.
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Jan,

Voor de duidelijkheid:
Een ouderwetse Märklinloc heeft een Allstrom-motor; die werkt zowel op gelijk- als op wisselspanning.

De rijrichting verandert omdat de stroomrichting door de veldspoel omgedraaid wordt door het relais.
Hiervoor zijn 2 tegengesteld gewikkelde spoelen en één relais wisselcontact aanwezig.

Ook is precies het zelfde mogelijk om slechts 1 spoel, maar wel 2 relais-wisselcontacten te gebruiken omdat de spoel anders om geschakeld moet worden.
Ik bedoel dus de twee aansluitingen met elkaar verwisselen.

Het omkeren van de rijrichting gebeurt doordat de noord- en zuidpool van de veldspoel verwisseld worden en het anker hierdoor in de andere richting wordt aangedreven.
De motor draait ook op wisselspanning omdat dan alle noord- en zuidpolen (nu ook die in het anker optreden) telkens verwisseld worden waardoor het anker steeds in dezelfde richting wordt aangedreven. 

grv Huub
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Dus, als ik jullie allebei goed begrijp dan heeft het rijrichting-omschakel-relais twee tegengesteld gewikkelde spoelen, en de veldmagneet heeft een wikkeling die het anker aan het draaien brengt.
Dat relais spreekt aan bij een spanning van 20 Volt of meer.

De positie van noord en zuid wordt ingesteld door het omschakelrelais.
Het relais verwisselt per schakelbeurt de noord- en de zuidpool van de veldspoel.

Bij  DC-spanning bepaalt de veldspoel in welke richting het anker draait, tussen noord- en zuidpool. 
Bij  AC-spanning is de uitleg iets complexer omdat de polen voortdurend wisselen.

Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Nee, J-W, je hebt het nog niet begrepen. Lees de post van Huub nog eens aandachtig door. ;)
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Citaat van: Jan22 op zaterdag 04 juni 2016, 23:59:47
Grappig dat het met een lager voltage ook lukt. Ik neem er 24 vDC voor, en ging er standaard van uit dat het in ieder geval 24 volt moest zijn. Nee dus.

Een spoel is voor een gelijkspanning een kortsluiting. De stroom door de spoel zal dus heel groot zijn. Spanning is dan "minder" van belang. Doe dit niet te lang anders heb je een mooie rookgenerator in de loc. Alleen keren zal dan wat lastiger worden.  >:-D
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Citaat van: robbie103 op maandag 13 juni 2016, 17:03:50
Citaat van: Jan22 op maandag 13 juni 2016, 12:15:34
de functie van het relais in AC-locs, dan zie je eigenlijk dat zo'n relais bij piekspanning de polen verwisselt. Oftewel eigenlijk is zo'n AC-motor gewoon een DC-motor met een rijrichting-schakeling eromheen. Dus, als je het relais er tussenuit sloopt, verandert de loc van richting als je de + en - verwisselt.



Zo werkt het dus niet. De AC motor werkt met twee verschillend gewikkelde spoelen om een magnetisch veld op te wekken, Afhankelijk van welke spoel stroom krijgt wordt de rijrichting bepaald.

Let wel, bij de DC modellen (Hamo), is er geen veldmagneetspoel maar een veldmagneet. De spanning naar/door de motor wordt bepaald door diodes en dus de rijrichting.  ;)
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Citaat van: Jan22 op dinsdag 14 juni 2016, 13:53:04
Dus, als ik jullie allebei goed begrijp dan heeft het rijrichting-omschakel-relais twee tegengesteld gewikkelde spoelen, en de veldmagneet heeft een wikkeling die het anker aan het draaien brengt.

Sorry, heb ik niet duidelijk genoeg omschreven.........
Het relais heeft 1 spoel en de veldwikkeling heeft er 2.
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Kennelijk wil de vragensteller gebruik maken van gelijkstroom, maar met behoud van het omschakelrelais. Dat kan hebben we al gezien. Het maakt de oude allstrommotor en het omschakelrelais niet uit. De werking blijft hetzelfde. Het relais schakelt de stroom naar de ene of de andere veldwikkeling en dat bepaalt de rijrichting.

Vroeger waren er nog vrij veel mensen die met gelijkstroom hun Märklinbaan aanstuurden, juist omdat ze van het omschakelrelais afwilden. De motor moet dan van rijrichting veranderen door het ompolen van de gelijkspaning van de rijtrafo.
Dat kan met twee diodes, telkens eentje in serie met een veldwikkeling en dan tegengesteld geplaatst. Afhankelijk van de polariteit van de rijtrafo wordt dan de ene of de andere veldwikkeling aangesproken en dat bepaalt weer de rijrichting.
Met een Hamomagneet, zoals Olav beschrijft, verandert de motor in een zuivere gelijkstroommotor die van zichzelf al correct eageert op ompolen. Daar zijn dan geen diodes in de loc meer voor nodig.
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin H0 3-rail ac met dc van richting doen wijzigen
Citaat van: huub op dinsdag 14 juni 2016, 14:31:42
Het relais heeft 1 spoel en de veldwikkeling heeft er 2.
Sorry dat ik het verkeerd begreep. Ik dacht dat het vroeger duidelijk stond uitgelegd in de 3-rail wiki, maar ik kon er nergens wat van terugvinden.  Laatst had ik zo'n bargain-loc open gemaakt, hield de krokodillen klemmen aan de veldwikkeling (dacht ik, in ieder geval niet aan het defect afgestelde relais), en verbaasde me over de rijrichting. Maar er zijn dus twee veldwikkelingen. Als ik weer eens tijd heb, zal ik het gedrag nog eens testen.