Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  analoge baan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: analoge baan  (gelezen 4611 keer)

M@@rten

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • lok 1131
analoge baan
« Gepost op: vrijdag 15 april 2016, 19:39:07 »

Ik heb per direct mijn modelspoorbaan weer geanalogiseerd. Ik ben er klaar mee met MS2. Kan ik mijn baan gaan slopen omdat de MS2 elke keer weer in 'stop' stand gaat. Overbelasting of storing, het kan van alles zijn. lang aan het zoeken geweest, maar nu niet meer. De hele set staat te koop op MP.
Gelogd
mjb

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: analoge baan
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 april 2016, 19:55:04 »

Jammer Maarten, maar het "Old Skool Rijden" heeft ook zijn charmes.

Ben alleen benieuwd hoe je die krokodil analoog gaat laten rijden ;)

Veel plezier met je baan. :arrow: :thumbup:
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

wimpie

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: analoge baan
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 09:38:46 »

Mooi zo'n m-railbaan. Heb je misschien een baanplan?
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: analoge baan
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 10:45:30 »

Dag Maarten.

Back to Old Skool ... wat zul je een geld en frustraties besparen!  ;)
Digitaal is in deze dus niet zaligmakend. Succes met de verkoop :thumbup:

Groeten,

Erik.
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

lmou

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: analoge baan
« Reactie #4 Gepost op: zondag 17 april 2016, 14:00:25 »

Hallo, analoge rijders,
ik ben er zelf ook nog niet uit of ik overstap (herstart) op digitaal. Het boeit me wel enorm, maar ik stel me de vraag of er gezien de technologische ontwikkelingen de laatst jaren niet meer mogelijkheden zijn om analoog te rijden. Dus meer dan spanning op de rails zetten, en wachen tot de lok aanzet, en dat is het dan; Is er geen tussenweg, iemand links naar andere mogelijkheden? Of bestaan die topics al op het forum? Er moet toch een mogelijkheid zijn deze hobby betaalbaar te houden?
Leopold
Gelogd
Leopold

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: analoge baan
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 19 april 2016, 02:54:37 »

Elke aanpak heeft een prijs. Als een trein ergens moet stoppen, en je doet dat analoog, dan neem je daarvoor een electronisch relais; dat is relatief het goedkoopst. Maar als je veel treinen hebt, dus (als ze allemaal tegelijk moeten kunnen rijden) veel stopplaatsen, dan loopt dat toch op.
Als je het maximum eruit wil halen, althans analoog, dan zit je vast aan een bloksysteem, en aan stevig wat trafo's en stroomkringen. Als je dat bloksysteem met relais doet, dan heb je er onaardig wat nodig. Je kunt het ook met IC's doen (nog goedkoper), maar dan moet je het nodige weten van electronica.

En op dat moment, dus veel treinen, veel rails, veel stopplaatsen, zijn er andere zaken het overwegen waard.
Kijk je weer naar het geld, dan is het goedkoopst om te werken met bezetmelders en een PC met Koploper-software. Uiteraard koop je die bezetmelders niet bij Tante M.

Kijk je naar het werk van de analoge, zelfgebouwde schakelingen, dan zijn digitale modules goedkoper, sneller in te zetten, en makkelijker door te verkopen dan zelfbouw.  Daar komt bij dat relais steeds duurder worden, en moeilijker te koop zijn (behalve dan rechtstreeks bij alibaba, natuurlijk).

Halffabrikaten (zoals een licht reflector, t.b.v. een lichtsluis, arduino apparaten) zijn relatief spotgoedkoop op dit moment, en voor zover ik het kan beoordelen zit daar gerecyclede hardware in, niveautje 16-bits chips).
Zodra je in dat soort oplossingen stapt, moet je of ervaring hebben met electronica, of kunnen programmeren, of allebei, dus voor veel hobbyisten een station te ver.

Het leuke van old scool analoog is dat je alles stapsgewijs kunt uitbreiden, tot je op een punt komt dat je zegt, en nu wil ik het "digitaliseren". Dat betekent dan wel dubbel investeren, eerst in de oude hardware, en daarna in nieuwere verouderde hardware. Het leuke aan old scool is dat omdat je in kleine stapjes kunt gaan, je ook de portemonnee beschermt. Je kunt b.v. maar 4 loks op de baan zetten, omdat je niet meer stopplaatsen kun of wilt betalen.

Digitaal gaat in menig opzicht uit van de andere kant: een totaalconcept, en dat betekent een diepte investering doen lang voordat je er rijp voor bent. Tante M* wil dan meteen graag dat je haar systeem neemt, maar waarom zou je? Iedereen heeft wel ergens een PC, dus je begint daarmee, met wat je al hebt.

En voor die PC heb je minimaal 3 dingen nodig: een fysieke interface, een bezetmeld systeem, en een OC32-kaart. Als je kijkt in de rubriek Verkoop Overige, dan zie je dat er iemand een OM32 aan biedt, en iemand anders een HSI-88. Dat is de absolute basis, en daarna loopt het snel op met wat rosoft bezetmelders, en zo. Toch is dat goedkoper dan de analoge aanpak, vandaag de dag.
Wat je meer uitgeeft aan digitale bezetmelding, raak je analoog meer kwijt aan de opslag van de meldingen, en de logica van de samenhang. Wat je digitaal meer uitgeeft aan een OM32 of OC32, geef je analoog meer uit aan monostabiele relais. Qua geld is het lood om oud ijzer, tenzij je de verlangens weet te beperken.

Dus, als je op je centen moet letten, is de PC-aanpak een serieuze overweging. Analoog en digitaal kan ook samen op Koploper (en iTrain, en nog wat systemen), maar ga er rustig vanuit dat mixen altijd duurder is dan of...of..

Ik rijd zelf met twee Kleinbahn trafo's. DC-voeding, op 3-rail. En analoog geschakeld naar keus als 2-rail.
Waarom Kleinbahn: op de beurs vroeger 20 gulden, tegenwoordig 20 euro. Nieuw 110 €.
Waarom Kleinbahn? Niet om de prijs, maar om de electronica. Het is een pulserende trafo waarmee je heel traag kunt optrekken. Waarom twee? Omdat ze dan in een soort Z-schaltung kunnen staan. D.w.z. dat de ene trafo de trein bergop aanstuurt, en de andere bergaf (en omschakelen voor DC-voertuigen) gaat dus via een bistabiel relais dat schakelt tussen beide trafo's  (AC loks krijgen met een monostabiel relais een shot van 24 v, geleverd door een stekkertrafo). En die twee relais worden aangestuurd door het 2-rail/3-rail relais, een bistabiel relais voor het treintype (AC-DC). In stations hanteer ik overigens soms gescheiden stroomkringen.

Hoe je het doet, maakt iedereen zelf uit. Je zoekt een manier die doet wat jij wilt dat er gebeurt.

Hoe zit dat met die bruine krokodil, is dat een model met een decoder? En wat gebeurt er als je die decoder op analoog zet?




« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 april 2016, 03:07:38 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

FredMa

  • Gast
Re: analoge baan
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 19 april 2016, 08:14:31 »

Hoe zit dat met die bruine krokodil, is dat een model met een decoder? En wat gebeurt er als je die decoder op analoog zet?
Dat zat ik mij nu ook al heel de tijd af te vragen, waarom zou die niet analoog kunnen rijden? De opmerking, of waar ze op slaat, ontgaat mij compleet...
Gelogd

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: analoge baan
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 19 april 2016, 11:29:24 »

Zelf had ik deze opmerking al geplaatst.

Ben alleen benieuwd hoe je die krokodil analoog gaat laten rijden ;)

Omdat ik meende gezien te hebben dat de bruine krokodil wel erg sterkt lijkt op die van het "merk Atlas"
Dat is een statisch model, ombouw is dus wat lastig. :D
Zelf heb ik deze ook en hij ziet er voor die € 4,95 die ik ervoor heb betaald, zeer goed uit. :P
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

FredMa

  • Gast
Re: analoge baan
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 19 april 2016, 12:15:04 »

Als het een Atlas is (ik herken die alleen als ze op een plankje staan) wordt het inderdaad moeilijk... alhoewel de omschakeling van digitaal naar analoog er nu ook niet direct zal door gehinderd worden  ;)
Gelogd

M@@rten

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • lok 1131
Re: analoge baan
« Reactie #9 Gepost op: maandag 25 april 2016, 20:22:28 »

Die krokodil is een 'staand' locomotief. Een uitgave van Editions Atlas. Met die serie ben ik gestopt, valt erg tegen voor die prijs.
Gelogd
mjb

M@@rten

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • lok 1131
Re: analoge baan
« Reactie #10 Gepost op: maandag 25 april 2016, 20:25:06 »

Overigens ben ik weer 'digital'. Ik heb op MP een 'Control Unit' 6021 gescoord. En naar tevredenheid.
Gelogd
mjb

herms

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: analoge baan
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 26 april 2016, 22:40:00 »

Analoog? Heerlijk, ik verlang er naar. Ik ben bezig een baan te ontwerpen, analoog. Met relais, reed-schakelaars en IC's. Alles bekende houtje-touwtje-techniek die ik snap en die ik kan overzien. Niks mis mee toch? Ik heb de laatste jaren het een en ander bij elkaar gesprokkeld, en 24Volt relais hoeven dan helemaal niet duur te zijn.
Gelogd

hajoscho

  • Gast
Re: analoge baan
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 14 mei 2016, 06:36:08 »


Hallo,

analoog is mooi.       :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd

FIREMaster

  • Gast
Re: analoge baan
« Reactie #13 Gepost op: maandag 04 juli 2016, 17:51:24 »

ik ben een beginner op treinengebied
maar ik wil, met het oog op wat ik heb, analoog gaan rijden.
ik heb her en der spullen op gekocht en bezit een 15 trafo's en best wel wat M-rail.
dus ben erg benieuwd wanneer en of ik digitaal wil gaan rijden.
Dit kan toch gewoon op M-rail????
Hendrik Jan
Gelogd

  • Gast
Re: analoge baan
« Reactie #14 Gepost op: maandag 04 juli 2016, 17:57:51 »

-Hendrik:
Je kan zeker digitaal op M-rails rijden mits dat de loc's voorzien worden van een decoder, en je een digitale centrale aanschaft, er zijn er van verschillende merken en diverse prijzen, Breng een een bezoekje aan HIP in Werkendam daar staan al die centrales en die mensen zullen je graag verder helpen in de digitale wereld.
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: analoge baan
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 12:04:23 »

Voor mijn gevoel is digitaal het tussen plaatsen van een extra laag tussen signaal en wat ermee te doen, opdat je adressen kunt toevoegen aan signalen, en adressen kunt toevoegen aan handelingen.
Stel je gebruikt nu een schakelrail die rechtstreeks een wissel omlegt (of een sein). Dan ga je digitaal door enerzijds het signaal (van de schakelrail) af te vangen (S88-aanpak) en anderzijds de wissel om te zetten met behulp van een monostabiel relais (voorzien van een adres).
Die tussenlaag bestaat dus uit 2 lagen: de signaal laag en de handelingen laag.

Als je overweegt om op termijn digitaal te gaan, maar nu nog analoog met relais wilt werken, kijk dan eens rond bij http://www.digital-bahn.de/eigenbau.htm

en meer gericht bij http://www.digital-bahn.de/bau_relais/relais8-s.htm

Want als je met relais-decoders schakelt, dan ben je beter voorbereid op een eventuele overstap; je relais zijn dan alvast te voorzien van een adres.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 juli 2016, 12:40:54 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.615 seconden met 22 queries.