Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

1e materieel.

Gestart door SvM vrijdag 15 april 2016, 17:23:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 1e materieel.
Beste Sebastiaan,

Ik rijd 3-Rail omdat........ik dat in 1962 ook deed, waardoor ik in 1980 bij mijn herstart weer met 3-Rail verder ging (geen bewuste keuze dus)

Op zich ben ik voor mijn baan heel tevreden met 3-Rail, ik rijd met Märklin K-Rail, het ziet er door de puntcontacten iets onnatuurlijker uit, maar dat "ongemak" wordt opgeheven door het gemak van geen keerlussen en de wat eenvoudigere massadetectie terugmelding i.p.v. stroomdetectie terugmelding.

Voor wat betreft rijdend materieel maakt het allemaal niet zo veel meer uit, elk merk maakt materieel geschikt voor 3-Rail en voor 2-Rail.

Bij de lokdecoders is er wel een puntje: de loks die door Märklin geleverd worden spreken geen DCC, alleen MFX en Motorola, en dat maakt de inzet van "fabrieksgeleverde" Märklin loks minder flexibel.

Groet, Anne W
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Citaat van: SvM op maandag 18 april 2016, 18:58:18

(Ook valt me op dat 2 rail gammel lijkt maar dat zal met het specifieke merk en toch net dat beetje extra robuustheid wat de middengeleider geeft te maken hebben)


Ja het is knap gammel, je moet het met schroeven vast zetten want het gaat alle kanten op. :D



Gr, Ben.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1e materieel.
Hi Ben,

Maken die grote schroeven dan geen sluiting met je slepers....  >:-D

groet
Harald
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Ik rij diesel en e-bovenleiding.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 1e materieel.
Nee hoor, 2 rail is niet gammeler, hooguit in vergelijking met Märklin K-rails iets minder stevig omdat de bodem van K-rails gevormd wordt door een metalen plaat waaruit de puntcontacten komen.

Die schroeven bij Ben gaan er later vast uit als de rails kompleet op hun plek liggen en hij de boel heeft geballast en vastgelijmd, daarnaast is hij vast een grote liefhebber van flexrails en die zijn van nature flexibel (ander woord: gammel).

Groet, Anne W

Re: 1e materieel.
Freak
gast

Re: 1e materieel.
Citaat van: Haradigi op dinsdag 19 april 2016, 17:03:08
Maken die grote schroeven dan geen sluiting met je slepers....  >:-D
Dat zijn de moderne pukko's  :D


Mvg,
Peter
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1e materieel.
Dan moet Ben wel heeeeel lange slepers hebben of een zeer grote BackUp elco.
Maar zonder te dollen, het wordt wel heel mooi.

groet
Harald
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1e materieel.
En wederom lach ik me te barsten :) :)
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: Anne W op maandag 18 april 2016, 22:21:21


Bij de lokdecoders is er wel een puntje: de loks die door Märklin geleverd worden spreken geen DCC, alleen MFX en Motorola, en dat maakt de inzet van "fabrieksgeleverde" Märklin loks minder flexibel.

Groet, Anne W
Volgens mij ondersteunen de laatste serie marklin decoder ook dcc :D
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: Haradigi op maandag 18 april 2016, 17:21:30
Ik ben bang dat je nu weinig of geen adviezen meer krijgt als je nu had geschreven dat je die adviezen meeweegt in je beslissing

Ik zal ook niet snel advies vragen over aankopen tenzij het over de prijs gaat ;)
Vragen die ik heb gaan meestal over ombouw projecten want elke keer het wiel opnieuw uit vinden is ook zonde van je tijd :D
Maar nu een en terug ontopiq wat voor mij ook een doorslaggevende reden is dat marklin voor mijn gevoel wat meer hufter proof is dan de rest,en dat is wel zo fijn met 2 kleine kinderen die graag overal met hun vingers aan zitten en dan is het wel lekker dat je c-rails hebt en geen k-rails of 2 rail rails want nu hoor ik knek knek van het losspringen en geen knak knak van het afbreken 8o
Re: 1e materieel.
nobody
gast

Re: 1e materieel.
Citaat van: hmmglaser op woensdag 20 april 2016, 13:02:17
Citaat van: Anne W op maandag 18 april 2016, 22:21:21


Bij de lokdecoders is er wel een puntje: de loks die door Märklin geleverd worden spreken geen DCC, alleen MFX en Motorola, en dat maakt de inzet van "fabrieksgeleverde" Märklin loks minder flexibel.

Groet, Anne W
Volgens mij ondersteunen de laatste serie marklin decoder ook dcc :D
De decoders die, af fabriek, in de locs zitten kennen het DCC protocol niet.
Dat is de reden dat ik geen nieuwe Märklin locs meer koop.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1e materieel.
Hi Wim,

Ben het met je eens al heb ik pas nog een mooie occasion loc met MFX gekocht.
Bevalt dat niet dan gaat er gemakkelijk een ESU in.

groet
Harald

Re: 1e materieel.
nobody
gast

Re: 1e materieel.
Harald, ik heb 't over nieuwe Märklin locs...
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1e materieel.
Beetje onduidelijk maar ik koop ook geen nieuwe locs van Marklin.

groet
Harald
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
Dus marklin gebruikt voor trix dus niet dezelfde decoders raar want ze zijn opties hetzelfde! Maar lees berichten die aangeven dat de msd serie dcc ondersteund heb geen MS2 of CS2/3 dus kan het niet testen :(
Re: 1e materieel.
nobody
gast

Re: 1e materieel.
Ter verduidelijking: Decoders die in de nieuwe loks zitten ondetrsteunen géén DCC.
De naderhand in te bouwen decoders ondersteunen wél DCC.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 1e materieel.
Maar dat is ook weer niet duidelijk Wim. In sommige loks zit blijkbaar tegenwoordig wel DCC....
Re: 1e materieel.
nobody
gast

Re: 1e materieel.
In welke nieuwe Märklin loc dan, Wiebe???
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
De 39030, BR18.5. Maar ze zijn schaars.....
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: SvM op vrijdag 15 april 2016, 17:23:01
Is de c rail afgedaan? Want lees veel over problemen met de wissels hiervan.

Neuh, alle Marklin wissels (C, K en M) hebben dezelfde problemen, min of meer. Het ontwerp is daarvan de oorzaak, en dat is een beleidskeuze van de fabriek. Net als wissels van andere merken (Ben: Piko?) kan het geen kwaad Marklin wissels extra na te lopen en standaard wat te verbeteren op bepaalde punten.

De grote makke van Marklin (in mijn ogen) is dat ze verbeterde versies uitbrengen onder het zelfde catalogusnummer als de oudere, nog niet verbeterde exemplaren, en dat is vooral lastig als je Marklin 2de hands koopt. Dat zal ook een beleidskeuze zijn van de fabriek, want de markt is totaal overvoerd geweest door overproductie, en je wilt je nieuwste producten toch ook weer kunnen verkopen? 
Re: 1e materieel.
Wel vreemd dat op MP niet vermeld worden of de lok dcc of mfx als decoder heeft.
Wel 8 polig wat is?

Denk indd dat het beter is aangezien ik een zoontje van bijna 2 heb de hufterproof variant (c-rail) te proberen. Ik probeer te voorkomen dat hij op mijn toekomstige trein kamer komt.
Aangezien daar nu al een model leopard ligt waarmee ik bezig ben.
Als hij een beetje groter is kan ik ook de 2 rail proberen want lees dat niet iedereen het altijd bij 1 type houd.

Gegroet Sebastiaan
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 1e materieel.
Voor de duidelijkheid:

Nieuwe Märklin loks af fabriek kunnen MFX en Motorola en dus geen DCC (op één uitzondering na, uitzonderingen bevestigen de regel)

Nieuwe Trix loks af fabriek kunnen MFX en DCC (naar horen zeggen)

Märklin decoders voor ombouw kunnen MFX, Motorola en DCC.

Het is jammer dat het zo is, maar beslissingen van grote bedrijven zijn wel eens meer wat vreemd.

Wisselproblemen: eindafschakelaar onklaar maken en de wissel mechanisch spanningsvrij monteren, dan werken ze prima.

Ook hier geldt dat Märklin/Trix elke klant wil kunnen bedienen, ook de analoge klant(jes) die rustig een wissel een paar seconden bekrachtigen met als gevolg een rookwolk, digitale rijders hebben dat probleem veel minder.

Groet, Anne W
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2008

offline
Re: 1e materieel.
Wat een discussie hierboven, erg grappig. Mijn persoonlijke ervaring die begon medio jaren 70 met Jouef en Fleischman was zo slecht, dat ik heel veel verdriet had van de dure treinen en rails die snel stuk gingen en slecht reden. Met meer tijd aan rails poetsen en treinen in en uit elkaar halen dan spelen. Nadat ik was overgestapt op Marklin meteen verslaafd. Wat was dat in die tijd een enorm verschil in kwaliteit!

Hoe het nu is kan ik niet beoordelen. Marklin heeft de laatste jaren ook spullen op de markt gebracht die snel stuk gaan. C rails waarvan stukken afbreken, koppelingen van koploper treinen idem en meer plastic in plaats van metaal.

Om je vraag te beantwoorden: Ik zou geen startsets kopen, maar tweedehands marklin locs uit de jaren 60 tot en met 90 en die (laten) ombouwen met nieuwe decoders. Of wat door leden op dit forum wordt aangeboden. Fijner kopen dan op marktplaats of ebay omdat men hier meer betrokken is en iet anoniem.

Daarnaast kun je overwegen om nog wat M rails aan te schaffen. Veel goedkoper en het rijdt prima. Ik gebruik zowel M als K rails. Dit materiaal is al meer dan 30 jaar oud en zal nog door mijn kleinkinderen kunnen worden gebruikt als ik dat ooit mag gaan beleven.

Veel succes met je overwegingen!
Re: 1e materieel.
FredMa
gast

Re: 1e materieel.
Citaat van: Anne W op woensdag 20 april 2016, 23:11:10
Wisselproblemen: eindafschakelaar onklaar maken en de wissel mechanisch spanningsvrij monteren, dan werken ze prima.
Ook hier geldt dat Märklin/Trix elke klant wil kunnen bedienen, ook de analoge klant(jes) die rustig een wissel een paar seconden bekrachtigen met als gevolg een rookwolk, digitale rijders hebben dat probleem veel minder.
Dat verhaal blijft overeind alhoewel iedereen bevestigt dat ze de klant er NIET mee dienen, die dingen gaan nu pas zeker kapot...
Dus ze steken een eindafschakeling om misschien (als er te lang op een knopje gedrukt zou worden) de spoel te beschermen tegen misbruik en ze doen dat met een schakelaartje dat 10x te zwak is voor de stroom die het moet schakelen en daardoor zeker kapot gaat...
Dat is pas klantvriendelijk hé, iets duurder maken en nog minder bedrijfszeker.
Ik ben al altijd overtuigd en zal dat blijven dat die schakelaartjes helemaal niet bedoeld zijn om een spoel een langer leven te geven (compleet zinloos want de aandrijving gaat altijd kapot door de schakelaar zelf) maar om de gebruikers te beschermen tegen brand. 't Is en blijft speelgoed en moet aan bepaalde normen voldoen.
Moest Märklin niet verplicht zijn deze brandbeveiliging te voorzien de schakelaartjes waren er al lang uit...
En ja ik heb dat al verteld, en neen niemand wil het weten, maar zo lang het verhaal hier op die manier verteld wordt zal ik mijn verhaal ook blijven doen.
Tenzij iemand mij echt kan overtuigen dat de schakelaartjes behalve tegen brand voor iets anders nuttig zijn.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1e materieel.
Hallo Sebastiaan,

Citaat van: SvM op woensdag 20 april 2016, 21:46:59
Wel vreemd dat op MP niet vermeld worden of de lok dcc of mfx als decoder heeft. Wel 8 polig wat is?

Omdat veel mensen totaal niet weten wat voor een decoder ingebouwd is. Digitaal is digitaal voor heel veel mensen. Zeker als ze handelaar zijn of de spulletjes van opa verkopen.

Citaat van: SvM op woensdag 20 april 2016, 21:46:59
Wel 8 polig wat is?

8-polig heeft betrekking op de stekker voor de decoder. Bij 2-rail is het normaal om lok analoog te kopen en zelf een decoder in te prikken. Je hebt dus verschillende stekkers voor decoders. Om een lok digitaal te maken is het niet meer dan een decoder in te prikken met de juiste stekker. Alleen bij heel oude loks zal je aan het solderen moeten om een decoder in te bouwen. Goed, dat mag je ook bij Märklin. ;)

Het DCC-protocol is het meest gebruikte protocol in de 2-rail-wereld. Er zijn nog een aantal kleinere protocollen maar die zie je niet veel voor 95% is het DCC. Je hebt daardoor de keuze uit veel meer centrales. Van zelfbouw ( OpenDCC) en goedkope centrales (zoals de Roco multimaus, de roco z21 in combinatie met je slimme telefoon en tablet) tot de duurdere centrales (zoals ECoS, Intellibox I / II)  met alle toeters en bellen. Door ontwikkelingen onder andere uit het verleden heeft Märklin een tig aantal protocollen (motorola I / II, MFX, MFX+) te ondersteunen. Sommige protocollen worden in steeds mindere mate door Märklin ondersteunt ten faveure van andere protocollen zoals MFX(+) Daarnaast negeert Märklin het DCC-protocol ook niet helemaal. Ze moeten dit ondersteunen voor hun 2-rail-merken zoals Trix en LGB.

Citaat van: SvM op woensdag 20 april 2016, 21:46:59
Denk indd dat het beter is aangezien ik een zoontje van bijna 2 heb de hufterproof variant (c-rail) te proberen. Ik probeer te voorkomen dat hij op mijn toekomstige trein kamer komt.

Koop dan een "myworld" setje van Märklin. Speciaal voor kleine kinderen. Goedkoop en werkt op batterijen, niet kapot te krijgen. Past trouwens ook op je normale baan (2-rail of 3-rail maakt niet uit  :D ) Zal hij veel plezier van hebben. Anders kan je altijd nog een opbouwbaar baantje maken voor de kleine. Kost je iets van 50 - 80 euro (hout, rails, draad, trafo en treinen) en wat tijd. Kan hij ook veel schik van hebben :) Dan kan papa lekker op boven op zijn eigen kamer bezig zijn.

Citaat van: SvM op woensdag 20 april 2016, 21:46:59
Als hij een beetje groter is kan ik ook de 2 rail proberen want lees dat niet iedereen het altijd bij 1 type houd.

Zie de opmerking boven ;) Je moet voor jezelf een keuze maken. Je zit hier op een 3railforum dus de meningen zullen wat meer richting 3rail en Märklin gekleurd zijn. Je moet vooral zelf kijken wat je zelf het mooiste lijkt. Voor veel mensen is het "ik heb hier veel treinen van, het is zonde om te verkopen. Anders had ik iets anders gekozen als ik opnieuw zou beginnen". Dus als ze een aantal treinen hebben verkopen ze niet zo snel en beginnen met iets anders dat zijn er maar weinigen.

Met 2-rail heb je meer keuze in railsystemen, ook smalspoor (H0e en H0m). Ook de door jou geroemde stevige kwaliteit van C-rails is in de 2-rail variant te krijgen (zoals: uit de märklin-fabrieken: Trix C-rails, Roco Geoline en eventueel Fleischmann Profi-gleis).

Citaat van: Jan22 op woensdag 20 april 2016, 19:22:52
Net als wissels van andere merken (Ben: Piko?) kan het geen kwaad Marklin wissels extra na te lopen en standaard wat te verbeteren op bepaalde punten.

Dat van andere merken valt wel mee. Meestal is het bij andere merken veel eenvoudiger om een andere aandrijving te monteren dan de standaard aandrijving van de fabrikant. De voordelen zijn dan goedkoper, betrouwbaarder en meestal mooi langzaam omzetten.

Groeten Ronald.
Re: 1e materieel.
FredMa
gast

Re: 1e materieel.
Citaat van: SvM op woensdag 20 april 2016, 21:46:59
Als hij een beetje groter is kan ik ook de 2 rail proberen want lees dat niet iedereen het altijd bij 1 type houd.
Groot gelijk, want iedereen doet alsof je MOET kiezen voor 1 systeem, maar dat is natuurlijk niet waar (of bestaat er zo een wet?), er zijn er zat die van alles hebben en daar heel gelukkig mee zijn. Dan heb je nog veel meer keuze dan met wat je ook zou kiezen, 2-rail of 3-rail, je kunt dan echt alles kopen, waarom zelfs niet in een andere schaal, ik zou ze geen eten willen geven al wie met meer dan 1 schaal werkt...
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: ronaldk op donderdag 21 april 2016, 09:21:09

Citaat van: Jan22 op woensdag 20 april 2016, 19:22:52
Net als wissels van andere merken (Ben: Piko?) kan het geen kwaad Marklin wissels extra na te lopen en standaard wat te verbeteren op bepaalde punten.

Dat van andere merken valt wel mee. Meestal is het bij andere merken veel eenvoudiger om een andere aandrijving te monteren dan de standaard aandrijving van de fabrikant. De voordelen zijn dan goedkoper, betrouwbaarder en meestal mooi langzaam omzetten.

Anne maakte ervan dat het ging om de wisselaandrijving. Bij Piko gaat het om de wisseltongen, en om het smalle puntstuk. Die wisseltongen los je op met een betere wisselaandrijving, en het puntstuk met wat lak.
Bij Marklin gaat het om de letter "A", en dus om het gootje tussen de sporen, en om ontbrekende of te brede puko's op de plek waar de binnenste spoorstaven bij elkaar komen. Ook makkelijk op te lossen, als je het weet. Voor al deze zaken geldt: als je het weet, kun je het oplossen, ongeacht of het 2-rail of 3-rail is.

Het punt is, dat je het moet weten, en dat je bereid moet zijn om er iets aan te doen. Vroeger kocht je een wissel, en mocht je verwachten dat deze (gezien de prijs), af fabriek, het gewoon deed. Enerzijds zijn we veeleisender geworden, anderzijds zijn verkochte producten niet meer getest voor verkoop.

En als ik op die manier kijk naar 1e materiaal om aan te schaffen, dan denk ik voor een volwassene koop 2-rail en ga knutselen, en voor een kind koop 2e hands metalen 3-rail rails, want goedkoop en daar hoef je niet aan te knutselen.