Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

1e materieel.

Gestart door SvM vrijdag 15 april 2016, 17:23:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1e materieel.
SvM
gast

1e materieel.
Dag iedereen.

Mijn excuus als dit geplaatst is in het verkeerde onderwerp maar ben erg benieuwd naar jullie reactie op mijn vraag:
Ik heb nog maar 1 lok dus dat is moeilijk rijden :P
Nu zie ik leuke startpakketten waarmee ik wat ervaring op kan doen en daar wat extra rails erbij en ik kan even vooruit.
Ik heb namelijk nog nooit gereden maar (dit is een lang verhaal) ben overtuigd dat dit mijn ding is.
Nu zit ik natuurlijk op het verkeerde Forum of ik nu wel voor wisselstroom moet kiezen :D maar wil wel kwaliteit en dat is Marklin toch?
Is de c rail afgedaan?
Want lees veel over problemen met de wissels hiervan.

Groeten Sebastiaan
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Nog maar één lok: de kans van je leven om nog te kiezen voor 2rail. Met kwaliteit heeft het allemaal niets te maken, alle merken laten steken vallen en onze vrienden uit Goppingen kunnen er ook wat van. Maar meer met de veelheid van keuze in materieel en rail. Vrije decoderkeuze, geen MFX of Motorola gedoe, mooie slanke bogen enz. enz. En door de bank genomen goedkoper.

Maar het is vloeken in de kerk op dit forum. Succes met de keuze. ;)

O ja: startpakketjes, ongeacht 2 of 3 rail, zijn relatief duur. Ga een beurs bezoeken en koop de spullen los.

Gr, Ben.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 1e materieel.
Als je al zo snel 'een mening' hebt, is het verspilde moeite om tijd aan dit draadje te besteden.

Groeten,

Jan
Re: 1e materieel.
Freak
gast

Re: 1e materieel.
Stap over naar 2-rail. Het eerst wat je dan koopt is een railgum.  :D


Mvg,
Peter
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Kijk aan....... :D :D :D

Citaat van: robbie103 op vrijdag 15 april 2016, 19:09:18

....... plastic zooi. Ik wist het wel.


Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1e materieel.
Er wordt hier toch wel ERG veel reclame gemaakt voor 2 rail.
Allemaal Forum leden van de buren, wat doen die hier toch ....... ?    >:-D
Gelukkig is er een merk met 2 rail + een extra.

groet
Harald
Re: 1e materieel.
FredMa
gast

Re: 1e materieel.
Ik heb 3-rail gelijkstroom, 3-rail wisselstroom, 3-rail digitaal, 2-rail gelijkstroom, 2-rail wisselstroom, 2-rail digitaal, 2-rail real steam, 2-rail opwindmotor, 1, 0, h0, S, N, Z, en elk heeft zijn specifieke problemen, waarom toch altijd kiezen voor 1 soort problemen, er is zoveel meer  ;)
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Citaat van: Haradigi op vrijdag 15 april 2016, 19:50:11

Gelukkig is er een merk met 2 rail + een extra.


Zo is het. Over "extra" gesproken...... :D

Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2008

offline
Re: 1e materieel.
Had ik Sebastiaan als tip gegeven zijn vragen op dit forum te plaatsen, in plaats van bij de buren, krijg je dit weer. Ach, het grote verschil is natuurlijk dat 2 railers alles zwart of wit zien, en 3 railers ook een middenweg, vele tinten grijs  B)

Maar ik ben het wel met Ben eens, koop geen startset, want die is er niet met een 103.



Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Sebastiaan kan wel tegen een grapje denk ik. Verder is het leuk de pijlen op mij te richten, dat vermaak stel ik altijd op prijs, maar misschien kan iemand behalve Frank Sebas antwoorden?

Freak, Harald, Robbie104?

Met groet,
Ben.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2008

offline
Re: 1e materieel.
Hoi Ben, ik ga geen pijlen op je richten hoor, ik kan jouw bouwkunsten (en opmerkingen) zeer waarderen, en of iemand 2 rail of 3 rail rijdt kan mij niet schelen, als je maar plezier hebt van je keuze en de hobby!

Antwoorden: een startset in de aanbieding kan een mooi begin van de hobby zijn, er zit doorgaans meer aan waarde in dan als je het los koopt. Startset kan je ook kopen op een beurs als Houten.

C rails rijdt beter dan de oude m rails zoals die op mijn spoorbaan ligt, de problemen met de wisselaandrijving heeft men vooral bij een computergestuurde baan, ik weet niet of dat ook bij schakelkastjes zich voordoet.

Andere fabrikanten als Piko, Roco, Fleischmann en Rivarossi leveren ook modellen voor 3 rail. Persoonlijk vind ik de Marklin loks altijd iets gemakkelijker uit elkaar te halen dan de loks die ik heb van Roco en Piko, als er onderhoud nodig is. Aan de andere kant: mijn marklin loks (soms 40 jaar oud) hebben onderhoud nodig, de roco en piko tot op heden niet (max 10 jaar oud).

Vrgr
Frank
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 1e materieel.
De problemen met wissels zijn binnen 5 minuutjes opgelost met huis tuin en keuken gereedschap:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=51784.msg1008362#msg1008362

Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
Alle modellen met een koffiemolen er in zijn een stuk steviger gebouwd dan alle andere merken waar plastic de voorkeur heeft! maar ik ben opgegroeit met marklin dus blijft het waarschijnlijk ook tot mijn dood marklin
En alles wat rijd heeft onderhoud nodig de ene meer dan de andere!
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 1e materieel.
Als ik ooit de overstap maak naar 2rail, dan word het spoor1   ;)

Verder heb ik niks tegen 2rail. Tis nog best mooi ook zonder die puko's!
Maar ook ik ben opgegroeid met marklin, dus daar blijft het bij.
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Wat je ook kiest: belangrijk is dat het wat weg heeft van het echte voorbeeld. :P



Met groet,
Ben.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2009

offline
Re: 1e materieel.
Hoi,

Ik heb destijds (jaar of 8 geleden) een set met C-rails gekocht. Stomer BR86, wagons, 3 wissels. Leuk om te spelen, met MS1 toen nog. Waarom? Van vroeger uit hadden we thuis al Marklin.

Nu, 8 jaar later, heb ik nog altijd geen baan. Ik weet van mezelf dat ik die ook niet wil gaan bouwen. Ik wil met modules aan de slag. Hierbij ga ik waarschijnlijk Peco rails met additionele puko's kopen, aangezien ik zo dicht mogelijk de werkelijkheid wil gaan proberen te benaderen zonder daarbij al mijn 3-rail materieel te moeten gaan verkopen. Dat gaat namelijk niet gebeuren.

Mocht ik met de huidige kennis nog eens helemaal opnieuw kunnen beginnen, zou ik denk ik ook voor 2-rail gaan. Geen problemen met keerlussen want die wil ik toch niet inbouwen. Mocht je dat wel willen, dat zijn keerlusmodules anno 2016 geen probleem lijkt me.

Echter, dat is dus na 8 jaar. Wanneer je net komt kijken, zou ik wel een startset kopen. Dan is deze nieuw, heb je garantie, en de verkopende winkelier kan je ook goed helpen (gaan we van uit). Als het om het rijden gaat, en details als puko's je niet storen, neem dan een C-rail set. Die klik je eenvoudig aan elkaar en rijden maar! In mijn ogen toch nog altijd de beste keuze wanneer je, zoals jij, wil rijden. Railgum en dergelijke heb je ook bij C-rails nodig...

Groeten,
William
Re: 1e materieel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: Spoorman op zaterdag 16 april 2016, 08:35:29
Wat je ook kiest: belangrijk is dat het wat weg heeft van het echte voorbeeld. :P
Ben, je gaat hier toch niet je roots verloochenen?  :P
Re: 1e materieel.
Tuurlijk kan ik tegen een grapje Ben.
Want dat het vloeken in de kerk was snapte ik al wel.
Bij de Honda dealer zullen ze ook niet snel zeggen dat ik beter een Ford kan kopen. (Zoiezo omdat Honda beter is :P)
Aangezien ik veel in baanbouw wil doen (uiteindelijk ook wel scenery maar eerst ervaring opdoen)
Denk ik dat 3 rail systeem me beter past.
Dat ik dan beperkt zou zijn tot mfx? decoders lijkt me niet zo spannend.
Of is de veelzijdigheid van dcc? Toch wel een meerwaarde?
De c rails lijk me ook eerder hufterproof dus geschikter voor de leek.
Hoe dan ook zoals zo vaak.

Hoe meer men over een onderwerp weet des te meer men weet hoe weinig men weet

Gegroet Sebastiaan
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1e materieel.
Hallo Sebastiaan,

Ikzelf rij met C-rails, als je de rails hebt vanaf 2005 (meen ik) hiervoor zijn er problemen geweest met brosse rails. Zelf heb ik nog wat rails van rond 2001 en daarvan breken de ''klik''punten af bij het in elkaar klikken. De nieuwere rails heb ik hier geen problemen meer bij gehad.

De rails zelf is heel goed te gebruiken en makkelijk om mee te werken. Als je echt voor de details gaat qua scenery en bijvoorbeeld een overweg of slakkenkuil dan is dat met 2rail makkelijker en mooier te realiseren.

Misschien kun je beter voordat je een startset aanschaft eens bij forumleden kijken of bij modelbanen. Zo krijg je een beeld van wat jij mooi vind en krijg je de voor en tegens van beide systemen wat duidelijker.

Verder over de decoders, je bent met Marklin niet beperkt tot mfx. Dit is een decoder die Marklin in haar duurdere modellen levert en zichzelf aanmelden op je centrale. Je kunt gewoon dcc decoders gebruiken op een Marklin baan.


Met vriendelijke groet,

Mathijs

Re: 1e materieel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: mathii72409 op zaterdag 16 april 2016, 14:10:07
... je bent met Marklin niet beperkt tot mfx. Dit is een decoder die Marklin in haar duurdere modellen levert ...
Mathijs, in bijna alle modellen, inclusief de startup reeks bijv. de Br 193 ==> Klik. ;)
Re: 1e materieel.
Thnx Mathijs zo wordt een mens weer wat wijzer....
Mijn voorkeur voor 3 rail wordt zo vrijwel overtuigd.
Ik weet wel dat het hier preken voor eigen parochie is maar ben natuurlijk niet voor niks op dit forum.

Grt Sebastiaan
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1e materieel.
Hi Sebastiaan,

Hier op het Forum staat bij "te koop" (Loc's)  twee startsets (die verkoop ik voor de weduwe van een vriend).
Bijna nagelnieuw dus amper gereden.
Kom gerust eens kijken.
Of ga eens op de beurs in Houten kijken

groet
Harald
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: Kappa op zaterdag 16 april 2016, 15:25:44
Mathijs, in bijna alle modellen, inclusief de startup reeks bijv. de Br 193 ==> Klik. ;)
Je hebt gelijk, ik koop eigenlijk zelden nieuwe loks.. Ombouwen is leuker:)
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1e materieel.
Dag Sebastiaan.

Honda? Dat maken toch grasmaaiers ... ? :mrgreen:

Om op jouw vraag te antwoorden: als ik alles 1 op 1 kon omruilen van 3 naar 2 rail deed ik dat!
In het 2-rail segment is een veel ruimere keuze, los van het digitaal of analoog (ik rij analoog).
Zeker nu je nog een keuze kan maken, geef ik Ben in zijn eerste post wel gelijk ...  :oops:  :thumbup: :D
Succes met het maken van een weloverwogen keus en ook op dit forum is er plaats voor jouw baanbouw, mocht jouw keuze op 2-rail vallen  ;)

Groeten,

Erik.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 17 april 2016, 13:33:39
als ik alles 1 op 1 kon omruilen van 3 naar 2 rail deed ik dat!
In het 2-rail segment is een veel ruimere keuze, los van het digitaal of analoog
Dit vind ik dus geen reden om voor 2 rail te kiezen,ben persoonlijk nog niks tegen gekomen wat ik niet kan ombouwen naar 3 rail!
En ook het realistische standpunt gaat niet echt op naar mijn idee omdat HO te klein is om alles echt op maat te houden ;)
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1e materieel.
Dus jij gaat iets kopen om het vervolgens om te bouwen. Als je niet anders kan, dan zal het moeten maar Seb heeft nog een keuze. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Het realisme standpunt gaat wel op omdat je realisme wel zo ver mogelijk kan nastreven.
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Seb heeft zijn keuze allang gemaakt lijkt me. ;)

Gr, Ben.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2008

offline
Re: 1e materieel.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald Ben.....

Jij hebt toch ook op enig moment het licht gezien. ;)



http://m.youtube.com/watch?v=bO-_rX4FG_M
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
 :D :D
Re: 1e materieel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1e materieel.
Ben is niet gekeerd en dwaalt sindsdien. :P :D
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
Of ontkenning 2 rail rijden maar steeds weer terug komen op het 3 rail forum :D
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 17 april 2016, 16:11:06
Dus jij gaat iets kopen om het vervolgens om te bouwen. Als je niet anders kan, dan zal het moeten maar Seb heeft nog een keuze.
Eigenlijk heb je geen keuze meer als je andere om advies gaat vragen je eerste gevoel is bijna altijd het juiste ;) en ik bouw iets om omdat ik dat zelf wil niet omdat het makkelijk is of omdat er van een merk of type meer te krijgen is!
Zo heb ik ooit de fout gemaakt om te stoppen(voor een meissie die nu niet meer naast me staat)met de keuring voor het korps Mariniers terwijl ik er midden in zat!
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Citaat van: hmmglaser op zondag 17 april 2016, 21:23:35

Eigenlijk heb je geen keuze meer als je andere om advies gaat vragen je eerste gevoel is bijna altijd het juiste ;)


Gevoel? Verstandige mensen vragen advies omdat gevoel een slechte raadgever is. Ze wegen voors en tegens, vergelijken, kijken naar prijs en prestatie, zien hoe anderen het in hun situatie doen enz. En dan nemen ze een besluit.

Als je een nieuwe auto wilt kopen meld je je toch ook niet eerst aan op het Lada forum om daar eens lekker met Lada rijders te beppen? :D

Gr, Ben.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
De adviezen die ze meestal krijgen brengt hun meestal verder van hun wensen af dan hun eerste ingeving!
Het is misschien allemaal goed bedoelt maar mensen zijn geneigd hun eigen keuze de voorkeur te laten geven ;)
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Waarom reageer je dan?

Ik probeer mijn mening ieder geval te onderbouwen en met een knipoog, lees het nog eens na. Je kunt het daarmee oneens zijn maar kom met argumenten.
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 1e materieel.
Mijn eerste ingeving was ook dat ik Märklin moest hebben. Inmiddels ben ik mij bewust van mijn (ouders) fout........
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1e materieel.
Da's geen kwestie van een fout maar van een vernieuwend inzicht.  ;)
Overigens verkopen veel merken 2- en 3-rail modellen.
Nu nog de beslissing welke rails 2- of 3-rail ?

groet
Harald
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
Als ik iets nieuws zou kopen bvb een auto zou ik op zoek gaan naar gebruikers reviews en niet een forum wat die zitten vol met fanboys,mijn mening is ook eerst een keuze maken voordat je naar een forum gaat omdat je anders mogelijk op een verkeerd been kunt worden gezet ;)
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: hmmglaser op maandag 18 april 2016, 09:47:08
De adviezen die ze meestal krijgen brengt hun meestal verder van hun wensen af dan hun eerste ingeving!
Het is misschien allemaal goed bedoelt maar mensen zijn geneigd hun eigen keuze de voorkeur te laten geven ;)

Nee deze mensen laten ze verder denken dan dat ze zelf doen en laat ze dus rekening houden met wensen in de toekomst. Probleem van deze business is dat je pas later, als je het complexer/groter gaat maken op problemen stuit die wij hier nu aangeven. Bovendien is het punt waarop er eigenlijk geen weg terug meer is al vrij snel bereikt.

Overigens zijn die ! in je betoog niet nodig. Voegt niet veel waarde toe en komt alleen maar schreeuwerig over.
Re: 1e materieel.
FredMa
gast

Re: 1e materieel.
Pff...kiezen is toch steevast verliezen, ik koop al gans mijn leven wat ik leuk vind en trek mij geen bal aan of het allemaal bij of op elkaar vast, na 50 jaar heb je toch veel te veel spul om het allemaal ineens te gebruiken...
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2014

offline
Re: 1e materieel.
Ik koop ook altijd wat ik zelf graag wil,en de adviezen van anderen leg ik meestal naast me neer :D want of het past en anders maak ik het wel passend ;)
Dus of het nu 2 rail of 3 rail word ga gewoon voor je eerste ingeving dat is vaak de beste :idea:
Re: 1e materieel.
Spoorman
gast

Re: 1e materieel.
Och Mark, ook jij hebt hier heel veel vragen gesteld over hoe iets moet en we hebben je vaak kunnen helpen......
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: hmmglaser op maandag 18 april 2016, 15:29:50
Ik koop ook altijd wat ik zelf graag wil,en de adviezen van anderen leg ik meestal naast me neer

Vooral zo door gaan. Daar bereik je een hoop mee....
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1e materieel.
Citaat van: hmmglaser op maandag 18 april 2016, 15:29:50
    ,en de adviezen van anderen leg ik meestal naast me neer :D

Hi Mark,

Ik ben bang dat je nu weinig of geen adviezen meer krijgt als je nu had geschreven dat je die adviezen meeweegt in je beslissing ..........

groet
Harald

Re: 1e materieel.
Dag iedereen

Ik vind het juist interessant te weten wat mensen hun ervaringen zijn die er echt serieus mee bezig zijn.
Ik kan het wel aan mijn slager vragen maar ik vrees dat ik het al knap vind als hij weet hoe hij Marklin uitspreekt.
Laat staan dat hij weet dat er verschillende rail systemen bestaan.
Ja ben ook op het 2 rail forum.
Waarom het wiel zelf willen uitvinden?
Tuurlijk informeer ik me meer en valt het me op dat op beurzen en winkels minder voor 3 rail te koop is.
(Ook valt me op dat 2 rail gammel lijkt maar dat zal met het specifieke merk en toch net dat beetje extra robuustheid wat de middengeleider geeft te maken hebben)
Nee zo eenvoudig zal het niet zijn maar dat krijg je als je je niet verder informeert


Ik vind zoiezo dat er te weinig gebruik gemaakt wordt van andermans ervaringen in welke discipline dan ook.
Zelf ben ik nog maar 30 jaar maar toch ook al 14 jaar met mijn vak bezig dan vertel ik graag mijn ervaringen aan de leek.
Tuurlijk heb je ook die het liever zelf uitzoeken.
Kan ook leuk zijn. Ben je doorgaans alleen 3 keer langer aan het klooien, maak je onnodige fouten etc
Een mening geven is niet moeilijk een mening wordt pas waardevol als diegene weet waarover die praat.

Hoe dan ook ik vind bijna elke bijdrage in dit draadje een meerwaarde omdat als je niks weet je eigenlijk geen keus maakt maar gokt.

Grt Sebastiaan
Re: 1e materieel.
Ronald69
gast

Re: 1e materieel.
Sebastiaan,

Waarop blijkt dat 2 rail materieel gammel lijkt?
Vanwege het feit dat de kappen doorgaans uit kunstof bestaan?
Of heb je hiermee ervaring?
Mocht dit niet zo zijn dan vind ik het een rare uitspraak.
En ja, ik kan het weten want ik ben zo'n 2 railer en nee, het is verre van gammel.
En mocht je het zeker weten, vraag het eens aan een prof. bouwer waarom hij kiest voor 2 rail en niet voor 3 rail.

Grt, Ronald.
Re: 1e materieel.
FredMa
gast

Re: 1e materieel.
Ook professionele bouwers gebruiken 3-rail, zelfs Josef Brandl heeft zo al meerdere banen gebouwd, klant is koning hé.
http://www.blz.nl/boek/?authorTitle=josef-brandl/epoche-iii-auf-marklin-gleis-9783896109705
Re: 1e materieel.
Uh Ronald. Zoals je kunt lezen zeg ik
'Nee zo eenvoudig zal het niet zijn maar dat krijg je als je je niet meer informeert'


Dat is iets anders dan wat jij leest.
Juist omdat ik daaruit geen conclusie wil trekken wil ik er meer over weten.

Tja 1 verkeerde komma of letter maakt van Jezus nog een ketter

Sebastiaan
Re: 1e materieel.
Lid sinds: 2012

offline
Re: 1e materieel.
@Sebastiaan: bovendien heb je het - gezien je opmerking over de middengeleider - over de rails neem ik aan?
Ik ga me niet wagen aan een advies, maar ik geef je wel een ander argument ter overweging. Als je bv. erg gecharmeerd bent van het Nederlandse materiaal, dan zijn er per merk grote verschillen in aanbod en dat zou je keuze kunnen bepalen. Ik woon zelf in Zweden en heb gekozen voor Scandinavisch materiaal. Naast "inheemse" aanbieders (mooi, maar vaak onbetaalbaar) is er bij Märklin genoeg aanbod en ik ben "dus" de keuze van mijn ouders trouw gebleven.
Re: 1e materieel.
Ha havanschaik ja Nederlands maar ook Duits en oostenrijks.

Grt Sebastiaan