Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie

Gestart door Wim_zelf woensdag 13 april 2016, 22:41:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
Al meer dan een naar geleden gestart, maar eigenlijk nog steeds niet lekker werkend. Juist we hebben het over ons schaduwstation. Opstandige schakelrails, storende seinen en nog meer van die ongein die deze hobby soms leuk maar ook soms frustrerend maakt. Verder was vooral Calvin van mening dat seinen in een schaduwstation niet zoveel extra's bieden omdat ze toch niet te zien zijn. Dus twee weken geleden de knoop doorgehakt en we gaan het opnieuw opbouwen naar het voorbeeld van Roelmarklin hier van het forum.
Vorige week rails nog eens gepoetst en enkele schakelrails weer 'opgepimpt' ', of beter 'opgepiepschuimt'.
Deze week zijn de relais binnengekomen en dus vandaag gestart met het opnieuw aansluiten van de opstelsporen.

Bijgevoegd een eerst foto. We houden jullie op de hoogte.

Groetjes Calvin en Wim

Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
hallo Calvin en Wim,

Een goede beslissing om na de nodige problemen opnieuw te beginnen. Stap voor stap aanleggen, testen, veel rondjes rijden en als het dan wel goed gaat, rustig verder bouwen. Soms de tijd nemen om nog even na te denken, te kijken of je echt tevreden bent, en niet bang zijn om een stapje terug te gaan.

Het nieuwe begin is er en ziet er goed uit.

Succes!

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
ik vind het leuk dat je met m rails werkt ik heb ook een gedeelte van mijn baan in mrails maar ga het langzaam aan omruilen voor c-rails

maar ook ik had veel schakelrails en de meeste werkten redelijk tot goed maar vele ook niet

ik heb ooit een adres in duitsland gevonden waar ze ze helemaal als nieuw maken en zelfs nog verbeteren met een derde lipje

mocht je meer willen weten dan wil ik je de mail wel doorsturen

Gr Ed
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
of zelf schakelrails maken. Werkt goed hoor!
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
Ziet er goed uit. Dus jullie schakelen voortaan  met Viessmann relais, omdat die betrouwbaarder en educatiever zijn?
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
Citaat van: eddyflame op woensdag 13 april 2016, 23:10:37
ik vind het leuk dat je met m rails werkt ik heb ook een gedeelte van mijn baan in mrails maar ga het langzaam aan omruilen voor c-rails

maar ook ik had veel schakelrails en de meeste werkten redelijk tot goed maar vele ook niet

ik heb ooit een adres in duitsland gevonden waar ze ze helemaal als nieuw maken en zelfs nog verbeteren met een derde lipje

mocht je meer willen weten dan wil ik je de mail wel doorsturen

Gr Ed

Het aanpassen van de schakelrails heb ik in Duitsland laten uitvoeren. Prima resultaat! In mijn draadje (bij 5) staat het adres en staan de foto's van de aangepaste schakelrails. Misschien heb je hier iets aan.

Groet,
Henk 163
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
dit is een contact rail en geen schakelrail welke naar twee kanten verschillende dingen kan schakelen afhankelijk van de richting waarin je rijdt

Henk 163
ik denk dat we dezelfde man bedoelen

Gr Ed
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
We gaan ervan uit dat het in ieder geval beter gaat werken dan de oude situatie.
Verder kunnen we dan de seinen gebruiken op plaatsen waar we ze ook kunnen zien, en dus niet achteraan op een onzichtbaar schaduwstation.

Spoor 1 en 2 werken inmiddels goed, dus voorlopig zijn we optimistisch gestemd.
We proberen snel war foto's of filmpje te plaatsen van de vorderingen. Wordt vervolgd.

Wim en Calvin.
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
Vandaag weer verder met het aansluiten van draadjes.
In bovenstaande reacties wordt gesproken over betrouwbaarheid van Viessman. Maar juist het relais 7045 lijkt niet te doen wat ie moet doen. Wat hij wel doet is heel snel heel warm worden. Maar we willen nog geen eitjes gaan bakken schaal 1:87.

Gelukkig raken wij nog niet oververhit.
Bijgevoegd een foto van de warmtebron.

Groetjes Wim en Calvin
Re: Schaduwstation poging 2, te lang in het daglicht, dus tijd voor actie
Ik zie geen bijlage Wim. :D