Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Van DB 131 naar Railion 232 902-7

Gestart door Robbert zondag 28 oktober 2007, 19:16:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Zoals jullie misschien wel weten heb ik gisteren en een paar dagen gelegen spullen gekocht voor een Railion 232. Ik had een bouwpaket van Revell gekocht, wat tranfers en verf. Vandaag had ik wat tijd en ben begonnen met de bouw.

Van morgen heb ik de Interieur gebouwd, denk aan de cabine, motor en wat electronica kasten. Vervolgens ben ik gaan kijken welke nummers er allemaal op het pakketje van KleiNSpoor zat, gelijk de eerste beste gepakt, de 232 902-7, daar heb ik tenslotte zelf de meeste foto's van. Maar ik wilde de oude Railion versie, dus op google wat foto's gezocht. Beschrijving gepakt en hier en daar een aanpassing getekend. Naar boven gelopen en de tot nu toe gebouwde dingen in de verf gezet, erg netjes hoeft dit niet, de raampjes zijn niet groter dan 0,8 x 0,8 cm dus dat zie je toch niet. Even wat foto's:



En de kabine:



Vervolgens heb ik het potje met Rode Cargo verf van KleiNSpoor gepakt en heb je wanden van de 232 er mee geverfd, even een foto:



Naast de 2 wanden zie je ook de machtige kop van de 232, het witte vlak is al aangebracht. Vervolgens heb ik het dak in elkaar gelijmt:



Ik had nog een spuitbus over van de DDM-1, die ik gespoten heb, daarmee ook dit dak gespoten. Een foto, 1 minuut na het spuiten:



Intussen waren de wanden die ik rood had gemaakt al aardig droog en konden na een 2e laag verder geverfd worden. In de tijd dat ze moesten drogen ben ik bezig geweest met de draaistellen, dat was nog een karweitje want de wielen paste niet in 1 keer. De draaistellen zijn precies 1/87, en zijn machtig interrestant, want ze zitten vol details:



Door wat verf uit de spuit bus op plastic te spuiten kon ik de smalle lijn in de zelfde kleur als het dak verfen, verder heb ik de kasten onder de 232 matt zwart geverfd. Fototje:



Zoals je ziet moet de bovenste nog een grijze lijn krijgen tussen de kasten onder de loc en de rode wanden. Binnenkort ga ik weer verder.

Groetjes,

Robbert
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Tot zover een duidelijk verhaal, Robbert. Ik wacht met spanning op de vervolgdelen.
Misschien heb ik er ook nog wat aan. (Insiders weten wat ik bedoel :P.)
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
dat ziet er erg mooi uit  :shock:
zijn dat nu gewoon marklin assen
en op de laatste foto hoe krijg jij die rails zo bruin

mvg ronnie 8)
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Ik heb de assen gewoon onder een marklinwagentje vandaan gehaald. De railz heb ik verouderd met Artitec roest poeder, dat moet ooit nog eens in mijn opbouw baan topic komen.... Heb net de transfers erop gedaan, morgen maar ik de railingen zilver en wat andere details en dan gaat de matte lak erover.

Groetjes,

Robbert
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Zo dan,

Ziet er mega goed uit Robbert :shock:.
Ga zo door.

Marcel
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Eej Robbert,

ziet er goed uit maar dat had ik al gezegd ;-) hehe

ben benieuwd naar de transfers :)

Groetjes

Maurice
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Vandaag en gisteren weer verder gegaan,

Gisteren heb ik de transfers erop gedrukt en matte lak overheen gespoten, met het volgende als resultaat:







De tranfers van Kleinspoor werken vrij simpel. Je pakt het velletje, zoekt de juiste tranfers en legt deze boven de plek waar je hem hebben wilt, pak een potlood en kras over de juiste tranfer heen. Let op dat geen andere tranfers aan drukt !!! De grote Railion logo zijn wat gaan scheuren, ik denk dat dat komt omdat ze over ribbels liggen. De andere tranfers zoals het bedrijfs nummer zitten er haarscherp op.

Verder heb ik vandaag nog even aan de kop gewerkt, buffers, koppeling en luchtslangen aangebracht:



Echter heb ik een zitten kijken hoe ik de marklin koppelingen aan ga brengen, terwijl ik dit onderzoek deekt kwam ik tot de verbazing dat de draaistellen niet vast te zetten zijn (als je de kap dan omhoog haalt blijven de draaistellen staan) en de draaistellen niet kunnen draaien omdat er nokjes zitten dat de kap niet verschuift van links naar rechts. Ik ga kijken of ik wat aanpassingen kan doen of heb gewoon als llt op de vlakte zet.

Volgende keer ga ik de hekjes op de kop zetten en het bedrijfsnummer op de bufferbalk.

Groetjes,

Robbert
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Afgelopen zaterdag heb ik een mailtje naar Wentink gestuurd met de vraag of ze nog van zulke bouwdozen hadden, vandaag kreeg ik een mailtje terug dat ze er nog hadden.
Ik heb er meteen een besteld en dan ga ik er ook eentje bouwen. Even Robbert en zijn project in de gaten houden :).

Robbert, die airco ziet er goed uit. Dat moest ik ook maar eens gaan proberen.
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
hallo,
robbert:ziet er al mooi uit,ook die air-unit op de 1800 ziet er gaaf uit
ook de bestickering,nice 8)
mischien ga ik zelf ook ens zoiets proberen....

tijs
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
1 woord

superrrrr :shock:
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Heey Robbert,

Wat is dat enorm vet zeg!
Prachtige bouwdoos en leuk om te zien!
Supers gaaf om het zo even te zeggen!
PS: ik wil ook wle wta meer weten over die untis voor mijn 1736. :P
Maarga zop door en hou ons op de hoogte ik kan niet wachten tot het volgende vordering!

groetjes Antal.
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
yeah update 8)
Ziet er goed uit! vooral die transfers zijn goed gelukt! complimenten :)

Groetjes

Maurice
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
ziet er goed uit robbert
erg mooi gedaan
complimenten
groet robert
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Citaat van: Gerard op dinsdag 30 oktober 2007, 20:49:43
Afgelopen zaterdag heb ik een mailtje naar Wentink gestuurd met de vraag of ze nog van zulke bouwdozen hadden, vandaag kreeg ik een mailtje terug dat ze er nog hadden.
Ik heb er meteen een besteld en dan ga ik er ook eentje bouwen. Even Robbert en zijn project in de gaten houden :).
En vandaag werd de bouwdoos bezorgd. Sneller kan haast niet.
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
nou gerard jij ook veel plezier met je project dan  :D :D
groet robert
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Zo vandaag was de loc af in Köln en werd overgebracht naar de werkplaats in Driedam, hier onder een foto verslag:



Op de hoofdbaan:



Aankomst op de vlakte:



Op de draaischijf:



Ik vond het leuk om de 232 te bouwen, het is jammer dat hij niet helemaal past en dat lag niet aan mij  :(.
Verder vond ik dit nog op Railz, heel toevallig  :? :D. Dat kan je er eventueel ook nog mee doen:





Groetjes,

Robbert
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
erg gaaf hoor
allen ik vind die oude kleuren ff mooier (niet zuren roerij )
nu kun je hem tog gewoon als wagon gebruiken

en je onderste foto komt niet door bij mij
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Citaat van: roerijzer op zondag 03 februari 2008, 16:01:06
nu kun je hem tog gewoon als wagon gebruiken
en je onderste foto komt niet door bij mij

Ja, dat zou kunnen als je er een koppeling in maakt en een paar nokjes in het draaistel verwijderd. De onderste foto wordt geupload, niet zo snel...

Groetjes,

Robbert
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
ziet er top uit !!
complimenten
groet robert

hoe is het met die van jou gerard ??
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Citaat van: remcy op zondag 03 februari 2008, 23:30:59

hoe is het met die van jou gerard ??

Robert, ik heb er eigenlijk nog niks aan gedaan, en achteraf gezien is dat maar goed ook :D.
Naar aanleiding van foto's die ik van Robbert en Antal heb gekregen, wil ik er een bouwen "à la Railz". Zie hiervoor de laatste 2 foto's van Robbert.
Dat lijkt me een grotere uitdaging en uiteindelijk ook "mooier" dan zo'n loc bouwen volgens de bouwbeschrijving.
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
gerard

lijkt mij ook inderdaad erg mooi om ze zo te bouwen zit zelf te denken om een goedkope loc (kapot ) te kopen en dna ook zoiets uithalen en dan bij de locwerkplaats te zetten
succes
groet robert
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
He Robbert,

prachtig resultaat, leuk gedaan met zo'n foto verslag 8)

veel plezier ermee!


Groetjes

Maurice

pS ik mis de machinist  :? :| :arrow: :idea: :?:
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Je zei zelf al dat het niet helemaal past.. waar zat 'm dat in?
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Van DB 131 naar Railion 232 902-7
Citaat van: OmeLaurus op maandag 04 februari 2008, 11:10:13
Je zei zelf al dat het niet helemaal past.. waar zat 'm dat in?

De voorkant pas niet goed op het geheel, hoe goed je alles ook op elkaar monteerd.

CiteerpS ik mis de machinist     

De trein is net overgebracht, er is nog geen machinist nodig.

Groetjes,

Robbert