Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aansluiten Viessmann 5552

Gestart door Wim Struijs dinsdag 05 april 2016, 17:55:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten Viessmann 5552
Wim Struijs
gast

Aansluiten Viessmann 5552
Ik gebruik Marklin C-rails. Ik rij dus digitaal maar de wissels etc schakel ik analoog.
Ik heb een aantal rails stroomloos gemaakt en wil nu, met behulp van een Viessmann relais 5552 deze rails wel of niet van spanning voorzien, zodra er een wissel omgezet wordt.

Op deze rails moet spanning komen te staan als ik een wissel (analoog en handmatig) omzet. In deze opzet gebruik ik ook nog een bloksein van Viessmann en het schakelkastje 5221.
Ik begrijp niet zo erg veel van de gebruiksaanwijzing. Wie heeft voor mij een aansluitschema?

Groetjes, Wim Struijs
Re: Aansluiten Viessmann 5552
Wim,

Ik meende deze foto uit het forum te hebben gehaald.
Robin
Re: Aansluiten Viessmann 5552
Hallo Wim,

Het schema dat Robin getoond heeft, is van mij afkomstig.
Ik heb op nog andere plaatsen een Viessmann 5552 gebruikt, waarmee ik schakelingen maak. Bovendien heb ik ook als extra mogelijkheid een handmatige bediening met de drukknoppen.

Ik wil wel een schets met aansluitschema voor je maken. Kun je me een schets geven (simpel tekeningetje is ok) van de situatie van de twee sporen, het wissel en het sein? En de rijrichting van de treinen is ook belangrijk. Dan maak ik wel een opzetje.

Je kunt me een pb of e-mail sturen, als je dat liever hebt.

Groeten,
Roel
Re: Aansluiten Viessmann 5552
Hallo Wim,

ik heb even snel een principe schema in elkaar gezet. Het werkt als volgt:

knop 1:
rode knop = schakeling ingesteld naar wissel naar het bovenste spoor en sein 1 veilig
groene knop = schakeling ingesteld naar wissel naar het onderste spoor en sein 2 veilig

knop 2:
groene knop = daadwerkelijke bediening van wissel en sein, afhankelijk van de positie van 5552, geschakeld via knop 1

knop 3:
rode knop = sein 2 stop
groen knop = sein 1 stop

knop 4:
rode knop = spanning van middenrail af
groene knop = spanning op middenrail

De bediening werkt als volgt:

1e: stel via knop 1 de keuze voor de rijweg op het bovenste (rood) of het onderste spoor (groen) in
2e: stel via knop 2 (groen) het wissel in de juiste stand en breng het sein op veilig
3e: breng via knop 4 (groen) de spanning in de rode spoorsectie, waardoor de trein gaat rijden.

Is de trein vertrokken:

1e: haal via knop 4 (rood) de spanning van de rode spoorsecties
2e: breng via knop 3 het sein 1 (groene knop) of sein 2 (rode knop) in de stand stop.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Als de tekening niet goed leesbaar is stuur dan je e-mail adres via een pb, dan stuur ik het als grote tekening op.

succes!
groeten,
Roel