De "heren" van de 3 railmodulebaan hebben de oplossing van de BNLS modulebaan wel gezien en de uitleg in dank aanvaard. We zagen daarbij geen beren op de weg maar dachten op dat moment met de reeds gekozen oplossing vooruit te kunnen.
Wij gebruiken een 18 cm K-rail , die de overgang tussen de black boxen vormt.
Daarbij ligt de fysieke overgang tussen de black-boxen ( de naad ) precies midden onder de 18 cm rail.
Daar zit ons probleem dus niet, want die overgangen worden soepel genomen en zijn in staat om bij het rijden kleine
oneffenheden tussen de black-boxen prima op te vangen. Bijkomend voordeel :
Doordat de rail in de black-box niet op de rand ligt maar 9 cm er vandaan, is de kans op transportschade aan de rail minimaal.
Na dit een aantal keren zonder problemen te hebben gedaan, blijkt in de praktijk toch dat het in elkaar schuiven van de K-rails een zwakker punt is, daar de koperen lipjes aan de onderzijde gemakkelijk verbuigen en dan geen goed contact maken met alle gevolgen van dien. Het gaat daarbij niet over het opvangen van oneffenheden bij de lassen; dat gaat gewoon goed.
Daarom is de oplossing van Marcel redelijk eenvoudig :
1. Maak een rail op maat en zorg dat hij aan 2 kanten goed aansluit ( een klein spleetje is daarbij geen probleem, als de rail
horizontaal maar vlak ligt.
2. Zet de rail middels een klem in de black-boxen goed vast, zodat een solide, gladde overgang ontstaat.
3. Zorg voor aansluiten van railspanning op deze verbindingsrail.
Met alle respect voor de ontwikkeling en het gebruik van de megabiels van onze BNLS broeders, maar Marcel's oplossing lijkt mij voor ons erg KISS en voor iedereen eenvoudig te maken.