Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aansluiting tussen modules

Gestart door mmerkus zaterdag 02 april 2016, 15:35:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting tussen modules
Ik heb na zitten denken over een minder kwetsbare moduleverbinding.  8o
- tijdens de rijdag merkten we dat we bij het koppelen van de modules wel eens de aansluitlipjes en/of raillassen verbogen in het proces. :thumbdown:
- een later te plaatsen stukje verbindingsrail is dan handiger, maar dan moeten de lipjes en raillassen vervallen. :warning:

Eerste poging:
Even een rail gedeeld (doorgeslepen met de dremel)
Een paar montageplaatjes van IKEA gebruikt om twee stukken rail te plaatsen.
De elektrische verbindingen gaan uiteraard via aangesoldeerde draden. (evt stekkerverbinding)
Ik heb bewust doorgeslepen na een biels (stevigheid) en tevens de "plaatsingsnokjes" van de Märklin K-rails in het stuk laten zitten. (Zie de rode pijl).
Helaas kan ik dan niet meer de hele afstand van 18 cm overbruggen (lengte standaardstuk rechte rails), even kijken of flexibele rails voldoet.

Afijn: opmerkingen?  :idea:

Groet,
Marcel
Re: Aansluiting tussen modules
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Aansluiting tussen modules
Hoi Marcel,

Citaat van: mmerkus op zaterdag 02 april 2016, 15:35:36
Helaas kan ik dan niet meer de hele afstand van 18 cm overbruggen (lengte standaardstuk rechte rails), even kijken of flexibele rails voldoet.
Is het niks om de rail uit een 2209 te halen? Die is 217.9mm lang.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Aansluiting tussen modules
Hoi Marcel,

Ik vind het wel een hele creatieve oplossing. :thumbup:

Gr.
René
Re: Aansluiting tussen modules
Lijkt een goede oplossing.

Als je nou een 18 cm rail pakt en je haalt er alleen de 2 railverbinders af ( dat schuifje wat op de spoorstaaf zit ). Dan hou je de lengte van 18 cm en kun je volgens mij de rail "koud" tegen elkaar leggen.
De ikea verbinder is breed genoeg om meerdere bielzen te klemmen, zodat stevigheid gewaarborgd is !
Re: Aansluiting tussen modules
 @citaat
Zou kunnen werken. Wat me trouwens ook op het volgende brengt; ALS het werkt moeten alle reeds bestaande overgangen ook even bewerkt worden met de dremel.

Tot zaterdag in Gent
Marcel


Edit Frenkievee: citaat van hele voorgaande bericht verwijderd.
Re: Aansluiting tussen modules
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Aansluiting tussen modules
Toch enkel met een tang om de spoorverbinders er af te trekken?

Goed bezig Marcel, zou het ook asymmetrisch werken met die Ikea dingen? Dus 1 links en 1 helemaal rechts,  zodat de linker altijd op dezelfde plek op de black box komt en idem voor de rechter op de black box van de buurman?
Re: Aansluiting tussen modules
Hallo Marcel,

Citaat van: mmerkus op zaterdag 12 maart 2016, 12:46:26
De ramen zijn getekend met SolidWorks en vervolgens uit stevig bruin papier gelaserd. Dit zijn mislukte stukjes, inmiddels heb ik ook gave exemplaren.
....
De bogen dragen straks de perronoverkapping. Deze moeten uit dunner karton gelaserd worden, ik denk dat ze nu nog veel te grof zijn.

Ziet er goed uit.  :thumbup:  :thumbup: Zeker de ramen. Ook de bogen wel. Ik denk dat je het niet ziet als de boel geschilderd is. Een klein beetje dikte is niet echt erg.

Citaat van: mmerkus op zaterdag 02 april 2016, 15:35:36
Ik heb na zitten denken over een minde kwetsbare moduleverbinding.  8o

- tijdens de rijdag merkten we dat we bij het koppelen van de modules wel eens de aansluitlipjes en/of raillassen verbogen in het proces. :thumbdown:
- een later te plaatsen stukje verbindingsrail is dan handiger, maar dan moeten de lipjes en raillassen vervallen. :warning:


Dat probleem hadden ze ook bij de BNLS-forumbaan. Ze hadden plaatsen ook stukken rails tussen de bakken. Na de eerste keer (eurospoor) was eigenlijk al duidelijk dat dat anders moest. Te bewerkelijk en te kwetsbaar. Daar hebben ze een oplossing gevonden in een stelbare "megabiels". 2 tot 3 cm brede biels waarmee alle twee de sporen aan elkaar worden gemaakt. Eerst arcylaat en de rails gelijmd met twee componentenlijm, nu gewoon pertinax met daarop de rails gesoldeerd. De megabiels is voorzien van sleuven, daardoor te stellen. Je zet de bakken tegen elkaar, op hoogte stellen en de megabielzen uitlijnen en rijden maar.

Een aantal heren van de 3railforumbaan hebben op de diverse beurzen uitleg gekregen over de megabiels. Eigenlijk kan je hem zonder veel aanpassingen zo gebruiken voor 3rail. Enige is dat je moet zorgen dat het middendeel tussen de sporen goed gescheiden is van de sporen en verbonden met de puco's van de rails zodat je een soepele overgang hebt.

Groeten Ronald.
Re: Aansluiting tussen modules
Citaat van: PaT op zondag 03 april 2016, 17:39:59
asymmetrisch
Weet niet precies wat je bedoelt, heb wel gezien dat beide kanten geklemd moeten worden omdat de rails ander gaat "wippen"
Grt.
Marcel
Re: Aansluiting tussen modules
Citaat van: ronaldk op zondag 03 april 2016, 19:37:13
Een aantal heren van de 3railforumbaan hebben op de diverse beurzen uitleg gekregen over de megabiels. Eigenlijk kan je hem zonder veel aanpassingen zo gebruiken voor 3rail. Enige is dat je moet zorgen dat het middendeel tussen de sporen goed gescheiden is van de sporen en verbonden met de puco's van de rails zodat je een soepele overgang hebt.

Bedankt Ronald,
Had er wel van gehoord, maar ook begrepen dat men wat "beren" zag (dacht ik).
Volgende bijeenkomst van de modulebaan zullen we het in ieder geval over de verbinding hebben. Ik zal dan ook de megabiels bespreken.
Nogmaals bedankt voor je input.  :thumbup:
Marcel
Re: Aansluiting tussen modules
Hoi,

Citaat van: mmerkus op zondag 03 april 2016, 19:43:49
Had er wel van gehoord, maar ook begrepen dat men wat "beren" zag (dacht ik).

Dat klopt helemaal. Dat zagen ze  :) Er zijn ook problemen mee geweest zoals loslaten door de lijm, breedte van slotsleuven e.d. Met de nieuwe versie van pertinax en solderen zijn alle problemen opgelost. De nieuwe versie van pertinax zullen ze wel niet gezien hebben. Deze versie werkt echt goed. Op rijswijk heb ik een trekduwstam (citybahn-set) met een Brawa BR216 duwend over de baan laten rijden. Dat reed heel goed :)

Groeten Ronald.
Re: Aansluiting tussen modules
De "heren" van de 3 railmodulebaan hebben de oplossing van de BNLS modulebaan wel gezien en de uitleg in dank aanvaard. We zagen daarbij geen beren op de weg maar dachten op dat moment met de reeds gekozen oplossing vooruit te kunnen.

Wij gebruiken een 18 cm K-rail , die de overgang tussen de black boxen vormt.
Daarbij ligt de fysieke overgang tussen de black-boxen ( de naad ) precies midden onder de 18 cm rail.
Daar zit ons probleem dus niet, want die overgangen worden soepel genomen en zijn in staat om bij het rijden kleine
oneffenheden tussen de black-boxen prima op te vangen. Bijkomend voordeel :
Doordat de rail in de black-box niet op de rand ligt maar 9 cm er vandaan, is de kans op transportschade aan de rail minimaal.

Na dit een aantal keren zonder problemen te hebben gedaan, blijkt in de praktijk toch dat het in elkaar schuiven van de K-rails een zwakker punt is, daar de koperen lipjes aan de onderzijde gemakkelijk verbuigen en dan geen goed contact maken met alle gevolgen van dien. Het gaat daarbij niet over het opvangen van oneffenheden bij de lassen; dat gaat gewoon goed.

Daarom is de oplossing van Marcel redelijk eenvoudig :

1.   Maak een rail op maat en zorg dat hij aan 2 kanten goed aansluit ( een klein spleetje is daarbij geen probleem, als de rail
      horizontaal maar vlak ligt.
2.   Zet de rail middels een klem in de black-boxen goed vast, zodat een solide, gladde overgang ontstaat.
3.   Zorg voor aansluiten van railspanning op deze verbindingsrail.

Met alle respect voor de ontwikkeling en het gebruik van de megabiels van onze BNLS broeders, maar Marcel's oplossing lijkt mij voor ons erg KISS en voor iedereen eenvoudig te maken.


Re: Aansluiting tussen modules
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Aansluiting tussen modules
Even voor mijn beeld. Stel dat we allemaal aan 1 kant van de BB's een oplossing maken zoals Marcel bedacht heeft, met als modificatie dat er geen railverbinders aan de 18 cm rail zitten. De klemmen laat je dan voor de helft drukken op je laatste rail die vast ligt op de BB en voor de helft op de koppelrail. Als dat aan de andere kant van de koppelrail in de blackbox van de buurman ook gedaan wordt, dan ligt het los te plaatsen koppelrailtje als een huis.

Die moet dan wel voorzien worden van spanning, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Dan kan bijvoorbeeld iedereen op zijn rechter BB zo'n overgangs railtje van stroom voorzien.

Hieronder even een quick and dirty paint opzetje. Rood de verbindingsloze koppelrail, zwart de rails op de bb's en de zwarte blokken de IKEA clips. Ik zie overigens wel een uitdaging met die clips tussen de sporen Marcel. Heb je daar voldoende ruimte omdat je zelf aangeeft dat je ze aan beide zijden moet toepassen om kiepen te voorkomen? Of kan je met 1 zo'n beugeltje beide sporen vanuit het gebied tussen de sporen klemmen?
Re: Aansluiting tussen modules
Citaat van: fonzo999 op maandag 04 april 2016, 11:19:46
De "heren" van de 3 railmodulebaan hebben de oplossing van de BNLS modulebaan wel gezien en de uitleg in dank aanvaard. We zagen daarbij geen beren op de weg maar dachten op dat moment met de reeds gekozen oplossing vooruit te kunnen.

Ook de nieuwe gesoldeerde oplossing? Of alleen de geplakte? Daar zit een paar kleine ontwikkelingen in ;) Goed, ik begreep altijd dat het niets voor jullie was, omdat het doorverbinden van de puco's problemen kon geven. Dat is moeilijker bij de gelaserde acrylaat versie te regelen dan nu bij de pertinax-versie.

Citaat van: fonzo999 op maandag 04 april 2016, 11:19:46
Doordat de rail in de black-box niet op de rand ligt maar 9 cm er vandaan, is de kans op transportschade aan de rail minimaal.

Dat is inderdaad een voordeel dat je minder kans hebt op schade met een afstand tot de BB-rand.

Citaat van: fonzo999 op maandag 04 april 2016, 11:19:46
Na dit een aantal keren zonder problemen te hebben gedaan, blijkt in de praktijk toch dat het in elkaar schuiven van de K-rails een zwakker punt is, daar de koperen lipjes aan de onderzijde gemakkelijk verbuigen en dan geen goed contact maken met alle gevolgen van dien. Het gaat daarbij niet over het opvangen van oneffenheden bij de lassen; dat gaat gewoon goed.

Het opvangen van de oneffenheden was bij de BNLS-baan ook niet het probleem. Maar inderdaad het in elkaar schuiven van de raillassen was tijdrovend. Dat ging echt niet vlot, daarom werd iets anders bedacht.

Citaat van: fonzo999 op maandag 04 april 2016, 11:19:46
Daarom is de oplossing van Marcel redelijk eenvoudig :
1.   Maak een rail op maat en zorg dat hij aan 2 kanten goed aansluit ( een klein spleetje is daarbij geen probleem, als de rail
      horizontaal maar vlak ligt.
2.   Zet de rail middels een klem in de black-boxen goed vast, zodat een solide, gladde overgang ontstaat.
3.   Zorg voor aansluiten van railspanning op deze verbindingsrail.

Met alle respect voor de ontwikkeling en het gebruik van de megabiels van onze BNLS broeders, maar Marcel's oplossing lijkt mij voor ons erg KISS en voor iedereen eenvoudig te maken.

Het is redelijk eenvoudig op punt 3 na: Je hebt dus altijd nog één of twee stekkers nodig om de boel elektrisch door te lussen. Dat heb je niet bij een enkelvoudige overgang zoals de megabiels.

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Aansluiting tussen modules
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiting tussen modules
Hoi Marcel,

een goede oplossing, ziet er strak uit.

Voor de stroom kunnen we een koperen plaatje voorzien op de BB met aansluiting, onderkant rail wat verf afschuren en we hebben stroom.
De massa kunnen we voorzien door massa op de klemmen te zetten die tegen de rails komen.

Of is dit alles te simpel?

groet

Wim
Re: Aansluiting tussen modules
Nou Wim,
Dat zou wel eens het ei van Columbo kunnen zijn (haha Columbus natuurlijk)
:o) >:-D :)
Bedankt,
Marcel
Re: Aansluiting tussen modules
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiting tussen modules
Marcel,

samen geraken we er wel uit.

Wim