Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Dag Peter.

Het zaagtanddak is in de volgende fase beland en het geheel oogt al als een compleet gebouw :thumbup:
Voor wat betreft de constructie van de testrollenbank: je kunt toch ook het asje voor het lager
meeprinten en dan het lager te borgen met een carrosseriering en een klein genoeg schroefje? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
@ Tom: De potloden zijn een gouden vondst. Ik heb nog gewone Bruynzeeltjes. Die AK potloden staan toch wel op het lijstje... En het dak van de loods is vooral gepoederd na een laagje grijze verf.

@ Erik: meeprinten is een optie, maar ik maakte mij wat zorgen over de precisie en de stevigheid. Het valt uiteraard te proberen; een holle as wellicht met een M2 of M3 boutje erdoorheen en carrosseriering erop en aan de andere kant een moertje. Het is misschien een optie.

Ik denk verder...

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Machinehal
Het is intussen alweer een meer dan een maand geleden dat er iets tastbaars tot stand lijkt te zijn gekomen. De lasersnijder is echter een trouwe kameraad aan het worden en is in staat heel mooie dingen te maken, maar je moet het hem wel goed uitleggen. Het ontwerpen, maken van de tekeningen en het bedenken van oplossingen vergen allemaal wat tijd.
Maar de loods met zaagtanddak is grotendeels klaar en moest nog worden voorzien van een gebouw dat er tegenaan komt te staan. Ik heb eigenlijk niet eens een bestemming voor het gebouw; het staat er en het is iets of iets geweest... Het gebeurt vaker dat er bij grote industrieën gebouwen overblijven en een herbestemming krijgen. Dat is hier ook. De echte functie is: treinen die uit de wijde wereld komen (maar stiekem uit de Siemens-Martinfabriek) nog even uit het zicht te houden.
Uiteindelijk bedacht ik een machinehal met tondak. De muren staan en de gevels zijn nagenoeg af. Dus weer tijd om iets te laten zien.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Zijvleugel voor fabriek gefabriekt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Zijvleugel voor fabriek gefabriekt
Hele mooie aanvulling, Peter  :thumbup:

Maakt eigenlijk ook niks uit, waar zo'n gebouw voor dient.
Het zijn vooral de uitstraling en de architectuur die het hem doen.
Da's heel andere koek ( en vooral lekkerder ! ) dan die dozen van tegenwoordig  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Zijvleugel voor fabriek gefabriekt
Wanneer kan ik de cursus wanden verouderen bij je af komen nemen?

Supergaaf, ik houd echt van die oude industriecultuur en wat dan deels niet meer gebruikt wordt.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Zijvleugel voor fabriek gefabriekt
Een cursus, Ruurd? Oef...
Maar dank voor je compliment!
Ik doe eigenlijk ook maar wat. Per materiaalsoort kijk ik wat het beste past en bij karton dacht ik vooral aan kleurpotlood. En dat pakte heel goed uit. Sommige steentjes kleur ik eerst knaloranje, beetje rood, heel of donkerbruin. Daarna ga ik met gewoon bruin overheen. Beetje uitvegen en laten mengen met de as van het gelaserde karton en je krijgt ongeveer wat ik heb.
Passepartout-karton laat zich niet zo behandelen, maar weer wel goed verven. Bijna als plastic.
En styreen muurplaat ga ik te lijf met zilverpoets of jif, voor de voegen. En dan met verf en pigmentpoeders voor de accenten.
Ik heb heel veel afgekeken van anderen op dit forum of elders.
Vooral doen, is het devies. Proberen wat werkt.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Zijvleugel voor fabriek gefabriekt
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Zijvleugel voor fabriek gefabriekt
Wat kan het geweest zijn?
Je hebt er geen kraanbaan in lopen... Dus een blokvormenhal valt af..
Misschien een oude voormalige buizengietenrij?
Of een magazijn
Of een opslag van vochtgevoelige halffabrikaten. (Coils) Hoewel daar ook weer een kraan voor nodig is.
Wat ook kan is wel grondstoffen of legeerstoffen voorraad. Je moet er dan misschien wel enkele modernere deuren in zetten, zodat een vrachtwagen naar binnen kan...
Werkplaats machine/constructie bankwerkerij...?

Maar het ziet er mooi uit.
Mvg.
Marcel
Re: Staalfabriek in aanbouw; Het dak erop en twee Thermohauben geprint
Inmiddels is het wel weer tijd voor een update. De werkzaamheden stonden op een wat lager pitje. Het zelf bedachte oude fabrieksgebouw is langzaam verder afgewerkt. De ramen van het haaks geplaatste gebouw met het tondak zijn uit karton gesneden. Dat blijkt heel mooi te gaan met passepartout-karton. Vanwege de lichte kleur en de neiging tot reflectie heeft de laser wat meer kracht nodig, maar het resultaat is prima. Het laat zich ook goed verven, bijna als plastic. Het grijze karton is wat gevoeliger voor vocht en doet het juist prima met kleurpotlood. Zo is er altijd wel ergens een oplossing.

Verder heb ik mij zelf een resin 3D printer cadeau gedaan. Daarmee heb ik wat experimenten gedaan die best succesvol verliepen. Ook wel wat missers, maar dat bleek bij een tweede poging best op te lossen. Ervaring met filamentprinten helpt wel, maar het is toch echt een ander procedé. Met veel fraaier resultaat!

Ik heb een paar keer met een setje Roco wagons met zogeheten Thermohauben erop in mijn handen gestaan en weer teruggelegd. Prijsje van € 150,00 voor 3 wagons... Tja. Wel mooi, maar het blijft duur. Iedere wagon heeft een zware huif erop die bedoeld is voor het vervoer van pas gegoten stalen blokken over grotere afstand (over het hoofdspoor). Zo'n huif moet toch zelf te maken zijn? En ik had nog twee vrij goedkope Schwerlastwagen zonder lading op de kop getikt. Die zouden wel eens heel geschikt kunnen zijn.
Toen ik foto's zag van de desbetreffende dingen achter een BR 50, uit 1966, vond ik dat het tijd werd eens te gaan prutsen, dus tekenen, slicen en printen. Ze zijn intussen net in de primer gezet en beetje opgeschuurd om die paar net zichtbare dunne lijntjes weg te poetsen. Daarna ga ik ze netjes verven en vervuilen. Het zou best eens wat kunnen worden.

Ik verwijs graag naar de plaatjes.


Groeten,

Peter


Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
 @citaat Prachtige raampartij Peter!
De drie afdekkingen maken het zeer geloofwaardig :thumbup:
Mijn ervaring met grijs karton is wanneer je dit voor behandeld
met verdunde houtlijm, het goed te schilderen is zonder kromtrekken.

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Fije update weer, Peter  :thumbup:
Zijn die twee groene dingen op de foto's nou wat je op die Schwerlastwagen wilt maken ?
Ze zien er indrukwekkend uit !

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Weeral prachtig gedaan Peter!!
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Om iets meer duidelijkheid te verkrijgen over wat een Thermohaube nu is, zie bijgaande foto uit het echte leven, geleend van Stummi-forum en nog een andere van Drehscheibe Online.
Er blijken wel meer mensen te zijn geweest die aan het tekenen zijn gegaan om 3D-prints te maken. Ik heb de afmetingen geschat tot ik ook ergens op sites stuitte waar er enkele in 1:160 en 1:32 werden aangeboden. Een beetje terugrekenend, zat ik best aardig. LxBxH is grofweg: 70x30x40 mm. Voor de oplettende kijkers: de mijne hebben een ribje te weinig. Die van Krupp hebben er 11. Ik had fout geteld in de software. 10 keer vermenigvuldigen is ook echt 10 x 1 en niet nog 10 dezelfde erbij; ik meende dat het programma het anders deed en vergat dus na te tellen. Het aanpassen ging niet meer heel gemakkelijk, om niet te zeggen: ronduit slecht, zodat ik het er maar bij laat. Mijn hele industriecomplex is immers uit de duim gezogen en ze zien er echt genoeg uit, vond ik in al mijn onbescheidenheid zelf toch wel.

Een ander plannetje dat ik heb, is bezien of ik blokvormwagens kan maken. Het derde plaatje is Amerikaans, maar geeft een indruk. Er zijn ook van deze wagentjes met slechts een blokvorm erop. Ze zijn te koop, Rix products (?) maar niet altijd op voorraad. Dus: zelf maken zou toch ook moeten lukken? Een klein frame waar twee standaard assen met wielen in te klikken zijn, zou printbaar moeten zijn. Mooi iets voor de komende lockdown! Ik vrees wel eindeloos meten en prutsen, want er moeten ook nog koppelingen aan (met enige vering) en het moet goed rollen. Misschien is het te hoog gegrepen, maar mijn zelfvertrouwen gaat sky high  :D een prima recept dus voor dikke teleurstelling en frustratie! Deze hobby is leuk zolang het lukt en dat gaat het beste door steeds kleine stapjes verder te zetten, niet ineens te verwachten dat je alles ineens kunt. Tot op heden gaat dat.
Oh, en die grote platte wagen met 3 blokvormen erop uit het M-assortiment, heb ik al. Ik vind ze mooi, maar juist die buggy's lijken mij zo leuk voor op het industriespoor.

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Ik snap nu meteen, waarom je die wilt maken, Peter !

En zelfgemaakt gaat je ook nog eens oneindig veel meer voldoening geven  ;)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
 @citaat zeker Tony, van sommige dingen word ik blij. Ook grote ijzeren, stalen of betonnen dingen  waar ik eigenlijk niet eens van weet waarvoor het is.
En als ik het dan weet en ik zie 'toepassingsmogelijkheden' op de modelbaan, dan moet het er komen ook. 
Overigens had Krupp wel de mooiste thermische huiven. Er zijn heel lelijke ook.
Het geldt ook voor de blokvormen en het vervoer ervan, vooral op eigen wielen. Grote zware dingen die enorme hitte kunnen doorstaan. Da's toch prachtig?

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Mooi gedaan die Thermohauben  :thumbup:
Het past wel bij die stoere fabriekshallen.
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Gaaf om dat helemaal zelf te doen. Waarom ook niet?
Je zou de mal (of hoe werkt dat eigenlijk 3d-printen) of ontwerp ook kunnen gebruiken voor vers gegoten A-frames van grote scheepsdieselmotoren, van die langzaamlopende tweeslagmotoren. Ze lijken erg op elkaar.
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Kijk. Nu gaan we het eindelijk eens hebben over echte motoren... :favorite:

Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Zo'n motortje zit niet in mijn Aygo.  :)
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden

Maar je kunt jouw Aygo wel in zo'n motor zetten! :D
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Tja, toe maar. Straks nog een scheepshelling erbij!
Nee, ik vrees dat ik dat niet ga doen. Ik hou het bij grondstoffen en halffabrikaten. Motorblokken en dergelijke zijn voor de metaaldraaierijen en de machinefabrieken.
Maar dank voor de suggesties!


Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
 @citaat @citaat @citaat @citaat Zal nog een hele toer zijn, om daar een nieuwe distributieriem op te zetten  :D
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (eindelijk) weer wat nieuws te melden
 @citaat
Nee hoor daar klimmen ze gewoon in met een ketting op hun schouder.....  ;)

groet
Harald
Re: Staalfabriek in aanbouw; Thermohauben geverfd en geweatherd
Tussen de kerstbedrijven door kon ook ik nog wat knutselen en prutsen. De vers geprinte isolatiehuiven verdienden een laagje verf en enige verwering.
Ook een paar wagons voor het vervoer van zware lasten moesten eraan geloven omdat anders de Thermohauben er als modderschuit op de vlag uit zouden zien (deze omdraaiing is bewust, ik ben nog niet helemaal doorgedraaid door de kerst en de lockdown!).

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Heel fraai geworden, Peter  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Prachtig gewoonweg! 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Dank weer, voor alle duimpjes en lovende woorden! Het wordt tijd voor een volgend project: de sporen rondom de Siemens-Martinfabriek en de oude loodsen met nog ongewisse herbestemming, moeten gelegd worden en voorzien van prik en terugmelding. Dan balasten en tegelijk de schrootopslag onder de blauwe portaalkraan vormgeven.

En dan is het op naar de laatste fases van de staalproductie: de walserijen en de expeditie. Daarvoor moeten de rangeersporen ook definitief gelegd worden op het nog nagenoeg braak liggende deel van de tafel. Qua ingewikkelde dingen zit het meeste er wel op, denk ik. Er moeten grote hallen komen in halfreliëf waar ook "empties in-loads out" verkeer mee mogelijk moet worden. Er zijn nog wel wat hoofdbrekens maar niet meer zulke lastige, denk ik. Drie van de vier hoeken zijn afgewerkt, de sporen verdekt door de gebouwen, ook op plekken die ik moeilijk vond (achter de hoogoven, in de staalfabriek en de derde achter de laatste fabrieksgebouwen. Qua dieptewerking oogt het goed en de bouwsels zijn volgens mij juist gepositioneerd, ook voor wat betreft het treinverkeer.
Gelukkig is er nog genoeg te doen, maar ineens bekroop mij toch de gedachte dat het geknutsel een keer een einde kan nemen. Nog genoeg te bedenken, maar toch. Voor nu genoeg gemijmerd; er mag ook gewerkt worden!

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Ja dat " Oeps , dalijk is alles klaar...wat dan?- " - gevoel kennen we allemaal wel. Maar dan komt ook n leuk segment, namelijk : rijden, rangeren etc
Maar je bent nog wel n tijdje bezig hoor Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Hoi Peter,

Ik lees altijd met veel genoegen jou bouwwerkzaamheden, supermooi wat jij allemaal in elkaar weet te bouwen en dat er ooit een eind aan komt is logisch.
Maar gelukkig heb je nog wat ideeën en zat te doen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Mooi werk!
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Hallo Peter,

Dat zijn weer beelden om gigantisch jaloers op te worden! Industriebanen zijn een aparte tak van onze hobby en ondanks dat het vaak gaat om sterk verwaarloosde oude grote gebouwen is daar heel veel te experimenteren met een ongelooflijke hoeveelheid details. Gelukkig maak jij daar iets heel erg moois van. :thumbup:

Dat het einde van het bouwen in zicht zou zijn waag ik me te betwijfelen. Je bent nog niet klaar en zoals gezegd er zijn heel veel details te bedenken, dat is iets waar jij vast al mee bezig bent!

Heb jij ook nog mooie overzichtsplaatjes van hoe het geheel er nu in het bijstaat? Persoonlijk vind ik die altijd erg geweldig....  >:-D

Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Jij bent ook al zo een meester in het verweren. Vind dit nu al schitterend.  :thumbup:

MvG,

Timaximus

Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; wat sneller dan eerst weer wat nieuws te melden
Peter, ik kijk nu al uit naar je bouwkunsten straks in 2021.

Wens je een gezellige jaarwisseling en al het goeds en gezonds voor 2021.
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Dank voor alle lovende woorden, zo aan het eind van het jaar. Hartelijk dank daarvoor! maakt de motivatie om door te gaan alleen maar groter.
Op verzoek hierbij een paar 'totaaltjes' om een beetje te kunnen zien hoe de baan er in zijn geheel uitziet. Let niet op de rommel...

Op zich is er nog genoeg werk te doen. En mijn korte flits van: "wat nu als het klaar is?" is hiermee wel wat gedempt. Er moeten nog gebouwen bedacht en geplakt worden, er is nog rails te leggen en er is nog een enkele oningevulde plek. Eerst dacht ik wat kantoorgebouwen te plaatsen, maar een stukje stad is misschien ook een optie. Veel meer dat een straat of een pleintje wordt het niet, maar het kan een beeld vormen van een arbeiderswijk, die vlakbij de fabrieken gebouwd is. Nou ja, het komt wel. Het idee staat wat te sudderen - eerst de industrie maar eens afbouwen.

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Hallo Peter,

Mooi totaaloverzicht, weet ik tenminste weer hoe ik alles moet plaatsen! :thumbup:

Gelukkig ben je nog lang niet klaar, er zijn nog genoeg gaten te vullen. Een arbeiderswijkje is volgens mij een prima plan. Tegenwoordig mag dat niet meer, kijk maar naar de publiciteit rond Tata Steel, maar in jouw tijdperk werden mensen daar nog niet ziek van....

Jij maakt er nog lang niet zo'n bende van als jouw industriebaan collega Floris Dilz van de "Luikse Staalindustriebaan". (ook een geweldige modelbouwkundige... als ik daar maar een klein beetje van kon :P)

Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Inderdaad een goed en verhelderend overzicht, Peter  :thumbup:

Misschien had je het zelf al overwogen, maar je zou er nog een uitneembaar opvulstuk bij kunnen maken.
Nog meer scenery en ziet er nog beter uit, denk ik  ;)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Oef, nou, die Belg kan het echt, Marcel!
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Dank Tony, voor je plankje! Ik had het nog niet bedacht, maar het kan inderdaad...

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Prachtige overzicht foto's Peter. :thumbup:
Nu is de staalfabriek nog indrukwekkender als je het totaal plaatje ziet.

Groet Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Dag Peter,

Dank voor je totaalplaatjes!
Krijg een goed beeld hoe het er uit gaat zien.

En wat de rommel betreft...  :D je bent niet de eerste en zeker niet de laatste!  :-) :-) :-)

Henk
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Mooi overzicht, de industrie ziet er top uit.
Daar mag je best trots op zijn.
Al weet ik totaal niet waar het allemaal voor is vind ik het toch imponerende scenery.
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Peter, vooral nog de beste wensen voor 2021. Een goed idee van die overzicht plaatjes, het helpt me om een algemeen idee te krijgen. Het is een mooi, grote!, geheel zeg.
Re: Staalfabriek in aanbouw; poging tot totaalbeeld
Peter proficiat met de scenery, het ziet er zeer realistisch uit.

Luc
Re: Staalfabriek in aanbouw; blokvormenwagen
En na heel veel proberen zijn de eerste ingot mold buggies, oftewel blokvormenwagentjes een feit. Voor het eerst is het mij gelukt iets van niets te maken dat echt op de rails rijden kan. Of lijkt te kunnen rijden...
De eerste poging mondde uit in een heel simpel draaistel dat eigenlijk alleen maar bestaat om te kijken of ik iets kon printen waar een as met wielen in te prikken was. Het luistert allemaal nauw en een enkele print ging totaal de mist in; hoopje gestolde rommel op de bodem van het printvat!
Maar uiteindelijk lukte dat.
Toen een testmodel met NEM-koppelingsschachten. Dat ging zowaar ook!
En uiteindelijk moest er een karretje komen waarop de blokvormen kunnen staan. Het testdraaistel wilde ik eerst als draaistel ervoor gebruiken, maar daar werd het ding te lomp van. Dus uiteindelijk het ik het in 123d-design omgekat in een platte kar waar de twee assen ingeklemd zitten. De koppelingen zitten er ook star in. Doordat de wagentjes heel kort zijn en in een treintje van 6 of 8 wagentjes komen, hoop ik dat het werkelijk  getrokken en geduwd kan worden - dat is nog spannend, maar de eerste testjes lijken positief. Het rolt geweldig en koppelt super met Roco-koppelingen.

Hierbij weer wat plaatjes om te zien waar het nou over gaat.
Alleen kom ik straks wielen tekort, geen beurs meer om ze te zoeken en de nogal bekende site met Radsätze bij onze oosterburen geeft kuren. Bestellen lukt er niet... en verder lijkt het aanbod vrij schaars tenminste om een flinke hoeveelheid ineens te kopen. Er ligt ook nog een HEMA/Lima torpedowagen te wachten op een verfje en aanpassing met 10 assen.

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Dag Peter,

Ziet er mooi uit!
Goed geslaagd.

Henk
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Hi Peter,

Dat ziet er echt uit, al heb ik ze nog nooit in het echt gezien, leuk dat dit gelukt is.

groet
Harald
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Petje af, Peter !

En nog een veer voor het roestig maken  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Mooi dat dit zo uit jou printer komt zetten Peter, jij hebt eer van je werk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Dank voor de complimenten! En nou ja, zo uit de printer rollen...
Het komt eruit na enige  inspanning.
Het is ook een geluk dat het roestig en smerig zijn moet, want het valt nog niet mee het helemaal passend te krijgen.
De onderkant van de blokvormen is niet helemaal recht, maar ik zag dat het het echt ook niet altijd heel fraaie zaken zijn. Door de enorme hitte, en het afkoelen in water, vervormt het metaal flink.
En nu vrolijk verder...

Dat viel wat tegen want de S-88 terugmelding geeft storing. De stekker onderin het CS2 maakt slecht contact... Is het alleen het verloopje of zit er iets in het CS fout... Kortom, dat wordt weer puzzelen!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Dit is knap werk dit ziet er gelikt uit petje af. gr Harrrie
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rollend materieel
Hallo Peter,

"JAWADDE "
is wat wij hier in Vlaanderen zeggen tegen dergelijke staaltjes geduldig vakwerk.

... en een extra argumentje om vrouwlief óók warm te maken voor een 3D-printer  >:-D