Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; bouw en plaatsing portaalkraan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; bouw en plaatsing portaalkraan
Dag Peter.

Die portaalkraan van Piko is er één die je niet veel op modelbanen ziet,
maar zeker prima in jouw hoogovens-omgeving past! :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch building bouwdoos
Alweer een tijd geleden kocht ik in een flinke bestelling bij Walthers in de USA de bouwdozen van de hoogoven en de cokesfabriek met nog een paar andere zaken. Daarbij zat een nogal raadselachtig pakket van Plastruct. Heel gedateerde foto's, summiere productbeschrijving en als verrassing de inhoud: Niet de geijkte onderdelen van een gemiddelde bouwdoos maar enkele platen styreen in verschillende diktes, buizen, profielen en strips met nog wat ondefinieerbaar ander spul.
De handleiding is beschrijvend met wat schetsjes, vage foto's in zwart-wit en alle maten staan in inches en voeten vermeld. Voeten? Jazeker. Iedereen weet wel wat er bedoeld wordt als er in het Engels staat dat je de gevels in vakken moet verdelen van 4 bij 8 voet - de standaardmaat voor stalen platen waar het gebouw aan de buitenkant mee bekleed is. Reken even om naar 1:87 en je bent er!
Nou ja gelukkig luistert het niet zo heel nauw. Het gaat vooral om de indruk. Het zijn ook halfrelief gebouwen. Fake fronts, volgens de doos. Ik had het allemaal maar even laten liggen omdat ik nog niet zo goed wist wat ermee te doen, al rijpte er langzaam een idee vooral voor de plaats op de modelbaan. Na het werken met hout, karton, plastic muurplaten en profielen dacht ik deze uitdaging inmiddels ook wel aan te kunnen. Ter verhoging van de feestvreugd heb ik besloten de gebouwen gespiegeld  uit te voeren omdat het mij beter uitkomt.
De vorderingen zijn te zien in de foto's. Het werken met styreen bevalt mij ook wel. Insnijden en breken gaat goed. Je kunt het met een vijl en schuurpapier nabewerken om het net iets strakker te krijgen. Met karton kun je dat  niet doen; het moet bijna in een keer goed gesneden worden. Hout is in dat opzicht weer iets vergeeflijker, maar is uiteraard minder glad, wat niet altijd prettig is want de nerf wil je vaak niet zien. Ach, zo is er voor alles wat te zeggen en al doende leer ik steeds meer over alle beschikbare spullen.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; groen moet je doen
En nadat alles in de primer zat, moest er een kleur gekozen worden. Grijs? Vond ik te saai. Groen leek me beter. Ik had nog anderhalf flesje Gunship Green van Vallejo en dat leek mij een veilige hoeveelheid om niet ineens tekort van te hebben.

Na twee tot drie keer sproeien met de airbrush was het wel heel groen, een beetje te groen, vreesde ik. Daarom maar snel aan de slag gegaan met roestkleur voor alle naadjes. Door het met een fijn penseeltje op te brengen, liep het steeds mooi uit en vormde het een mooi contrast met het groene plaatwerk, maar nog steeds was het wel massief en veel van hetzelfde. Zelfs behandeling met poeders overtuigde me nog niet helemaal.
De grote buizen die aan de buitenkant moeten worden aangebracht, zouden roestbruin moeten worden. Ik ben daar dus maar mee verder gegaan; ook die kregen een bewerking met de airbrush en de kwast.
Toen een en ander erop geplakt werd, kreeg het ineens het aanzien, dat ik hoopte te realiseren. Er is nog wat finetuning nodig, door wat te poederen en te kliederen, maar ik ben uiteindelijk wel blij met kleurkeuze. Ook vormen de gebouwen een aardige skyline, al zeg ik het zelf.

Voor wie zich afvraagt of de deuren niet raar geplaatst zijn ten opzichte van het spoor,het antwoord is: klopt, dat is raar! De gebouwen dienen alleen als achtergrond en voor de illusie dat een paar licht afbuigende sporen er wel naartoe leiden in plaats van scherp ervoor langs gaan. Als het goed is, komt er een ander gebouw voor te staan waardoor je nog net een glimp opvangt van de rolluiken, maar niet genoeg om te snappen hoe het in elkaar zit met het sporenverloop... Tenminste dat is de bedoeling. Nou dat gebouw nog bedenken dat ervoor komt! Het wordt een of andere loods of fabriek, maar ik ben er nog niet precies uit wat. Misschien een bescheiden energiecentrale, onderhouds- of opslagloods.  Maar eerst moet het groene gevaar nog wat laatste aandacht krijgen.

En hieronder nog wat plaatjes.

Groeten,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Dag Peter, dus terug aan de slag hè . Op de eerste foto met dat groen dacht ik : oh oh oh 🤭 ; maar het , voorlopige , eindresultaat mag er zijn
Die buizen worden die ook nog bijgewerkt of blijven ze zo?
Grtz
Wim
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Goedemorgen Peter,

Het industriële complex wordt steeds mooier en mooier! :thumbup: Als het straks klaar is moet dat een imposant gezicht zijn.

Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Dag Peter,

Ik ben het met wimpietje eens.
Ga je de buizen no verder mishandelen?

Verder begint het er goed uit te zien.  :thumbup:

Henk
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Dank voor de commentaren, mannen. Ja de buizen krijgen nog een nabehandeling. En ook de wel te fris geschilderde hekjes komen nog aan de beurt.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een klein ongelukje ervoor zorgde dat alle buiswerk los geraakt was. Het hele bouwwerk tuimelde om, door onoplettendheid van mezelf.
Daarbij was er wat schade die het beste hersteld kon worden door alles nog even een keer egaal bruin te schilderen. De kleurnuances van echt roestige leidingen ga ik weer netjes aanbrengen, met hier en daar een extra accent waar het gelekt heeft of zo.
Voor de volgende update!

Groeten,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Eens even zien hoe het zich zo houdt. Het contrast is op deze plaatjes wat harder dan in werkelijkheid, maar de buizen hebben een flinke laag extra poeder en rommel gekregen.
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Prachtig Peter. Welke kleuren poeder heb je gebruikt?
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Erg mooi gelukt!
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Ziet er super uit.

Groeten,

Theo
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Op de vraag van Wim over de gebruikte poeders: ze zijn van Vallejo en ik heb voornamelijk de kleuren Rust (73.117), Light Yellow Ocre (73.201), Burnt Umber (73.110), Light Slate Grey (73.113) en Dark Slate Grey (73.114) gebruikt.
De bruine, gelige en oranjerode kleuren heb ik wat gemengd, en er hier of daar wat ongemengd op gestrooid om een vlekkerig effect te krijgen.
Ik bind de poeders met wat water, anders 'plakt' het niet. De verticale pijpen (schoorstenen) heb ik naar boven toe donkerder gemaakt. Na droging kun je de poeders met een droge kwast wat uitvegen waar nodig.
Als laatste heb ik Light Slate Grey aangebracht; dat geeft een mooi stoffig effect. En aangelengd met wat water wordt het papperig en droogt het korrelig op. Daar kan eventueel weer wat roestkleur overeen zodat het op een laagje corrosie lijkt. Het is stek verdund ook goed te gebruiken om watersporen te simuleren, al heb ik daar ook gewoon verdunde lichtgrijze verf voor gebruikt.
Ik heb er uiteindelijk nog een laagje matte vernis overheen gespoten met de airbrush om het te
beschermen.

Groeten,

Peter






Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Al een poosje niet gekeken hier en heel veel moois gemist, Peter.
Het wordt fraaier en fraaier en het zelf bedenken en maken gaat je uitstekend af  :thumbup:
Daar mag je trots op zijn  ;)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
De buizen zien er nu goed "mishandeld" uit.
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Leuk projectje ...  :thumbup: Mogelijk al een paar keer voorbij gekomen hier  :) Maar kijk eens bij Floris Dilz zijn hobby projectje: Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken en dan de Luikse staalindustriebaan: Index tot 2018

Groet Ronald.
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Dank, Ronald, voor de linkjes. Ik had deze kunstwerken uit Luik nog niet ontdekt... Maar eh, Gadverpielekes, dat is mooi!
Ik heb lang nog niet alles gezien, maar het is heel indrukwekkend en biedt weer inspiratie.  Je zou je er ook ontmoedigd door kunnen voelen, want het is kwalitatief zo hoogstaand, maar ik houd me altijd vast aan Barry Stevens: Vooral doooorgaan!  :)


Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Dat heb je mooi gedaan die fabriek. Dat geeft een mooi effect dat poeder.

Gr,
Arnold
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Prachtig en bedankt voor de info
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Super om jou bouwwerkzaamheden te volgen Peter, het verouderen gaat jou goed af het gebouw lijkt er al jaren te staan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw;struikgewas en gelazer
Het is weer even geleden dat ik iets nieuws toevoegde aan mijn eigen bouwdraadje.
Maar ik heb niet helemaal stil gezeten; Marcel (Narwal) had laten zien hoe hij van vezeltouw heel mooie struikjes had gemaakt. Ik had ook nog een bolletje touw liggen met de vage gedachte daar ooit iets mee te doen zonder precies te weten wat. Nu was dat geen vraag meer.
Dus heb ik langs de rand van de tafel en tevens de rand van het industrieterrein bij de hoogoven en de cokesbatterij nog wat plukje natuur gemaakt.

En verder heb ik bij de Chinees een 3018 besteld. Weer eens wat anders dan bami met babi hangwang.
Het getal staat voor een merkloze lasersnijder/cnc machine met een werkoppervlak van 30 x18 cm. Het valt een beetje in de categorie van de 3D printers. Echt zwaar en snel werk valt er niet mee te doen, maar  wel wat traag en licht hobbywerk. De leercurve is best steil en ik weet nog niet helemaal wat ik ermee ga maken, maar een paar stukjes zijgevel voor een loods met zaagtanddak heb ik wel geprutst. Misschien laat ik het hele gebouw dat ik wil maken wel door een professional snijden uit triplex of mdf, maar misschien (met meer oefening) sprokkel ik het wel bij elkaar uit karton. Het is wel mooi om uit te vinden hoe deze techniek werkt. De eerste proefstukjes staan op de foto met 3d geprinte raampjes.

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Mooi werk Peter, je bent een echte bron van inspiratie
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Hi Peter,

Dat is toch een heel mooi begin.
Bij StOMM maken we ook veel zelf in laser-cut en ook 3D printen, kom eens kijken bij een opendag.

groet
Harald
www.stomm.nl
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Hallo Peter,

Wat kan een klein beetje groen al doen! :thumbup:

En 3D printen! Al gaat het langzaam, als het eenmaal draait kun je rustig gaan slapen of verder hobbyen, dan komt zo'n muurtje vanzelf! Voor je het weet heb je complete hal. Het ziet er in ieder geval mooi uit.

Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Prachtig!
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
mooi werk :favorite:


van welk materiaal zijn die muurtjes?


mvg,
Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Dank weer voor alle bemoedigende commentaren! En Wim: een bron van inspiratie... Het is het mooie van dit forum. Van Marcels verslag van Bad Drieberg kwam ik weer op het idee van de struiken dat ik half vergeten was.
Ik zag verder op het forum een met de lasercutter ontworpen locloods en dacht: dat zie ik ook wel zitten!
En het materiaal is gewoon grijs karton van 1,5 mm en 1 mm dik.
Eentje is licht geverfd, behandeld met Jif en wat poeders. Het andere deel is zoals het uit de lasersnijder komt.
Misschien ga ik dat eerst vernissen met de airbrush. Het karton heeft immers de neiging vocht op te nemen en krom te trekken. En met al die kleine ingebrande details dreigt ook wel het 'oplossen' ervan bij het aanbrengen van kleur. Een ander lastig punt is het wegbranden  van de details langs bijvoorbeeld de ramen. Het dieper uitsnijden geeft meer schade. Ik twijfel er nog over of ik dat soort details uit dunner materiaal zal maken om het er later op te plakken.
Ook de 3D geprinte raampjes moeten nog iets aangepast. De spijltjes zijn nog wat dik. Maar dat komt in orde.

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Het groen ziet er prima gelukt uit, Henk  :thumbup:
En het fleurt je baan meteen al op !
Zo wordt het nog veel levensechter  ;)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
 @citaat Tony:Henk? 1🍺 zu viel...? 😂
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Ach... Wat maakt uit? Eigenlijk had Tony 'Blikken Tinus'  moeten zijn... Past beter bij zijn voornaam.
Maar Tony was er al. En er was ook al een Jumbo.  Platluis is ook een bijnaam en die vond ik weer niet zo flatteus. Maar Blikken Tinus was wel weer mooi. Er is in het nationaal geluidsarchief zelfs een sample van een voorbij stomende 2100 -  en duidelijk hoor je koppelstangen rammelen.
Goeie loc maar met een paar eigenaardigheden. Leek me passend, maar met mijn naam heeft het niks te maken en dus luister ik ook naar ' Henk'.


Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 13 juli 2020, 18:14:39
Leek me passend, maar met mijn naam heeft het niks te maken en dus luister ik ook naar ' Henk'.

Ik ook.  :-) :-) :-)
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
 @citaat Sorry, Peter  :oops:

Was effe in de bonen  :?
Was een op een heel stel ongelezen topics aan het reageren en had al het idee, dat ik ergens een foute naam had getypt.
Nog een paar reacties terug gekeken en dacht toen dat het toch in orde was.
Niet dus.
Ik was dus even Tinus Plotseling  :D

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Geeft niks Tony!
Het is allemaal best lastig om bij te houden.
En fijn dat je de struikjes mooi vindt; jij hebt behoorlijk groene modelbouwvingers en er dus een goeie blik op. Dat maakt dat ik van zo'n compliment weer extra aangemoedigd word om vrolijk voort te gaan.

Ik ben trouwens blij met alle bezoek op mijn bouwdraadje en alle opmerkingen, tips en waarderingen. Veel van wat ik doe, is trouwens ook voor mij nieuw en het resultaat is vaak zomaar heel aardig. Ik ben soms zelf verrast. Het helpt gigantisch de kunst af te kijken van anderen, op dit forum of elders op het internet. Als ik er weer wat aan kan bijdragen met mijn probeersels anderen op weg te helpen, is dat alleen maar mooi.


Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe dingen, diverse allerlei
Even reageren hoor zodat ik je draadje ga volgen, Peter. Wat een prachtig project.
En wat pak jij dit lekker aan  :thumbup: Voorbeeldje voor mij!
Re: Staalfabriek in aanbouw; zaagtanddak
Na een paar weken stoeien met tekenprogramma's, met name Inkscape, en de software om de nieuwe lasersnijder te kunnen aansturen (Laserweb) is het gelukt om een eigen ontwerp voor een heuse lasercut loods of deel voor een fabrieksgebouw samen te stellen. Ik moet nog verder tekenen en laten snijden, maar het eerste begin is er.
Omdat verf karton kan laten krom trekken, ben ik ook wat anders gaan proberen. En daar komt de basisopleiding tot gediplomeerd kleuter goed van pas. Destijds had ik er niet zo'n lol in: kleuren. Tekenen prima, maar binnen de lijntjes met de juiste kleurtjes... Ik vond het niks.
Maar nu heb ik mij er toch maar toe gezet, mede geïnspireerd door iTom, om bakstenen te kleuren met potloden. En het resultaat bevalt eigen wel, het werkje zelf ook - meer geduld gekregen misschien... De tussenstand laat ik hieronder graag zien.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Ik begrijp meteen dat je het resultaat graag laat zien, Peter  ;)
Ziet er hartstikke goed uit  :thumbup:

Het kromtrekken van karton met verven kun je een eind tegengaan, door eerst de achterkant nat te kwasten.

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Mooi effect met die potloden. Wat je kan doen (best ff testen op een ander stukje) is met een papieren zakdoekje heel zacht over je kleur vegen. Dan krijg je meer het overlappende van de kleuren. Wat je soms krijgt met kleuren met potloden, is dat je de lijntjes van de richting van het kleuren blijft zien. Al is dit bij jou nu niet echt zichtbaar.
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
De Wim Vink-methode krijgt steeds meer aanhangers  :D
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
De tip om de kleur wat uit te wrijven heb ik min of meer vanzelf opgevolgd. Voor een deel per ongeluk, doordat ik met mijn hand over een al gekleurd stukje ging tijdens het kleuren, en deels opzettelijk. Het was niet heel nodig, maar het hielp op sommige stukken wel.
En wat Tony's tip over dubbelzijdig verven betreft: klopt, maar ongeverfd karton plakt echt goed op ongeverfd karton. Ik weet niet zeker of het even strak gaat met geverfd karton.
Ik ga dit even volhouden want het resultaat vind ik lang niet gek.

Dank weer voor alle reacties!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
En toen moesten er nog 3D geprinte ramen in. Het was heel wat passen en meten, vooral om het boogje van de zijramen goed te krijgen. Ik weet het niet zeker maar ik vermoed toch kleine verschillen tussen de printer en de lasersnijder in de maatvoering. Een halve millimeter is een halve millimeter... Maar toch. En daarbij sluit ik ook niet uit dat het materiaal verschillen oplevert; het PLA heeft natuurlijk een bepaalde temperatuur als het uit de printkop komt, koelt af en stolt. Daarbij zal het best iets krimpen.
Dus moest er wel wat proefmateriaal gemaakt worden. Uiteindelijk ben ik er wel blij mee. Nu verder met het dak, de ramen en de dakbedekking. En ongetwijfeld komt er nog wel wat bij!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Ik vind het er erg tof uit zien!
Ik moest even terug kijken of dit nu eigen ontwerp is of toch een kit.

Indrukwekkend wat je met eigen ontwerp kan doen!
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Erg mooi gemaakt Peter!

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 04 augustus 2020, 22:16:19
En toen moesten er nog 3D geprinte ramen in.
...

Vraagje: waarom heb je de ramen geprint en niet uit karton gelaserd? Eventueel in meerdere laagjes kun je hele mooie dingen maken.

Groeten Maarten
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Dank voor de bovenstaande complimenten!
En Maarten: het was een beetje macht der gewoonte. De eerdere bouwwerken zijn handmatig uit karton gesneden en heb ik voorzien van zelf geprinte ramen.
Het wordt best mooi.
Maar inderdaad met dun karton of papier moet het ook gaan. Volgend project!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Hi Peter,

Dat ziet er super uit man, petje af :thumbup: :thumbup:
Heb jij zelf een laser snijder/brander? Of heb je dat laten doen?
Ik las wel dat jij zelf het ontwerp had gemaakt, dat is je goed afgegaan.

Ik vindt het een mooie baan worden.

Gr, Arnold
Re: Staalfabriek in aanbouw; lasercut zaagtandakloods naar eigen ontwerp
Arnold, ik heb sinds kort een lasersnijder en daar is dit mee gedaan. Het resultaat is bemoedigend. Dus ik had nog niet de neiging het snijwerk uit te besteden. Misschien ooit. Voor iets dat te lang gaat duren of zwaarder uitgevoerd moet worden, al denk ik dat de kans daarop toch niet zo groot is. Dit werkt heel behoorlijk.
Wat ik aanvankelijk lastig vond, was doorkrijgen hoe met de laser een goede uitsnede kan worden verkregen. Te langzaam en met teveel power geeft een te dikke snijrand. Te snel levert niks op. Maar met 90 procent op een snelheid van 250 mm per minuut, krijg ik een strak resultaat met gewoon grijs karton. Wel moet het snijden een paar keer herhaald worden voordat het door is. Hangt af van de dikte van het materiaal en de soort materiaal.

Groet,

Peter


Re: Staalfabriek in aanbouw; kleine vorderingen en een home made rollenbank
En intussen heb ik nog wat aan de loods geknutseld. Het dak zit erop, het is ook een beetje vervuild. De kozijnen zijn geplaatst en de glaszetter is geweest.
Daarbij is de Siemens-Martin fabriek voorzien van een paar 'monitors' voor de ventilatie. Ze zijn van eigen ontwerp en geprint met de 3D-printer. Een eerste verfje hebben ze gehad maar ze moeten nog wat nabewerking en het dak zelf verdient hier of daar wat extra versteviging. Het is nog niet helemaal naar mijn zin, maar dat komt wel. Verder wil ik nog wat meer details hier of daar aanbrengen.

Een ander deel van de tijd is gaan zitten in het maken van een testrollenbank. Ik heb helaas niet zoveel foto's van het maakproces. Kijkend naar wat er op de markt beschikbaar is, dacht ik: "dat moet ik ook kunnen maken, en vast goedkoper ook". En ja, het is gelukt een functioneel ding te maken en ontevreden ben ik niet, maar ik zou de kogellagers liever met een ander boutje vast zetten. De kop moet kleiner zijn dan wat ik nu heb. Zoals het nu zit, valt de wielflens tussen lager en boutkop en dat is wel te doen, maar zo is er ook wat veel speling. Een zeskantige kop zal niet werken omdat die de flenzen met de hoeken gaat raken. En een te bolle kop kan ook niet, die drukt het loopvlak van het wiel weg. Ik ben op zoek naar M5-boutjes met een zo plat mogelijke cilindrische kop met een zo klein mogelijke diameter. Misschien moet ik de rolbokken anders ontwerpen. Met grotere kogellagers. Dan is er minder kans op 'strijd' met de bout. Maar het concept werkt wel! De constructie is ook lekker stevig.
De totale materiaalkosten bedragen wel iets rond de €40,00 mede door de gebruikte messing onderdelen. Mijn doel het heel goedkoop te houden is daardoor niet gehaald en de bestede tijd is zoals alles met deze hobby, onevenredig groot, maar het was leuk om te maken - 100% CAD/CAM design waarvoor ik geen enkele opleiding heb gehad en ik dus heerlijk het wiel tien keer heb zitten uit te vinden. En wat een voldoening levert dat op!

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
De vervuiling van het dak van de loods ziet er goed uit, Peter  :thumbup:
Dit soort slimme daken van vroeger zie helaas niet meer zo vaak. Ik vind ze wel wat speciaals hebben.
Knap ook, dat je zelf een rollenbank hebt gefabriekt !
Zal zeker veel voldoening geven  ;)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Het wiel tien keer uitvinden en dan ook nog een keer slagen, daar houd ik van, respect  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Hoi Peter,

Is het niet mogelijk om het m5 boutje te vervangen voor een stukje m5 draadstang en deze in het kogellager te lijmen met loctite?

Aan het andere uiteinde van de draadstang met de dremel een gleuf maken zodat je hem met een platte schroevendraaier in de moer kunt zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Ha Peter,

Dergelijke gedachten heb ik ook ergens in mijn hoofd. Een andere optie zou zijn een het lagertje op een gladde staaf te monteren (persen) en het andere stukje staaf te voorzien van schroefdraad.
Misschien moet ik ook de geprinte onderdelen herzien. De moertjes zitten nu vast in het frame en aandraaien van de boutjes is wat lastig.
Ik ben wel tevreden met het massacontact op de rollagers, die lopen namelijk over de messing buis (vierkant). De strip in het midden doet het ook goed voor de 'plus'. In het midden zit nog een stalen staaf voor de geleiding van de rolbokken. Misschien wat teveel van het goede, maar wel solide. Overigens zijn de massacontacten gescheiden aan te sluiten zodat er ook voor tweerail-machines plek is... Je weet maar nooit.

Groet en dank voor de suggesties!

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Divers geknutsel
Weer even zitten genieten van je bouwkunsten.
Werkt lekker toch met die kleurpotloden.  ;)